2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sannum

Re: 2 paardstrailer, welk rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:25

martinev schreef:
Ik rijd mijn anderhalfpaards trailer zonder E-rijbewijs omdat het maximum laadgewicht van mijn trailer minder is dan het gewicht van de auto. Samen komt het ook niet boven de 3500 kilo uit. Dan heb je dus geen E-rijbewijs nodig. Met een tweepaardstrailer red je dit nooit omdat die gewoon veel zwaarder is en je dan als combinatie altijd boven de 3500 kilo uitkomt. Met de 750 kilo heeft het niks te maken.

Dat heeft wel degelijk met 750 kg te maken. Jij mag niks trekken wat meer dat 750 kilo weegt zonder E. Een lege trailer mag nog net, maar je moet er niks inzetten.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:31

Ik heb het bij de politie na gevraagd.

Je mag een trailer of iets anders trekken dat een ledig gewicht heeft van 750 kg of minder. Het laadvermogen+gewicht van de trailer + gewicht van de auto mag niet boven de 3500 kg uitkomen. Zit je met dit alles daar onder dan mag je een trailer trekken zonder E.

Ik heb een 1-paards trailer weegt 590 kg ( b). Laadvermogen 750 Kg, gewicht van de auto 1100Kg, rekensommetje. 2440 Kg, ik mag deze trailer dus zonder E trekken.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:32

Weet iemand of je het laadvermogen van de auto ook bij de totale gewicht moet berekenen? Want als je niet boven de 3500 kg uitkomt, hoef je geen BE rijbewijs te hebben, mits je auto zwaarder is dan de trailer inclusief laadvermogen. Maar ik weet dus niet of het laadvermogen van de auto ook meegeteld moet worden?

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:37

nee laadvermogen van de auto wordt niet mee gerekend. gewoon alleen het gewicht van de auto zelf.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:40

Dat dacht ik dus ook, maar na het lezen van dit op www.cbr.nl ben ik dus wel gaan twijfelen...

Rijbewijs B geeft de bevoegdheid tot het besturen van
een personenauto of bestelauto met aanhangwagen.
De aanhangwagen mag inclusief laadvermogen niet
meer wegen dan 750 kilo.
In bepaalde gevallen is met alleen rijbewijs B een
zwaardere aanhangwagen toegestaan dan 750 kilo.
Dat kan alleen op twee voorwaarden:
1 De aanhangwagen mag, inclusief
laadvermogen, niet meer wegen dan
de ledige massa van het motorvoertuig
dat de aanhangwagen trekt;
2 én de toegestane maximum massa van
de totale combinatie mag niet meer
bedragen dan 3500 kilo.

Ledige massa: het gewicht van de auto of aanhangwagen
zonder lading.
Toegestane maximum massa: het gewicht van de
auto of aanhangwagen zonder lading plus het
maximaal aantal kilo’s dat het voertuig aan lading
mag vervoeren.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:42

mag vervoeren.

Dit is dus wat de auto mag trekken volgens mij.
Enfin, ik heb het bij de politie na gevraagd en die hebben mij dit verteld.

Verder zijn er op andere sites ook duidelijk uitgelegd hoe en wat en dat klopt met wat de politie mij heeft verteld.
Ik trek het gewoon, trailer+ laadvermogen is niet zwaarder dan de auto en het gezamelijke gewicht komt niet boven de 3500 kg uit.. Het zal wel goed wezen.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:44

Ja zo dacht ik het dus ook, totdat ik dit las. Want als dit klopt, dan mag het niet.. En als je dan een ongeluk ofzo maakt, dan ben je niet verzekerd...!

Marga62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:47

Sannum schreef:
martinev schreef:
Ik rijd mijn anderhalfpaards trailer zonder E-rijbewijs omdat het maximum laadgewicht van mijn trailer minder is dan het gewicht van de auto. Samen komt het ook niet boven de 3500 kilo uit. Dan heb je dus geen E-rijbewijs nodig. Met een tweepaardstrailer red je dit nooit omdat die gewoon veel zwaarder is en je dan als combinatie altijd boven de 3500 kilo uitkomt. Met de 750 kilo heeft het niks te maken.

Dat heeft wel degelijk met 750 kg te maken. Jij mag niks trekken wat meer dat 750 kilo weegt zonder E. Een lege trailer mag nog net, maar je moet er niks inzetten.

Sorry, maar "martinev" (hoi Martine Go jij! Go jij! ) heeft wel degelijk gelijk. Ook ik rij zonder E-rijbewijs met een anderhalfpaards trailer, aangezien ook mijn combi samen niet boven de 3500 kg uitkomt en mijn auto zwaarder is als de trailer + het maximale laadvermogen van de trailer.
Over het algemeen is het zo dat mensen vaak met een lichtere auto rijden waardoor het maximale laadvermogen van de trailer meer is dan dat de auto weegt en dan moet je dus wel een E-rijbewijs hebben.
Heb het destijds met een bevriende autorijinstructeur helemaal uitgezocht en ben ook al een paar keer aangehouden ivm controle (gebeurt vaker bij grote wedstrijden).

Men is nu bezig met een nieuwe algemene Europese wetgeving dat voor elke aanhanger van 750 kg en meer het E-rijbewijs gehaald dient te worden. Het is nog niet zo ver maar zit er al wel dik aan te komen.
Donderdag a.s. moet ik dus op voor mijn rijbewijs E. Doe het dmv een 6 uurs-cursus en aansluitend examen.

Een lege trailer mag dus straks ook niet meer, want ze gaan uit van de trailer + het maximale laadvermogen wat deze kan hebben. (je neemt een trailer toch niet voor niets mee, je wilt er toch iets in vervoeren)

deniejs: laadvermogen van de auto telt niet mee. Je auto moet gewoon zwaarder zijn als trailer+maximaal laadvermogen en samen mag dit niet boven de 3500 kg komen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 00:45

OK nog 1 dan Clown

deniejs schreef:
Dat dacht ik dus ook, maar na het lezen van dit op www.cbr.nl ben ik dus wel gaan twijfelen...

Rijbewijs B geeft de bevoegdheid tot het besturen van
een personenauto of bestelauto met aanhangwagen.
De aanhangwagen mag inclusief laadvermogen niet
meer wegen dan 750 kilo.
In bepaalde gevallen is met alleen rijbewijs B een
zwaardere aanhangwagen toegestaan dan 750 kilo.
Dat kan alleen op twee voorwaarden:
1 De aanhangwagen mag, inclusief
laadvermogen, niet meer wegen dan
de ledige massa van het motorvoertuig
dat de aanhangwagen trekt;
2 én de toegestane maximum massa van
de totale combinatie mag niet meer
bedragen dan 3500 kilo.

Ledige massa: het gewicht van de auto of aanhangwagen
zonder lading.
Toegestane maximum massa: het gewicht van de
auto of aanhangwagen zonder lading plus het
mag vervoeren.

Deniejs niet twijfelen, in jouw stukje tekst staat toch dat het mag Haha! En ja ik weet het wetteksten zijn niet makkelijk te lezen. Maar ja aangezien ik die dingen heb moeten leren....

Ik maak even een heel makkelijk rekensommetje voor je. [let wel dit is gewoon een voorbeeldje hoor, gaat niet over jou combi daarvan weet ik de gewichten niet]
Auto weegt ledig massa 1300 kg. (ledig massa trekkend voertuig is nl eigen gewicht auto)
de trailer weegt ledig gewicht 650 kg. laadvermogen is 1000 kg (is een redelijk vermogen)
raad eens welk rijbewijs je nodig bent............ E dus.

waarom, omdat je ledig gewicht en laadvermogen van de trailer boven het gewicht van de auto uitkomt. Het geheel komt dan wel niet boven de 3500 uit, maar je auto is lichter dan je trailer met laadvermogen.
Zou die trailer een laadvermogen van 649 kg hebben zou je met alleen B mogen rijden.
Dan namelijk is het ledig gewicht plus laadvermogen van de trailer minder dan het ledig massa van het trekkende voertuig.

Toegestane Maximum massa is die 3500 kg. ga je daaroverheen moet je zelfs CE hebben. (CE is vrachtauto met aanhanger)

Dus de max combi waarmee je zou mogen rijden met alleen B is:
een auto die zelf weegt (ledig massa trekkend voertuig) 1750 kg
Met een trailer erachter die ledig gewicht plus laadvermogen max 1749 kg heeft. Doe we eens leuk Knipoog , trailer weegt dan 749 kg heb je 1000 kg laadvermogen over Cool

snappie em nu???

Overigens Marga heeft helemaal gelijk dat ze nu bezig zijn het europees te veranderen. Het word in de toekomst 750 kg en anders E. Daarom ook dat ik zei haal em nu ben je ervanaf. Je zult straks toch wel moeten.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 17:31

Bedankt allemaal Haha! Maar eerst wist ik niet hoe het zat en zo, en dan als je wat verder leest zie je dat ik ontdekt heb dat mijn ouders toch E rijbewijs hebben dus is het in orde Haha! (natuurlijk mag er door gepraat worden in dit topic, als het maar over trailers ofzo gaat Haha!)

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:36

Indeed. Je mag met alleen B als het ledig gewicht van je auto zwaarder is dan het ledig gewicht van de trailer + diens laadvermogen en (!) het totaal onder de 3500 kilo blijft. Met een 2 paards krijg je dat nooit voor elkaar dus. (je kan dan onnodig onder de 3500 kilo blijven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:35

deniejs schreef:
Weet iemand of je het laadvermogen van de auto ook bij de totale gewicht moet berekenen? Want als je niet boven de 3500 kg uitkomt, hoef je geen BE rijbewijs te hebben, mits je auto zwaarder is dan de trailer inclusief laadvermogen. Maar ik weet dus niet of het laadvermogen van de auto ook meegeteld moet worden?

Jaha, in tegenstelling tot wat vrijwel iedereen denkt, telt het laadvermogen van je auto gewoon mee.
Dus eigen gewicht trailer+laadvermogen trailer+eigen gewicht auto+laadvermogen auto samen mag niet boven 3500kg uitkomen.
Wellicht ten overvloede: dit is zijn maximaal toegestane (papieren) gewichten. Wat je combie daadwerkelijk weegt, doet er niet toe.

lexnandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:05

Wat het laadvermogen van auto en de trailer is staat in de papieren van je auto cq trailer. En verder klopt het precies wat ike schrijft over wat ermee telt over laadvermogen.
Volgens mij is het niet alleen belangrijk of je ermee mag rijden, maar ook of je er veilig mee kan rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:35

lexnandor schreef:
Wat het laadvermogen van auto en de trailer is staat in de papieren van je auto cq trailer. En verder klopt het precies wat ike schrijft over wat ermee telt over laadvermogen.
Volgens mij is het niet alleen belangrijk of je ermee mag rijden, maar ook of je er veilig mee kan rijden.

Dat is natuurlijk een relatief begrip. Dat kunnen wordt voornamelijk bepaald door extrene factoren en de manier waarop je als chauffeur daarmee omgaat.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:22

Nou snap ik er niks meer van, haha! De een zegt dat je het laadvermogen van de auto NIET mee hoeft te tellen en de anders zegt weer van WEL! :s Wordt er niet echt duidelijker op hier vind ik...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:06

deniejs schreef:
Nou snap ik er niks meer van, haha! De een zegt dat je het laadvermogen van de auto NIET mee hoeft te tellen en de anders zegt weer van WEL! :s Wordt er niet echt duidelijker op hier vind ik...

artikel 15 van de wegenverkeerswet..... ( www.overheid.nl )

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:32

Sannum schreef:
martinev schreef:

Ben laatst nog tijdens een routinecontrole aangehouden door de politie en die prezen mij erom dat ik een van de weinigen ben die weet hoe het precies in elkaar zit. Mocht zonder problemen doorrrijden. Lijkt me genoeg bewijs dat het wel mag!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:34

Dank je Marga! (jij hier, da's leuk!) En veel succes donderdag!

Het klopt trouwens dat ze het aan het veranderen zijn, maar dat zien we dan wel weer!

Marga62

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 22:50

GESLAAGD!! in 1X (6-uurs cursus, incl. examen) voor m'n E-rijbewijs. Lijst

Mag dus nu ook met een 2-paardstrailer rijden!!
Reed al met een 1 1/2-paards combi op mijn B-rijbewijs.
En ook mijn instructeur gaf aan dat, wanneer je een combinatie rijdt waarbij de trailer+maximaal laadvermogen niet boven het gewicht van auto uit komt en deze combi samen niet zwaarder is dan 3500 kg, dit nu nog met een B-rijbewijs mag, maar zoals ik al eerder genoemd heb zit er een europese wetgeving aan te komen dat wanneer je aanhanger 750 kg of meer weegt (dus incl. maximaal laadvermogen) je hiervoor het E-rijbewijs dient te hebben.
Ik heb 'm alvast!! Go jij! Go jij!

Verkeersopleidingen Soesterberg bedankt !!!!!