Waar moet ik een slachtpaard vandaan halen voor het redden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

heralda

Re: Waar moet ik een slachtpaard vandaan halen voor het redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:03

En ik weet ook nog wel paarden die voor niks of heel weinig weg moeten omdat er geen geld meer voor is, ze afgedankt worden omdat ze oud worden enz.
en die meer dan goed genoeg zijn als gezelschap of wandel/recr. paard....

Heb er zelf ook zo eentje en zou wel willen dat ik ze allemaal kon 'redden' (onderhouden....).
De paarden bij de slager worden op in wezen ook 'gered'.. door ze los te laten van het stoffelijke (oow wat zweverig) ... ofwel te verlossen van pijn of vreselijke eigenaren...

Alhoewel er natuurlijk 'humanere' manieren zijn dan je paard door een derde te laten ophalen en in het slachthuis zijn laatste uren te laten doorbrengen....brrrr....

Bobta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:11

even off topic: ik lees wel is bij paardenadvertentie's uitstekend wandelpaard, vaak zijn dat dan belgische mensen die die advertentie plaatsen, wat bedoelen ze met wandelpaard?

(sorry voor deze onderbreking..)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:12

wandelpaard, wil zeggen recreatie paard in belgie

Bobta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:14

ok, hahaha, apart....

Julia_Romeo

Re: war moet ik een slachtpaard weghalen voor het redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 07:43

Alina schreef:
OMG Nagelbijten / Gniffelen

Ooit over nagedacht dat daar paarden staan die het verdienen om uit hun lijden te worden verlost en dus niet nog weer rond willen/kunnen hobbelen etc?

Ik ken iemand die had een paard toen die 3 was ook gekogt die klaarstond voor de slager. Hij zou nooit goed kunnen lopen enzo.. Nu is die 13 (dacht ik) en loopt die ZZ-licht

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 07:52

Misschien is en adoptiepaard anders een mogelijkheid ?
Sommige paardenopvangen hebben paarden die ter adoptie worden aangeboden.

Of je kan eens naar dravertrainers bellen/mailen, uitgekoersde dravers kan je ook nog wel eens voor een lager bedrag krijgen, mits een goed tehuis.

Maar ik ben ook iemand die zelf enkele paarden een nieuwe kans wil geven, er gaan nl ook paarden richting slacht die daar juist helemaal niet heen zouden hoeven.

Ik denk dat je best iemand juist heel blij kan maken door zijn paard op te vangen hoor !
Misschien kan je een advertentie op Marktplaats zetten ?

Bobta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 08:05

Julia_Romeo schreef:
Alina schreef:
OMG Nagelbijten / Gniffelen

Ooit over nagedacht dat daar paarden staan die het verdienen om uit hun lijden te worden verlost en dus niet nog weer rond willen/kunnen hobbelen etc?

Ik ken iemand die had een paard toen die 3 was ook gekogt die klaarstond voor de slager. Hij zou nooit goed kunnen lopen enzo.. Nu is die 13 (dacht ik) en loopt die ZZ-licht

Ik vind dat altijd een beetje sterke verhalen.....
Slagers mogen niet eens de paarden die voor de slacht gaan door verkopen aan particulieren, als de keuringsdienst daar achter komt krijgt die slagerij een hoge boete en in het ergste geval kan hij zijn deuren sluiten.
Niet veel mensen brengen een paard die niets heeft naar de slacht, misschien vroeger wel, toen er nog geen internet was.
Nu knallen mensen alles op marktplaats, ook kreupele zieke paarden.
Mensen denken alleen aan de centen, waarom maar €400,- beuren bij de slager als je op marktplaats er nog €1000,- voor kan krijgen?
Paarden die nu naar de slacht gaan die MOETEN ook echt naar de slacht, die zijn niet meer te redden.

Ik snap heel goed wat je in gedachten hebt, daar staat een zielig paard die moet worden geslacht, en jij red hem, en dan leven jullie samen nog lang en gelukkig.
Maar dit is een droom die niet waar gemaakt kan worden, als jij gewoon een paardje koopt en je bent er goed voor dan heb je al weer een paardje gered, want mensen zijn tegenwoordig niet meer zo goed voor hun paarden (dieren), als jij goed voor je paard of pony bent en dan heb je al een paard gered. Ach gut

Nannoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:52

marocje98 schreef:
Slager mag idd NIET doorverkopen, anders is ie fout bezig! Stel je voor dat je je ongeneeslijk zieke paard (wat je op het eerste gezicht niet eens altijd kunt zien) naar de slager brengt om hem van zijn pijn te verlossen, en je hem een paar weken later bij iemand anders door de wei ziet hobbelen. Je kunt inderdaad beter naar een markt gaan. Daar staan vaak paarden die naar de slager gaan als niemand anders ze wil hebben. Die kunnen nog heel gezond zijn en met een beetje geluk kun je er nog veel lol aan beleven. Zou m wel laten keuren door een veearts.

toch gebeurt dit weleens en kom je je paard na een tijdje weer tegen meestal staat je paard dan al in het buitenland

mekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:58

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:00

Ik zou voor de optie gaan om een gezelschappaard erbij te nemen die niet meer voor rijden geschikt is. Er staan er altijd genoeg op marktplaats met blijvende blessures e.d. die verder gezond zijn maar niet meer bereden kunnen worden, slachtpaard dus.
En er stond laatst een oproepje op bokt van een paardenopvang in Belgie met in beslag genomen paarden, misschien iemand die een link naar de site weet?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:01

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:03

Kun je niet beter een advertentie plaatsen voor een gezelschaps paard of iets in die richting? En zelfs al zou je een paard bij de slacht weghalen om "te redden" hoe weet je wat het paard mankeerd? Je veroorzaakt vaak ( ik zeg niet altijd) er alleen maar ellende mee. Vorige week is mijn maatje naar de slacht gegaan, omdat hij darmkanker had. Ik moet er niet aan denken dat er iemand hem van de slacht had "gered".

Zoals boven gezegd? Waarom ga je dan niet op zoek naar een adoptiepaardje?
Dit alles is goed bedoeld hoor, het lijkt mij gewoon niet verstandig

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:13

hoi,

ik vind het een goed idee van je! maar ik denk dat je beter op marktplaats rond kunt kijken! kijk bijv eens bij pony's, dan zoek je op shetlnder of shetland, daar bieden ze ook weleens oude shets of jongere shets, die ze kwijt willen, soms zelfs gratis of goedkoop! pas wel op met het kopen van zo'n paardje, het is nl een gezelschaps paardje en je stelt er dus nit zoveel eisen aan maar het is ook niet de bedoeling dat je ze straks allebei weg moet doen omdat je een operatie moet betalen ofzo!
enne je hoeft je zeker niet te schamen Ach gut

knuf

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:18

Ik heb ooit op de zuidlaardermarkt voor een habbekrats (minder dan 50 euro) een shetlander gekocht (samen met een vriendin). Die vriendin heeft hem nu al jaren als gezelschapspony, eerst bij haar rijpony, nu heeft ze er nog een shet bij.
Daar krijg je nog geen slachtpaard voor!

Ik sluit me overigens bij mijn voorgangers aan: een slachtpaard heeft in heel veel gevallen pijn, en gaat niet voor niks naar de slacht. De grootste nachtmerrie van een eigenaar die zijn paard naar de slacht brengt, is dat zijn paard toch weer doorverkocht wordt in het grijze circuit.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:55

zo'n shetlander van de markt red je best waarschijnlijk ook van de slacht.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:32

zit er dik in, maar dat is dan tenminste niet een zielug afgekeurd beest wat eigenlijk beter af is als hij snel en pijnloos afgemaakt wordt.

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:34

Koop een draver. Superbeestjes en ze kosten geen bal. En je kunt er ook nog wat mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:38

Marigold schreef:
zo'n shetlander van de markt red je best waarschijnlijk ook van de slacht.

en door er 1 te kopen van de markt houdt je er mee in stand dat er zulke pony's gefokt worden, meestal voor de slager.

ik ging voor een rijpaard/pony met een beperking, of oud oid.

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:42

Ik weet niet of je veel tijd hebt maar een paard die naar de slager moet die heeft wat er kan ontzettend veel tijd en geld in gaan zitten voordat het goedkomt. Ik vind het suppergoed van je maar denk er wel goed over na!

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:47

zoals al vaker gezegd hiero...paarden bij de slager gaan daar niets voor niets heen. Plus dat je bij de slager niet eens paarden kan kopen voor zover als dat mij bekend is. Ze krijgen idd een gigantisch probleem als ze dit wel blijken te doen. Vroeger kwam het nogal eens voor maar tegenwoordig niet meer.

Ik zou idd ook marktplaats afspeuren. Er zijn genoeg mensen die zo goed als gratis hun oudere pony/paard of de paarden met een gebrek wegdoen zolang die maar goed terecht komt.

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:50

ik zou gewoon emt een ervaren iemand een paar paardenmarkten langs gaan. je moet er inderdaad wel goed op letten dat je niet op de zieligste af gaat. tuurlijk geef je het beestje misschien wel een beter leven maar houd er goed rekening mee dat er waarschijnlijk vaak een VA bij moet komen voordat je veel plezier van het beestje beleefd!

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:51

ik ken iemand van stal die een paardje heeft die geen pijn heeft als die normaal gewoon loopt in de wei maar wel kreupel gaat lopen als die gereden wordt "ze heeft er echt alles aan gedaan om hem beter te krijgen"!
hij is wel tig keer bekeken door de dierenarts en hebben ook foto's gemaakt en nog tig keer geholpen door een man die zijn rugje behandelde en ook van allerlei spullen uitgeprobeerd maar niks helpt.
nu wacht ze nog even af of het toch nog goed komt maar ze heeft dat wel vaker gedaan en het heeft niks geholpen toen.
Nu wil ze hem absoluut niet naar de slacht brengen "ik vind dat het ook niet eens nodig is want het paard heeft helemaal niks als die gewoon niks doet" maar nu heeft ze hem lekker elke dag in de wei staan op stal maar natuurlijk wil ze zelf wel weer gaan rijden en een ander paardje zoeken!!
misschien is dit wel wat voor jou.....
alleen wanneer ze het definitief achter staat dat ze hem verkoopt aan iemand die hem alleen als grasmaaier wil hebben dat weet ik zelf niet sorry!!!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:58

Ik vraag me eigenlijk af:
wil TS nu gewoon een goedkoop paardje of wil ze echt een paard 'redden'?

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:58

Ik snap je bedoeling en die kan ik ook best waarderen, ik moet alleen met de meerderheid meegaan en zeggen dat je beter uit kan kijken naar een shetlandpony (ik heb zelf onlangs ook een shetlandpony uit slechte omstandigheden weggehaald en opgeknapt) of op een van de genoemde sites kijken en via hun een oud paardje een goede oude dag geven. Succes met je zoektocht!

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:06

Bobta: Paarden die nu naar de slacht gaan die MOETEN ook echt naar de slacht, die zijn niet meer te redden.

Ik snap heel goed wat je in gedachten hebt, daar staat een zielig paard die moet worden geslacht, en jij red hem, en dan leven jullie samen nog lang en gelukkig.
Maar dit is een droom die niet waar gemaakt kan worden,

@ Bobta: Naar mijn mening is dit toch een beetje kort door de bocht. Ik zou wel willen dat er een wereld zou komen dat paarden niet meer voor niets worden geslacht. Je hebt wel gelijk dat je zegt dat veel mensen hun paard niet naar de slacht brengen, omdat ze elders meer voor het dier kunnen vangen. Maar je houdt er geen rekening mee dat het nogal wat tijd en moeite kost om een paard te verkopen (steeds mensen die komen kijken en dan toch niet willen ed) Dan is voor mensen die niet zo naar het geld kijken de slacht toch een makkelijker optie. En denk eens aan de paarden op manege's die naar de slager gaan omdat ze het zware werk niet meer aankunnen. In veel (niet alle) gevallen doen deze paardjes het nog prima als recreatie/gezelschap paard, en niet alleen in sterke verhalen....