wie heeft er trailerproblemen??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

magic_lover

Re: wie heeft er trailerproblemen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:00

*meld zich*

al moet ik wel zeggen ze is nog jong en heeft er nog niet vaak opgestaan..
we hebben een trailer gekocht, dus vandaag gelijk maar geoeffend, eerst in alle rust kijken of ze het vertrouwde en mee wou komen.
we zijn tot halvewege gekomen toen heb ik haar eventjes op stal gezet (ivm andere paarden binnen halen enz)

nou later nog een keer geprobeerd met hulp van iemand.

eerst in alle rust, los touwtje enz.
maar toen kreeg mevrouw door dat ze er ook naast de klep langs kon..

hebben we de trailer even bij de ingang van de stal gezet, deuren langs beide kanten zodat ze er niet langs kon... bezem erbij, en toen liep ze er eigenlijk zo op...

dus dat word komende week veel oeffenen, want zondag hebben we weer een onderlinge, en dan moet ze er eigenlijk ook op Knipoog (kon niet eerder oefenen, hadden geen trailer tot onze beschikking Bloos )

x_britjj_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:35

Een paar tips
voor alle mensen die met hun paarden problemen hebben met inladen!

[b]- de[/b] meeste trailers hebben aan de voorkant ook ene klep. die moet je naar beneden doen. zo is het donkere gat( trailer ) lichter. zo kunnen ze zien waar ze inlopen en zien ze geen gevaar.

- ga niet met veel mensen om de trailer staan. zo kan je paard onrustig worden en is hij/ zij te kijkerig naar de mensen inplaats dan naar de trailer. maak natuurlijk nooit herrie

- ga minstens met 3 mensen rond de trailer staan. en wees rustig. wees geduldig en word niet boos als je pony of paard er niet gelijk in loopt. haal er vooral geen zweep, bezem, stok of ander voorwerp waarme eje hem jaagd. zo gaat hij er misschien wel in maar wordt toch bang en gaat na een paarkeer trappen naar het voorwerp en wil niet meer de trailer in.

-als je paard er niet zo ingaat en je een longeertouw nodig hebt gebruik er dan twee. als je er een gebruikt kan je je zijn achterbenen onder uit trekken of word hij onrustig. je moet zo te handel gaan:
persoon 1. die loopt naast het paard naar binnen en trekt niet aan het halstertouw.
je maakt de twee longeertouwen vast aan ider ene eigen kant van de trailer.
persoon 2 en drie lopen vanaf de zijkant langzaam naar de zijkant zodat er een punt onstaat tussen de lijnen. je loopt allebij door tot er een zo kein mogelijke punt ontstaat. hierdoor wordt de ruimte kleiner en kan het paard niet op zij, achteruit maar alleen naar vooren de trailer in zonder dat je hem duwd tegen zijn kond en beneb zodat hij kan vallen.

- blijf altijd naast je paard lopen! als je voor hem loopt te trekken wilt hij niet meer omdat hij niet kan zijn wat er achter je gebeurt

dit waren een paar tips voor het inladen ik hoop dat jullie er wat aan hebben en ze gebreuken en natuurlijk inladen op de goede manier!
OK dan!

groetjes britjj Slim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:50

OMG --> TAO.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 19:42

ik heb vandaag een geweldig begin in de goede richting gemaakt. Het was een geweldige ervaring en we gaan zeker door trainen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:02

x_britjj_x, dus bij jou moeten we zijn als we trailerproblemen hebben???
Citaat:
- ga niet met veel mensen om de trailer staan
en vervolgens:
Citaat:
-ga minstens met 3 mensen rond de trailer staan.

wat bedoel je nou? met hoeveel mensen wil jij trailer laden?

ik vind 1 wel genoeg eigenlijk Clown (sorry, kon het niet laten)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:11

Ik heb vorige week ook nog even weer geoeffend, met zn 2e.
eerst rustig aan los touwtje even laten zien,
nou daarna even kijken of ze mee wou. ze wou tot halvewege toen dacht ze van laat maar, iemand van achteren even wat 'duwen' en toen liep ze er in principe zo op.
nou even wat biks gehad, en er weer af.

nog een keer, ging al ietsje beter. weer eraf toen even stukje gelopen en weer erop, ging ze bijna in 1 keer. weer beloning gehad.

hebben we even ander paardje gepakt (die wist niet hoe ie eraf moest) daarmee klaar die van mij nog 1x gepakt, en ze liep er eigenlijk zo in een keer op zonder te twijfelen OK dan!

hopen dat het zo goed blijft gaan Lachen

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:15

ijsklontje schreef:
meld zich, maar ik hoop over 2 weken een groot deel van ons probleem te hebben overwonnen. Dan ga ik samen met megantjuh naar Annemarie van der Toorn op trailer training

en Haha!

hier nog een die beslist niet de trailer op wil Huilen madame vertikt het gewoon lijkt niet in paniek of bang -ze doet het gewoon niet. Boos!

wel als trailermak gekocht maar dat is ze dus beslist niet!

onze vorige pony's kon ik altijd alleen laden en uitladen dus hier ligt het probleem niet

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:50

We zijn er nog niet maar zo als ik al schreef we hebben een grote stap in de goede richting genomen. En oefenen maar.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 07:03

cissy schreef:
x_britjj_x, dus bij jou moeten we zijn als we trailerproblemen hebben???
Citaat:
- ga niet met veel mensen om de trailer staan
en vervolgens:
Citaat:
-ga minstens met 3 mensen rond de trailer staan.

wat bedoel je nou? met hoeveel mensen wil jij trailer laden?

ik vind 1 wel genoeg eigenlijk Clown (sorry, kon het niet laten)

Ik heb niet zomaar 3 mensen in de buurt Bloos Vind het genoeg als ik alleen ben.

En met de techniek en hulp van Conrad van Pruijssen lukt het je ook alleen! Het is niet iets wat in 1 keer klaar is. Het is gewoon een proces van vertrouwen opbouwen. Maar na 8 trainingen ben je klaar. Heeft het paard vertrouwen in de trailer en in jou. En heb je ook vertrouwen in jezelf!!

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:49

Wij hadden problemen met onze 2 jarige. Die wou echt de trailer niet in. Maar ze moest wel, want de eigenaren gingen verhuizen.
Alles geprobeerd:

- met z'n drieen, 2 rond de trailer staan en 1 probeerde haar in de trailer te krijgen. Ook gelokt met eten. Dat lukte niet.

- daarna maar een longeerlijn gepakt. Achter haar kont gedaan. Lukte dus ook echt niet.

- Vervolgens een grotere trailer gepakt. Daar wou ze ook niet in

- Toen hebben we een ander paard in de trailer gezet, in de hoop dat ze u wat meer vertrouwen had. Maar ze vertikte het nog steeds om in de trailer te gaan.

- Paar dagen later hebben we de dierenarts gebeld. Die heeft haar een kalmeringsmiddel gegeven. Ze werd wel rustiger, maar zodra ze de trailer zag, begon ze weer al haar energie terug te krijgen. Dat werkte dus ook niet.

- Tenslotte kwam de eigenaar met het BRILJANTE IDEE om een doek over haar hoofd te doen. Zo zou ze de trailer niet zien. En gelukkig......... het werkte! Mevrouw stapte in 1 keer de trailer in! En gisteren op wedstrijd zag ik ook iemand hetzelfde doen.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:51

ik heb er geen lastvan...
mijn pony loopt netjes de trailer in en uit ...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:34

Die van mij is een keer in onze oude trailer gevallen en toen deed ze moeilijk, wat logisch is. Daarna hebben we haar er steeds met een longeerlijn, lieve woordjes en wortels erin gekregen. De nieuwe trailer heeft een goede antislip bodem en dus had ze er al snel weer vertrouwen in. Ze liep er niet vanzelf in maar zogauw ze de longeer lijn zachtjes voelde, liep ze er zo in.

Toen na een tijd had ze iets nieuws, ze wou er weer niet op, maar ze leek totaal niet angstig en leek wel te genieten als er 5 man haar stond aan te moedigen om er in te lopen.Longeerlijn werkte niet meer. Toen raadde iemand me de manier van monty robberts aan. Daar ben ik ruim 3 uur mee bezig geweest en ik kwam niet verder dan 1 been op de plank. Toen deed ik de longeerlijn door de trailer heen achter haar kont en dan een beetje trekken en binnen 3 minuten stond ze erin. En sindsdien doe ik het zo, nu is het zien van de lijn genoeg. Ik weet niet wat het is, angst zeker niet. Mss een beetje koppigheid? Iig weet ik uit ervaring dat geweld (zweep enz.) alleen averechts werken dus als ze vervelend is, longeerlijn door de trailer heen en trekken maar Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:18

dat is een dikke vinger paard! oftewel, ze neemt een loopje met je en kijkt wie de baas is en dat ben jij dus niet... Knipoog
maar dit is te trainen maar niet makkelijk uit te leggen via bokt, als je hier vanaf wil zul je je eigen houding tegenover het paard moeten veranderen. Daar moet je wel hulp bij zoeken van iemand met ervaring anders gaat het je niet lukken en wordt het erger.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:59

Dat geloof ik graag, maar het is alleen met de trailer, dus zolang het daar bij blijft, vind ik het niet zo'n probleem. Verder is ze heel braaf en meegaand en ik heb ook wel het idee dat ik streng genoeg/consequent genoeg ben, al geloof ik best dat ik met trailerladen mss wat voorzichtiger ben, omdat ik niks wil forceren zeg maar.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:07

Voor wie interesse heeft in hulp bij trailerproblemen... Ik help mensen regelmatig uit de brand. Op basis van no cure-no pay.
Het gaat in alle rust en ik leer je om zelf om in de toekomst eventuele nieuwe problemen op te lossen, via een systeem waar je op terug kunt vallen. Ik werk met druk en druk er af en belonen.....voor degene die dit kennen. Het is voor het paard begrijpelijk en wekt geen stress op.
Mensen die in het midden van het land wonen kunnen, indien ze interesse hebben en graag hulp willen mij een Pb sturen.
Ik heb al veel mensen gelukkig gemaakt met een paard dat na veel gedoe ineens blij de trailer op gaat.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:07

en op welke manier doe jij dat dan? a la Parelli of Voest of Roberts?

Daisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:57

ook ik heb trailer problemen, eerst ging het redelijk goed op stijgeren na..
Thuis in en uit de trailer halen is bijna geen probleem, maar als we ergens anders zijn en ze moet de trailer weer in doet ze net alsof ze er in loopt maar springt dan op het laatste moment op zij.. dit is zwaar irritant! en daarna gaat ze alleen maar stil staan, als hulpje gebruik ik een longeertouw.. ik vind het op tenduur erg moeilijk om kalm te blijven en wordt dus ook snel boos.. (*erg slecht ik weet het*)
Het komt er eigenlijk opneer: eruit gaat perfect maakt niet uit waar we zijn, maar erin zetten in een ander gebied is zo'n beetje een ramp (mag er wel een half uur zowiezo voor uit trekken) Ze staat er meestal meteen recht voor en loopt ze mee, of gaat na een aantal stappen stil staan en is ze niet meer vooruit te branden! Vaak zet ze een been op de trailer en draait ze haar achter kant naar buiten toe zodat ze er niet meer in kan lopen...baal hier erg van! *Vorig jaar ging het zo goed!

ik wil graag oefenen ook voor me zelf dat ik niet zo snel boos word maar heb zelf geen trailer, ik mag altijd de trailer lenen van de eigenaar vd pensionstalling... dus kan niet heel vaak oefenen..

Blijf dit topic volgens.. en hoop op DE goude tip Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:38

cissy schreef:

Gewoon op mijn eigen manier. Kan best zijn dat er principes inzitten van wie dan ook, dat weet ik niet, ik verdiep me nooit zo in die goeroe's.
Het is een kwestie van goed het paard observeren, meebewegen op het juiste moment, druk geven en druk loslaten op het juiste moment en gewenst gedrag belonen.
Tot nu toe heb ik alle paarden die mij aangeboden werden op de trailer weten te krijgen. Dat niet alleen, ook dat ze met plezier voor je aan de trailer op gaan, zodat je zelf de stang er achter kunt doen en je helemaal alleen met je paard kunt redden.
Ik heb voor vele eigenaren al inzichtelijk kunnen maken hoe ze het beste met hun paard dit kunnen doen. Maar dat is niet uit te leggen hier op het forum, omdat het gebaseerd is op het paard zelf en het niet een bepaald trucje is of zo (zoals een lijn er achter langs). Het is iets dat ik samen met de eigenaar doe, in alle rust, met geen publiek er om heen, zodat de eigenaar en ik ons volledig op het paard concentreren.
Ik ben een volwassen vrouw van 37 en doe dit al jaren. Eerst gewoon als ik iemand aantrof met problemen, maar ik word steeds vaker gevraagd bij vreemden.
Ik heb mijn ervaring opgedaan vanaf mijn kindertijd bij een hengstenhouder/handelsstal, waar ook vaak paarden met problemen kwamen. Deze hengstenhouder was wat oudere wijze man en hij heeft mij heel veel kunnen leren over paarden...vooral in de praktijk. Hij loste alles met consequent zijn, geduld en rust op en dat is ook voor mij een gouden regel.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:22

mijn paardje liep ook altijd moeilijk de trailer in.
maar het belangrijkste is rustig te blijven en niet boos worden want dan lukt het de voldende x wer niet ook al duurt het 4 uur nooit je geduld verliezen. als moet je hem stapje voor stapje zelf de trailer in dragen. een longeerlijn achter zijn kont is wel makkelijk kun je hem er een beetje in duwen. het is ook belangrijk dat ze niet achteruit gaan lopen dat is dan ook de enige reden datje een zweep mag gebruiken om achter op zijn kont te tikken als hij acheteruit gaat. als ze weten dat ze niet acheruit mogen is de enige weg naar vore en daar moet je ze de tijd ook voor geven.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:48

Ja, dat heb ik weleens.

Ik probeer dan altijd gewoon wat opties:

-Iemand die met een voerschep brokken bij de voorstang gaat staan en rammelt.
-Longeerlijn achter zijn kont door trekken. En als ie steeds langs de klep gaat staan, kun je aan 2 kanten 1 longe spannen, en dan achter zijn kont door kruisen.
-Longeerlijn van de ene kant van zijn halster, door zijn mond, naar de andere kant van zijn halster bevestigen, en de rest van het touw in je handen. Het moet zo bevestigd zijn dat het aan de ene kant van het halster vast zit, en dat je het aan de andere kant door de ring van het halster de longe in zijn mond strakker kan trekken, maar ook kan laten vieren.
Zet hem dan precies voor de trailer. Als hij een stap naar achteren loopt leg je druk op de lijn. Zo weet hij dat druk niet fijn is, en hij dus ook beter niet naar achteren kan lopen.
En als ie een stap naar voren maakt, laat je de lijn vieren en beloon je hem. Zo weet hij dat naar voren lopen fijner is, en dan als ie naar achteren loopt, druk in zijn mond krijgt.
-Steeds voor de klep zetten en achteruit lopen. Weer voor de klep zetten en achteruit lopen. En zo maar steeds herhalen.
Meeste paarden vinden het niet fijn om achteruit te lopen. Dus zal ie blij zijn als je hem na de 40-ste keer achteruit lopen een keer in de trailer begeleid. Knipoog

-En als het een ervaren paard is dat al 100 keer op de trailer heeft gestaan, en het nu vertikt om het te verzieken, kan het weleens zijn dat de zweep erover gaat. Maar sommige paarden kunnen dit niet af, of flippen, of slaan dicht.
Zo weet ik dat ik bij Torro en Ixo geen zweep moet gebruiken, omdat Torro boos word, en Ixo zijn 4 benen in de grond zet en dichtslaat.

Maar je zult zien dat een paard met angst op geen van deze trucjes zal meegeven.
Dan kun je beter eerst een ander paard in de trailer zetten, en daarna hem ernaast.
En door het vertrouwen te winnen, en het leiderschap dat je uitstraalt.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 01:00

Ik heb er altijd problemen mee. en dan lacht de eigenaar me uit.

als hij het doet luistert wallas ook niet, dus jah :p

maar we hebben een moeilijke trailer, dus zo ene waar je deur opzij moet opendoen,
echt heel stom,want wallas is al ene paar keer gaan lopen zo.

ik durf nietmeer met mijn botten als het sneeuwt hem eruit halen hoor :p

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 01:13

Ik heb ook tijden een paard moeilijk op de trailer kunnen krijgen. De oorzaak was ook bekend. Ik heb een hele tijd met een blinddoek geladen en na een paar maanden liep het paard er weer als vanouds in. Nu gaat ze met plezier in de trailer. Zoveel plezier zelfs dat ze gewoon uit zichzelf de trailer inloopt vanaf de stal zonder dat er iemand in de buurt is. Ze gaat gewoon graag mee uit Haha!

Mijn ruin moet zo af en toe een klopje op de kont als het hem nog niet zo uitkomt. Over het algemeen is hij ook prima alleen te laden maar soms heeft ie even geen zin op zijn manier. Als dan een ander even erbij komt staan loopt ie wel door.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:07

Hummm. Ik zal nooit een paard met een trailerprobleem met behulp van een longeerlijn in de trailer willen krijgen.

Het zal misschien wel helpen, maar dan zit je uiteindelijk op concours oid en heb je allerlei hulptroepen nodig inclusief longeerlijnen om weer thuis te komen.

Niet een geheel ideale oplossing Haha!.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:32

Apple, soms kan je juist met behulp van een longeerlijn een paard alleen laden. Daar zal ik eens foto's van laten maken. Ik zeg niet dat ieder paard zo te laden is maar het is wel een trucje wat bij een boel paarden kan werken.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:19

cissy schreef:

Uhh, er zijn nog wel meer manieren hoor, die van het gewone gezonde boerenverstand Knipoog .