Niet rijden op stage

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoos

Re: Niet rijden op stage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:19

ik vraag me toch af wat voor een opleiding je doet.. Want bij veel paarden opleidingen is het zo dat je weinig rijd, je bent geen stalruiter, je bent ervoor om de paarden klaar te maken voor training, daarna verzorgen (dus evt uitstappen!), en de verorging van de stallen (uitmesten e.d)

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:21

Ik loop ook stage op een dressuurstal (Bernoski), en ik rijd daar ook niet.
Had ik ook totaal niet verwacht hoor, meerendeel is eigen paard daar, en de handelspaarden zijn duizenden euro's waard, logisch dat ze niet zomaar mensen laten rijden, zou ik ook niet doen..!

Je leert niet alleen van paarden rijden, de dingen eromheen zijn ook belangrijk..

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 18:02

Crista schreef:
ik loop nu ergens stage en heb vandaag voor het eerst een paard mogen longeren! ik was helemaal blij! op mijn bdrijf waa rik stage loop moet ik leuke dingen echt verdienen!!

gelukkig gaat het erg goed en mag ik langzaam aan steeds meer....

ik ben 3e jaar MBO paardenhouderij niveau 4 maar heb op geen enkle stage mogen rijden.... dus wat dat betreft....bereid je maar voor....(ja ik mocht uitstappen maar echt rijden heb ik amper gedaan...)

Hé, bedankt voor je reactie!
Ik zal me voor bereiden..en succes met je stage!

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 18:05

Misschien kan ik hierna een andere opleiding gaan doen waar het echt om het rijden gaat, zoals deurne?

o ja, ik sprak net een klasgenootje en die mocht een nieuwe pony inrijden, 3x.. en ze mocht nu een pony rijden omdat die anders vandaag niet reed in de les.. zij werkt op een manege, dat zal het verschil verklaren.

Bedankt echt voor de reacties.
het helpt om te zien dat er meer zijn die ook zoals mij de stage hebben enzo!!

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 18:09

sexy_back schreef:
tja ik heb 1 keer stage gelopen op een manege... en ja ik mocht daar elke dag rijden.... tijdens de lessen, voor mezelf maakte niet uit, en ja ik weet het ontzettend veel mazzel mee gehad...
voor de rest op elke dierenpension, dierenspeciaalzaak of boerenbedrijf moest ik gewoon 10 weken lang hard werken en als ze tevreden over je waren mocht je een klein stapje op de ladder omhoog en moeilijkere dingen proberen ónder toezicht...

je het idd mazzel gehad zeg!!
Ik sta nu op trede 1 hehe..
wie weet eindig ik nog eens bovenaan, ooit..voorlopig nog lang niet..

ik heb veel geleerd door jullie

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:16

Stage gaat idd niet alleen om het rijden zoals sommige al zeggen.
Ik heb mijn eerste stage bij een hengstenhouderij gedaan, en ik heb daar ook niet mogen rijden.
Meer als de helft was ook schoon maken, maar ik mocht poetsen, helpen met het vrijspringen,opzadelen, paarden uit de wei halen er in zetten, toen ze aan het longeren waren zeiden ze hoe je het beste kon longeren *veearts helpen etc etc.*sperma vangen en dergelijke gezien en klaar maken van sperma mee geholpen en bekeken.. etc etc etc
*het was allemaal erg leerzaam.

En ik heb me daar een erg leuke stage gehad.Op het moment heb ik me geen betere kunnen wensen.
Ze waren daar vriendelijk,stoken tijd in me, en heb het daar naar me zin gehad.
Dus ook zonder rijden kan het ongelofelijk leuk zijn.

En zie het als een voordeel: je zit bij de dieren waar je het liefst mee werkt.

*tip: ga er met een lach heen, en bedenk je dat het allemaal ook anders had gekunt.
Bedenk dat je bij de dieren zit waar je het liefst zit enz.
en dan ga je het van zelf naar je zin krijgen, maar dan moet je het ook willen.

Succes!

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 18:24

hey lovelygirl!

bedankt voor je reactie!

die mevrouw van mij is ook heel aardig!
dus dat is wel mooi meegenomen.
ik zal er morgen met een lach heen gaan, haha..
er is 1 paard dat vind ik zo'n schatje.

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:51

ik zal je echt geen zorgen maken hoor. ik heb ook 2 weken stage gelopen. en heb geen 1 keer op een paard gezeten. het enige dat ik mocht was uitmesten, vegen, paarden naar de wei brengen, paarden uit de wei halen, voeren, hooi halen, stallen opstrooien, kijken bij medische handelingen. veder dan dat kwam ik echt niet. stond ook op het punt er mee te gaan stoppen. maar ben toch maar door gegaan. ik weet niet hoelang je stage duurt. maar zal het zeker af maken Knipoog

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:22

Hmm, waarom moet je perse rijden, je kan ook een hoop dingen leren door met beide benen op de grond te staan?

Eigenlijk vraag ik me af wat je er van verwacht had, blijkbaar dat je veel mocht rijden, maar dat is helaas niet zo, het is keihard werken in de paardenwereld, rijden zit daar vaak niet bij...

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:27

sokje schreef:
die mevrouw van mij is ook heel aardig!
dus dat is wel mooi meegenomen.
ik zal er morgen met een lach heen gaan, haha..
er is 1 paard dat vind ik zo'n schatje.

Goede instelling! Ik snap best dat het even een teleurstelling was, je had je er duidelijk iets anders bij voorgesteld. Ik vind het erg knap van je dat je je zo om kan zetten, en er weer tegen aan kan gaan. Al het goede en leuke komt langzaam zegt mn pa altijd, en dat is ook zo. Dus nog even geduld, en doorzetten!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:30

meisjemeisjemeiske Haha! Haha!

weet je dat je de komende jaren na je opleiding alleen maar gaat vegen, uitmesten en dat soort sjit Haha! Haha! OF je moet een bijzonder getalenteerd ruiter zijn Haha!

KIJK en leer, kijk goed om je heen, stel vragen en doe het harde werk wat gevraagd wordt.

Werken in de paarden betekend lichamelijk zwaar werk, en heel weinig rijden Haha!

Succes nog!

PS......... de stagaires die bij ons kwamen testte we altijd zo....... hoe harder ze miepte over het rijden...... hoe minder ze mochten rijden Haha! Haha! en dat gemiep zagen ze ook altijd wel terug in hun stagerapport. Haha!

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:38

ach, gewoon doen wat je gevraagd wordt! toon inzet!! toon interresse! van kijken leer je veel!! Ik had t ook hoor, bij mn stage! Maar ik deed gewoon alles wat ze me vroegen, ik vond t rijden nog niet eens zo belangrijk, ik wilde gewoon leren. Uiteindelijk mocht ik mee naar een les van mn stagebegeleider...en daar mocht ik ineens zijn Z paard losrijden! Nadat ik dat deed mocht ik ook op stal paarden losrijden en droogstappen. ook van lessers van hem deed ik toen paarden droogstappen. Dus, heb gewoon geduld.. luister, doe wat je gevraagd wordt, kijk naar het rijden, en misschien mag je wel niet rijden.. Ach, wat maakt t uit!

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 21:07

KiWiKo schreef:
PS......... de stagaires die bij ons kwamen testte we altijd zo....... hoe harder ze miepte over het rijden...... hoe minder ze mochten rijden Haha! Haha! en dat gemiep zagen ze ook altijd wel terug in hun stagerapport. Haha!

Dát komt me nog eens bekend voor zeg Haha! Al mocht ik wel rijden haha, maar idd de nieuwelingen werden zo getest.

susje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 21:18

Sokje, er is al genoeg over gezegd, maar wilde dit nog even toevoegen:

Ik heb precies dezelfde opleiding gedaan als jij, maar je moet je wel bedenken dat dit de opleiding Paardenhouderij is, je leert paarden houden. als je inderdaad meer met het rijden bezig wil zijn, lijkt het me inderdaad verstandig om hier nog de Paardensport opleiding achteraan te plakken. Maar dit is in principe precies waar je je voor hebt opgegeven, het leren houden van paarden, de correcte verzorging, bedrijfsvoering en alles wat daarbij komt kijken. Rijden is bij deze opleiding van ondergeschikt belang. Je moet het kunnen, maar meer onder het mom van: je moet paarden op een verantwoorde manier beweging kunnen geven. Dus zoals iedereen al een beetje heeft aangegeven: kijk goed rond, kijk hoe het bedrijf in elkaar steekt, hoe werken ze, en vraag waarom. Doe dit bij elke stage, zo kan je vergelijken...dáár leer je pas van paarden houden...

hmm ik geloof dat veel hiervan al is gezegd, wilde alleen graag een en ander nog even benadrukken.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 21:20

Ik ben een beetje verwend wat dat betreft, heb op al m'n stageadressen (véél) mogen/moeten rijden. Op één zelfs zo veel dat ik echt tussendoor wel wat anders wilde doen (dat was ook deels werk, en in het buitenland)
Maar wat de rest hier zegt is waar hoor.
Heb ook op een stal gelopen waar in totaal iets van 5 stagaires waren, niet één daarvan mocht rijden (en het waren echt geen verkeerde meiden hoor). Het was voeren/vegen/poetsen/longeren, maar rijden mochten ze niet. Sommigen hadden wel eens op een paard gezeten, maar dat was vervolgens ook niet weer gebeurd.
Ik werd na een week een keer op een brave merrie gezet, 5 minuutjes geholpen, en toen was 't "nou als je deze klaar hebt, die mag je trouwens voortaan elke dag wel doen tot ie weg is, en de ruin van ... ook, dan kan je de 4 jonge hengsten ook wel rijden maar die moet je wel ff in de gaten houden, want daar hebben we nog maar 2 keer op gezeten!"
Toen had ik er ineens 6... Blijkbaar was ik de eerste die er normaal op bleef zitten, want anders doen ze niet zo (en ik was ook gewoon B dressuur toen, had wel wat ervaring maar lang niet apart, máár ik was het manegeruiter-stadium wel voorbij)
Paarden die op de gemiddelde handels/wedstrijdstal staan zijn gewoon niet te vergelijken met de dieren die je tegenkomt op een manege!
Waarschijnlijk kijkt jouw 'baas' gewoon lekker de kat uit de boom, aan de manier waarop iemand met paarden omgaan kun je al aardig aflezen hoeveel ervaring ze hebben, en dus wat je ongeveer kan verwachten als je ze op een paard zet.
Helaas vindt 3/4 van de meiden die een paardenopleiding doen (zeker in het eerste jaar) dat ze al aardig wat kunnen, terwijl dat ik praktijk dus echt flink tegenvalt.
Ik zou als stagebedrijf ook wel behoorlijk terughoudend wezen, je bent als bedrijf wel grotendeels verantwoordelijk als een stagiaire van zo'n paard afdonderd!

Als jij je ogen openhoudt, en WIL leren, dan KUN je ook heel veel leren!! Op ieder bedrijf!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 21:39

Eigenlijk vind ik dan de MBO-scholen voor paardenhouderij hun leerlingen ook wel eens eerlijke informatie mogen geven. Ik begrijp dat het je als paardenliefhebber het einde lijkt om van je beroep je hobby te maken, maar de kansen op een leuke baan zijn wel erg klein. Als je al een baan vindt dan is het vaak hard werken voor een laag salaris. Op veel stage-adressen wordt je als een goedkope stalknecht gebruikt. Als je pech hebt, mag je je hele stage uitmesten en vegen en dat heb je na één dag echt wel geleerd.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:54

KiWiKo schreef:
Werken in de paarden betekend lichamelijk zwaar werk, en heel weinig rijden

En... HEEL WEINIG verdienen!!! Als je echt verder wil komen in de paarden SPORT, dan zou ik nog maar eens nadenken over een eventuele vervolgopleiding die niets met paarden te maken heeft maar waarmee je wel een goedbetaalde baan kunt krijgen. Dan kun je later tenminste voor jezelf een paard kopen, lessen, trailer en wedstrijden betalen. Doorgaans zul je in loondient van een paardenbedrijf niet veel verdienen en ben je afhankelijk van wat en of je iets te rijden krijgt. En er zal geen stal zijn die een knap paard voor jou aanhoudt zodat je het echt kan leren. Goede ruiters genoeg en voor jou 10 anderen. En zolang je niet heel goed kan rijden zul je geen goede paarden te rijden krijgen, en zolang je niets te rijden krijgt wordt je nooit een ervaren ruiter.

Een opleiding paardenhouderij/deurne oid is alleen zinvol als je ouders al in de paarden zitten of flink geld hebben en bereid zijn jou te financieren. Anders is 'hoofd strontschepper' of in het allerbeste geval groom toch wel het hoogst haalbare. Stalruiter worden meestal degene die zich op eigen kracht reeds bewezen hebben in de sport (dus degene die zich bewezen hebben met hun eigen paarden).

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:45

KiWiKo schreef:
meisjemeisjemeiske Haha! Haha!

weet je dat je de komende jaren na je opleiding alleen maar gaat vegen, uitmesten en dat soort sjit Haha! Haha! OF je moet een bijzonder getalenteerd ruiter zijn Haha!

KIJK en leer, kijk goed om je heen, stel vragen en doe het harde werk wat gevraagd wordt.

Werken in de paarden betekend lichamelijk zwaar werk, en heel weinig rijden Haha!

Succes nog!

Zoals kiwiko het hierboven verteld gaat het wel!
Als je na je opleiding echt aan het werk wil in de paarden zul je nog heel veel moeten vegen, mesten en alles wat er bij komt kijken naast het rijden.
Alleen als je een super getalenteerde ruiter/amazone bent of het geld hebt om zelf je eigen stal op te zetten zal je meer aan het rijden toekomen.
Maar goed het hebben van een eigen stal lijkt vaak ook mooier dan het is want hier komt ook zoveel meer bij kijken dan alleen maar leuk paardrijden!

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 19:40

Hey meiden!

Weer ff een reactie van mij, kon er gister niet opkomen, dus nu een extra lange. Ik zet namen erbij, maar de reacties zijn ook voor jullie allemaal hoor!

Bedankt Heidehofs voor je stimulatie!

Kiwiko :
Bedankt voor je lieve berichtje. Mijn moeder zei nog dat ik moest vragen of ik eens mocht rijden, maar ik ben blij dat ik dat niet heb gedaan nadat ik jouw reactie las. Het zou best kunnen dat zij dan ook denkt van: 'ja, maar IK beslis toch heus wel wanneer jij mag rijden'.

Trouwens vandaag zei ze dat ik volgende week een keer de merrie uit mag stappen, op wie die andere staigiere nu ook altijd mag uitstappen!! Vet cool! Het is een begin..Dat meisje mag altijd 3 rondjes uitstappen, maar het maakt me niks uit. Ik ben al helemaal happy, hihi..

susje Bedankt voor je info. Het is idd zo.. je leert paarden houden, niet paarden rijden. En ik heb nog veel te leren als het om houden gaat. En dat wil ik ook, maar mijn interesse gaat nu zo ontzettend uit naar het rijden. misschien komt dat ook omdat ik sinds een tijdje van het manege-niveau af ben, en nu ontdek wat echt rijden is. Heb nu privé lessen enzovoorts..en ik vind het helemaal te gek.

concorde
Ik denk ook dat ze de kat uit de boom kijkt.
Ik merk wel dat ik nu iets meer mag. Ik mocht een merrie behandelen. Maar die was zo ontzettend druk bij de spoelplaats en ik moest bij de benen zijn. Ik durfde het niet hoor. Ik kende die merrie niet en het was echt eng. ze drukte zich tegen de muur.. Omdat ze haar veulen miste. Naja toen heb ik tegen haar gezegd dat ik het niet aandurfde. Ik vond het niet leuk te zeggen, omdat ik mezelf het liefst hoog houdt, maar goed ik moest het wel zeggen. Ik ben nu weer bang dat ze nu denkt dat ik niet veel durf of zo. Ja met pony's durf ik bijna alles, maar die grote merries die dan zo druk gaan doen vind ik eng.
Verder heb je helemaal gelijk dat die paarden heel anders zijn dan manegepaarden. Maar dat had ik al wel verwacht. Ik laat die jonge hengsten van 2 ook liever aan die andere staigiere over, omdat ik er geen ervaring mee heb.

Ik vraag nu veel meer, alles wat ik niet snap..over zalfjes en toestanden en dat maakt zo'n dag wel leuker!

Dus naja ik moet nog veel leren qua omgang en qua verzorging. Daarmee ben ik dus aan het juiste adres. Al zou ik graag een combinatie willen zien van rijden en leren..

Jasmijn 78
bedankt voor de info. Het liefst zou ik heel goed willen leren rijden en dan andersmans paarden trainen of zo. Maar goed, elk meisje heeft wss die droom en ik ben er miss nu te laat mee.. Het is jammer dat m'n ouders me niet hebben gesteund, dat ze niet zo'n wedstrijdkindje van me wilden maken of een eigen paard voor me hadden gekocht of zo..
Ik zou dat willen doen en dan geld opsparen voor een eigen manege.

Ik droom ervan om een eigen manege te hebben. Met pony's en dat er dan elke dag kinderen om me heen zijn die gaan paardrijden en dat ik die kan blij maken. En ik wil graag ook aangepaste dingen voor gehandicapten..
maar m'n hoop is nu een beetje weg.. Ik ben bang dat ik het niet kan of zo.. Verdrietig Dat ik of geen geld heb of dat het niet wil of andere dingen

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 19:44

jasmijn78 schreef:
KiWiKo schreef:
Werken in de paarden betekend lichamelijk zwaar werk, en heel weinig rijden

En zolang je niet heel goed kan rijden zul je geen goede paarden te rijden krijgen, en zolang je niets te rijden krijgt wordt je nooit een ervaren ruiter.

Een opleiding paardenhouderij/deurne oid is alleen zinvol als je ouders al in de paarden zitten of flink geld hebben en bereid zijn jou te financieren. Anders is 'hoofd strontschepper' of in het allerbeste geval groom toch wel het hoogst haalbare. Stalruiter worden meestal degene die zich op eigen kracht reeds bewezen hebben in de sport (dus degene die zich bewezen hebben met hun eigen paarden).

Ja precies!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:05

Citaat:
Ik droom ervan om een eigen manege te hebben. Met pony's en dat er dan elke dag kinderen om me heen zijn die gaan paardrijden en dat ik die kan blij maken. En ik wil graag ook aangepaste dingen voor gehandicapten..
maar m'n hoop is nu een beetje weg.. Ik ben bang dat ik het niet kan of zo.. Verdrietig Dat ik of geen geld heb of dat het niet wil of andere dingen

geef nooit de hoop op!!! echt nooit!!! klinkt misschien stom maar misschien krijg je de kans om ooit een manege te beginnen... als je een buitenkansje tegen komt en een goed finacieelplan hebt voor dat pand wil een bank je soms wel eens finacieren!! echt waar ik heb de managementkant gedaan (wel eens waar dieren kant maar goed)
en daar zeggen ze ook blijf altijd zo'n wens koesteren en wanneer je een kans krijgt die HAALBAAR is (dus wel winst draaien en je brood kunnen beleggen Haha!) kun je ooit misschien zo'n manege starten.

en ja ik weet ook dat is maar een hele kleine kans, maar zolang zo'n kans er is....

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:03

Sokje: Goedzo!! Ik lees nu al een heel andere 'houding' af aan je dan in het eerste berichtje. Het is goed om veel te vragen hoor, daar leer je zelf van en zo merkt je stagebegeleider dat je geinteresseerd bent en graag wilt leren. En dat kunnen ze altijd waarderen. Iets niet kúnnen is niet erg, iets niet wíllen leren is wel erg. Het is ook niet kinderachtig als je het met bepaalde paarden niet aan durft, daar krijg je vanzelf meer handigheid en vertrouwen in, en het is beter te zeggen dat je er nog geen vertrouwen in hebt, dan het maar te proberen, paard voelt aan dat jij hem niet de baas kan, en dan gebeuren er ongelukken van. Daar heeft niemand iets aan.
Ik weet niet hoe oud je bent (staat vast wel ergens) maar als je écht wil de moed niet opgeven.
Ik ben nu bijna klaar met een HBO opleiding Paardenhouderij (dat is vooral management, en de economische kant enzo). Ik had een verzorgpony toen ik op deze school begon, en ik kon niks. Had nog nooit een wedstrijd gereden en nooit fatsoenlijk les gehad. Ik heb de eerste 2 jaar alleen 2 x 4 weken stagegelopen op 2 stallen (eentje in NL en eentje in Italie) Op de stal in NL hebben ze me gewoon écht enorm op weg geholpen. Ik kon ook geen bal, maar ze wilden me alles wel leren. Ik kom er nu nog steeds, en laatst zeiden ze nog "wat ben jij veranderd in de afgelopen paar jaar! je was echt zo'n kuiken toen je hier kwam en je kon nog niets!" (althans, op deze tekst kwam het wel neer, letterlijk weet ik t niet)
Ik ben nog steeds geen wereldruiter, en heb geen rijke papa. Ik heb een goedkope E-pony gekocht, die heb ik een tijd gehad en kon ik goed verkopen. Daarna een paard gekocht waarme ik nu inmiddels M dressuur ben. En het gaat goed. Ik heb een beetje leren rijden, ben nu in de avonduren bij een boer in de buurt die wat handelt met paarden, die paarden rijd ik. Heb altijd goede stagebeoordelingen gehad, niet omdat ik zo'n talentje ben, maar omdat ik wel wil leren en wil werken.
Dus laat je niet gek maken, als je écht wilt, en je zet je er helemaal voor in, dan kan het best!

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 16:04

Sexy_back
Ik zal proberen de hoop niet op te geven!

concorde

Ik wist niet dat er ook express gemene paarden waren. Zo was ik vanmiddag een hengst van 4 jaar aan het afzadelen. Ik moest aan de kant van de muur zijn en hij wilde me gewoon tegen die muur aan drukken!!
Toen zei een ander meisje dat zij ook altijd wat voorzichtig met hem was..
Ik ben 18 trouwens.
Heb je nog tips wat je moet doen met happende paarden? Want ik geef hem wel steeds een tik, maar hij blijft happen..het is heel vervelend.

Ik wil wel leren ja en zal proberen het nog meer uit te stralen! Knipoog
Vandaag was ik alleen maar in de stal bezig. Er waren 2 die de paarden trainden en ik wou eigenlijk graag kijken, zodat ik kon leren. Maar ik heb de hele dag niets gezien. Want ik moest telkens de volgende paarden opzadelen en de stallen uitmesten van de paarden die dan getraind werden..
Dat vind ik dan wel weer minder hoor. Ik heb wel veel geleerd, want ik moest bij die moeilijke hengst in z'n stal, maar had liever andere dingen geleerd..maar ja, miss komt dat volgende week wel!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:41

vast wel, je mag nu al wat meer(die merrie volgende week toch??)... en durft ook al weer wat meer!! heel goed!!

als je zo door gaat en wil blijven leren kom je vanzelf wel een paar treden hoger te staan!!!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:46

je begint altijd onderaan. Dus eerst alle klote klusjes. Laat zien wat je waard bent, blink uit in alles wat je doet. Tuigpoetsen, paarden poetsen, gangen vegen, stallen mesten. Neem initiatief al is het bij de rotklusjes. Dat zien mensen graag. Als je de hele dag met een lang gezicht rond loopt te mopperen zul je niet ver komen.
Dus doe je best, en hoe beter het gaat hoe meer kans je hebt om hogerop te komen. Zoiets moet je verdienen.