Mag ik lesgeven?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: Mag ik lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:56

Zep schreef:
Of je ook daadwerkelijk genoeg kennis en kunde in huis hebt om goed les te geven is een tweede, maar juridisch/verzekeringstechnisch is het wel in te dekken.

Ja hoor, de ene verzekeraar doet het wel de andere niet. Kwestie van shoppen en prijzen vergelijken.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:22

Ik heb mijn ORUN papiertje en geef les op een pensionstal.
Ben niet in loondienst en de paarden zijn niet van mij.
Moet ik dan dus een aparte verzekering afsluiten? Of begrijp ik het niet goed?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:27

masja schreef:
Ik heb mijn ORUN papiertje en geef les op een pensionstal.
Ben niet in loondienst en de paarden zijn niet van mij.
Moet ik dan dus een aparte verzekering afsluiten? Of begrijp ik het niet goed?

Wanneer je ORUN gediplomeert bent, ben je automatisch verzekerd.

De TS mag officieel geen les geven maar misschien kun je duidelijke afspraken met de ouders van de twee meisjes wb. rijden op eigen risico.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:29

Ja, dan moet je een aparte bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten voor het geval jij aansprakelijk zou zijn. Je bent namelijk niet meer in een particuliere hoedanigheid aan de slag, dus dekking is er niet op de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren. Het gaat er verder niet om of je bij de KvK o.i.d. staat ingeschreven, het gaat er puur om of dit nog een particulier risico is of niet.

Het is geen heel groot risico dat je aansprakelijk zou kunnen zijn, maar als je dat wel bent en iemand heeft letsel dan kan je betalingsverplichting toch al snel oplopen.

Verstandiger dus om wel te doen. Zal overigens het meeste niet kosten gezien het geringe risico.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:30

Solvej schreef:

Waarom en waar dan?
Dat je een diploma hebt betekent niet automatisch dat je verzekerd bent?

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:36

LDRD schreef:
Ja, dan moet je een aparte bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten voor het geval jij aansprakelijk zou zijn. Je bent namelijk niet meer in een particuliere hoedanigheid aan de slag, dus dekking is er niet op de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren. Het gaat er verder niet om of je bij de KvK o.i.d. staat ingeschreven, het gaat er puur om of dit nog een particulier risico is of niet.

Het is geen heel groot risico dat je aansprakelijk zou kunnen zijn, maar als je dat wel bent en iemand heeft letsel dan kan je betalingsverplichting toch al snel oplopen.

Verstandiger dus om wel te doen. Zal overigens het meeste niet kosten gezien het geringe risico.

Dus ik moet mijn WA verzekering hiervoor bellen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:43

Ja, dat zou ik maar doen.
Vraag of je gewoon in een aparte clausule kunt laten opnemen dat je les geeft, dan hoef je misschien niet eens een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering te sluiten. Hebben ze geen problemen met het feit dat je les geeft, laat dit dan sowieso vermelden op de polis, zodat je achteraf geen problemen krijgt.
Het is erg verzekeraar afhankelijk hoe men dit soort zaken wil regelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:07

Solvej schreef:

De TS mag officieel geen les geven maar misschien kun je duidelijke afspraken met de ouders van de twee meisjes wb. rijden op eigen risico.

OnZin, je bent verzekeringstechnisch (bedrijfsaansprakelijkheid) beter ingedekt, maar je bent niet automatisch verzekerd.

Een onderling papiertje of het welkbekende bord "u rijdt hier voor eigen risico" heeft geen enkele waarde.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:16

KiWiKo schreef:
Een onderling papiertje of het welkbekende bord "u rijdt hier voor eigen risico" heeft geen enkele waarde.

Een tikkeltje genuanceerder, dit heeft mééstal geen waarde. Niks is zeker met de rechtspraak van tegenwoordig Knipoog .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:19

dat is ook weer waar Haha! Haha!

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:23

LDRD schreef:
Vraag of je gewoon in een aparte clausule kunt laten opnemen dat je les geeft, dan hoef je misschien niet eens een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering te sluiten. Hebben ze geen problemen met het feit dat je les geeft, laat dit dan sowieso vermelden op de polis, zodat je achteraf geen problemen krijgt.

Komt meneer de belastingdienst dan niet ook kijken? Dat ik mijn "loon" in moet leveren? En dus iets van een KvK moet hebben?

Hmmm, ik weet er overduidelijk veel te weinig vanaf.... Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:24

kan je gewoon als onbelast inkomen invullen op je jaarlijkse inkomstenbelasting formulier.....

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:35

En dan tot een max per jaar? Weet jij wat de max is?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:37

weet ik niet uit mijn hoofd, ligt ook een beetje aan je leefsituatie.

Maar daar kan je heel goed de belastingtelefoon voor bellen, die weten dat zo Haha!

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:39

Hmmm, ik heb morgen weer wat te doen Lachen
Verzekeraar en belastingdienst bellen Lachen
Lijkt me wel zo veilig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:42

Is ook zo, je kan maar beter gewoon zorgen dat je het voor elkaar hebt......... beter teveel voor elkaar dan dat je straks een hoop ellende hebt, wat te voorkomen was geweest Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:41

masja schreef:
LDRD schreef:

Komt meneer de belastingdienst dan niet ook kijken? Dat ik mijn "loon" in moet leveren? En dus iets van een KvK moet hebben?

Hmmm, ik weet er overduidelijk veel te weinig vanaf.... Bloos

De belastingdienst heeft niets met aansprakelijkheids/verzekeringsrecht te maken, staat er volledig los van.
En helaas ben ik geen belastingdeskundige Knipoog .

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:22

Misschien is het ook slim om contact op te nemen met de KNHS, zij verstrekken immers de diploma's en zullen ook wel weten wat daar voor een belangen qua verzekeringen mee gemoeid zijn!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 20:55

Even een stipje om mee te lezen ivm eigen situatie Knipoog

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 21:12

Nou ik heb mijn verzekering (postbank), hun 2e poot (Nationale NL), AMEV en Interpolis gebeld, geen van allen konden me helpen Boos!
Je kan je alleen beroepsmatig verzekeren, maar dan moet je alle stallen wel zo ver zien te krijgen dat ze zich bij de FNRS aansluiten. Daarnaast is het bij privélessen zo dat de ruiter vrijwillig bij je lest en zich dus hier zelf voor moet verzekeren.

Echter is de ruiter wel aansprakelijk te stellen voor enige schade aan de instructeur door ongehoorzaam gedrag van het dier. Zoals een trap bij het langslopen of het omver lopen...

Ik snap hem niet meer.....

Ik dacht verzekeren doe je zo.... Niet dus....

Belastingdienst had trouwens wel goed nieuws Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:02

Dat verbaast me niet direkt hoor, men heeft een hekel aan paardenbedrijven om te verzekeren vanwege het grote risico.
Maar heb je ook concreet gevraagd of men dekking hiervoor wil bieden op jouw AVP verzekering, desnoods met aparte clausule en bijbetaling? En heb je ook duidelijk gemaakt dat het gaat om 'wat' lesjes geven en dat je het niet echt beroepsmatig doet?

En uiteraard, als jij zelf een trap krijgt van het betreffende paard, dan is de eigenaar daarvoor aansprakelijk dus dat is niet zo'n probleem.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:12

Jup, heb gevraagd of ze een extra kopje in mijn voorwaarden wilde zetten. Kon niet.

En toen ik zei dat ik het vreemd vond dat ik geld naar hun toe wil brengen en ze grote kans hebben nooit uit te hoeven keren zei de jongen ook dat hij graag verzekeringen verkoopt, maar dit intern echt niet verkocht kreeg....

Tja...

Ik zal na het weekeind mijn instructeur en instructrice eens bellen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:34

Pffff....acceptanten..... Haha! Haha! Haha!
Worden geacht risico's te kunnen inschatten, maar weten gewoon onvoldoende van de materie.
Effe afwachten wie er nu gaat happen Clown Tong uitsteken .

nou, zou zeggen succes dan, want op acceptatiegebied schiet mijn kennis hier ook tekort hoor.

Ga anders eens bij een goede tussenpersoon langs en leg je verhaal uit. Die kunnen op dat gebied ook vaak veel betekenen.

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:28

Masja, ik laat het bij ons op kantoor wel even uitzoeken, lijkt me dat er wel iemand is die het weet en anders "de baas" zelf wel Haha! Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:06

Zit jij bij een tussenpersoon Irene?