paard gekocht, aanbetaling gedaan paard weg hoe zit dit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: paard gekocht, aanbetaling gedaan paard weg hoe zit dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:29

wat een gedoe zeg, sterkte. Zover ik van rechtssystemen afweet heeft zij idd recht op dat geld en op de rente en evt nog een schadevergoeding, maar heeft geen recht meer op het paard. De nieuwe kopers wisten namelijk niks van die regeling af en hebben eerlijk gekocht

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:30

Het rechtssysteem is inderdaad erg krom, zo ook weer in dit geval.

Jouw vriendin heeft de eerste koop gedaan, dus is de rechtmatige eigenaar van het paard. Het is nu dus gewoon diefstal/heling.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:30

Ik volg dit even.
Ik hoop dat je vriendin haar geld, plus rente terug krijg wat dit is abnormaal.
Succes.

Ik denk dat jullie sterk staan!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:31

Volgens mij heeft je vriendin wel recht op het paard. Want in dit geval was de kopende partij wel onschuldig, maar de verkopende partij niet, en dat is weer iets heel anders dan als beide partijen onschuldig zouden zijn..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:32

Maar lynn dat maakt niet uit dat zij dat niet wisten. Die overeenkomst is nietig! Dus dan zou alleen de eerste overeenkomst geldig zijn.

Yessy schreef:
Volgens mij heeft je vriendin wel recht op het paard. Want in dit geval was de kopende partij wel onschuldig, maar de verkopende partij niet, en dat is weer iets heel anders dan als beide partijen onschuldig zouden zijn..

JUIST! Dus als deze mensen weer verder zouden verkopen, dán kun je idd écht fluiten naar je paard.

(second opinion bij een advocaat is misschien wel handig)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 20-09-06 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:34

ik hoop t voor haar

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 12:36

Ja ik weet wel dat ze aangifte kan doen want het is inderdaad diefstal en oplichting en hij dacht wel haar haar 1000 euro terug te geven maar daar gaat ze nu dus niet meer mee akkoord.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:36

Sammie schreef:
Maar lynn dat maakt niet uit dat zij dat niet wisten. Die overeenkomst is nietig! Dus dan zou alleen de eerste overeenkomst geldig zijn.

(second opinion bij een advocaat is misschien wel handig)

Ik had al een uitgebreide reactie geplaats, maar bokt heeft hem begraven of zo... Knipoog

Het paard is nooit aan de vriendin van TS GELEVERD!!!! Een van de vereisten voor eigendomsoverdracht.. ze heeft dus geen poot om op te staan.. is nooit eigenaar geworden..
De 2e koper mag het paard gewoon houden, haar rest enkel een vordering bij de verkoper.
Alles na te lezen in boek 3 en 6 van het BW...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:37

moet ze ook zeker niet doen want dan heeft ze geen poot meer om op te staan. wat zeggen die nieuwe eigenaren nu precies?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:39

Als een van de voorwaarde was om aan te betalen maar dat paard nog niet geleverd kan worden vanwege veulen dan maakt dat weinig uit
ze had al gedeelte betaald, dus is ze dan al niet gedeeltelijk of (volledig) eigenaar?

Kun je ook met precies wetsartikelen komen? Ik ga geen complete bw's doorlezen.

lynn,mochten ze doorverkopen dan is dat al niet meer geldig omdat ze nu op de hoogte zijn van het conflict Knipoog

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:40

Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt in deze zaak. Ik wens je vriendin veel sterkte want het is een rotsituatie. Ik volg dit topic even om te kijken hoe het afloopt!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:40

Ja levering !!!! Hallo ze hadden toch een afspraak !!!! Zij is de eigenaar !!! De vorige eigenaar heeft onrechtmatig het paard verkocht terwijl hij niet de eigenaar is !!!! Dat kan toch niet !!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:42

Ik ga vanmiddag wel even stalgenoot hier op ondervragen. Zij heeft nl. afgestudeerd op dit soort situaties.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:45

Sammie schreef:
Als een van de voorwaarde was om aan te betalen maar dat paard nog niet geleverd kan worden vanwege veulen dan maakt dat weinig uit
ze had al gedeelte betaald, dus is ze dan al niet gedeeltelijk of (volledig) eigenaar?

Kun je ook met precies wetsartikelen komen? Ik ga geen complete bw's doorlezen.

lynn,mochten ze doorverkopen dan is dat al niet meer geldig omdat ze nu op de hoogte zijn van het conflict Knipoog

En ik ga niet alles voorkauwen... Knipoog
Die levering maakt alles uit.. ze had op schrift moeten hebben dat het dan geleverd zou worden bij de hengstenhouder. of dat met overdracht van de papieren tevens levering van het paard plaatsvind.
Het paard is simpelweg nooit geleverd. de koper wordt beschermd door de wet als koper te goeder trouw..(hij wist immers niet dat het paard al verkocht was op moment van koop..) En aangezien de verkoper het paard niet door diefstal verkregen had... heeft vriendin van TS dus pech.. of ze is genaait.. hoe je het ook noemen wilt..

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:46

Ik wil dit even volgen.
Wat een rot situatie zeg Boos!
Hopelijk pakt het goed uit voor je vriendin.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:47

Wat een raar verhaal! Volg dit ook even!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:47

Jij denkt het zo goed te weten, kom jij dan maar met de preciese wetsartikelen.

Hoe kom jij aan een hengstenhouder?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:48

Ik ben ook benieuwd hoe het afloopt. Je zou toch denken dat het paard gedeeltelijk van haar was door de aanbetaling en mondelinge overeenkomst. Ingewikkeld hoor. Ik ben benieuwd...succes iig! Het is echt een rot-situatie voor je vriendin!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:51

Ik ga met martichr mee, in principe heeft de levering niet plaatsgevonden, en is er dus ook niet voldaan aan eigendomsoverdracht ( titel, levering, beschikkingsbevoegdheid).

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:53

Jeetje wat een rot verhaal. Ik denk zelf inderdaad dat het erg moeilijk wordt om dit paard alsnog te krijgen/kopen. De 2e kopers wisten van niks, de verkoper in dit verhaal heeft wel een ernstige fout gemaakt door het paard wat al verkocht was, nogmaals te verkopen.
Vind dit wel erg rot voor je vriendin.
Ik blijf het iig volgen, veel succes er mee!

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:54

Sammie schreef:
Jij denkt het zo goed te weten, kom jij dan maar met de preciese wetsartikelen.

Hoe kom jij aan een hengstenhouder?

Hmm, in het eerste bericht van TS is te lezen dat de merrie nog naar een hengstenhouder is geweest.. Ze hadden kunnen overeenkomen dat overdracht aan hem , levering aan haar was.. Knipoog

nb. Ik heb lang genoeg rechten gestudeerd om dit te weten.. de precieze wetsartikelen zijn te vinden, uit mijn hoofd, vanaf 3:80 BW (give or take..) Als makelaardij student verwacht ik toch dat je ook privaatrecht krijgt???

edit: 3:84BW.. het schiet me weer te binnen Haha!
Laatst bijgewerkt door martichr op 20-09-06 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:54

Tulandro schreef:
Ik ga met martichr mee, in principe heeft de levering niet plaatsgevonden, en is er dus ook niet voldaan aan eigendomsoverdracht ( titel, levering, beschikkingsbevoegdheid).

Er is wel een afspraak gemaakt over de levering... dat telt toch ook??

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 12:56

Even ter duidelijkheid Mijn vriendin heeft Dus wel Alles zwart op wit staan de afspraak, de betaling, en dat het paard bleeft staan zolang ze drachtig was dus alles staat wl op papier

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:01

Vanaf de eerste betaling is die gene die de betaling heeft gedaan de rechtamtige eigenaar. Dit houd echter in Dat je ook voor dierenarts kosten en dergelijke moet voldoen, mits er anders op papier staat, of anders afgesproken is. ( dit moet dus wel aantoonbaar zijn, anders is het neit rechtsgeldig)

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:01

Chip2 schreef:
Even ter duidelijkheid Mijn vriendin heeft Dus wel Alles zwart op wit staan de afspraak, de betaling, en dat het paard bleeft staan zolang ze drachtig was dus alles staat wl op papier

Chip2 , rechtszaken en paarden.. komen helaas bij bosjes voor.. heb zelf ook met oplichterij te maken gehad..(en dan merk je wel hoe krom recht is.. en hoe moeilijk om je gelijk te halen..)
Maar naar mijn idee heeft ze dus blijkbaar letterlijk op papier staan dat het paard NIET geleverd wordt, tot na de dracht..
ik hoop dat ze een goede rechtsbijstandsverzekering heeft.. leg daar het probleem neer en laat ze doen waar ze goed in zijn.. Meer dan schadevergoeding zal het waarschijnlijk niet zijn..