verzekeren of niet, wat is wijsheid?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: verzekeren of niet, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:56

tottaly schreef:
persoonlijk zou ik eerst kijken naar;
-mankeerd mijn paard snel wat?
-kan ik financieel groten klappen krijgen? (bijv als je paard ineens verschikkelijk ziek word, en de rekening enorm is)
-schikt mijn paard snel? (voor als hij dan bijv, ineens schikt, en dan vervolgens tegen een auto opbotst.)

ik heb er kleine voorbeeldjes bij gezet, kunnen natuulijk ook andere zijn, maar dat je even snapt wat ik bedoel.

zelf heb ik ook zitten denken om mijn paard te verzekeren, en wat ik net zei weet ik ook allemaal van de veearts hoor!
maar ik heb in iedergeval geen-verzekerd paard.

bedoel je de schade aan de auto? Dat is voor je WA verzekering. bij een schrikkerig paard heb je vaak wel meer kans op blessures

Ik heb mijn paarden ook niet verzekerd.
Al die kleine lettertjes en goed verzekeren kost ook een vermogen..... nee, ik kies voor m'n eigen risico.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:57

Niet verzekerd.
En met het potje maken ben ik eerder begonnen dan de aanschaf van de paarden.
Dus bij wijze van mochten ze de eerste week al naar de kliniek.

Ik ben blij dat ik niet verzekerd ben.
Het bedrag aan premie heb ik er wel al uit.
Verder kan ik nu ten alle tijden, direct beslissen wat ik met de paarden doe.
Dus voordat ik eerst eens moet gaan overleggen. En dat vind ik erg fijn.

WA ben ik gewoon verzekerd, heeft ook niets te maken met de ziektekosten verzekering van een paard.
Ruiterbewijs heeft daar ook niets mee te maken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:58

Ik heb net vandaag de aanvraag op de post gedaan, bij Bierum. Ze vergoeden 80% en hebben een zeer gunstige premie. Omdat mijn paardje de komende 2 jaar toch nog op het land staat en ik er nog niet de weg mee opga heb ik hem nog niet verzekerd voor ongevallen.
Dat ga ik pas doen als ik met hem buiten ga rijden of dat hij vervoerd moet gaan worden. Heb nu dus alleen overlijding en alle ziektekosten gedekt.

De reden dat ik het heb gedaan is om mij zeker te voelen, tja het zit al in het woord he! verzekering!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:01

Mijn paard is wel verzekerd geweest. Ik heb hem eruit gehaald! Verzekering deed zo moeilijk met het vergoeden, en wilde niet uitkeren. Paard uit de verzekerning gehaald en zelf de kosten betaald. Daarnaast vind ik de verzekering erg duur, en kan je dat bedrag beter maandelijks appart zetten voor je paard. Daarnaast vind ik het prettig dat ik zelf kan beslissen naar welke kliniek, veearts of wat dan ook ga. Met de verzekering hoef ik toch geen rekening meer te houden. Wel is het slim om een potje te maken. Om toch een beetje een begin te hebben, stort eenmalig je vakantieuitkering op een speciale rekening bijv......

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:24

somokkele schreef:
Daarnaast vind ik de verzekering erg duur, en kan je dat bedrag beter maandelijks appart zetten voor je paard.

Voor ziektekosten zou ik dat idd ook doen. Maar mijn paard is dus alleen tegen dood en ongevallen verzekerd, daar ben ik zo'n 200 euro per jaar aan kwijt. Mijn paard heeft mij 8000 gulden gekost, als ik dan 200 euro per jaar spaar, heb ik dat bedrag pas na 18 jaar bij elkaar gespaard!! Er is natuurlijk een aardig grote kans dat mijn paard eerder overlijdt (hopelijk niet natuurlijk...), dus betaal ik die 200 euro per jaar wel aan de verzekering Knipoog Mocht haar dan binnen 5 jaar ofzo iets overkomen, heb ik iig geld om een nieuw paard te kopen.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:27

Mexx schreef:
somokkele schreef:
Daarnaast vind ik de verzekering erg duur, en kan je dat bedrag beter maandelijks appart zetten voor je paard.

Voor ziektekosten zou ik dat idd ook doen. Maar mijn paard is dus alleen tegen dood en ongevallen verzekerd, daar ben ik zo'n 200 euro per jaar aan kwijt. Mijn paard heeft mij 8000 gulden gekost, als ik dan 200 euro per jaar spaar, heb ik dat bedrag pas na 18 jaar bij elkaar gespaard!! Er is natuurlijk een aardig grote kans dat mijn paard eerder overlijdt (hopelijk niet natuurlijk...), dus betaal ik die 200 euro per jaar wel aan de verzekering Knipoog Mocht haar dan binnen 5 jaar ofzo iets overkomen, heb ik iig geld om een nieuw paard te kopen.

Maar wat als je paard 18-20 wordt, is, en uit de verzekering gehaald wordt... Kan je ook fluiten naar je centen. En vaak hebben de verzekeringen een regeling waardoor je (bijna)nooit 100 procent van de verzekerde waarde terug krijgt op het moment dat je paard afgeschreven of overleden is.........

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:37

Mijn eerste paard was niet verzekerd, dat heb ik geweten...
Dat heeft me heel erg veel geld gekost en uiteindelijk stond ik met lege handen.
De paarden daarna heb ik wel verzekerd, tja je moet maar net zoveel pech hebben als ik heb gehad.
Ik heb mijn premies er dubbel en dwars uitgehaald en heb nooit hoeven te twijfelen kan ik hem wel laten behandelen. Met een eenvoudige blessure ben je al snel veel geld kwijt, heb ze altijd zo uitgebreid mogelijk verzekerd ook mocht er iets gebeuren met mijn paard ik niet met lege handen kwam te staan.
En qua premies wat ik moest betalen vond ik het wel meevallen.
Tuurlijk kan je er elke maand geld voor opzij zetten, maar daar krijg je het in mijn opzicht als je paard echt wat gaat mankeren niet kosten dekkend mee. En zeker jonge paarden, dan heb je toch vaak met kinderziektes te maken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:42

Ps ik betaal aan premie per maand minder dan 15,- euro. Als ik dat per maand spaar heb ik over een jaar pas 180,- euro (1 x bezoekje DA...).!!

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:45

Ja vooral verzekeren ja...

Ik ken ook genoeg mensen die hun paard wel verzekerd hadden maar evengoed met lege handen kwamen te staan, als ze willen komen ze er toch altijd wel onder uit. Ik ben trouwens ook verzekerd, maar heb er een hard hoofd in of ze mij iets zullen uitkeren als er iets gebeurd, die kleine lettertjes zijn namelijk op heel veel manieren intepreteerbaar en worden altijd verdraaid naar hun eigen voordeel.... jammergenoeg... maargoed ze snijden zichzelf er mee in de vingers en de klepel slaat altijd wel een keer terug, ik denk dat ik mijn paard einde dit jaar uit de verzekering haal, mede hierom, en nog een aantal meer gevallen:

Ik heb op mijn stal laatst nog een schrijnend geval meegemaakt van een paard dat door een ongeluk in de wei een stukje kraakbeen tussen zijn kogelgevricht was kwijt geraakt, stokkreupel en ongeschikt voor de sport was geworden, een vorm van artrose dus, dit werd niet als een ongeluk gezien maar als slijtage door de verzekering, dus werd niet gedekt omdat alleen kreupelheid ontstaan door een ongeluk gedekt wordt (en het wás een ongeluk!!! maar de waarheid werd gewoon in hun eigen voordeel verdraaid, ze hadden geen poot om op te staan!!).

De beste mensen hebben alles zelf moeten betalen, en een paard van 8000 euro, net 6 jaar oud, Z-klaar, waar ze al vier jaar verzekering voor betaalde bij de slager door zijn hoofd moeten laten schieten.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:50

Er was hier toch ook een verhaal van een paard dat op het strand zijn been had gebroken en vervolgens wilde de verzekering niet uitkeren, omdat de eigenaren door op het strand te gaan rijden een te groot risico hadden genomen. Kijk door dit soort verhalen, daarom vind ik het dus zonde van mijn geld.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:51

laetitia schreef:
Ps ik betaal aan premie per maand minder dan 15,- euro. Als ik dat per maand spaar heb ik over een jaar pas 180,- euro (1 x bezoekje DA...).!!

En waar is je paard dan voor verzekerd?? De basisverzekering geeft aan welke kosten vergoed worden. Dan kun je je laten bijverzekeren voor ziektekosten. Maar dit betekend niet dat je alle kosten vergoed krijgt. Maar alleen de kosten dmv een trauma van buitenaf bijv....en een levensbedreigende situatie. De rest van de kosten, mag je nog altijd zelf ophoesten.
De kleine lettertjes waar geen mens wijs uit wordt, ze moeten verboden worden. Als ze willen komen ze nl onder het uitkeren uit.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:51

Dan waren deze mensen niet uitgebreid verzekerd. Anders had de oorzaak van de kreupelheid en later ongeschiktheid nl niet uitgemaakt (is mijn ervaring)
Ik heb zo'n discussie ook wel eens gehad met een bepaalde maatschappij en geloof me een goed opgestelde brief doet wonderen. Hun eigen regeltjes kan je nl. ook tegen ze gebruiken Knipoog
Wel is mijn ervaring dat je wel een goede maatschappij moet hebben sommige zeuren overal over. En moet je alles overleggen.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:10

somokkele schreef:
Maar wat als je paard 18-20 wordt, is, en uit de verzekering gehaald wordt... Kan je ook fluiten naar je centen. En vaak hebben de verzekeringen een regeling waardoor je (bijna)nooit 100 procent van de verzekerde waarde terug krijgt op het moment dat je paard afgeschreven of overleden is.........

Tja, als mijn paard idd zo oud wordt ben ik uiteraard heel blij Haha! Wat die centen betreft, nouja dat is jammer dan. Ik wil het risico gewoon niet nemen, dat ze wel eerder overlijdt en ik geen geld voor een nieuw paard heb. Ik wil dan namelijk weer een Fries en die zijn niet echt goedkoop. Ook al zou ik geen 100% uitbetaald krijgen, dan moet dat toch nog aardig dicht in de buurt komen om een nieuw paard van te betalen Knipoog Misschien haal ik haar wel uit de verzekering als ze een jaar of 12 is, maar dat zie ik tegen die tijd nog wel.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:14

@Bombarie, weet je ook bij welke verzekering deze mensen verzekerd waren? Voor het geval het dezelfde is die ik heb, kan ik altijd nog overstappen Knipoog

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:45

somokkele schreef:
laetitia schreef:

En waar is je paard dan voor verzekerd?? De basisverzekering geeft aan welke kosten vergoed worden. Dan kun je je laten bijverzekeren voor ziektekosten. Maar dit betekend niet dat je alle kosten vergoed krijgt. Maar alleen de kosten dmv een trauma van buitenaf bijv....en een levensbedreigende situatie. De rest van de kosten, mag je nog altijd zelf ophoesten.
De kleine lettertjes waar geen mens wijs uit wordt, ze moeten verboden worden. Als ze willen komen ze nl onder het uitkeren uit.

Op basis van de waarde van mijn paard (1500,- ) betaal ik een premie van 175,- euro voor overlijden en ziektekosten. Ziektekosten zijn alle kosten gemaakt voor medicijnen en consult DA muv wormenkuren, inentingen, castratie ed. Van de nota wordt 80% vergoed.
Let wel, er zit hier geen ongevallenverzekering bij!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:55

laetitia schreef:

Op basis van de waarde van mijn paard (1500,- ) betaal ik een premie van 175,- euro voor overlijden en ziektekosten. Ziektekosten zijn alle kosten gemaakt voor medicijnen en consult DA muv wormenkuren, inentingen, castratie ed. Van de nota wordt 80% vergoed.
Let wel, er zit hier geen ongevallenverzekering bij!

En toch zou ik als ik jou was de voorwaarden goed doorlezen. Het gaat nl om de Basisverzekering (dus de keuze van dood, dood/ongevallen, uitgebreid). Alleen de dingen die daarmee te maken hebben kun je dan op de ziektekostenverzekering gooien. Gaat het om een ander probleem zullen ze de ziektekosten ook niet vergoeden. Ik hoop echt van harte dat het bij jou verzekering niet zo is en dat het idd een goede verzekering is.....

Ik dacht ook dat het werkte zoals jij denkt......... Ben echter door schade en schande wijs geworden (en heb hem daarom ook uit de verzekering gehaald).

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:00

Mmm nou ga ik twijfelen! het gaat om de verzekering van Bierum en ze hebben 3 verschillende verzekeringen:

Dood
Ziektekosten
Ongevallen

(en dan nog Diefstal en Diefstal van zadel en hoofdstel maar die heb ik niet nodig).

Ik heb ook een rekenoverzicht gekregen van de jaarlijkse premie van de overlijdensverzekering + aparte premie van de ziektekostenverzekering...

Je kan ook alleen kiezen voor de ziektekostenverzekering zonder de overlijdensverzekering en omgekeerd...

Welke verzekering zat jij?

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:10

Mijn paard was verzekerd bij Amev Hippo.

Ik heb net even de site opgevraagd van Van Bierum (ben toch wel nieuwsgierig). Maar hier staat weinig info op. Of ik moet een offerte aan gaan vragen hihi, gaat me een beetje tever.

Ach, mijn vertrouwen in de verzekeringsmaatschappijen is gewoon tot onder 0 gedaald. Misschien zie ik het ook te zwart, maar het zijn wel mijn ervaringen

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:20

Onze paarden zijn niet verzekerd, we kunnen het risico zelf dragen.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:27

Ik kijk niet naar de waarde van mijn paard of wat een ander vindt. Er wordt gevraagd in dit forum of je wel of niet je paard verzekerd hebt. Dus ik geef geen commentaar op anderen, maar vermeld hier waarom ik mijn paard verzekerd heb. Puur en alleen voor mijn eigen gemoedsrust, ik heb in mijn omgeving genoeg rottige dingen gezien en heb ook gezien hoe geweldig Interpolis deze op heeft gelost. Voor mij een reden om mijn paard daar dus te verzekeren. En als ie oud wordt, dan heb ik tenminste al die jaren een rustig gevoel gehad en dat is mij de premie dubbel en dwars waard. De financiel lasten van dure operaties zijn voor mij niet zomaar op te brengen en dit is dus een goede oplossing voor mij.

faramir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:52

Ik had mijn eerste paard 8 maanden, toen zat er een stukje darm klem, en moest hij geopereerd worden, kreeg hij na deze operatie een maagoverlading en moest hij 2 dagen later weer geopereerd worden. Toen bleek dat zijn maag geklapt was en hebben ze hem niet meer wakker gemaakt. Afijn, mijn paard was niet verzekerd had hem gekocht voor 2800 euro en kreeg een dierenarts rekening van 2300 euro. Had op dat moment erge spijt dat ik hem niet verzekerd had, er bij na denkend dat de premie voor een jaar misschien maar 500 euro gekost had, en ik dan alles vergoed had gekregen (incl. de waarde van mijn paard). (altijd achteraf gedacht). Maand later nieuw paard gekocht van mijn laatste spaargeld. Vier maanden later sprong hij over een hek en bleef hangen. Zijn linkerachterbeen zat als een bankschroef zo vast en ik was er van overtuigd dat het zou breken... en je raait het al natuurlijk, nog steeds niet verzekerd... Ik was er al op voorbereid dat ik in 1 jaar tijd twee paarden kwijt zou zijn! Gelukkig overleefde hij het en ik was vast van plan om, als zijn been genezen zou zijn, hem te laten keuren en te verzekeren. Ik heb hem nu twee jaar, en inderdaad ik ben nog steeds niet verzekerd ondanks de harde les en het vele geld wat het mij gekost heeft. Ik vind namelijk dat een verzekeringspremie gewoon best wel hoog is. Ik ben namelijk toch van mening dat het wel degelijk gaat om de waarde van je paard, de verzekeringspremie is daar namelijk navenant aan. Ik zou dus zo'n 500 euro per jaar moeten betalen, mocht hij dan overlijden dan krijg ik de waarde minus de slachtwaarde, want hij mag natuurlijk gewoon inslapen dan. Dit bedrag heb ik in een paar jaar zelf wel in een potje bij elkaar gespaard. En daar komt nog bij dat als een paard rond de 18 is hij nog maar voor de helft van zijn waarde verzekerd wordt en dat als hij boven de 20 gaat, gooien ze hem er uit. Dan heb je dus mooi al die tijd voor niets betaald. Terwijl je je geld in je eigen potje nog wel hebt! Het is in het begin wel een beetje een risico, maar niet iedereen heeft zoveel pech in de eerste maanden van zijn aanschaf... Het is een gokje in het begin, maar na verloop van tijd wordt deze gok steeds kleiner en je potje steeds groter.....

faramir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:57

Moet er wel bij vermelden dat mijn potje nu nog niet zo groot is dat ik, mocht er nu wat met mijn paard gebeuren, ik hem kan "vervangen" voor een nieuwe, maar over twee jaar wel (en dan is hij nog maar 7 en heeft dus nog een heel leven te gaan)! Mijn risico is dus nog twee jaar. Mocht hij gewoon lekker een eind de 20 halen dan steek ik daarna dus 14 jaar premie in mijn potje.....

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:24

Geen van onze 4 paarden zijn verzekerd, Puur omdat mijn moeder en stiefvader vonden dat als er iets met een van onze paarden zou gebeuren, hun altijd meer dan genoeg geld zouden hebben om de dierenarts kosten te kunnen betalen, en we dus nooit problemen zouden kunnen krijgen als een van onze paarden is ernstig krijgt. En 4 paarden verzekeren is nogal duur. Dan nemen we liever de kosten op ons.

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:36

Ook geen verzekering. Ik heb 6 jaar een pony gehad en daarvoor stopte mijn ouders geld in een potje voor eventuele kosten, pony heeft na 6 jaar geen dierenarts gezien behalve voor inentingen en is inmiddels verkocht, en heb een paard gekocht (deels van dat potje). Ben dus erg blij dat ik dat potje had, als ik zie hoeveel geld daarop staat, ben ik blij dat ik dan toen niet onnodig in een verzekering gepompt heb Lachen

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:31

Mijn paard is ook niet verzekerd. Als ik het goed zou willen doen kom ik op zo'n 700 - 800 euro per jaar, en daarvoor kan ik een hoop hebben. Ik spaar maandelijks 50 euro op een aparte spaarrekening, voor het geval er wat is. De dingen tussendoor (enting, consult) betaal ik gewoon van mijn lopende rekening. In het begin had ik uiteraard nog geen potje, maar wel geld achter de hand als er wat was. Ik heb inderdaad te vaak gezien dat er haken en ogen aan de verzekering bleken te zitten als er wat was, dus voor mij geen verzekering.