verkoper wil overeenkomst NIET nakomen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Re: verkoper wil overeenkomst NIET nakomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:56

Shenavallie
de verkoper is zeker niet betrouwbaar, maar daar kom je blijkbaar altijd achteraf pas achter. de lichte achterdocht, is bij mij mega groot.

[/quote]

Hier loop ik op een of andere manier ook al m'n hele leven tegenaan. Had je trouwens wel een R+K-test laten doen door een veearts voordat je hem/haar kocht? Had ik nl. niet gedaan en ik loop al vanaf dag 1 te kwakkelen met mijn beessie.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 19:01

Jol1

toch staat er letterlijk in de overeenkomst, wanner de merrie niet bevalt, ook is er een bedrag afgesproken voor mijn ingeruilde paard. dit bedrag en het bijbetaalde bedrag zou retour betaald worden, als de merrie niet zou bevallen. ik heb een paard gekocht voor recreatief rijden, in een boeren gebied, waarop de verkoper dit paard aanrade, het paard zou lief, verkeersmak, trailermak, en braaf bij de smid zijn, zij is idd erg lief...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:49

Maar zeker niet verkeersmak, trailermak en braaf bij de smid? Als je dat inderdaad allemaal in je contract hebt staan dan zal de verkoper niet erg sterk staan. Waarschijnlijk probeert hij je nu gewoon te overbluffen. Ik zou een aangetekende brief door een advocaat of jurist laten sturen waarin je hem sommeert om het paard terug te nemen en jou je geld terug te geven (of evt. je andere paard terug met de bijbetaling.) Kortom de koop moet ongedaan worden gemaakt. Misschien heb je geluk en haalt hij bakzeil. Ik heb al eens meegemaakt dat een verkoper een paard niet terug wilde nemen, maar na het sturen van een brief door een advocaat (de broer van de koper was toevallig advocaat), nam hij het paard terug en de kopers kregen hun geld terug. Procederen kost meer voor een verkoper dan hij aan het paard kan verdienen, dus meestal kiezen ze wel eieren voor hun geld. Succes in ieder geval.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 11:00

Laat je nog wel even weten hoe de zaak uiteindelijk afloopt? Ik denk dat een hoop paardeneigenaren hier wel lering uit kunnen trekken (zoals ik bijvoorbeeld Knipoog ).

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 12:33

ja hoor, ik hou julie op de hoogte. het kan alleen wel even duren, want in zulke zaken gaat toch tijd zitten.

Jol1
op de aangetekendebrief, dat ik de zaak uithanden ga geven, als er geen oplossing komt is nog niet gereageerd, dit moet je eerste zelf doen voordat je een advocaat inschakeld. volgens mijn verzekering.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:43

Volgens mij hoef je dat niet eerst zelf te doen, maar voor de verzekering is het gemakkelijker. Een rechtsbijstandverzekering wil altijd zo weinig mogelijk tijd en kosten aan een zaak besteden. Alles wat je dus zelf doet, is voor hun winst. Een jurist is gewoon jouw vertegenwoordiger dus waarom zou die niet uit jouw naam een brief kunnen sturen? Maar misschien is dit weer een nieuwe regel, ik heb er in ieder geval nooit van gehoord. Bij de zaak waar ik het over had, heeft de advocaat ook gelijk de brief opgesteld. Wel hadden de kopers de verkoper al mondeling verzocht de koop terug te draaien, maar dat heb jij ook al gedaan. Ik weet niet hoelang geleden je zelf al een brief hebt gestuurd en wat voor termijn je daarin hebt gesteld. Als die termijn ondertussen verlopen is, dan zou ik nu toch maar je rechtsbijstandverzekering inschakelen. Met een beetje geluk is één brief al voldoende om de verkoper op andere gedachten te brengen.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:55

Ben benieuwd hoe dit wordt opgelost!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:18

Volgens mij had je dit zelf ook al wel bedacht, maar stuur altijd een kopie van je schrijven naar de verkoper aan je verzekering.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 15:35

Jol1
dit was wat ik volgens de verzekering moest doen, dus dat heb ik braaf gedaan, de termijn is vandaag verstreken. en de aangetekende brief is niet eens opgehaald, dat maakt voor de zaak niets uit. de verkoper heeft de inkennisstelling zelf genegeerd.

Shenavallie
het hele paket papieren (kopien) die ik inmiddels heb gaat naar de verzekering. meerdere mailtjes van mij, met daarop reactie van verkoper, overeenkomst, en tel rekening, waarop duidelijk te zien is dat er veel naar hun gebeld is, allemaal voordat de proeftijd verlopen was. ook heb ik iemand ingeschakeld om te bemiddelen, omdat ik ze zelf niet tepakken kreeg (nummerherkenning?) tegen die persoon hebben zij ook 2x toegegeven dat ik binnen de tijd was, maar dat zij dit paard gewoon niet terug gingen nemen.

we wachten het maar even af.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 19:16

jeetje, wat een gedoe! en terwijl jij dacht dat je het allemaal oed geregeld had.. Nou ik hoop dat het nog goed komt, succes!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:57

Volgens mij sta je behoorlijk sterk, maar gaat de verkoper er vanuit dat je niet zo sterk in je schoenen staat.

Nou, ik begrijp dat de verkoper geen haast heeft. Maar elke maand kost het paard jou geld!

Staat het paard bij jou of heb je hem in pension?
Als hij bij jou staat, kan je de verkoper een berichtje sturen dat de stallings- en verzorgingskosten voor zijn rekening komen met daarbij het bedrag genoemd. Dan moet je wel een ultimatum stellen: als hij het paard voor een bepaalde datum niet heeft opgehaald. Stuur hem vervolgens een rekening en daarna aanmaningen. Vervolgens beroep je je op het retentierecht; dat betekent dat het weliswaar zijn paard is, maar dat hij het niet mag ophalen omdat hij eerst de stalling moet betalen. Uiteindelijk kan je naar de deurwaarder stappen.

Als hij in pension staat, kan je de stalhouder vertellen dat je de koop ontbonden hebt en dat het daarom jouw paard niet meer is. Dat je dus niet meer de stalling voor het paard zult betalen. Ook lijkt het me wijs om dit met ultimatum aan de verkoper te melden. Het is natuurlijk verstandig om het paard niet meer te rijden enz. want het is jouw eigendom niet! Wel heb jij c.q jouw pensionstalhouder een zorgplicht; je moet het paard (minimaal) verzorgen, dus wel voeren en uitmesten en misschien zn benen een keer laten strekken of in de wei.

Zo krijgt de verkoper misschien wat meer haast! (uiteraard wel overleggen met je rechtsbijstand)

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 22:01

het paard staat op een doe het zelf pensionstal, lekker de hele dag buiten, en snachts op stal, word elke dag lekker geborsteld en krijgt zeker de aandacht die ze verdient, zij kan er tenslotte niets aan doen, het dier is altijd de dupe Huilen ik heb nog nooit met haar gereden, omdat ik al heel snel door had dat ik haar niet ging houden, omdat zij beslist niet aan mijn wensen voldoet, het ultimatum is gesteld (en inmiddels verlopen) vanaf het 1e moment dat ik heb door gegeven dat het paard terug moest, worden nu ook alle kosten gelcaimd, dit is via e-mail, maar ook schriftelijk in een aangetekende brief (ook verstuurd via normale post) medegedeeld, de aangetekende is weliswaar niet opgehaald bij het postkantoor, maar dat maakt voor de zaak niets uit (verkoper heeft zelf de inkennisstelling tegen gewerkt) volgens de rechtsbijstand.

de verkoper doet uitspraken als "mijn advocaat is toch beter" dus ik ga er ook vanuit dat hij mij wil overbluffen. maar.... ik laat me mooi niet op mijn kop zitten.....

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 22:08

hay

ik werk op een deurwaarderskantoor en daar hebben we ook met dit soort dingen te maken, al gaat het dan gelukkig niet om een paard.

Zolang je de afspraken zwart op wit hebt staan en het is getekend door beide partijen en voorzien van een datum sta je sterk. Getuigen etc. zijn allemaal leuk en aardig maar de praktijk leert toch echt dat een papiertje overtuigender is mocht je het voor de rechter brengen.

Ik zou overigens wel voordat je het uit handen geeft aan de rechtsbijstand (welke overigens prima werk leveren! ik heb regelmatig met dat soort mensen te maken) zelf een schriftelijke sommatie doen (liefst aangetekend) waarin je vordert tot nakoming van de overeenkomst. Zo heb je de verkoper zelf al duidelijk in gebreke gesteld.

mocht je nog wat willen weten PB me maar!

in elk geval veel suc-6

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 22:14

(Ik zou overigens wel voordat je het uit handen geeft aan de rechtsbijstand (welke overigens prima werk leveren! ik heb regelmatig met dat soort mensen te maken) zelf een schriftelijke sommatie doen (liefst aangetekend) waarin je vordert tot nakoming van de overeenkomst. Zo heb je de verkoper zelf al duidelijk in gebreke gesteld.)

dit heb ik al gedaan, zowel aangetekend als via de normale weg, deze is niet aangenomen.

(Zolang je de afspraken zwart op wit hebt staan en het is getekend door beide partijen en voorzien van een datum sta je sterk)

ook dit is het geval. bedank voor je aanbod, ik hou het zeker in gedachte.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 22:15

Triest, maar inderdaad zijn er nogal wat handelaren die denken een koper op die manier te kunnen afschrikken. Gelukkig heb je rechtsbijstand. Laat je niet intimideren door de houding van de verkoper!

De stalling zou ik niet meer betalen, laat de verkoper dat maar doen.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 22:21

dan zet de boer haar binnen in een donkere kleine stal, dat kan ik beslist niet over mijn hart verkrijgen, zolang zij bij mij is zal ik goed voor haar zorgen, het paard kan er niets aan doen, dan maar een paar centen minder. anders ben ik geen haar beter dan de verkoper. (die maakt het blijkbaar geen barst uit wat er met dit paardje gebeurd)
ook wil ik mijn probleem niet het probleem van een ander maken, want dan moet de boer maar weer aan zijn geld zien te komen. en als ik dan weer eens een paard bij hem zou willen stallen, dat denkt hij ook bekijk het maar.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:25

santie schreef:
ik heb nog nooit met haar gereden, omdat ik al heel snel door had dat ik haar niet ging houden, omdat zij beslist niet aan mijn wensen voldoet,

Frusty Gestoord Hamer Nagelbijten / Gniffelen Rolleyes

Dat klinkt wel een beetje raar. Je ruilt je paard in op een ander paard. Dat paard dat je terugneemt heb je dus kennelijk helemaal niet uitgeprobeert, ook niet bij de verkoper. Hoe weet je nou dat ze niet aan je wensen voldoet als je er nog geen eens op gereden hebt??? Sorry hoor, maar dat klinkt echt beetje simpel. Als jij al binnen enkele dagen al kon constateren dat ze niet aan jou wensen voldoet zonder dat je er uberhaupt op hebt gereden, dan had je dat tijdens de koop toch ook kunnen zien?

Zoals ik al zei heb je als koper ook onderzoeksplicht. Als jij er nog geen eens op gereden hebt, dan heb je daar dus niet aan voldaan. Je koopt het paard tenslotte om op te rijden.

Als jij in de rechtbank staat en er wordt jou gevraagd waarom het paard niet aan je wensen voldoet en je zegt: 'ik heb er nog niet op gereden, maar ik zie zo al dat ik haar niet kan houden', dan sta je wel een beetje voor schut.

Nogmaals; ik weet niet wat jij exact op papier hebt gezet over terugbrengen als het niet bevalt, maar ten eerste heb jij als koper niet aan je onderzoeksplicht voldaan en ten tweede moet er bij het ongedaan maken van de koop wel een geldige reden zijn (een verborgen gebrek of het dier is niet geschikt voor het gebruiksdoel).

Ik zeg niet dat je met je overeenkomst kansloos bent, maar dit heb je wel een beetje dom aangepakt!!! Je koopt toch geen pakje boter??? Je probeert een paard toch eerst uit VOORDAT je hem koopt? Je gaat er toch op zijn minst een keer op rijden voordat je je geld uitgeeft...

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:27

Ik denk dat je wel degelijk een goeie kans maakt om dit te winnen. Je hebt het tenslotte zwart op wit staan! De reden doet er verder niet toe, maar ze zou hoe dan ook het paard terug moeten nemen.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 11:11

jasmijn78
zoals ik eerder al schreef, heb ik een paard gekocht die verkeersmak zou zijn, om buiten te rijden in een boeren gebied, om er achter te komen of zij dit ook is hoef je niet perse te rijden, als het paard, bang is van tractoren, een stilstaande trailer, wat heel duidelijk zichtbaar is als je met haar loopt lijkt mij dat toch duidelijk genoeg. ook lijkt het mij dat een proeftijd een deel van de onderzoeksplicht is, omdat je dan rustig kan kijken of het paard ook echt is wat je zoekt.
wat is anders het nut van een proeftijd???

Exact op papier staat "mocht deze merrie niet bevallen"

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:32

als een paard bang is voot stlstaande trailers en tractoren hoefd dat niet meteen te beteken dat ze niet verkeersmak is.
mijn paard is ook bang voor stilstaande auto en tractoren maar als ik ze op weg tegen komen is er niks aan de hand,zelfs nog geen spanning te voelen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:50

santie schreef:
zoals ik eerder al schreef, heb ik een paard gekocht die verkeersmak zou zijn, om buiten te rijden in een boeren gebied, om er achter te komen of zij dit ook is hoef je niet perse te rijden, als het paard, bang is van tractoren, een stilstaande trailer, wat heel duidelijk zichtbaar is als je met haar loopt lijkt mij dat toch duidelijk genoeg.

Maar je bent het toch hopelijk wel met mij eens dat het niet echt slim is om een paard te kopen en het voor de koop niet even uit te proberen??? Als jij voor de koop het paard bij de koper had uitgeprobeerd door er op te gaan rijden en er even mee langs de weg te gaan rijden, had je gelijk geweten wat voor (paarde)vlees je in de kuip had. Of niet soms??? Dat had je een hoop ellende bespaard.

santie schreef:
ook lijkt het mij dat een proeftijd een deel van de onderzoeksplicht is,

Het onderzoeken van een paard doe je als koper nog altijd VOOR de koop, niet achteraf.

Nogmaals; ik zeg niet dat je kansloos bent met je overeenkomst, maar jij hebt ook niet juist/verstandig gehandeld.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 13:01

het gaat niet alleen om stilstaand verkeer, als zij in haar stal staat, en er gaat een tractor of trailer voorbij (30 meter verderop) staat zij trillend in een hoekje, zij is vorige week door de draden gevlogen omdat er een landje verderop werd gemaaid. het is zeker niet zo dat ik dit maar aanneem, ik heb zeker wel met haar langs de weg gelopen, en het risico is gewoon te groot, ik wil geen ongelukken veroorzaken/krijgen.

als de verkoper hierover eerlijk was geweest, had ik dit paard nooit gekocht.

jasmijn78
Nogmaals... wat is volgens jou het nut van een proeftijd?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:40

santie schreef:
Nogmaals... wat is volgens jou het nut van een proeftijd?

Dat je het paard terug kan brengen als er spake is van een 'verborgen gebrek'

Als het paard zo overduidelijk bang is voor tractors/verkeer had je het m.i. ook gemakkelijk voor de koop kunnen constateren. Ik zeg ook niet dat jij helemaal ongelijk hebt. Ik vind het alleen wat frappant dat je nog nooit op het paard gereden hebt en het niet voor de koop hebt uitgeprobeerd. Ik zou nooit zomaar een paard kopen en op alles wat de verkoper zegt afgaan. Ik zou het paard zeker 1 of meerdere keren uitproberen voordat ik mijn portomonee trek.

santie schreef:
als de verkoper hierover eerlijk was geweest, had ik dit paard nooit gekocht.

Tsja, je bent wel wat goedgelovig en naief geweest, en nu zit je met de problemen. Als jij het paard bij de verkoper had uitgeprobeert, had je hem niet gekocht. Je kan de verkoper verwijten dat hij niet helemaal eerlijk is geweest, maar je kan jezelf ook verwijten dat je niet iets verder hebt gekeken dan je neus lang is en niet de moeite hebt genomen om het paard vooraf uit te proberen.

MAAR WAAROM HEB JE HET PAARD NIET BIJ DE VERKOPER UITGEPROBEERD VOOR DE KOOP???

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:52

Als er geen kwalificatie is gegeven over de proeftijd (bijvoorbeeld wat er ongeveer mis moet zijn met het paard voordat hij terug mag), mag hij altijd terug, ook als jij binnen de proeftijd op een ochtend wakker bent geworden en bedacht hebt dat de vorm van de bles van het paard je niet aanstaat. Is dus niet relevant, tenzij er meer in het contract staat.

Al met al lijkt me dat je juridisch een redelijke kans hebt de procedure te winnen, maar ik hoop voor je dat je een rechtsbijstandverzekering hebt die het dekt, want 'wie procedeert om een koe, legt er één op toe'. Wij zijn gewoon verschrikkelijk duur, en zelfs als de wederpartij in de kosten wordt veroordeeld (over driekwart jaar ofzo, de achterstanden bij de rechtbank in acht genomen), hoeft die maar beperkte kosten te betalen, en niet alle kosten van je advocaat. Daarbij moet je zorgen dat je vordering zorgvuldig geformuleerd wordt, zodat ook de kosten van stalling voor de tussenliggende periode gevorderd worden, en de risico's netjes worden afgedekt.

Als je meer info wil, vraag het je rb-verzekeraar, je advocaat, of pb me maar!

succes
floortje

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 17:48

Ter aanvulling op Beantsje: geef je paard niet eerder mee dan dat jij ook jou deel aan geld terug ontvangen hebt.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat rechtsbijstand zegt, bij mijn weten moet je in een dergelijk contract duidelijk omschrijven op welke voorwaarden een paard terug gaat. Als het om een proeftijd gaat om te kijken of er een "klik" is of je hebt daar geen facaliteiten om te rijden (al zal dat wel niet) moet dat volgens mij specifiek omschreven worden.

Een goede vriend van mij is advocaat gespecialliseerd op paardengebied, die heeft mij een keer verteld dat hij ook een rechtzaak voorgelegd kreeg waar een koper het paard terug wilden doen binnen 2wkn na aankoop omdat het paard toch niet beviel, ze had liever een merrie ipv ruin. In het contract stond niet specifiek omschreven wanneer een paard terug zou mogen komen, de verkopende partij was namelijk van mening dat die 2wkn proeftijd gold om het paard door eigen DA te laten keuren en bij afkeuring het paard terug zou komen en niet wegens het niet klikken.

De verkopende partij had in dit geval de zaak gewonnen en hoefden het (gezonde) paard niet terug te nemen.