wat te doen als je een paard verkocht heb die afgekeurd word

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smurfie

Re: wat te doen als je een paard verkocht heb die afgekeurd word

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 10:13

nou ik heb mn dierenarts gebelt... hij zegt dus als je een paard heb van 75 procent afgekeurd dat je dan geen wedstrijden en alles kan rijden. en omdat ik heb aangeboden of ze een keuring wilden doen... hebben ze niet gedaan dus ze hebben garantie tot de laadklep van de trailer

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 22:11

Smurfie schreef:
nou ik heb mn dierenarts gebelt... hij zegt dus als je een paard heb van 75 procent afgekeurd dat je dan geen wedstrijden en alles kan rijden. en omdat ik heb aangeboden of ze een keuring wilden doen... hebben ze niet gedaan dus ze hebben garantie tot de laadklep van de trailer

Precies !
Ze hebben geen ppot om op te staan want ze hebben niet voldaan aan hun onderzoeksplicht.
Bovendien heeft ie daar een trap gehad, laat hun maar aantonen dat het niet daar door komt.
Nee hoor, die hoef je niet terug te nemen.
Wel erg jammer van de pony.........

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 22:21

Ik denk dat ze jou weinig kunnen maken en dat ze erg zwak staan..
Hun hebben een paard gekocht en de mogelijkheid gehad om hem te keuren.. Dit hadden hun direct moeten doen of een paar dagen daar na dan hadden hun nog kunnen aantonen dat het om een verborgen gebrek ging.
Maar drie maanden later... nee ze kunnen niet aan tonen dat het bij jou al zo was omdat er in die drie maanden al zoveel gebeurd kan zijn zoals bijv. die trap.. misschien hebben ze raar met haar gereden ect.. ze kan in drie maanden van alles oplopen..en kunnen ze niet aantonen dat ze het bij jouw al had of dat het bij hun is gebeurd..
Wat is de reden dat ze hem naar 3 maanden nog lieten keuren... vanwege die trap... erg vreemd..
naja al met al erg rot op deze manier.. wens je veel succes

beantsje

Re: wat te doen als je een paard verkocht heb die afgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:52

Smurfie schreef:

nou, ik heb in het andere topic ook al gereageerd, maar toch hier ook nog maar eventjes.
Allereerst vraag ik me af wat het betekent als een paard voor 75% is afgekeurd. Krijgt hij dan een gedeeltelijke WAO-uitkering? Clown
Zonder gekheid, een paard wordt goedgekeurd of afgekeurd (met het oog op een bepaald gebruiksdoel, bijv. sport). Niets ertussen.

De koper moet zelf weten of ze het paard willen keuren of niet; dat hoef jij niet aan te bieden en dat hoeven ze jou niet te vragen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat ze hem wilden verzekeren en dat de verzekering eist dat hij gekeurd wordt.
Als uit die keuring komt dat het paard niet goed is, betekent dit in dit geval dat de koper zijn onderzoeksplicht verzaakt heeft. Met andere woorden; had hij hem voor de koop laten keuren, dan had hij kunnen weten dat het paard niet goed was. Eigen schult dikke bult dus. Ander voorbeeld; je ziet een paard en de verkoper zegt eerlijk dat hij niet weet hoe oud het paard is. Je vindt hem leuk, je schat hem nog jong in en je koopt hem. De volgende dag komt de buurman op bezoek, kijkt in de mond en vertelt je doodleuk dat dit paard de 20 al ver gepasseerd moet zijn. Dus DA gebeld en die bevestigt dit. Dat had je echt niet gedacht en je wilt hem terugsturen. Mag dat? Nee dus, want bij een aankoopkeuring zou de DA dit gezien hebben. Dat jij geen keuring wilde en zelf niet in de mond gekeken hebt, is jouw keuze.

Als een paard een verborgen gebrek heeft, dat wil zeggen, een gebrek wat de koper niet had kunnen vinden ondanks de normale keuringen, dan moet de verkoper het paard terug nemen. Ookal wist de verkoper het niet. Maar, dan moet de koper aantonen dat het paard dit gebrek al bij de verkoop had.
Daarvoor worden in de rechtspraak zgn antedateringstermijnen gehanteerd. Die is bijv. voor Cornage 4 weken. Wat houdt dat nu in? Simpel gezegd, je koopt een paard en die begint meteen de eerste week rare geluiden te geven. DA erbij, diagnose: cornage. Dan kan je rustig stellen dat het paard het ook al had toen hij verkocht was.
Heeft de verkoper dan gelogen? Waarschijnlijk wel, maar het hoeft niet. Misschien stond het paard in de wei en deed hij er niks mee. Misschien had hij hem zelf nog maar net twee dagen eerder gekocht. Jammer voor de verkoper, maar hij moet hem toch terugnemen.
In de praktijk is het heel lastig om aan te tonen dat het paard inderdaad een verborgen gebrek had. De antedateringstermijnen verschillen per aandoening maar zijn over het algemeen kort.

In jouw geval zou ik me niet teveel zorgen maken. je bent te goeder trouw, het paard is daar al een langere tijd, het heeft daar ook nog eens een trap gehad. het zou voor die mensen een hele kluif worden om aan te tonen dat het paard de afwijking al had.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 18:11

dank je voor de info Lachen Ik heb met me advokaat gesproken en die zegt ook dat ik er niets aan hoeft te doen :s aangezien dat dier gezond is heb ook mee veearts gesproken en die zegt ook dat het er niets aan de hand is gelukkig maar Lachen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:46

Jou kunnen ze verder niks maken denk ik nee, het enigste is dat als een paard afgekeurd is, hij waarschijnlijk overgenomen wordt door de verzekering. (was hij bij hun verzekerd?).
Loopt zeer waarschijnlijk niet goed af voor je paardje, weet niet of je er emotionele band mee had?

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:43

Wij hebben hem niet voor de koop laten keuren ,omdat we hem graag door onze eigen dierenarts wouden laten keuren.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:49

Myrkvi schreef:
Wij hebben hem niet voor de koop laten keuren ,omdat we hem graag door onze eigen dierenarts wouden laten keuren.

mm andere partij meld zich volgens mij Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:55

mm, word spannend nu een ( hopelijk) serieuze reachtie is. ben benieuwd wat voor excuus ze hebben. Maar als ik jou was zou ik me niet te druk maken, denk niet dat ze je veel kunnen maken nu.

zou alleen jammer voor het paardje zijn, 75% afgekeurd, waar gaat die reis naartoe?

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:59

Myrkvi schreef:

Dat doe je dan toch voor de koop??

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:01

Myrkvi schreef:

maar had je dan niet beter t paard eerst door je eigen arts kunnen laten keuren en aan de hand va zijn advies het paard wel of niet kunnen kopen??
wat adviseert de arts die dit paard gekeurd heeft?

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:42

hoe hadden wij hem moeten laten keuren door onze eigen dierenarts dan ?
We wonen namelijk 3 uur rijden verder op.. en mn moeder die rijd egt niet heen en weer Knipoog

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:45

Myrkvi schreef:
hoe hadden wij hem moeten laten keuren door onze eigen dierenarts dan ?
We wonen namelijk 3 uur rijden verder op.. en mn moeder die rijd egt niet heen en weer Knipoog

oh, okay.
vaak reizen mensen wel op en neer met een paard, als ze dat willen laten keuren door hun eigen dierenarts. en als hij wordt goed gekeurd, nemen ze hem meteen mee naar huis, zodat je niet meer terug hoeft. dus alleen als ie niet wordt goed gekeurd, moet je dan terug reizen.
maar wat voor een advies geeft jou dierenarts nu dan, nu dit paard is afgekeurd?

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:55

Maar dat hebben wij dus niet gedaan,dat heen en weer reizen en drie uur op de trailer staan is ook wel erg lang.
en ik ben zelf niet bij de keuring geweest,omdat ik toen zelf les had met 1 van de ijslanders.
maar we hebben een kopie van dat keuringsrapport ( noem je dat zo ?) opgestuurd dus ze heeft het alleen precies na kunnen kijken.

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:56

dit is wel een erg vervelende situatie. voor beide partijen. hopelijk komen jullie er met elkaar uit.

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:00

We zijn er als het goed is al uit Knipoog

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:04

Myrkvi, ik snap uit de eerste post van de topicstarter dat het paard begin juli al aan jullie verkocht is. Wat is er toen precies afgesproken, wat de keuring betreft. Hebben jullie daadwerkelijk de afspraak gemaakt dat jullie het paard op proef zouden nemen en dat jullie eigen dierenarts nog een keuring zou uitvoeren en zijn beide partijen daarmee akkoord gegaan? Of hebben jullie het paard gewoon op goed geluk meegenomen? En nog tweede vraag, het is nu midden oktober, waarom heeft die keuring zo lang op zich laten wachten? Of speelt dit gewoon al een tijdje?

Edit: ik lees dat jullie er al uit zijn, des te beter toch?! Hopelijk kunnen beide partijen zich vinden in de uiteindelijke oplossing Ja

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:06

Voor zover ik weet zijn we er iid uit,
hij gaat zo snel mogelijk terug naar de vorige eigenaar. Lachen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:10

huh??? en weet de vorige eigenaar dat ook dan?
Waarom gaat het paard terug naar de vorige eigenaar?
Hoe komt het en waardoor is het paard afgekeurd

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:15

Ik hoop dat de TS weet wat ze doet...

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:02

Tuurlijk weet de TS dat ook Nors opkijken
ik verzin toch niet zomaar dat ie terug gaat?

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:22

Myrkvi schreef:
Tuurlijk weet de TS dat ook Nors opkijken
ik verzin toch niet zomaar dat ie terug gaat?

nou, mooi dat het dan toch goed is opgelost??
ga je nu op zoek naar n ander paard?

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:55

Het is iid wel goed opgelost zo Lachen
we gaan denk ik wel rustig aan weer beginnen met kijken naar andere paarden, maar we hebben ook nog twee ijslanders hier lopen, dus die kan ik ook nog mee rijden enzo Lachen

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 23:02

Ik ben nu wel benieuwd naar het verhaal vd Topicstarter........

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 09:36

Ik hoop ook dat de TS nog reageerd...