Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Is het erg als je een paard niet laat keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:44

http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... ansen.html

Zelf vind ik het rontgenologisch keuren, die cijfers igg, maar een aanfluiting.
De kans dat hij uit zichzelf kreupel wordt door
op 'n hek te springen of wat dan ook is net zo groot.
Maar het ergste is dat het niet duidelijk is,
want de ene DA keurt 'm goed en de ander niet Koe
Het is alleen handig wanneer iets in een ver gevorderd stadium is en je dat voor de koop ziet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:51

Ik heb geen zin meer in gedonder, dus laat ik rontgen keuren. Maar bij spotgoedkope jonge paardjes durf ik nog wel te kopen zonder keuring.

Ik zou rontgen keuren wel aanraden - niet zozeer omdat een fotoverhaal enige zekerheid zou geven, maar meer... áls er een vlekje op zit, is dat een pittig punt om de prijs behoorlijk te verlagen. En als ie foto-goed is, is het paard zijn geld ook langer waard bij eventuele doorverkoop.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:56

Maar als zo'n goedkoop paard dan echt kreupel wordt, wat doe je er dan mee??
Ik vind dat risico juist groter. Vaak hebben ze wat en zijn daarom juist goedkoper.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:38

Het risico dek je af door je paarden te verzekeren. Niet door ze te laten keuren. Een keuring geeft ook maar garantie tot de voordeur.

het is niet erg als je je paard niet laat keuren. Dat is jouw keus. Maar als je je paard voor een wat groter bedrag wilt verzekeren, eist de verzekering alsnog een keuring. Mijn verzekering eist vanaf 2000 euro een klinische keuring en vanaf 4000 euro een rontgenologische keuring.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:16

ik heb mijn paarden allebei niet laten keuren de ene heb ik gekregen is al ouder en verzorgde der toen al 7 jaar. heb 2 jaar geleden een jaarling gekocht heb hem zelf goed onderzocht (weet waar ik op moet letten) en een vriendin heeft hem goed bekeken en heb hem verde rniet laten keuren
ken de fokker en mar altijd terug als het niet goed zou zijn. heb em nu al 2 jaar en hij heeft nog(zo goed als) niks gemkankeerd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:38

superwoman schreef:
Maar als zo'n goedkoop paard dan echt kreupel wordt, wat doe je er dan mee??
Ik vind dat risico juist groter. Vaak hebben ze wat en zijn daarom juist goedkoper.

Dat is de gok.
Een beetje kijk op zaken kan trouwens een boel foute aankopen voorkomen...
en een 2 jarige voor weinig geld, hoeft echt niets te mankeren.

daarentegen ben je gek als je voor 2.000 euro een 6 jarige rijpaard met papieren op een markt koopt - dan weet je zeker dat er wat aan mankeert.

Trouwens; alle paarden kunnen echt kreupel worden. Een hogere prijs is echt geen garantie, zie Poëtin. Pech komt voor in elke prijsklasse, ook als ze volledig rondom gekeurd zijn.
Met een beetje gezond verstand kan je enigszins beschadigde paardjes ook nog heel lang goed houden.
De duur van de rontgenkeuring is 6 maanden, na 6 maanden is hij niet meer geldig ... terwijl je wel 17 jaar van je paard wil genieten minstens....

ingridge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 08:22

Ik ben bij verschillende paarden wezen kijken toen ik op zoek was naar een eigen paard en vervolgens ook twee laten keuren (beide afgekeurd op 3 benen). Uiteindelijk een eigen paard gekocht echter deze was kreupel bij aankoop, dat wist ik en dus niet gekeurd meegnomen (tja er was een klik), thuis mijn eigen DA ernaar laten kijken, 6 weken op rust gedaan daarna door DA goedgekeurd en nu 2jr later nooit meer iets gehad (even afkloppen). Zo kan het dus ook.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 09:39

Ingridge, inderdaad. Als je een gokje waagt, kan het echt leuk bevallen.

Je aankoopprijs was vast ook in overeenstemming met de toestand op de dag van aankoop (lage prijs want kreupel).
Ik geloof niet dat ik zomaar een kreupel paard zou kopen, daar heb je écht wel een bijzondere klik voor nodig Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:18

Dees schreef:
Dat is de gok.

daarentegen ben je gek als je voor 2.000 euro een 6 jarige rijpaard met papieren op een markt koopt - dan weet je zeker dat er wat aan mankeert.

Trouwens; alle paarden kunnen echt kreupel worden. Een hogere prijs is echt geen garantie, zie Poëtin. Pech komt voor in elke prijsklasse, ook als ze volledig rondom gekeurd zijn.
Met een beetje gezond verstand kan je enigszins beschadigde paardjes ook nog heel lang goed houden.
De duur van de rontgenkeuring is 6 maanden, na 6 maanden is hij niet meer geldig ... terwijl je wel 17 jaar van je paard wil genieten minstens....

Zo ben ik ook.
Ik heb meerdere paarden waarvan ik er een aantal heb laten keuren, maar ook een aantal niet.
Tot nu toe heb ik nog steeds mazzel en ga de eerste jaren er geen meer bij kopen Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:06

Dees schreef:
Dat is de gok.

Hier heb je natuurlijk een punt! Dat gebrek aan gezond verstand is tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Jij en ik hebben dat wel, maar hele volksstammen kijken niet verder dan hun neus lang is en zelfs niet eens zover.
Ik durf wagonladingen paarden te kopen zonder dierenarts, maar dan weet ik wel waar ik die wagonladingen vandaan haal. Als ik naar een paard ga kijken, dan ga ik eigenlijk naar een mens kijken. Aan de mens kan ik wel zien of het paard deugd............

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:24

Goh nou probeer dat eens bij
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 05-09-06 07:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:30

is toch Oude Pekela Saartje?

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:14

gewoon laten keuren, dan weet je zeker waar je aan toe bent.
Beter 1x het bedrag om het paard te laten keuren, dan dierenarts kosten die hoog kunnen zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:17

Olita schreef:
gewoon laten keuren, dan weet je zeker waar je aan toe bent.
Beter 1x het bedrag om het paard te laten keuren, dan dierenarts kosten die hoog kunnen zijn.

Als die op een hek springt heb je nog hoge D.A kosten, tenzij je 'm hebt verzekert.

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:31

Toch zegt een keuring niet altijd alles.
Zo heb ik mijn nieuwe paardje klinisch laten keuren en werd goedgekeurd. Inmiddels na 1,5 maand zadelmak maken is hij nu al 4 weken kreupel.
RaRa... en toch gekeurd!!

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:26

Ik heb nog nooit een paard laten keuren en mijn huidige paard ook niet, heb er ook nooit ellende mee gehad. Misschien geluk, maar ook een stukje gezond verstand denk ik.

Heb ook nog nooit een paard laten verzekeren, nu twijfel ik bij deze (moet hem wel laten keuren dan natuurlijk)

Maar ik heb te vaak gezien dat paarden gekeurd worden en toch wat mankeren, of dat ze verzeker dowrden en dat je vervolgens nog steeds veel zelf betaald.

Dus tsjah Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:32

Marlinde schreef:
Toch zegt een keuring niet altijd alles.
Zo heb ik mijn nieuwe paardje klinisch laten keuren en werd goedgekeurd. Inmiddels na 1,5 maand zadelmak maken is hij nu al 4 weken kreupel.
RaRa... en toch gekeurd!!

Een paard kreupel rijden is niet zo moeilijk als het lijkt................

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:38

Hoe werkt de verzekering dan bij een paard ? Hoeveel premie moet je betalen, wat krijg je ervoor terug, en wat als het paard al ouder is dan 14 jaar ?
Is het soms niet goedkoper om geen verzekering te nemen, want de premie is vaak duurder dan de kosten die je gaat maken ?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:25

Saartje1 schreef:

(k heb de naam maar even weggehaald)

Saartje, ik snap jouw frustratie uit je andere topic maar om hier de naam nu weer te noemen, is niet alleen tegen de bokt-regels maar ook ronduit dom...
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 05-09-06 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ik heb 'm nog maar wat verder weggehaald ;)

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:30

Heey,

Je paard laten keuren heeft pas zin als je het rontgologisch laat doen, en dat is helemaal niet nodig als het een paard is wat niet zo geweldig duur is, en meestal als ze dat wel zijn, zijn ze al wel gekeurd bij de eigenaar.
Want klinisch keuren is echt zo`n onzin, als ze hem bij de buigproef eentiende van een seconde te lang vast houden gaat hij al kreupel lopen dus dat is gewoon zonde van je geld een meestal klopt de uitslag toch niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:38

CoolCorrie schreef:
Hoe werkt de verzekering dan bij een paard ? Hoeveel premie moet je betalen, wat krijg je ervoor terug, en wat als het paard al ouder is dan 14 jaar ?
Is het soms niet goedkoper om geen verzekering te nemen, want de premie is vaak duurder dan de kosten die je gaat maken ?

Hoeveel premie je betaald hangt van je wensen af en de maatschappij.
Het is idd een risico dat je teveel betaald wanneer hij niks mankeert of dat je
mazzel hebt en de D.A kosten hoger zijn dan je betaalde verzekeringskosten.

Zelf heb ik er geen zin in.
Wanneer je 'm goed verzekert ben je ontzettend veel geld kwijt en wanneer
je voor minder verzekert is de kans dat het alsnog zelf moet betalen ook groot.
Ik neem het risico zelf. In al die jaren ben ik goedkoper uit geweest, ookal zou ik
(ff afkloppen) straks een dikke rekening krijgen.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:17

Citaat:
Wanneer je 'm goed verzekert ben je ontzettend veel geld kwijt en wanneer
je voor minder verzekert is de kans dat het alsnog zelf moet betalen ook groot.
Ik neem het risico zelf. In al die jaren ben ik goedkoper uit geweest, ookal zou ik
(ff afkloppen) straks een dikke rekening krijgen.

inderdaad zo denk ik ook Lachen

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:01

Saartje, ik snap jouw frustratie uit je andere topic maar om hier de naam nu weer te noemen, is niet alleen tegen de bokt-regels maar ook ronduit dom... [/quote]

Nou dat ben ik dus niet met je eens, de naam kan niet vaak genoeg gezegd worden, een gewaarschuwd mens telt voor 2 !!!!!

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:03

beantsje schreef:
Saartje1 schreef:

(k heb de naam maar even weggehaald)

Saartje, ik snap jouw frustratie uit je andere topic maar om hier de naam nu weer te noemen, is niet alleen tegen de bokt-regels maar ook ronduit dom...

Teneerste staat er GEEN naam in het andere toppic en ten tweede reageer ik hier gewoon op ikke en zeg niks verkeerd!!!!!!!!
Daarbij een naam noemen mag best en wat jij daar van vind heb ik niet om gevraagd.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 05-09-06 07:58, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Namen noemen mag dus niet - zie boktregels

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:05

een keuring is een momentopname, op DAT moment is het paard wel of niet goed. Foto's kunnen toekomstige problemen aan het licht brengen.

maar zeggen ook niet alles Haha!

Ik zou zeker wel keuren, zeker bij twijfel