Paard verkopen tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Paard verkopen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 13:41

Nee, ik woonde niet meer thuis en hij was het maatje van mijn oude gepensioneerde merrie (bij mijn ouders thuis). Die kon natuurlijk niet alleen staan. Toen zij is overleden heeft mijn vader de boerderij verkocht (mijn moeder was kort daarvoor overleden) en is Flo naar mij thuis gekomen. Ik had dacht ik in de advertentie gezet dat hij geen blessures heeft gehad en nooit kreupel is geweest?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:45

Misschien dat stukje vervangen door iets als. Door tijdgebrek heeft hij de eerste jaren van zijn leven weinig gedaan en is pas de laatste 5 jaar meer opgepakt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:46

Misschien helpt het wanneer je hem in ieder geval klinisch laat keuren?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:49

Tja,hier op bokt is prima zijn geschiedenis te lezen, en in mijn ogen kent hij weinig en is het niet echt een zeker paard. Tenminste, volgens mij meen ik me te herinneren dat je het best spannend vond om er zelf op te gaan zitten met tijden.

Deze leeftijd is hooguit makkelijk te verkopen als ze als leerpaard kunnen dienen, en dat is absoluut niet het geval.

Ik zou als ik jou was echt bang zijn dat hij in de handel terecht komt. hoe goedkoper hoe meer kans hierop. maar meer geld is hij niet waard, want hij kent niet zo veel.
Ik lees nu de prijs, die vind ik echt nog hoog in eerlijk te zijn. Hij is vooral een heel knap Weide ornament. Iemand met echt rij ambities zal niet snel een 20 jarige op gaan pakken....

Ik zou mezelf echt goed afvragen of je een 20 jarige nog wilt verkopen.
Vroeger gingen zulke paarden gewoon naar de slager. Dat merken ze zelf niet, en ik denk minder zielig dan uiteindelijk in de handel terecht komen. Of je moet echt de loterij winnen met iemand die echt enkel een weide maatje zoekt. Dat hoop ik natuurlijk voor jullie, maar het zal niet mee vallen.

Fijn dat je in ieder geval besloten hebt dat de merrie mag blijven, want die zag ik eerst ook te koop staan.....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:07

Het is de leeftijd en dat hij weinig kent. Er is weinig gedaan met hem en weinig geleerd!

Hij kan beter bij jou blijven, heeft toch ook 10 jaren niets gedaan dus het werken mist hij niet echt! Ik denk dat het meer bij jou ligt, dat je hem weg wilt doen?dat het in jouw hoofd zit dat hij het werken mist.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:13

Volgens mij geeft ze duidelijk aan dat ze door gezondheidsredenen wil minderen.

Hem naar de slager doen lijkt me nogal zonde, het is gewoon een leuk en gezond paard van 20. Daar is echt nog wel iemand voor te vinden. Gewoon iemand die een beetje recreatief wilt rondrijden daar past hij prima bij. Misschien is het een idee om hem in bruikleen te geven? Staat ie ergens anders, en daar in de kost en de verzorging en aandacht en je weet dan dat hij niet in de handel komt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:23

Dat is enkel het rijden en dat hij juist leuk vind om aan het werk te zijn.

Want ze wil meer richting het fokken gaan en aan een ruin van 20 heb je niets!
En hij heeft 10 jaar niets gedaan en er is weinig met hem gedaan, ik geloof niet dat hij het werken echt mist.

Ze wil hem verkopen zodat er meer ruimte is voor de fokkerij en omdat ze niet meer rijden kan door lichamelijke mankementen maar wel zich meer toeleggen op het gaan fokken.

Dus dat!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:36

Ik heb een tijdje op een manege gereden waar alle paarden gewoon vaste ruiters hebben. De paarden kenden dus hun ruiters heel goed. Verder gaan ze daar regelmatig de wei in of in de winter in de springbak en wekelijks lekker naar het bos (hoeven niet langs de weg dus verkeersmak is niet nodig). Misschien is zo iets nog te overwegen.

Ik vind Flo echt fantastisch, als hij nou 5 jaar jonger was geweest was het een heel ander verhaal geweest. Ik denk dat veel mensen 20 icm weinig ervaring gewoon niet zien zitten.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:36

Was meer om aan te geven dat er gewoon niet zo veel markt is voor zo'n paard. Ik zou ook kiezen voor bruikleen of iets en zelf eigenaar blijven.
Of anders toch een goede manege zoeken, die zijn er ook best. Maar ook dan weet je niet wat er mee gebeurt als hij niet goed genoeg meer daarvoor is. De kans dat je met een 20 jarige nog 10 jaar kan doen is gewoon niet zo groot. Daarbij is hij nog nooit zwaar belast geweest, wat goed is zou je kunnen zeggen, aan de andere kant weet je dus ook nog helemaal niks over de duurzaamheid of gezondheid van dit paard.
Zijn enige geluk is dat hij Mega knap is... Dat zal ook de kliks geven, zijn uiterlijk, want hij is echt knap.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:40

Ik heb een paard van 18 gekocht, echt poepiebraaf, en overal echt heel braaf, en die was 1000 euro. Dat was iets meer dan de vleesprijs 750 euro. Ze hoefde er verder niet aan te verdienen en zij wilde er een goed 5 sterrenhuis voor en dus vroeg ze een lage prijs om het paard in ieder geval kwijt te raken, maar hoger dan vleesprijs om slacht te vermijden.

Dit even om je een richtlijn te geven over de verhouding leeftijd van jouw paard en je prijs.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:42

Ik heb de twee oudjes die je te koop aanbied een tijdje terug al voorbij zien komen op Marktplaats. Ik denk dat het meer ethisch is om ze te houden. Het werk zal die niet missen, want hij heeft in zijn leven niet zoveel gewerkt.

Je zou ze ook nog weg kunnen zetten bij een pensioenstal. Kost wel wat, maar dan heb je er geen werk meer aan.

Anders zou ik in ieder geval de prijs verlagen en meer adverteren op Facebook. Grotere kans dat je dan iemand vindt, maar met zulke heb je gewoon een grote kans dat ze niet het huisje vinden dat jij voor ogen hebt.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 22-06-24 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:42

Ik vind hem echt prachtig om te zien!
Ik zou het ' nog niet versleten' helemaal weghalen, mensen lezen toch het woord versleten...
In de MP adv moet je nog de reden van verkoop vermelden.
Geen ervaring met buitenrijden vind ik een minpunt, juist gezien zijn leeftijd, is dat niet te testen?
Ben bang dat hij in de handel belandt, is er geen betalende bijrijder in de buurt te vinden?

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:51

Met zo'n lage prijs als hierboven wordt genoemd (1000 euro) - in combinatie met zijn knappe uiterlijk, loop je het risico dat hij in de handel terecht komt. Dan moet je echt wel goed weten aan wie je hem verkoopt. Lijkt me een hele lastige beslissing als je een paard al zo lang hebt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 15:07

Bedankt voor de reacties. Ik vind het ook lastig om er een passende prijs aan te hangen hoor. Zoals gezegd is dat niet het belangrijkste.

Ik snap dat je het twee kanten op kunt bekijken dat hij niet zijn leven lang gewerkt heeft, maar ik moet wel zeggen dat ie het de afgelopen 5 jaar dik prima heeft gedaan. Nooit een mis pas gemaakt en leert ook snel. En ik vind het ook wel een voordeel dat hij bij ons geboren en getogen is. Nooit verhandeld geweest en zijn hele (medische) geschiedenis is bekend.

Iemand had het erover dat hij niet zo braaf was omdat ik er eerst niet goed op durfde? Zijn verhaal staat inderdaad op bokt, best een mooi verhaal vind ik zelf. Het was niet hij die niet braaf was, het was ik zelf die heel onzeker was in het begin. Daar heeft hij me helemaal vanaf geholpen.

De vraag is niet of ik hem moet verkopen of niet. Mijn redenen zijn ook gewoon helder, dus daar is niks geheim aan ragdollcat (leuke katten, ik heb er ook 3 exemplaren van).

Ik wil inkrimpen omdat ik a. niet meer kan rijden en b. ik minder dagelijks werk er van wil omdat het te zwaar is. Ik ben chronisch ziek, dat gaat niet beter worden en ik moet het allemaal alleen doen (met wat hulp van verzorgsters). Ik moet ook aan mezelf denken, ik moet nog wel ruim 20 jaar kunnen werken. Ik wil me inderdaad meer toeleggen op mijn fokkerij. Uiteindelijk hoop ik 3 fokmerries te hebben en verder niets meer. Dat lijkt me helemaal geen zonde...

Ik denk ook dat ik hem zo goed ken dat ik kan zeggen waar hij happy van zou worden en waar niet van.

Vinden we niet iets waar zowel hij als nieuw baasje blij van wordt, dan blijft hij. Hij gaat niet koste wat kost weg, maar het zou mooi zijn als we een passend huis konden vinden.

Ik ben wat huiverig voor lease-bruikleen toestanden. Je weet nooit wat er dan mee "uitgespookt" wordt en ik blijf wel eindverantwoordelijk. Dat heb ik op die manier liever niet.

Ik bundel straks alle bruikbare tips en ga dan dingen aanpassen.

Ik had ze in eerste instantie beide te koop staan met de gedachte om voor 1 van beide een nieuw huis te vinden, klopt. Wainonia is super geschikt voor een recreant, die houdt van buitenritjes en is verkeersmak. Maar, Wainoon heeft (denk ik) wel wat beginnende artrose en daarom lijkt het me beter dat zij gewoon hier blijft.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 15:14

20 jaar en pollen is gewoon lastig
Daarbij verloopt de verkoop overal wel wat stroefjes.

Ik mis stukje buitenrijden in het verhaal, want daar zal hij uiteindelijk voor moeten 'dienen' gezien zijn leeftijd en weinig kennis in de baan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 15:17

Op marktplaats is het bieden vanaf 2250 euro. En dat is dan samen met zijn zadel etc. als ik het goed begrijp. Dat is niet te duur. En-op ieder potje past een dekseltje. Ik vind 20 niet oud, maar wel verwacht je op die leeftijd dan een heel ervaren en extra braaf paard en die voordelen heeft hij niet ? Een echte leermeester op die leeftijd zou je veel meer voor kunnen vragen.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 15:19

Je redenen voor de verkoop zijn redelijk denk ik. Maar ik snap de reacties van de mede-bokkers wel. Leasen wil je niet omdat je niet weet wat er uitgespookt wordt. Maar als je hem verkoopt weet je dat al helemaal niet. En je merrie houdt je wel omdat je arthrose vermoedt. Maar je weet ook niet of Flo helemaal gezond is. En dan stuur je m wel de grote boze buitenwereld in. Ook al denk je dat je de juiste match hebt gevonden, dan nog weet je eigenlijk niks. Mensen kunnen immers heel goed liegen over wat ze kunnen bieden en hoe de verzorging/huisvesting gaat zijn.

Het is niet aanvallend bedoeld, het is jouw leven jouw paard en jouw beslissing. Ik denk dat iedereen toch probeert om andere oplossingen te opperen omdat hij bij jou een goed leven heeft. En denk als hij mocht kiezen tussen blijven en niet bereden worden of verhuizen en wel bereden worden, hij voor het eerste zou kiezen.

Hopelijk vind je een 5 sterren huisje voor m

Pabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 15:30

Het is al vaak gezegd (sorry) maar inderdaad de leeftijd met dat hij weinig kent (vreemd terein), maakt dat het mogelijk minder aantrekkelijk is.
Wellicht een optie om iemand te zoeken (kost helaas wel wat zo mogelijk) die er een paar keer mee naar buiten gaat zodat hij dat ook kent. Ofwel in een groep of wel met iemand met een fiets ernaast.
Als hij dat braaf doet heb je er inderdaad denk ik een heel fijn recreatiepaard aan op die leeftijd die netjes is doorgereden gezien de foto's.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 15:33

Hoe vaak lees je niet op Bokt dat mensen spijt hebben van de verkoop omdat het 5*huisje toch niet zo mooi bleek en paard toch de handel in is gegaan en daardoor van stal naar stal verhuisd? Wil je dat een 20 jarige echt nog aandoen? Kans is groot dat hij toch de handel in verdwijnt met alle gevolgen van dien..

Verder sluit ik me bij de meerderheid aan: 20, lang stilgestaan, kent weinig onder het zadel, dat trekt niet heel veel mensen aan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 15:35

Ik kreeg nog de vraag of hij niet geschikt zou zijn als coaching-paard. Dat zou wel eens een hele goede kunnen zijn, daar had ik nog niet aan gedacht. Juist omdat hij heel mooi spiegelt zou dat wel eens iets voor hem kunnen zijn. Hij is mensgericht, goed getraind vanaf de grond, respecteert je ruimte, reageert goed op stem.

Pabi en anderen die het aanraadden, zou misschien wel een idee zijn om iemand te zoeken die er een aantal keren mee naar het bos wil om te kijken hoe hij dat vindt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 15:38

Je dochter rijdt niet meer? Want die zou er ook plezier van kunnen hebben ( en helpen in verzorgen). Jammer voor je dat het lichamelijk niet meer lukt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 15:39

Nee die rijdt niet meer. Druk met allerlei andere puber-zaken }>

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 15:49

Als het de mijne was ( 20jaar / iets met pollen) zou ik hem juist in bruikleen weg willen doen of zelf naar de slager brengen.
Zo n paard die zo n leeftijd heeft en weinig ervaring is toch wel een risico om te verkopen als je tenminste het beste met hem voor hebt :) en juist niet wil dat hij in de handel terecht komt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 15:49

Rubs schreef:
Ik vind hem echt prachtig om te zien!
Ik zou het ' nog niet versleten' helemaal weghalen, mensen lezen toch het woord versleten...

Precies mijn gedachte!

Alleen het woord versleten blijft hangen en dan haak je af met lezen van de rest van de tekst..

Leuk paard en ziet er nog goed uit zeg! Hopelijk vindt hij snel 'de ware' :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 15:50

Sky_As schreef:
Was meer om aan te geven dat er gewoon niet zo veel markt is voor zo'n paard. Ik zou ook kiezen voor bruikleen of iets en zelf eigenaar blijven.
Of anders toch een goede manege zoeken, die zijn er ook best. Maar ook dan weet je niet wat er mee gebeurt als hij niet goed genoeg meer daarvoor is. De kans dat je met een 20 jarige nog 10 jaar kan doen is gewoon niet zo groot. Daarbij is hij nog nooit zwaar belast geweest, wat goed is zou je kunnen zeggen, aan de andere kant weet je dus ook nog helemaal niks over de duurzaamheid of gezondheid van dit paard.
Zijn enige geluk is dat hij Mega knap is... Dat zal ook de kliks geven, zijn uiterlijk, want hij is echt knap.

Hij heeft (volgens de adv. op E-horses ) ook een hele mooie stamboom. Als je er echt snel vanaf wil dan zou je hem inderdaad in bruikleen kunnen doen. Soms hechten bruikleners zich zo aan een paard dat ze tenslotte tot koop overgaan. Het kopen van een paard wat je niet vantevoren kent is altijd een risico en als je een 20-jarige koopt en het klikt niet dan kun je hem zelf heel moeilijk weer kwijt aan iemand anders. Met een jong paard gaat dat gemakkelijker. Ik kijk dus vanuit het standpunt van de koper. En het is altijd in het belang van een paard dat hij ergens terechtkomt waar men blij met hem is.