Paarden achterburen op ons land

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 19:36

Alle tips die ik hier krijg stuur ik door naar de staleigenaresse dus alvast heel erg bedankt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:40

Petpa schreef:
paars schreef:
Foto’s maken en filmpjes en aansprakelijk stellen.
Stappenplan gevonden:
https://www.wa.nl/iemand-aansprakelijk-stellen/

Ze zijn er gewoon voor verzekerd dus moeten niet zo ingewikkeld doen. Jammer dat je hun op hun verantwoordelijkheid moet wijzen…

Hoe weet je dat ze ervoor verzekerd zijn?

Omdat dat heel heel erg verstandig is om te doen wanneer je een bedrijf hebt. Helemaal wanneer je een bedrijf met personeel hebt.

Dus grote kans dat ze een aansprakelijkheidsverzekering hebben.

robert45

Re: Paarden achterburen op ons land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:47

Wanneer was het plan om dit land te hooien? Als dat pas over enkele weken is dan zie je dat beetje mest echt niet meer terug. Als het plan was om het weekend te maaien word het een ander verhaal.

Ik zou gewoon even het gesprek aangaan. Als je gelijk begint te strooien met verzekering dan vrees ik dat je relatie met de achterburen voorbij is.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 19:48

_San87_ schreef:
Petpa schreef:

Foto’s maken en filmpjes en aansprakelijk stellen.
Stappenplan gevonden:
https://www.wa.nl/iemand-aansprakelijk-stellen/

Ze zijn er gewoon voor verzekerd dus moeten niet zo ingewikkeld doen. Jammer dat je hun op hun verantwoordelijkheid moet wijzen…

Hoe weet je dat ze ervoor verzekerd zijn?

Omdat dat heel heel erg verstandig is om te doen wanneer je een bedrijf hebt. Helemaal wanneer je een bedrijf met personeel hebt.

Dus grote kans dat ze een aansprakelijkheidsverzekering hebben.[/quote]

Er is personeel. Of dit wit of zwart is geen idee. Maar naast fokkerij organiseren ze ook dingen met de paarden dus ik gok toch dat er iets van een verzekering is.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 19:49

robert45 schreef:
Wanneer was het plan om dit land te hooien? Als dat pas over enkele weken is dan zie je dat beetje mest echt niet meer terug. Als het plan was om het weekend te maaien word het een ander verhaal.

Ik zou gewoon even het gesprek aangaan. Als je gelijk begint te strooien met verzekering dan vrees ik dat je relatie met de achterburen voorbij is.

Het is gesprek is al aangegaan en daarin is direct aangegeven dat ze niet van plan zijn iets te doen. Staleigenaresse had de draden dicht moeten hebben in hun ogen dan was er niets gebeurd.

De bedoeling was om asap te hooien in verband met persoonlijke omstandigheden van de Staleigenaresse dus geen weken.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:50

Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht, maar (zeker als je met levende have werkt) wel HEEL verstandig om af te sluiten inderdaad :=

Robert, waarom zou de relatie met de achterburen 'voorbij' zijn als je er verzekeringswerk van maakt? Als hij gewoon netjes verzekerd is, hoeft dat voor hem toch ook helemaal geen probleem te zijn?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:50

Foaly schreef:
Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht, maar (zeker als je met levende have werkt) wel HEEL verstandig om af te sluiten inderdaad :=

Robert, waarom zou de relatie met de achterburen 'voorbij' zijn als je er verzekeringswerk van maakt? Als hij gewoon netjes verzekerd is, hoeft dat voor hem toch ook helemaal geen probleem te zijn?

Daarnaast lijkt het mij niet meer dan logisch dat je de door jouw dieren veroorzaakte schade vergoed.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:58

Kimberley_ schreef:
robert45 schreef:

Het is gesprek is al aangegaan en daarin is direct aangegeven dat ze niet van plan zijn iets te doen. Staleigenaresse had de draden dicht moeten hebben in hun ogen dan was er niets gebeurd.

De bedoeling was om asap te hooien in verband met persoonlijke omstandigheden van de Staleigenaresse dus geen weken.

Om de situatie overzichtelijk te houden...

In je openingsbericht zeg je "Hun eigen draad". Van wie is het draad?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 20:01

Laat het gras nog een week staan en je kunt prima hooien hoor, ideaal is anders, maar als de mest wat ouder is schud je het er zo uit. Zet de maaier iets hoger en dan komt dat echt wel goed hoor.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 20:03

[/quote]

De bedoeling was om asap te hooien in verband met persoonlijke omstandigheden van de Staleigenaresse dus geen weken.[/quote]

Om de situatie overzichtelijk te houden...

In je openingsbericht zeg je "Hun eigen draad". Van wie is het draad?[/quote]
Wij hebben op dit moment geen draad aan de achterkant van ons land ivm hooien. Ze zijn door het draad van de fokker gegaan.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 20:13

Afbeelding
Ik heb even een lelijke simpele schets gemaakt haha.

Blauw is bedrijf fokker.

Geel omrand is het achterpad welke aanwonende aan dat pad mag gebruiken.

Linker land is van ons waarbij het groene aangeeft waar het bij ons open is.
Rechter land van de fokker.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 21:11

Hoe lang hebben ze daar gelopen?
Ik begrijp dat het heel vervelend is en hoop dat jullie er met elkaar uitkomen.
Toch nog een keer het gesprek zoeken?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 21:13

Maar de regen komt met bakken uit de hemel. Je kan deze week echt niet hooien. Die mest is over een week wel weggespoeld hoor met al die regen. Dan moet het land nog drogen en dan pas kan je een keer hooien als het 4-5 dagen droog is. Dan heb je geen problemen meer.
Ik snap dat het vervelend is wat er is gebeurd maar het is niet dat je morgen wilde hooien en nu alles verpest is.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 21:16

Geen idee hoe lang ze er hebben gestaan. Er zijn foto's en filmpjes dat de paarden er staan en dat het vol ligt met mest en dat het vertrapt is. Fokker geeft aan niet in gesprek te willen het is staleigenaresse haar eigen schuld en volgens hen is het prima te hooien ondanks de mest (en eventueel wormen) van hun paarden.

Er is door staleigenaresse zelfs nog gezegd oke prima dan hooien we het en dan mogen jullie het overkopen zodat wij ander hooi in kunnen kopen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 21:30

Los van de mest als het al langer is is het dus ook plat gelopen en even de vraag of dat nog weer herstelt. Maar hier heb je een verzekering voor. Zet die aan het werk

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 21:56

belle_boef schreef:
Los van de mest als het al langer is is het dus ook plat gelopen en even de vraag of dat nog weer herstelt. Maar hier heb je een verzekering voor. Zet die aan het werk

Hoe weet je dat de betrokken partij verzekerd is?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 21:58

Petpa schreef:
belle_boef schreef:

Hoe weet je dat de betrokken partij verzekerd is?

Dat laat je je eigen verzekering toch uitzoeken.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 21:58

Welke verzekering?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 22:01

Suzanne F. schreef:
Maar de regen komt met bakken uit de hemel. Je kan deze week echt niet hooien. Die mest is over een week wel weggespoeld hoor met al die regen. Dan moet het land nog drogen en dan pas kan je een keer hooien als het 4-5 dagen droog is. Dan heb je geen problemen meer.
Ik snap dat het vervelend is wat er is gebeurd maar het is niet dat je morgen wilde hooien en nu alles verpest is.

Dit dacht ik eigenlijk ook...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 11:00

Petpa schreef:
Welke verzekering?

Als pensionhouder een rechtsbijstandsverzekering heeft kan die helpen.
Nog een voorbeeldbrief.
https://www.juridischloket.nl/voorbeeld ... -door-dier
Of de tegenpartij verzekerd is doet feitelijk niet ter zake. Je pensionhouder heeft schade. Wat die ander daarvan vindt of dat die het bagatelliseert doet ook niet ter zake en pensionhouder kan hem/haar aansprakelijk stellen. Het staat los van de persoonlijke sfeer. Althans dat zou het moeten staan. 2 ha aan hooi is een hoop geld. Nog los van het feit dat je met hooi van eigen land weet wat je voert.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 11:49

Suzanne F. schreef:

20 paarden met veulens op twee hectare is nu met dit weer toch gewoon omgeploegd tot modder, of alles plat gelopen waardoor gras verstikt . Dus ik snap ts wel. Zou het nog 1 keer aankaarten en asap je verzekering op de hoogte brengen die pakken het verder op

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:50

Gewoon niet te moeilijk over doen, staleigenaresse kan contact opnemen met haar verzekering met de bewijzen, en die zullen de verzekering van de buur aansprakelijk stellen, laat die het maar uitvechten.
zorg wel voor een compleet dossier (verlies van de eerste snede + de kosten om het land weer klaar te krijgen voor de tweede snede, want die moet nu wel nog gemaaid en afgevoerd worden vooraleer de tweede snede er dan vanaf kan ...)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:56

Duhelo schreef:
Gewoon niet te moeilijk over doen, staleigenaresse kan contact opnemen met haar verzekering met de bewijzen, en die zullen de verzekering van de buur aansprakelijk stellen, laat die het maar uitvechten.
zorg wel voor een compleet dossier (verlies van de eerste snede + de kosten om het land weer klaar te krijgen voor de tweede snede, want die moet nu wel nog gemaaid en afgevoerd worden vooraleer de tweede snede er dan vanaf kan ...)

Heeft de staleigenaresse een verzekering? Heeft de buur een verzekering?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:13

Petpa schreef:
Duhelo schreef:

Heeft de staleigenaresse een verzekering? Heeft de buur een verzekering?

Dat kun je nog 10x over de achterbuurman vragen maar dat weet natuurlijk niemand hier. Het is gewoon de normale gang van zaken om, als de achterbuurman niet in gesprek wil hierover, het via de verzekering te doen. En ja, dan doe je de aanname dat legitieme bedrijven een verzekering hebben. Zo niet, dan ga je het persoonlijk verhalen maar dit is stap 1.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:17

Persoonlijk verhalen? Wellicht is het een BV.