Transport veulen vanuit België

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieser
Berichten: 1619
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 11:57

foxy80 schreef:
UBN?
RVO?

Kun je googlen :)

ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 18:31

Jet schreef:
Dan kan hij niet zomaar op het nieuwe UBN nummer gezet worden, de RVO moet hem in het systeem invoeren in Nederland en daar willen ze het oude UBN nummer voor hebben.

Ikke legt het wel goed uit hoe het moet, maar ik vind het voor iemand die het nooit doet en niet in de materie is ingevoerd toch een hele klus.

Dat dacht ik ook maar eenmaal de koe bij de horens gepakt, bleek het vooral een geduldsklusje.

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:41

Ja, maar als iemand zoals hierboven niet weet wat de afkortingen RVO en UBN betekenen lijkt het me een lastige klus.

Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Transport veulen vanuit België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:10

UBN is uniek bedrijfsnummer en die moet je in vullen bij het Rijkdienst Voor Ondernemerd Nederland.
Kan je trouwens als particulier zo maar iets registreren bij het RVO, ik moet dat altijd met e herkenning.

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:30

Dat transportgebeuren regel je als het goed is via de NVWA ( weer zo'n afkorting ;) ). je hebt het UBN-nummer van de stalhouder nodig en die van de stal in België ( in dit geval), die moeten er als het goed is bij ingevoerd worden. De RVO moet dan op papier het paard importeren. En daarna kan de stalhouder hem bij zijn UBN-nummer toevoegen. Als ik het allemaal goed in mijn hoofd heb zitten hoor.

Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:32

Jet schreef:
Dat transportgebeuren regel je als het goed is via de NVWA ( weer zo'n afkorting ;) ). je hebt het UBN-nummer van de stalhouder nodig en die van de stal in België ( in dit geval), die moeten er als het goed is bij ingevoerd worden. De RVO moet dan op papier het paard importeren. En daarna kan de stalhouder hem bij zijn UBN-nummer toevoegen. Als ik het allemaal goed in mijn hoofd heb zitten hoor.

Ah ok, ik heb alleen verplaatsingen binnen Nederland en dan is het enkel RVO met andere diersoort ook :D

Poosje81
Berichten: 21234
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:39

Jet schreef:
Dat transportgebeuren regel je als het goed is via de NVWA ( weer zo'n afkorting ;) ). je hebt het UBN-nummer van de stalhouder nodig en die van de stal in België ( in dit geval), die moeten er als het goed is bij ingevoerd worden. De RVO moet dan op papier het paard importeren. En daarna kan de stalhouder hem bij zijn UBN-nummer toevoegen. Als ik het allemaal goed in mijn hoofd heb zitten hoor.


Alleen doet het RVO niet de importmelding zelf, dat moet worden gedaan door een PPI.

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:46

Haha, daar is de volgende afkorting. Je hebt gelijk, ze maken het er zo niet simpeler op in elk geval.

prugelpiet

Berichten: 12618
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Transport veulen vanuit België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:55

Zoek een goed transport bedrijf, die zullen je wel helpen met de juiste papieren. Tot vorig jaar heb ik paarden naar en van Duitsland en België gewoon ingeladen en meegenomen / weggebracht, maar ik zit er niet meer in dus ben niet op de hoogte van de laatste regels.

Officieel moet je inderdaad een NVWA keuring laten doen voor een dier de grens over mag, nu geloof ik dat je daar nog wel mee weg komt, maar het zit hem inderdaad even in het kunnen af- en aanmelden van het dier.

Het is handig om de regio even te benoemen. Er zijn prima transport bedrijven genoemd hier, ik zou gewoon eens een rondje bellen en kijken wat ze kunnen doen. Misschien ligt er wel een route op de planning.

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 00:23

In dit geval moet bij de Belgische "NVWA" de gezondheidsverklaring geregeld worden zeg maar en niet hier in Nederland. Ik meen ergens gelezen te hebben dat je dat moet kunnen laten zien bij één van de instanties in Nederland ( daarvan denk ik dat het certificaatnummer ingevoerd moet worden door de RVO).

ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 12:30

Jet schreef:
In dit geval moet bij de Belgische "NVWA" de gezondheidsverklaring geregeld worden zeg maar en niet hier in Nederland. Ik meen ergens gelezen te hebben dat je dat moet kunnen laten zien bij één van de instanties in Nederland ( daarvan denk ik dat het certificaatnummer ingevoerd moet worden door de RVO).

De verkoper meldt het paard aan voor export, in dit geval bij de Belgische versie van de NVWA, en regelt de exportkeuring.
De verkoper geeft ook de dag van transport aan (wat ik heb begrepen) en daarmee wordt de trace aangemaakt.
Met die trace kan het paard uit- en ingeschreven worden op de lokaties (UBN).
parallel hieraan moet het paspoort worden aangemeld/ingeschreven bij een NL PPI.
Dan is de export afgerond en het paard genaturaliseerd :D

mariekie
Berichten: 5174
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Transport veulen vanuit België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 13:55

Sandra Berk transport.
Heeft vorig jaar mijn tweejarige top vervoert heen en terug naar Belgie.
Hij moest er wel uit bij Gelissen voor een dierenarts check.

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Transport veulen vanuit België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 13:58

Voor België moet je dus bij het FAVV zijn.

foxy80

Berichten: 8021
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:07

petraaken schreef:
Voor België moet je dus bij het FAVV zijn.


Eigenlijk belachelijk want 99% is uitgesloten voor de slacht voor consumptie.

Oehlala
Berichten: 4326
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:09

foxy80 schreef:
petraaken schreef:
Voor België moet je dus bij het FAVV zijn.


Eigenlijk belachelijk want 99% is uitgesloten voor de slacht voor consumptie.


Dat heeft ook niets met elkaar te maken.

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:20

foxy80 schreef:
petraaken schreef:
Voor België moet je dus bij het FAVV zijn.


Eigenlijk belachelijk want 99% is uitgesloten voor de slacht voor consumptie.


Het is, zoals ons nu steeds verteld wordt in elk geval, bedoeld om insleep van besmettelijke dierziektes te voorkomen en te monitoren. Dat er in de toekomst andere dingen mee gedaan gaan worden is natuurlijk niet uit te sluiten.