Aankoop paard met achteraf gebrek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

velocity2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 12:04

pien_2010 schreef:
Heel veel sterkte. Wat een hoop geld voor zo'n gebrek. Hopelijk krijg je het geld terug en alle kosten.
Pfffff wat een verhaal.

dank je wel! Fijn dat er ook een lieve reactie komt..het doet echt zeer. ik heb me al gehecht.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:06

Welke dierenarts wilde niet herkeuren? De DA van de verkoper of een door jou aangewezen DA?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:08

enderdoggy schreef:
velocity2002 schreef:

Even voor mijn beeldvorming, want ik volg het niet meer helemaal: Heb je het paard voorafgaand aan de koop wel of niet laten keuren? Of heb je het paard gekocht en wilde je daarna hem overlaten keuren door je eigen dierenarts? En het eerste keuringsrapport was goed, maar het tweede (?) niet? Dit is juridisch gezien namelijk allemaal relevante informatie.

De verkoper had fotos en keuringsrapport op 20 foto's, dit was goed op het rapport dierenarts en wilde hem hier herkeuren, nadat de foto's van hun ook zijn beoordeelt. Er kon nu een foto worden eboordeelt door mijn dierenarts hun foto, en hier is te zien dat apex breuk sesambeen is

Maar wie heeft dat keuringsrapport in eerste instantie goed bevonden dan?[/quote]

De dierenarts van de verkopende partij.

rien10

Re: Aankoop paard met achteraf gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:09

Ja, zo lust ik 'm ook.

velocity2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 12:10

De dierenarts van hun heeft het keuringsrapport opgemaakt en deze was goed, daarna heb ik alle foto's doorgestuurd naar mijn dierenarts, door kerts..was alles langzaam, niets open. Continu gevraagd bij hun dierenarts in andere bestanden, die kwamen eerst niet, toen 29 mails in dicom die halve foto's hadden, ook niet te beoordelen. Ik ben in eerste instantie afgegaan op keuringsrapport dierenarts verkoper en wilde hier herkeuren

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:13

En dat herkeuren wilde je doen NADAT je het paard gekocht had? Of VOORDAT je het paard gekocht had?
Want dat zal wel verschil maken in de hele nasleep.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:15

Een paard pas keuren ná aankoop schiet zijn doel voorbij. Keuren doe je vóór aankoop, zodat áls er iets uitkomt, je van de koop af kan zien. Als er al een keuringsrapport met foto's ligt, laat die dan ook vóór aankoop beoordelen door je eigen DA, zodat je van de koop af kunt zien als je eigen DA een negatief advies zou geven. Dus trek daar in ieder geval lering uit voor de volgende keer. Keuren doe je niet als je het paard al gekocht hebt. Tenzij de uitkomst je niet uitmaakt.

Ik weet niet of de verkoper particulier was of zakelijk, maar dat gaat nog wel verschil maken in de bewijslast of hier sprake is van non-conformiteit.

Hou er rekening mee dat als verkoper het paard nu niet terug wilt nemen en je er juridisch een zaak van gaat maken, je zomaar 2 jaar verder kunt zijn. En je al die tijd paard in je beheer zult hebben en de kosten daarvan. Beste is dus kijken of je er uit kunt komen met verkoper. Of engelengeduld hebben en een goede advocaat zoeken.

Los daarvan: de handel in paarden is zó verrot....Dat zie je hier ook maar mee. Als hier sprake is van gesjoemel met de keuring....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:16

Je wilt weten wat 'bokt' zou doen.
En je hebt een advocaat in de arm genomen.

'Bokt' en hopelijk ook je advocaat zullen als eerste de volledige set foto's van de verkopende partij/keurende DA willen hebben. Dus ga daar alsnog achteraan. Vraag ze op CD-rom.

Want ook een nieuwe keurende arts zal willen vergelijken, en ook als er een rechtszaak van zou komen zullen die oude foto's beschikbaar moeten zijn.

Hou rekening met het feit dat ook een herkeurende arts een oude breuk kan beoordelen als "geen belemmering voor het gevraagde doel", want dat zal het oordeel van de eerste DA ook zijn geweest. Niet alle afwijkingen op foto's gaan problemen geven.

Niekj_Jente

rien10 schreef:
En dat herkeuren wilde je doen NADAT je het paard gekocht had? Of VOORDAT je het paard gekocht had?
Want dat zal wel verschil maken in de hele nasleep.

Wat ik begrijp nadat ze het paard heeft gekocht.

En dat van de hoeven, je had ook de reden kunnen vragen waarom dit paard op ijzers staat..

MarliesV

Nee TS herkeurt nadat een dier al is aangekocht, dat vind ik ook een zeer vreemde gang van zaken.

Normaal TS koop je een paard op basis van je eigen keuring, niet die van een ander. Laat je zelf (her)keuren, dan neem je dat in de voorwaarden op, dus bv binnen een week herkeuren, bij goedkeur gaat de koop door. Niet achteraf.

Heb je het dier vooraf uberhaupt gezien? Of van papier gekocht?
Want er zijn meer dingen, zoals die galbult, die je met een bezichtiging normaal wel ziet, of het moet op een hele onzichtbare plek zitten.

Ik zou zeggen, gooi er idd een advocaat op en laat de juridische adviezen over aan de mensen die er voor hebben geleerd.

velocity2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 12:29

Ibbel schreef:
Je wilt weten wat 'bokt' zou doen.
En je hebt een advocaat in de arm genomen.

'Bokt' en hopelijk ook je advocaat zullen als eerste de volledige set foto's van de verkopende partij/keurende DA willen hebben. Dus ga daar alsnog achteraan. Vraag ze op CD-rom.

Want ook een nieuwe keurende arts zal willen vergelijken, en ook als er een rechtszaak van zou komen zullen die oude foto's beschikbaar moeten zijn.

Hou rekening met het feit dat ook een herkeurende arts een oude breuk kan beoordelen als "geen belemmering voor het gevraagde doel", want dat zal het oordeel van de eerste DA ook zijn geweest. Niet alle afwijkingen op foto's gaan problemen geven.
Ik heb de foto's nu nogmaals opgevraagd en dan weer in we transfer,. cd rom of.. voor het doel is het wel van belang, ik wil ermee springen. Wellicht nu geen probleem, maar kan wel een probleem worden, belasting hierop is niet goed (gelezen) Maar is het van belang om hem nu nog te keuren, wellicht heeft hij nog meer, en hier ben ik bang voor. Of maakt dit nu niet meer uit

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:29

brokkelende hoeven in deze tijd zal niet gek zijn, het is overal zeik zeik nat, al weken voor de kerst, paarden met ijzers in de blubber dus ook de spijkergaten krijgen veel vocht binnen daar valt nauwelijks tegenop te smeren als onderhoud.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:32

Wat een vervelende situatie TS.

Ik heb helaas een soort gelijke situatie meegemaakt en het is hierin wel belangrijk of de verkoper een professional (bijv. Stal of handelaar) was of dat je het paard van een particulier hebt gekocht.
Heb je ook een contract opgesteld waarin staat waar het paard voor gaat dienen? Bijv. springpaard / recreatiepaard?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:40

Gaat het om een particulier of professional? In dat laatste geval heb je garantie. Paard was al gekeurd en daarmee heb je aan je onderzoeksplicht voldaan.

De handelaar zou in dat geval moeten bewijzen dat die breuk er nog niet zat voor paard aan jou verkocht werd. Maar de fotos zijn van voor je het paard gekocht hebt. Dus moeten zij het paard terugnemen. Laat je advocaat een aangetekende brief sturen, vaak is dat al voldoende.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:44

Ik zou stoppen met foto’s opvragen en foto’s maken.
Die 500 extra op 17k.
Dan weet je waar je aantoe bent.
Daarnaast heb je het over rug en hals foto’s dat die er zouden zijn.
Maar met 20 foto’s totaal is dat eigenlijk niet mogelijk.
Je zegt verschillende dingen.

En de belangrijkste vraag geef je geen antwoord op, is de verkoper particulier of zakelijk.
En hebben jullie afspraken omtrent het herkeuren bij jou op papier gezet.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:47

Als je het paard zakelijk hebt gekocht sta je minder sterkt dan als consument helaas.

Wat ik zou doen?
De verkoper laten weten dat je de koop ongedaan wil maken op non-conformiteit en dwaling (jou is immers gezegd dat het paard geen gebreken heeft)
Daarnaast zo snel mogelijk juridische hulp inschakelen, ook een advocaat kan aansturen op een oplossing buiten de rechtbank en zoveel mogelijk via je advocaat communiceren.

Wij kunnen van alles vinden, maar in de praktijk blijkt dat dit lastige juridische situaties zijn waarbij je echt professionele hulp bij nodig hebt om het tot een goed einde te brengen. Tussen recht hebben en krijgen zit namelijk een verschil.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:01

Wat een bijzonder verhaal.. ik vind jou als koper vooral bijzonder. Maar dat maakt eigenlijk weinig uit. Zoek goede juridische hulp.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:06

20 foto's is inderdaad de standaard van alleen de benen.

Dat weet je dus ook bij aankoop dat alleen de benen zijn beoordeeld.
Dan koop je een paard al voordat de herbeoordeling er is....

Waarom krijg ik het gevoel dat het karakter je tegenvalt en nu iets zoekt om hem terug te brengen?

Nee ik breng het niet als feit. Maar als gevoel. Ik heb het "zelf" aan de hand gehad bij een paard wat ik toen trainde voor een eigenaar.
Was een bijzonder beestje in karakter, dat is ook medegedeeld. Maar nee koper wilde juist een paard met pit.
5 weken later kwam een verzoek om in te ruilen tegen een ander. Maar er stonden alleen grote paarden van 170 en groter. Terwijl ze juist een van 160 had gekocht omdat ze klein was.
Want hij was toch wel wat fel, paard stond daar ook hele dagen op stal ipv in de wei wat hij gewend was.... was al over de boxdeur geklauterd, dat soort dingen.

Nee ruilen werd dus afgeketst en ineens 2 weken later had hij een gebrek....
En waarom weet ik niet, maar dit gevoel bekruipt mij hier ook.

Maar goed.
Vraag alle foto's op.
Ga daarmee naar een jurist/ advocaat.
En meer kun je niet doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:10

AnnedB schreef:
velocity2002 schreef:
Hoe kom ik in contact met @FloortjeM ?
memberlist.php?mode=viewprofile&u=39712

Tot haar zou ik me beperken. Dit topic met al die Bokt meningen maakt alleen maar verdrietig en zou ik laten .
Floortje kan jou echt blij maken of verdrietig want kent deze materie als geen ander.
Nogmaals sterkte. Ik vind het oprecht heel erg verdrietig voor je.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:13

Balko schreef:
Ik zou stoppen met foto’s opvragen en foto’s maken.
Die 500 extra op 17k.
Dan weet je waar je aantoe bent.
Daarnaast heb je het over rug en hals foto’s dat die er zouden zijn.
Maar met 20 foto’s totaal is dat eigenlijk niet mogelijk.
Je zegt verschillende dingen.

En de belangrijkste vraag geef je geen antwoord op, is de verkoper particulier of zakelijk.
En hebben jullie afspraken omtrent het herkeuren bij jou op papier gezet.

Voor een eventuele rechtzaak zijn de oude foto's wel degelijk van belang lijkt mij. Hoe wil je anders aantonen dat het gebrek er al was bij aankoop.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:18

Is dit een manier waarop je altijd paarden aankocht in het verleden? Eerst het keuringsrapport opvragen en de foto's welke dan vaak gemaakt zijn door de dierenarts van de verkopende partij. Niet iedereen is even eerlijk en onpartijdig. Zeker met het bedrag wat er is uitgegeven was dat paard bij mij van te voren gekeurd en niet pas na betaling en ophalen. Ben bang dat het lastig gaat worden voor je. Door de aankoop ga je vaak akkoord met dat wat is vermeld en aangeleverd.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:20

Wat ik me afvraag. Je hebt een advocaat in handen genomen. Is het dan niet de taak van de advocaat om de bewijsstukken (foto's) in handen te krijgen in plaats van zelf alsnog de strijd aan te gaan? Wat zegt je advocaat over de slagingskans van deze zaak?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:22

Waarom heb je het paard al gekocht en op stal staan terwijl de foto's nog niet beoordeeld waren? Dat doe je toch juist vooraf? En waarom zou je het paard thuis alsnog laten keuren?

Ik vind dit een hele vreemde gang van zaken. Ik bedoel.. je maakt de afspraak dat de DA de foto's doorstuurt ter beoordeling van je eigen DA. De DA verkopende partij zou dat bijvoorbeeld voor woensdag doen, donderdag nog niks en vrijdag ga je eens bellen, DA beloofd vrijdag nogmaals die dag maar zaterdag heb jij nog niks en ga je toch het paard ophalen? Dit ter illustratie natuurlijk maar dan bel je toch die zaterdag de verkopers van we stellen het uit tot de foto's er zijn.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:55

Maar goed, dat is achteraf en niet meer terug te draaien. Dus daar heeft TS nu niks meer aan.
Is het een optie om het slechte voetje opnieuw op de foto te zetten? Zegt jouw dierenarts op basis van die foto's dat het paard geen positief advies krijgt voor de sport, hoef je de rest niet meer op de foto te zetten. Het lijkt me ook dat ze met die foto's kunnen zien of de breuk recent is of al ouder. Stel de arts zegt, hier kun je toch nog springwedstrijden mee rijden, dan kun je altijd nog de rest ook doen. Ik zou er niet teveel kosten meer aan maken eerlijk gezegd.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 14:15

Wil je ermee springen?
Of zou het paard ook geschikt zijn voor hetgeen jij ermee van plan was/bent?

Als je dan al aan hem gehecht bent, zoals je schrijft, zou ik proberen de helft van het geld terug te krijgen (of meer natuurlijk ;) ) en hem houden om het dier verder leed te besparen.

Maar ik ben dan ook totaal niet zakelijk ingesteld :o

Had hem in jouw geval dan ook wel eerst door mijn eigen arts laten keuren, maar dat is inderdaad achteraf -O-