Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight
0000 schreef:Marus schreef:Ik heb helaas op dit moment geen paard die mee kan. Een oude shet van 30 maar die kan niet zo ver meer lopen. Anders deden we dat zeker! En als hij blijft gaan wij absoluut alle tijd en energie erin steken met de juiste hulp.
Verschil in hoeven is altijd meer risico. Hij staat nu met een blessure. Waarschijnlijk pees, maar dat is afwachten. Heeft nu een week boxrust gehad en metacam. Dierenarts belt mij vandaag weer voor overleg.
Wat je zegt zit wat in. Maar 5 jaar geleden verkocht ik een paard en die haar voorhoeven waren licht verschillend versleten op dat moment. De dierenarts constateerde dit tijdens de keuring en gaf kopers negatief aankoop advies. Zij hebben haar niet gekocht.
Dan zou de dierenarts dan ook moeten hebben zeggen tsja kun jezelf zien….
Ik weet dat het meer risico is mvt de voeten, maar meestal komt dat er dan niet na 15 jaar pas uit. Wel super vervelend dat hij nu ook een blessure heeft, maar ik zou niet uitsluiten dat die door het gekke gedrag is ontstaan ipv door de stand van de voeten. Hoe dan ook maakt dat de situatie extra lastig want de verkoper zal zo alleen maar minder geneigd zijn de pony terug te willen nemen. Ook wel logisch want dan zitten zij met een geblesseerde pony.
Het verhaal van de andere dierenarts vind ik gek, het is echt niet gebruikelijk (lees, niet de bedoeling) dat een klinisch goed paard enkel op ongelijke voeten wordt afgekeurd. Dan is daar of meer aan de hand, of is de dierenarts naar mijn mening wel aardig buiten zijn boekje aan het gaan. Maar ik snap wel met die ervaring dat je denkt dat het gemeld moet worden. Voor de toekomst, de gebruikelijke procedure is wat je nu hebt meegemaakt met de pony.
Al met al een super vervelende situatie ook zeker voor je dochter. Ik denk dat je je vooral moet gaan afvragen wat je wil. Terugbrengen zal, zelfs als je het voor elkaar krijgt op basis van gedrag, lastig worden met de blessure. Hoeveel tijd, geld en energie wil je erin steken....zolang de verkoper niet tegemoet komt, word het al vrij snel een juridische weg. Met het risico dat het kostenplaatje alleen maar oploopt. Heb je dat ervoor over lijkt me een belangrijke vraag in dit geval.
pmarena schreef:Goh ja jeetje....het klinkt eerlijk gezegd wel of je vrij "makkelijk" gekocht hebt zonder echt goed de pony te beoordelen zeg maar. Makkelijk met de keuring. Makkelijk met aannemen dat het allemaal wel goed zou komen ondanks al onrust tonen op eigen plek....
Ik denk dat je in dat opzicht wel wat te verwijten valt, en kan me voorstellen dat verkopers dan wellicht denken van jij wilde de pony zonder goed onderzoek te doen graag hebben, hebt zelf "overhaast" gekocht en nu wil je hem kreupel teruggeven...ik kan me voorstellen dat ze daar niet super enthousiast van worden.
Als het echt niet lukt om onderling in goed overleg wat te regelen, dan rest je weinig anders dan contact opnemen met iets als rechtsbijstand / een gesprekje met een paarden advocaat om te kijken of je in je recht staat om af te dwingen het dier terug te nemen
Wel balen hoor voor alle partijen dit.... ook erg sneu voor je dochter.
Hopelijk vinden jullie een fijne oplossing, vooral voor het beestje.
Spaansepony schreef:De enigste die je hier juiste advies over kan geven is floortjem op bokt of een jurist/advocaat.
Echter als ik de pony al terug zou nemen en ik was de verkoper dan had ik ook geeist dat ik een gezonde pony terug kreeg hoe die weg ging. In dit geval dus zonder peesblessure. De blessure is bij jou ontstaan door jou toedracht mogelijk dus voor mij zou de pony niks meer waard zijn en krijg een kapot beestje terug.
Hoe dit juridisch zit weet ik niet, maar ik als verkoper zou daar echt niet mee akkoord gaan.
SusanH schreef:Ik zou het tijd geven. Wij hadden een brave pony gekocht. Maar in het begin ook wel wat dingen mee gehad. Dat is ook normaal, hij moet aan jullie en jullie routines wennen. En jullie gaan hem straks steeds beter leren kennen, waardoor je bepaald gedrag voor kan zijn. Stijgert hij ook aan de hand als er niemand op zit? Anders eerst gewoon aan de hand naar de bak stappen, wel met hoofdstel om en halstertouw door de bitringen. Heb je net iets meer te vertellen.
Marus schreef:Spaansepony schreef:De enigste die je hier juiste advies over kan geven is floortjem op bokt of een jurist/advocaat.
Echter als ik de pony al terug zou nemen en ik was de verkoper dan had ik ook geeist dat ik een gezonde pony terug kreeg hoe die weg ging. In dit geval dus zonder peesblessure. De blessure is bij jou ontstaan door jou toedracht mogelijk dus voor mij zou de pony niks meer waard zijn en krijg een kapot beestje terug.
Hoe dit juridisch zit weet ik niet, maar ik als verkoper zou daar echt niet mee akkoord gaan.
Dank je wel! Ik heb contact gehad met rechtsbijstand. Zij vinden dat ik hier iets mee moet doen en de blessure is ontstaan door gedrag. Dat is het advies wat ik kreeg
bulck schreef:Ja ik vind dit nu toch ook wel een aparte. Keuring heb je zelf laten doen en zelf beslist er niet bij te zijn. Dus echt een been heb je niet voor op te staan en kennelijk liep hij ook gewoon klinisch door de proeven, wat jullie dus gevraagd hadden. Persoonlijk, no offence, vind ik het al vreemd dat je voor een keuring dan niet even op- en afrijdt. Het is toch niet dat het een paar schoenen is dat je koopt of dat je elke week een paard/pony koopt? Zeker als je enkel klinisch laat keuren, zou je toch zeker erbij willen zijn Maar bon, ieder zijn keuze uiteraard...
Verder is door jullie toedoen de pony nu ook geblesseerd geraakt. Uiteraard ongewild van jullie kant, maar de verkopende partij kan dat niet op zijn bord krijgen.
Daarnaast blijven het dieren en geen robotten. Die pony moet idd wennen en dat is niet altijd van dag één of de eerste weken (begin november pas gekocht, dus eigenlijk nog geen maand bij jullie)
Routines die hij bij de vorige eigenaren gewoon was (kan echt in de meest kleine dingen zitten) zijn weg. Ook voor jullie is alles nieuw (mss ook onwennig waardoor de pony ook onzekerder is en ja dan blijven het toch vluchtdieren) Ik las ook dat er andere paarden zijn, ook dat kan een extra stress opleveren. Kuddegedrag wordt zelf in een stalgang bepaald (als ze niet samen zouden staan), dus ook die hierarchie kan spelen in 'tijdelijk' ander gedrag.
Ook het voorval zelf. Hoe hebben jullie zelf gereageerd? Is de dochter al effectief handig genoeg en vooral al kundig genoeg om ook een vreemde pony te handelen. Want ik kan me inbeelden dat het voor haar ook wennen is en mss ook al best spannend was om met een nieuwe pony de baan op te gaan.
Geheel menselijk trouwens, maar kan ook allemaal meegespeeld hebben.
Dus ik zou toch eerder in eigen boezem kijken en ff meer tijd steken in de band opbouwen met de pony (grondwerk, de dagelijkse routines etc) Eventueel met behulp van iemand die daar ervaring mee heeft. Uiteindelijk kan dat nooit kwaad en kan ook enkel maar ten goede komen voor jullie en vooral dochterlief en jullie/haar kennis en inzicht in paardenhouden.
Rizette schreef:Begin November gekocht en sinds wanneer een blessure? Vraag de dierenarts of dit een acute blessure kan zijn of dat deze voortkomt uit een langduriger of permanent probleem.
The_Cat schreef:Pfoe, ik nam de pony niet terug. Het klinkt alsof je zelf eigenlijk te weinig gevraagd hebt/onderzoek gedaan hebt sorry.
Je hebt gevraagd of hij buiten kan, maar niet of hij ALLEEN buiten kan. Ik ken paarden die met 2 of meer heel braaf zijn, maar waar je alleen buiten ook weinig met gedaan krijgt, los of er iemand naast loopt of niet. Dus misschien is hij doodbraaf met een ander paardje erbij, maar dus niet nu, met een "onbekend" iemand op "onbekend" terrein. Ik zet even onbekend, omdat hij jullie waarschijnlijk ook nog niet zo vetrouwd. Hij is nog geen maand bij jullie.
Nu bovenop heeft hij nog een extra blessure. Waarschijnlijk de pees, voor een 15 jarig paard. Dan moet je een echo nemen om te weten hoe erg die blessure is, en wat de toekomst is.
Voor de voetjes, ook dat is dubbel. Als de dierenarts hem goedgekeurd heeft, is het misschien iets dat niet zo erg is als je hem altijd netjes op tijd laat kappen.
Rizette schreef:Begin November gekocht en sinds wanneer een blessure? Vraag de dierenarts of dit een acute blessure kan zijn of dat deze voortkomt uit een langduriger of permanent probleem. Neem aan dat je een echo hebt laten maken.
Ir111 schreef:Rizette schreef:Begin November gekocht en sinds wanneer een blessure? Vraag de dierenarts of dit een acute blessure kan zijn of dat deze voortkomt uit een langduriger of permanent probleem.
Goeie tip!
Over het gedrag. Je schrijft ergens dat de vorige eigenaar zegt dat de pony afwachtend is als hij iets spannend vindt. Als hij bij jou steigert en wegrent klinkt het alsof je signalen gemist hebt waardoor de spanning zich opbouwde waardoor hij uiteindelijk heel groot gedrag laat zien.
Ik vind een maand nog erg kort, zeker als het paard lang op 1 plek gestaan heeft. Ik merk hier in de groep dat het over het algemeen zo'n 6 tot 12 maanden duurt voor een paard goed geland is.