bulck schreef:Ja ik vind dit nu toch ook wel een aparte. Keuring heb je zelf laten doen en zelf beslist er niet bij te zijn. Dus echt een been heb je niet voor op te staan en kennelijk liep hij ook gewoon klinisch door de proeven, wat jullie dus gevraagd hadden. Persoonlijk, no offence, vind ik het al vreemd dat je voor een keuring dan niet even op- en afrijdt. Het is toch niet dat het een paar schoenen is dat je koopt of dat je elke week een paard/pony koopt? Zeker als je enkel klinisch laat keuren, zou je toch zeker erbij willen zijn Maar bon, ieder zijn keuze uiteraard...
Verder is door jullie toedoen de pony nu ook geblesseerd geraakt. Uiteraard ongewild van jullie kant, maar de verkopende partij kan dat niet op zijn bord krijgen.
Daarnaast blijven het dieren en geen robotten. Die pony moet idd wennen en dat is niet altijd van dag één of de eerste weken (begin november pas gekocht, dus eigenlijk nog geen maand bij jullie)
Routines die hij bij de vorige eigenaren gewoon was (kan echt in de meest kleine dingen zitten) zijn weg. Ook voor jullie is alles nieuw (mss ook onwennig waardoor de pony ook onzekerder is en ja dan blijven het toch vluchtdieren) Ik las ook dat er andere paarden zijn, ook dat kan een extra stress opleveren. Kuddegedrag wordt zelf in een stalgang bepaald (als ze niet samen zouden staan), dus ook die hierarchie kan spelen in 'tijdelijk' ander gedrag.
Ook het voorval zelf. Hoe hebben jullie zelf gereageerd? Is de dochter al effectief handig genoeg en vooral al kundig genoeg om ook een vreemde pony te handelen. Want ik kan me inbeelden dat het voor haar ook wennen is en mss ook al best spannend was om met een nieuwe pony de baan op te gaan.
Geheel menselijk trouwens, maar kan ook allemaal meegespeeld hebben.
Dus ik zou toch eerder in eigen boezem kijken en ff meer tijd steken in de band opbouwen met de pony (grondwerk, de dagelijkse routines etc) Eventueel met behulp van iemand die daar ervaring mee heeft. Uiteindelijk kan dat nooit kwaad en kan ook enkel maar ten goede komen voor jullie en vooral dochterlief en jullie/haar kennis en inzicht in paardenhouden.
Hier ben ik het mee eens, geef het dier de tijd en zoek kennis en kunde erbij. Soms helpt het alleen al om ze 1x per week lekker aan het werk te zetten aan de longe. (bij een niet geblesseerd paard uiteraard) Ik zou als verkoper echt geen paard/ pony terugnemen die bij de koper geblesseerd is geraakt.