Tips/hulp gevraagd mbt spanning op trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:53

Herkenbaar verhaal, al reageert jouw paard wel een stuk heftiger (qua zweten) dan mijn pony.

Mijn pony is gewoon geen fan van de trailer en gaat dat nooit worden. Eerst stonden we 3 uur dankzij hulp/training van Laura (ldpaardentrainingen op instagram) is dat nu altijd 5 tot 10 minuten (na twee keer met Laura te hebben getraind). Maar wat blijft is de spanning. Nou moet ik zeggen dat de pony best wel claustrofobisch is, dus daar ligt ons punt om ontspanning te vinden. Ik heb trouwens een 2-paardstrailer, dat werkt voor hem veel beter door te kunnen steunen aan het tussenschot.

Wij oefenen, in tijden als we veel weg gaan, heel veel (lees: één keer in de week). Daarbij is altijd het doel ontspannen op de trailer (belonen doormiddel van overdreven veel BRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAF te zeggen, aaitjes en snacks). Tijdens het oefenen zoek ik ontspanning in het laden zelf, het samen staan op de trailer maar ook het alleen staan op de trailer met klep open en dicht (nog steeds continu GOED VAN JOU en BRAAF, mensen moeten wel denken als ze voorbij lopen). Zodra ik teken van ontspanning zie, krijgt ie een beloning als in snack (wel alleen snacks als ie op de trailer staat, dus niet half). Dit werpt echt z'n vruchten af. Daarnaast helpt veel weg gaan een hoop, ik merk als ik lang niet ben weggegaan en het oefenen erbij in is geschoten dat het trillen weer heftiger wordt.

Geen idee of je er wat aan hebt. Laura kon in mijn geval echt toveren, dankzij haar oefen ik op de juiste manier en kan ik zonder een schuldgevoel naar de pony op pad.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 11:15

Gister die van mij (in het warme weer) mee genomen op de 2 paards trailer. Met een ander paard maar ze was perfect.. Ze was zelfs niet bezweet..

Toch maar een shetlander kopen voor erbij :Y)

Avalanche

Re: Tips/hulp gevraagd mbt spanning op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 23:17

Goed zo <3 misschien is het gewicht ook wel beter verdeeld met een ander paard erbij :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 23:25

Avalanche schreef:
Goed zo <3 misschien is het gewicht ook wel beter verdeeld met een ander paard erbij :j

Zomaar kans op.

Maar ik bedenk me net; ex-mijn-Welsh-Cob is ook geen fan van reizen maar toen we daar eens achteraan reden viel het op dat hij vooral problemen had met zijdelingse kantel-beweging wanneer de trailer door een gat/oneffenheid in de zijkant van de weg reed (daar hebben we vlakbij stal wat last van).

Avalanche

Re: Tips/hulp gevraagd mbt spanning op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 00:10

Dat is echt het nadeel van een trailer, en hoe groter en zwaarder je trailer is hoe minder heftig dat is.

Maar met die sensibele gek van mij is een vrachtwagen wel echt veel fijner, en nóg fijner met een ander paard erbij in :) vele malen stabieler dan een trailer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 07:23

Avalanche schreef:
Dat is echt het nadeel van een trailer, en hoe groter en zwaarder je trailer is hoe minder heftig dat is.

Maar met die sensibele gek van mij is een vrachtwagen wel echt veel fijner, en nóg fijner met een ander paard erbij in :) vele malen stabieler dan een trailer.

Ehm, ja, zolang je geen luchtvering op je wagen hebt!

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 08:19

xsensibel schreef:
Gister die van mij (in het warme weer) mee genomen op de 2 paards trailer. Met een ander paard maar ze was perfect.. Ze was zelfs niet bezweet..

Toch maar een shetlander kopen voor erbij :Y)

Heb je haar ook al eens alleen meegenomen in een 2-paards trailer? Het kan natuurlijk goed dat het andere paard het verschil maakt, maar het zou ook kunnen dat het de steun van het tussenshot is.