Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:05

Ook ik ga met de rest mee, verder zoeken dus.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:07

Gwenvd schreef:
Oké mag ik toch een andere stem laten horen?

Stel het paard kost 1000 euro, dan weet ik ook niet of ik t zou toestaan.

Ooit was toch onder de 4500 alleen klinisch. Ivm verzekering?

Als koper het gewoon betaald is er toch vrij weinig reden om het niet toe te staan?

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 22:14

knollentuin schreef:
Er zal vast iemand zijn die daar intrapt, maar jij niet ,toch?

Tja, als je iets graag wilt, in dit geval een leuk paard kopen, dan kijk je toch een beetje door een roze bril naar de situatie en ga je toch twijfelen zal die man dat eerlijk zo zien, of klopt er iets niet. Maar het feit blijft dat ik niet de keuringen mag laten doen die ik eigenlijk had gewild. En gelukkig zijn er nog meer leuke paarden! Dus ik ga maar even verder kijken.

Veraaaaah

Re: Paard kopen die niet röntgenologisch gekeurd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:15

Niet doen, grote rode vlag! Of je moet het paard heel goedkoop kunnen kopen. Maar ook dan zou ik uitkijken. Ik heb 2 paarden moeten laten inslapen en geloof me je maatje verliezen is echt niet leuk. Ongeacht of ze 500 euro zijn of 50.000…

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:15

_O-
Grapjas die verkoper. Hij snapt het inderdaad. En hij hoopt dat iemand hierin meegaat.
Dat is het risico van paarden fokken en ze dan verkopen als je ze zelf niet hebt laten keuren. Dan weet je niet wat je verkoopt en kan het zomaar zijn dat je erachter komt dat jouw paard niet goed is. Ja dat kan.
Maar om dan maar je kop in het zand te houden en mensen te ontzeggen dat ze mogen keuren…. Heel raar. En nooit mee akkoord gaan. Het gaat om veel geld en je wilt een gezond paard kopen, logisch.
Next dus.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:16

Volgens mij RX voor de verzekering verplicht als je voor 4500 of meee wil verzekeren.

Daaronder alleen klinisch.
Maar als een mogelijke koper een RX keuring wil betalen, dan is er nergens een regel dat dat niet mag als het paard onder een X bedrag te koop aangeboden wordt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:20

Gwenvd schreef:

Waarom zou je het niet toe staan als verkoper... het kost je niks toch? En ook al verkoop je maar voor 1000, als er iets uit komt, is het fijn te weten wat het is.
Al is het maar alleen om het paard leed en pijn te besparen voor de toekomst. Maar zo denken bepaalde verkopers blijkbaar niet, als de portemonnee maar gevuld wordt.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 22:21

Veraaaaah schreef:
Niet doen, grote rode vlag! Of je moet het paard heel goedkoop kunnen kopen. Maar ook dan zou ik uitkijken. Ik heb 2 paarden moeten laten inslapen en geloof me je maatje verliezen is echt niet leuk. Ongeacht of ze 500 euro zijn of 50.000…

Ja, daarom. Zoiets wil je niet meemaken. Overigens is het desbetreffende paard niet heel goedkoop.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 22:23

Gwenvd schreef:

Ja, natuurlijk een andere stem mag ook, ik lees graag ieders mening.

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:47

Ik zou het ook niet doen. Maar het is een handelaar: een prof. verkoper dus. Als je het paard na aankoop direct röntgen laat keuren en er blijkt wat mis, dan kan je toch aanspraak maken op de "garantie"?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 23:14

Een 2 jarige bij een handelaar heeft 9 van de 10 keer een bemerking. We zijn net de X-ray periode voor de 2 jarigen voorbij.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 23:19

Ik zou zo'n paard niet kopen, maar de verkoper mag toch zelf weten of hij ermee akkoord gaat of niet?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 23:29

janderegelaa schreef:
Een 2 jarige bij een handelaar heeft 9 van de 10 keer een bemerking. We zijn net de X-ray periode voor de 2 jarigen voorbij.

ja en de foute paarden gaan naar de handelaren... doe potentiele ggk hengsten en de topmerries blijven voor hengstenkeuring/merriekeuring/NMK en de paarden die geen ggk krijgen maar wel talent hebben als top springpaard of drs paard., blijven ook of worden verkocht aan de bekende handelstallen, of gaan in commissie.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 23:32

imaudy schreef:
Ik zou zo'n paard niet kopen, maar de verkoper mag toch zelf weten of hij ermee akkoord gaat of niet?

Tuurlijk mag dat. Maar als jij 100% achter je te verkopen waar staat heb je hier geen problemen mee als een koper dit wil. Dus mogelijk weet hij allang dat het paard iets mankeert.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 00:05

Jessica007 schreef:
Ik zou het ook niet doen. Maar het is een handelaar: een prof. verkoper dus. Als je het paard na aankoop direct röntgen laat keuren en er blijkt wat mis, dan kan je toch aanspraak maken op de "garantie"?

Dat vraag ik mij af.
Je hebt namelijk afstand gedaan van je aankoop onderzoek.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 00:14

daantjuhhh schreef:
Jessica007 schreef:

Dat vraag ik mij af.
Je hebt namelijk afstand gedaan van je aankoop onderzoek.

Dat.
En: een gebrek hoeft niet perse te betekenen dat je paard niet geschikt is voor jouw doel.
Dus het is altijd af te raden zoiets. Voor t zelfde geld is t beestje al een keer gekeurd en er niet doorgekomen en weet de verkoper dit. Dan haal je jezelf een hoop ellende op de hals.

En dan heb je ook nog dat gelijk hebben niet altijd gelijk krijgen is. Idd gewoon niet doen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 01:31

Tja, ik geef de handelaar niet helemaal ongelijk.
Ik hoorde laatst hetzelfde van een Shire fokker, koper wilde de jaarling ook eerst RX gekeurd hebben. Jaarling had een bemerking (weet niet meer op wat), maar het dier had nooit een stap kreupel gelopen en de bemerking hield ook niet in dat er opeens een heel groot risico was. Maar koper ziet van de koop af en de fokker is nu verplicht elke geïnteresseerde over de bemerking te vertellen. Die fokker zei ook hetzelfde, geen RX keuringen meer bij hun paarden.

RX keuren is bij Shires helemaal niet standaard trouwens, heb ik ook niet bij mijn jaarling destijds gedaan. Wel bloedonderzoek en helemaal klinisch na laten kijken voor de aankoop.
Dus ik denk dat het ook verstandig is naar het ras te kijken.
Persoonlijk zou ik niet direct zorgen maken over een 2 jarige RX keuren als deze in de normale prijsklasse zit, goed loopt (moet je wel iemand zijn of bij je hebben die er echt oog voor heeft) en door een klinische keuring komt, de kans dat die kapot is, is een stuk kleiner dan bij een 10 jarige. Maar hey, dat is hier duidelijk niet de heersende mening.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 01:44

Gwenvd schreef:

Nee dat was vanuit de verzekeringen zelf...
Als je het paard boven de 4500 euro wilde laten verzekeren moest je röntgen foto's overhandigen... onder de 4500 was klinisch meer dan voldoende.

Zelf zou ik het paard (als het maar €1000 kost) niet eens röntgenologisch laten keuren.

Maar dit verhaaltje klopt niet van die handelaar. Gewoon niet doen. Is geen zuivere koffie.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 01:45

Dreamboy schreef:
imaudy schreef:

Tuurlijk mag dat. Maar als jij 100% achter je te verkopen waar staat heb je hier geen problemen mee als een koper dit wil. Dus mogelijk weet hij allang dat het paard iets mankeert.

Als hij bij een handelaar is terecht gekomen vermoedelijk wel ja.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 02:45

Daphara schreef:
Persoonlijk zou ik niet direct zorgen maken over een 2 jarige RX keuren als deze in de normale prijsklasse zit, goed loopt (moet je wel iemand zijn of bij je hebben die er echt oog voor heeft) en door een klinische keuring komt,

Zeg dat niet te snel.
Stalgenootje zocht een paardje voor de sport.
Het eerste paard klinisch goed, echter röntgenlogisch afgekeurd.
HKO aan meerdere benen.
2de paard klinisch afgekeurd, nr 3 is nooit gekeurd omdat de verkoper een hele vreemde constructie wilde en is het dus niet geworden. Nr 4 was het dan eindelijk, helaas röntgenlogisch toch ook weer wat maar dat was simpel te verhelpen en die staat inmiddels hier bij ons.

Dieren waren tussen de 3 - 8 jaar en onbeleerd.

En sport in of niet, je wilt toch een dier wat behoorlijk wat jaren onbezorgd mee gaat.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 07:39

Hier ook een 4 jarige op het oog. Nooit van het land geweest. Mocht het diertje 2 maanden op proef om hem in de hand te krijgen, want een klinische keuring was aan het begin echt niet mogelijk. Eigenaar raadde mij rx ook af ‘ want wat zie je bij een 4 jarige, en wat als ze niet goed is’

Ik heb het wel gedaan, en blij toe ook. Beestje had spat wat voor mijn sport niet bevorderlijk was. Ze was ook lastig met hangen aan het zadel aan die zeide dus ze had overduidelijk pijn. Bewoog verder prima. Buig proef ook goed etc. Ik heb het diertje terug gebracht in betere conditie als hoe ze kwam en hebben onze zaken netjes kunnen regelen.

Het kan dus ook zijn dat de verkoper het in die trant gezegd heeft als zijnde ‘dan zit ik er mee’ als jij zelf de kosten voor een rx wil dragen, het dier leuk is en de verkoper niet moeilijk doet als je het wel doet zie ik geen probleem

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 08:04

Gwenvd schreef:

Want jij wilt zonder om te kijken een paard met eventuele bemerking verkopen als vol?

Is dat eerlijk naar het paard?
Draait het dan echt alleen maar om geld?

Ik vind dit echt een super red flag en zeker niet eerlijk naar het paard toe.
Verkoop het dier voor wat het is, en misschien met bemerking niet geschikt voor sport maar wel voor recreatie.
Optie tot keuren zou er imo dus altijd moeten zijn, 500 tot +50.000

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 08:32

Goh, ik heb het ook ooit geweigerd om dezelfde reden. Dat was een jonge D-pony, normale/lagere prijsklasse. Het dier was als jaarling door ons aangekocht. Nooit 1 pas kreupel gelopen. Dus klinisch durfde ik mijn hand voor in het vuur steken.
Maar RX moesten ze mij toch ook niet vragen. Omdat ik dat simpelweg niet wist en ik wilde de pony zijn toekomst niet hypothekeren door iemand op heksenjacht te laten gaan.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 08:42

Ik verbaas me er echt over dat er echt mensen zijn die hun kop in het zand steken als het op röntgenfoto’s aan komt. Ja, het is jammer als er wat is wat niet verholpen kan worden, maar het is wel eerlijker tegenover dat dier dat dat boven water komt voordat die kapot en kreupel gereden word, of niet?

Daar ook bij zeggende vind ik veel particuliere kopers ook te moeilijk doen soms. Als je bijvoorbeeld een 3 of 4 jarige ziet die een simpel te opereren chip heeft, hoef je hem daar niet altijd voor te laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 08:46

Luckystory schreef:
Goh, ik heb het ook ooit geweigerd om dezelfde reden. Dat was een jonge D-pony, normale/lagere prijsklasse. Het dier was als jaarling door ons aangekocht. Nooit 1 pas kreupel gelopen. Dus klinisch durfde ik mijn hand voor in het vuur steken.
Maar RX moesten ze mij toch ook niet vragen. Omdat ik dat simpelweg niet wist en ik wilde de pony zijn toekomst niet hypothekeren door iemand op heksenjacht te laten gaan.

Dus omdat jij bang bent dat er wat is mag een ander niet rx keuren want dan kan je hem niet meer duur verkopen?

Sommige probelemen worden ze ook pas later kreupel op.