Hoe lang paard op stapmolen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:34

Ik gebruik de molen regelmatig en vind ook dat iedereen dat lekker zelf moet weten.

Ik heb 2 paarden, op dagen dat de ene vrij is zet ik het paard in de molen, doe ik stallen mesten, voer klaar zetten etc en daarna de paddock nog in. Voor 1 van mijn paarden is warming up nog vele malen belangrijker omdat deze met een vervelende blessure heeft gezeten vanwege debiel gedrag in de paddock.
Ook tijdens revalidatie gebruikte ik de molen veel. Meer voor mijn veiligheid en ipv dat het paard door stal buiten werd gezet, werd hij in de molen gedaan. Op de een of andere manier was hij echt een stuk rustiger in de molen dan aan de hand wandelen

Wij hebben wel echt een grote molen gelukkig, waarbij ook echt ruimte is om om te draaien

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:38

Pareltjes schreef:
Hier gaat nooit meer iets in een stapmolen. Afgezien van de te kleine cirkels, de kans op ongelukken vind ik dat je als eigenaar trainer persoonlijk tijd in je paard moet investeren. Zo lekker makkelijk beest in de molen, baasje aan de bar. De trainingsmolen is uitgevonden voor het gemak van de mens. Zet het dier op de wei, of train het handmatig.

Bwa zo zie ik het niet; integendeel, ik zou heel blij zijn met een stapmolen. Het hoeft helemaal geen vervanging van wei of training te zijn en dat de baas aan de bar zit is ook een grote aanname.
Ik zie het complementair: Paard een beetje laten bewegen terwijl ik stallen uitmest en dan later rijden is toch alleen maar beter voor hem? Hier staan ze een hele dag buiten maar dat wil absoluut niet zeggen dat ze bewegen :') Zolang er hooi is, wordt er gewoon aan de bakken gebleven tot het hooi op is. En er is hooi van ongeveer 8u ‘s morgends tot 16/18 uur ‘s avonds dus nog meer geven met meer beweging als argument wordt hem niet.

davinci2412

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:42

Ik werkte op een stal met enorm veel paarden. Daar gingen de paarden elke dag een half uur in de molen, dan konden we de stallen mesten. Daarnaast werden ze dan nog gereden en gingen ze in de paddock.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:43

Op het werk zet ik ze een halfuur tot 40 minuten in de molen. Op dagen dat ze getraind worden én in de paddock/wei komen, gaan ze niet in de molen.

Veel langer dan dat vind ik persoonlijk echt onnodig en ontzettend geest dodend. Ik laat ze dan liever in hun grote stal met lekker veel stro staan. De enige keer dat ze er 2x per dag in gaan is als ze moeten stappen om een bepaalde reden, blessures of behandeling bv. dan gaan ze vaak 2x 20 minuten. En dan probeer ik nog minimaal een van die rondjes te wisselen voor wandelen aan de hand en even grazen.

Mira10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:04

Captain schreef:
Mira10 schreef:
Moraal van het verhaal: beweging, en vooral stappen is goed voor elk paard. Gebruik de molen om je paard méér uit stal te krijgen. Vervang niet je normale aandacht en training ermee.

:') In een post waarin je zegt dat je paard 24/7 op stal staat.

Tja, niet iedereen woont in t platteland. Ik woon in de stad. Beste wat ik kan bieden onder deze omstandigheden. Werk er hard voor, betaal ook grof. Benieuwd wat jij kwijt bent en of je wat wilt doneren als je beter weet…

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:08

Daar ben ik heel makkelijk in, als je een paard niet de juiste zorg kunt bieden dan moet je geen paard nemen. :) Maar dat is een andere discussie en lijkt me hier niet de bedoeling.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:12

Captain schreef:
Daar ben ik heel makkelijk in, als je een paard niet de juiste zorg kunt bieden dan moet je geen paard nemen.

Ontzettend mee eens.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:14

Bij ons wordt de stapmolen veel gebruikt om extra uit te stappen.
Na een training afspoelen / afsponsen en daarna stappen tot ze “droog” zijn.
Dat is vaak 15-20 minuutjes na een training.

Dan hebben ze naast het uitstappen onder het zadel, ook direct voldoende uitgestapt, kunnen ze weer droog op stal en op het harde is daarbij ook goed voor de pezen.

Nu in de winter komen die van ons elke ochtend in de molen met mesten +- 25/30 minuten.
In de zomer gaan ze elke ochtend de weide op, dat is nu helaas geen optie.

Hiernaast worden ze natuurlijk getraind en komen ze elke dag buiten in ruime paddocks, waar ze graag sprintjes mogen trekken en samen kunnen “spelen” :+

Mira10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:16

Captain schreef:
Daar ben ik heel makkelijk in, als je een paard niet de juiste zorg kunt bieden dan moet je geen paard nemen. :) Maar dat is een andere discussie en lijkt me hier niet de bedoeling.

Geloof mij. Dit paard heeft de juiste zorg. Ik beschouw je reactie als ontoerekeningsvatbaar. Je verdiept je totaal niet in de situatie, vraagt niet door, en hebt het paard nog geen seconde gezien. Mira is een vandaag de dag een heel blij paard, en ze werkt heel graag voor ons. Dat is, gezien waar ze vandaan komt, geen gok of een vermoeden, maar een zekerheid. Wij respecteren haar en geven haar wat ze nodig heeft. Als je niks zinnigs toe te voegen hebt eindigen we nu idd de discussie

Of geef even een tip waar je in hartje Den Haag je paard volledig droog (want anders mok) in de winter buiten kan zetten 24/7 :)
Laatst bijgewerkt door Mira10 op 25-01-23 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:17

Ontoerekeningsvatbaar. :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:25

In bij Den Haag zit stal de Groene meer in de buurt. Als ik er dichterbij zou wonen, zou dat wel een goede kanshebber zijn als stalling.

Is off topic. Mijn paard gaat in de herfst en winter meerdere keren per week in de stapmolen. Hoelang dat verschilt, maar maximaal een uur.
Dit is als extra beweging naast de uren in de paddock elke dag en beweging die ik zelf nog geef. Zo komt ze elke dag 2 of meestal 3x uit stal.

edit typfout
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 25-01-23 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:34

Mira10 schreef:
Of geef even een tip waar je in hartje Den Haag je paard volledig droog (want anders mok) in de winter buiten kan zetten 24/7 :)

Jouw paard is niet mijn verantwoordelijkheid toch? Als je een paard niet in zijn/haar behoefte kan voorzien moet je geen paard nemen, of zelf inleveren op luxe/reistijd.
Ik neem immers ook geen mechelse herder uit een werklijn als ik op een appartement op 3 hoog woon en 40u per week van huis ben.

Als je een dier neemt moet je in de basisbehoefte voorzien. Moet je dan soms wat verder zoeken? Yes. Moet je soms inleveren op comfort? Yes! Moet je daar verder voor reizen als je in de randstad woont? Vaak wel ja.

Ik heb het paard inderdaad niet gezien, maar er zijn maar zeer zeer zeer weinig (tot geen) paarden die 24/7 graag op stal staan. Het is tegen de natuur in, en is niet voorzien in de behoefte van je dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:54

Je noemt ook 2 uitersten 24/7 buiten in de winter kan je niet vinden dus dan maar 24/7 op stal.

Daar zit zeker niks tussen :')

Maarja dan moeten mensen vaak inleveren op hun eigen faciliteiten zoals inderdaad de stapmolen en de binnenbak.

Een stal zonder die faciliteiten maar waar paar wel jaarrond buiten komt is ook in den haag prima vindbaar.

En zelfs met die faciliteiten wel wat ik lees.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:55

Maar daar gaat de discussie niet over.
Het gaat over gebruik van de stapmolen, niet over of je paard wel of niet op stal staat en waar het beter kan

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:56

ik heb een dolfijn in de vijver. Niet geschikt maar ja, ik heb geen grotere plek hier. Maar ik vind ze zo mooi en ze is hartstikke blij als ik naar haar toe ga ;)

on topic: waarom is een stapmolen dan goed bij bijvoorbeeld blessures? Ik kan me zo voorstellen dat gewoon wandelen aan de hand, rechtuit, veel beter is? (en gezellig en goed voor je eigen conditie)
Laatst bijgewerkt door Kinke op 25-01-23 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:56

Mira10 schreef:
Ons paard stapt 6 dagen in de week een uur in de molen. Ik vind het ideaal.

Ze staat 5 maanden 24/7 op de wei en 7 maanden 24/7 op stal. Dan is er dus service om je paard een uur los te gooien of een uur in de molen te zetten.
Mijn paard is type liever lui dan moe. Dus losgooien heeft weinig zin. De manege doet dit ‘s ochtends voor ons.

Wij komen zelf elke dag het paard verzorgen. Ze wordt dan gepoetst. Ze wordt vaak 2x per week gelongeerd, 2x in de week uur intensief les, de andere dagen zetten we haar los, wandelen we buiten of rijden we zelf buiten of minder intensief in de bak. Ik heb gewoon een vrolijk, blij, gehoorzaam en ontzettend lief paard dat over de staldeur kijkt wanneer we aankomen.
.

Moraal van het verhaal: beweging, en vooral stappen is goed voor elk paard. Gebruik de molen om je paard méér uit stal te krijgen. Vervang niet je normale aandacht en training ermee.

Er zijn genoeg moraalbokkers die hun paard in de molen zetten en dan zelf in de kantine gaan zitten chillen. Waarvoor is een stapmolen gebruikt?

Offtopic:
Mira, je bent niet de enige. Ik zou wel eens nagaan of 22u op stal wel fijn(er) is voor jullie paard 24/7 en 7 maanden (gros dus van het jaar)? Kunnen jullie wellicht met stalgenoten onderling regelen dat Mira er een keertje half u extra uit komt in de paddock en dat als jullie Mira beweging geven, dat jullie dat voor de andere stalgenoot doen? Ik noem maar iets. Daarmee komt jullie paard er in elk geval 3x per dag uit, wat al weer een verbetering is, wat je zelf aangeeft in jouw post hier boven: meer stal uit krijgen, beweging is goed. Ook al doet ze in jullie beleving niet zo veel in de paddock. Ook op de dagen dat jullie haar zelf beweging geven, zou ik haar toch eventjes minimaal 30 min met een soortgenoot voor sociaal contact in de paddock zetten.
Dit kan je zelf bewerkstelligen, al dan niet 7 dagen in de week of onderling met elkaar een paar keer per week.

Denken in mogelijkheden :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:57

Kinke schreef:
ik heb een dolfijn in de vijver. Niet geschikt maar ja, ik heb geen grotere plek hier. Maar ik vind ze zo mooi en ze is hartstikke blij als ik naar haar toe ga ;)

Daar heb je een zwemmolen voor hè?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:58

Kinke schreef:

on topic: waarom is een stapmolen dan goed bij bijvoorbeeld blessures? Ik kan me zo voorstellen dat gewoon wandelen aan de hand, rechtuit, veel beter is? (en gezellig en goed voor je eigen conditie)

Ik mocht van de dierenarts absoluut niet met peesblessure een molen gebruiken. Dus dat zal ook per blessure verschillen denk ik?

In elk geval zette ik vroeger nooit langer dan 20 minuten. Pony vond het vreselijk geestdodend.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:01

nee, bij een peesblessure steeds rondjes lopen lijkt me sowieso geen goed idee.
Maar ik begrijp sowieso niet waarom men een stapmolen gebruikt. Gewoon zelf meer tijd besteden aan je paard, ga wandelen, is in ieder geval niet geestdodend

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:08

Mijn paarden gaan 6x per week 20-30 minuten in de stapmolen. Even wat extra beweging, ook al staan ze ook dagelijks buiten en wordt er dagelijks iets met ze gedaan. Met heel vrvelend weer, zoals vorst waarbij de paddocks bevroren zijn, vind ik het ook wel een fijn idee dat ze toch even hebben gelopen.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:09

Of wissel het af, dan ben je zo snel al weer een half u extra verder met paard uit de stal hebben, halen :o Paard in molen, uitmesten, paard uit de molen, paard in paddock, - jezelf vermaken in de kantine of bijkletsen met stalgenoten - even wandelen, paard evt nog in molen terwijl je de boel opruimt, paard terug in stal.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:13

Suzanne F. schreef:
Kinke schreef:

Daar heb je een zwemmolen voor hè?

Hahahaha

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:23

Even serieus.....een stapmolen ben er gewoon geen fan van. Voortdurend op een kleine cirkel vaak ook nog een uitgeholde bodem waardoor wanden schuin oplopen. Zware belasting voor de pezen. Of nog erger klinkers erin. Bij regen super glad. Het doelloos rondjes draaien, het moet, wordt immers van achteren opgejaagd en van voren tegen gehouden.

Het is ontworpen voor de mens, de luiheid van de mens en we doen net of het een goed traingsmiddel voor het paard is. Altijd geleerd niet langer dan 20 minuten te longeren. Het werk op een cirkel is belastend. En toch staan sommige paarden ellelang in een molen. Paarden die onderuit gaan omdat ze van verveling baldadig worden. Dieren met ongemakken die toch MOETEN lopen want er is niemand die het opmerkt.

Een van mn hengsten bij een trainer 30 minuten op de bodem gelegen met de molen over zich heen. En de andere paarden die er in stonden. Want men zat aan de bar. De hengst heeft het niet overleefd. 2 anderen stokkreupel. Luiheid van de mens, gemakzucht. Ga een paard trainen! Aan de hand, onder de man of zet het in de wei. Blijf erbij. Maar de banketstaaf dat een molen goed voor het paard is gaat er bij mij niet meer in. Het voegt bij een verstandig trainingsschema niets toe. Alleen tijdwinst voor de trainer.

Wat is er gebeurd met het good, old stapwerk onder de man of aan de hand in de buitenlucht? Ook beter voor de conditie van de eigenaar.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:26

Ik heb op een stal gestaan waar ze een molen hadden. Pony liep 24/7 buiten maar na het rijden zette ik haar regelmatig in de molen, zij uitstappen terwijl ik de spullen opruim.

Mis ik op de huidige stal een molen? Neehoor, nu staat pony te wachten tot ik klaar ben met spullen ruimen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:28

Exact dit! Waarom stap je haar zelf niet uit na het werk? De training is pas klaar na het uitstappen en goed op adem en temperatuur zijn van je paard. Handig toch zo’n molen?