Myrkvi schreef:Hallo,
In september een pony gekocht,een 14 jarige merrie ( a 4750 euro ) pony was recent gekeurd en goedgekeurd,ook rapport van de tandarts erbij, er was wat achterstallig onderhoud maar dit zou geen problemen opleveren, zelf nog telefonisch contact opgenomen met de desbetreffende tandarts om dit bevestigd te krijgen,twee weken nadat pony gebracht was werd ze ziek.
De dierenarts constateerde een maagzweer, dit behandeld met medicatie( 650 euro)
Na de behandeling verbeterde de situatie niet, pony at minder en was futloos.
Pony twee weken op de kliniek gestaan ( 2000 euro )
Bloedworm infectie was de conclusie.
Dit behandeld en weer een paar honderd euro verder.
Gebit daar ook nagekeken en bleek niet goed.. 1 snijtand miste en 1 geïnfecteerde kies verwijderd, weer kassa.
Pony at hierna beter gelukkig.
In de veronderstelling dat dit paard 14 jaar is en nog wel 10 jaar mee kan natuurlijk zonder problemen alles ingezet om haar beter te krijgen.
Toch had ik er een naar gevoel over.
Nadat stalgenoot onderzoek had gedaan in de Franse database( zit Frans paspoort bij ) blijkt dit paard niet in 2007 geboren te zijn maar in 1998, en heb ik dus een paard waar ik niet mee kan doen waarvoor ik haar gekocht had.
We hebben zelfs de fokker weten te achterhalen en foto's ontvangen van haar, we weten zeker dat het om hetzelfde paard gaat.
Ik weet nu even niet wat te doen.
Verkoper zegt van niets te weten.
Ik ben inmiddels 10.000 euro verder, terwijl de klachten waarschijnlijk leeftijdsgerelateerd zijn ( moeilijk aankomen, minder goed eten, minder goed gebit, het missen van een aantal elementen)
Mijn doel om haar dressuurmatig op te pakken en intensief te rijden heb ik uiteraard meteen laten varen omdat ik dit niet eerlijk vind tegenover het paard.
Ik wil voor haar een plekje zoeken waar ze lekker op het land kan en nog lekker buitenritjes kan maken, misschien op een zorgboerderij of iets dergelijks.
Iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt en misschien tips heeft ?
Is dit paard gechipt? want bij de keuring zouden ze altijd de chip uitlezen en die moet overeen komen met het paspoort. Het komt wel vaker voor in de handel, zeker bij import paarden dat de paspoorten niet kloppen. Of ze worden per ongeluk verwisseld, of bewust als een dier niet gechipt is en nog geen paspoort heeft kan er een nieuwe aangevraagd worden. De fokker zou wel moeten weten of het dier gechipt is.
Voor de rest zou ik juridisch advies in winnen, de verkoper zegt van niets te weten maar dat het paard al terug kwam na verkoop zegt ook wat. Ik geloof de reden niet die opgegeven is dus daar rommelt imo echt wel wat. En dan inderdaad kijken wat de mogelijkheden zijn, paard inruilen, wat geld terug krijgen etc.