Afspraken omtrent vakantie pensionhouder

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:29

Chris7619 schreef:
Vesceron schreef:
Moeten jullie ook zelf maar uitzoeken wie wat doet of is er wel iets van een schema?

Nee, er is (nog) helemaal niks. Sterker nog; ik weet niet eens echt wat de dagelijkse klussen zijn en hoe en wat precies. We hebben bijvoorbeeld ook wat hengsten staan, maar zodra er een merrie hengstig is, dan moeten de hengsten anders in de weides. Ik heb echt geen idee hoe ik dat moet controleren en hoe ze dan moeten staan. Ik zie ze elke dag anders ingedeeld en er lijkt geen enkele logica in te zitten. Dus ik ben daar ontzettend onzeker over ook. Er is ook niemand tussendoor, dus ik zal het maar net verkeerd doen -O-

Ik neem aan dat er nog wel schema wordt gemaakt en dan loop ik dit weekend nog wel een keer mee ofzo. Of ik moet afspreken dat ik alleen mijn eigen paard en zijn weigenoten buiten zet. Dat voeren lukt nog wel.

Het zijn wel allemaal paarden van pensionklanten en niet van de eigenaar zelf toch?

Lizz

Re: Afspraken omtrent vakantie pensionhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:14

Wat ook kan is dat dit al jaren zo (goed) gaat en dat de rest hier aan gewend is. Misschien is er wel iemand die overal vanaf weet of de taken altijd hetzelfde verdeeld worden.

Weet niet hoe lang je er al staat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:00

Dit vind ik erg bijzonder.
Zeker zo kort dag.

Waar ik op pension stond nam de dochter dat over met een paar klanten die toch al vaak mee hielpen.
Zo ook toen hij enkele operaties kreeg waarmee hij lang uit de running was.
Vooraf werd er gekeken wie kan en wil mee helpen.
Geen verplichtingen, wie daar geen tijd/zin of zelfs wel angst in hadden, werden niet naar aangekeken.
Je staat en betaald immers voor vol pension.

Wie wel mee hielpen werden wel gecompenseerd.
Maar het meeste deed men gewoon omdat het een super fijne stal was en we dat allemaal graag voor de pensionhouder deden.

Misschien dat je idd eens kan gaan vragen hoe dat andere jaren ging.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:03

Goh ik vind dit ook wel apart hoor en zou daar ook echt mee in de problemen komen. Mijn paarden staan ook volpension en dat is een heel bewuste keuze omdat we het met twee banen, twee paarden en een heel jong kind anders ook echt niet redden. Dus als ik ineens te horen krijg dat we twee weken zelf de boel moeten regelen zou ik ook echt flippen haha.

Niet gebruikelijk dit! Vakantie voor stalhouder natuurlijk helemaal prima, maar het idee van volpension is dat jij (dik) betaalt om je te laten ontzorgen. Krijg je dan nu ineens ook de helft van je stalgeld terug? Denk het niet... Het lijkt me echt de verantwoordelijkheid van je stalhouder om dit te regelen.

Kijk, voor een weekendje weg zou ik ook niet moeilijk doen om het onderling even op te lossen. Maar twee weken... en dan zo kort van tevoren medegedeeld. Nee, dat is niet oke.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:06

Ook ik vind dit niet oke. Je kiest bewust voor volpension en je betaalt daar ook voor. Krijg je nu ook geld terug aan het eind van de maand?

Ik zou even contact opnemen met de andere stalgenoten of dit normale gang van zaken is. En zo kort van te voren melden, is niet netjes.

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:16

Klinkt vergelijkbaar als een stal waar ik heb gestaan (Leusden). Pensionhouder ging ineens maar liefst 6 weken op vakantie. Had wel oppas geregeld maar die waren zelf de hele dag naar hun werk. Dus als niet een van de klanten al eerder de paarden kon binnenhalen stonden ze van 8 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds in de paddock zonder voer. Dus iedere dag tien uur zonder voer en dat 6 weken lang. Je doet er niets aan met deze vreemde mentaliteit, maar ik ben acuut weggegaan.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:17

hedwig1 schreef:
Klinkt vergelijkbaar als een stal waar ik heb gestaan (Leusden). Pensionhouder ging ineens maar liefst 6 weken op vakantie. Had wel oppas geregeld maar die waren zelf de hele dag naar hun werk. Dus als niet een van de klanten al eerder de paarden kon binnenhalen stonden ze van 8 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds in de paddock zonder voer. Dus iedere dag tien uur zonder voer en dat 6 weken lang. Je doet er niets aan met deze vreemde mentaliteit, maar ik ben acuut weggegaan.

Zo dan die is ook echt niet grappig! :wow:

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:18

Nee, dat was echt niet leuk meer. En dit was de spreekwoordelijke druppel want wat ik daar al niet had meegemaakt. Maar nu kwam de gezondheid van mijn paard in gevaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:20

Het is vervelend dat je het zo kort van tevoren hoort, maar ik zou even kijken of je met de andere pensiongasten kan overleggen.
Misschien heeft hij met anderen wat meer contact en wisten die het al langer? Dat zij al taken overnemen en dat ook gewend zijn om te doen?

Ik heb op verschillende stallen gestaan en doorgaans werd bij vakantie, wedstrijden etc zelf wat geregeld door de stal. Maar daar werden we ook niet altijd heel vrolijk van.
Zeker op stallen waar de eigenaar vaak op wedstrijd is, wisten we dat niet altijd van tevoren en werd het niet goed opgevangen. Bij een ander weer wel, maar je moet maar afwachten.

Ook weleens meegemaakt dat de stalhouder ermee ophield en de pensionners de stal een periode gingen runnen. Dat was even leuk en aardig, maar op termijn geen goede oplossing.

Het kan zijn dat de stal eigenaar een last minute heeft geboekt, maar als je weet dat je dieren/paarden hebt, moet je toch altijd eerst kijken of je het kan regelen.
Als wij weg zouden willen en zoonlief doet de beestenboel, moet hij dat toch ivm zijn werk echt weken van tevoren weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:23

Ik vind dat elke pensionhouder op vakantie moet kunnen gaan. Zou wat zijn als je 365 jaar in het rond moet werken. Wel fijn als het ruim van te voren aangegeven wordt en dat hij verzorging regelt voor zijn eigen paarden.
Het ligt ook even aan de hoeveelheid paarden die er staan. Sta je prive bij iemand die enkele paarden in pension heeft of op een professionele pensionstal.

Hier losten we het onderling op, geen punt. Maar paarden stonden dan wel 24/7 buiten. Dus was enkel een kwestie van water geven en de draden verzetten. Maar ik zou er persoonlijk geen problemen mee hebben mee te helpen als de pensionhouder eens op een welverdiende vakantie wil. Maar idd wel wat eerder aangeven was veel beter geweest.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:24

Oeps, dat is inderdaad wel heel kort op dag. Natuurlijk is een vakantie hen gegund, maar ik vind dat ze dan wel zelf vervanging moeten voorzien.

Bij alle stallen waar ik tot nu toe gestaan heb, regelden zij zelf vervanging voor wanneer ze op vakantie gingen. Meestal waren dat de kinderen. Wij werden dan ook altijd netjes op voorhand verwittigd, zodat we zelf ook wel een extra oogje in het zeil konden houden.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:31

Op zich vind ik het niet zo heel gek dat de pensionhouder bij een kleine stal of zoiets onderling geregeld kan worden, maar dan wordt dat meestal wel eerder en/of beter gecommuniceerd.

Ik zou inderdaad even bij andere stalgenoten navragen en bij de staleigenaar wat precies de bedoeling is.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:34

Op verschillende stallen gestaan. Soms werd er volledige vervanging geregeld. In het weideseizoen ook wel dat je de klussen met stalgenoten verdeelde. Wat dan wel vaak neer kwam op altijd dezelfde personen omdat deze bijv. geen kleine kinderen hebben en flexibeler zijn qua tijden. Beetje op tijd communiceren met je klanten is een must. En nee dat is geen week vantevoren, dat is te kort dag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:57

Als mensen werken en samen de boel willen regelen/opvangen, moeten ze dat ook ruim van tevoren weten om evt vrij te nemen.
Waar dat ook een probleem kan zijn als je voor zoiets extra vrije dagen moet opnemen, die je misschien niet (over) hebt.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 15:20

Wij staan doe het zelf, en zelfs daar heb ik dit nog nooit aan de hand gehad. Mocht een van de paarden onverwachts binnen moeten blijven kan het zijn dat we even zelf een stapje extra moeten doen, maar er is in ieder geval altijd iemand op het terrein overdag die toezicht houd en eventueel zaken over neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 18:24

Chris7619 schreef:
En mijn tuin heeft zijn medicatie ook gewoon nodig.

Ik heb die zin 3x moeten lezen :')

Klinkt wel als een fijne stal, denk dat een 'wat-gaat-er-goed-en-wat-kan-er-beter' gesprek niet verkeerd is, maar zou het wel na zijn vakantie doen.
Wellicht ziet hij het niet zo in als jullie. Even bijsturen en hopelijk zitten jullie dan weer op een lijn.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:50

Ik ben benieuwd hoe je stalgenoten hiermee omgaan. Ik vind het niet kunnen, als je volpension staat. Bij ons komt er dan een vervanger. De stal gaat een uur eerder dicht en zaken als bakken slepen worden niet gedaan. Verder gaat alles zoals het altijd gaat en zo hoort het ook imo!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:59

Jeetje dat is wel heel erg kort dag. Zo kort dag voor één of twee dagen zou ik nog akkoord vinden. Maar zeker niet voor zo lang! Ik zou even goed informeren of iedereen zijn eigen paard moet doen, dan is het even hangen en wurgen maar kun je het misschien nog regelen. Als je diensten moet draaien is het wel heel kort dag als je niet weet hoe alles werkt.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:58

Wauw... Ieder heeft recht op vakantie, ook een pensionhouder. Maar 3 dagen van te voren melden dat je 2 weken weg gaat, en je klanten het maar zien hoe ze het oplossen...met stel hengsten met gebruiksaanwijzing vind ik heftig! Ik had dan toch echt vandaag al aan de telefoon gehangen hoe hij dit voor zich ziet!
Ik heb hiervoor op een kleine stal gestaan, die mensen gingen in overleg, paar maanden van tevoren wie waken kon en wilde overnemen. En daar kregen we al een uitgeschreven gebruiksaanwijzing bij. Dat werd niet gecorrigeerd op stalgeld overigens. Voor een enkele keer vond ik dat niet erg, maar toen ik een wensenlijst krijg van zo'n beetje 10 weekenden heb ik aangegeven 3 weekenden over te willen nemen, en dan konden ze kiezen welke van de 10 :')

Steek even de koppen bij elkaar met zn allen, want morgen is jullie laatste mogelijkheid om tekst en uitleg te vragen rond de verzorging van de paarden...