Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

luxx

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 17:43

Zou persoonlijk de pony even hebben laten acclimatiseren en er vriendjes mee geworden zijn voordat ik ermee zou zijn gaan rijden. Hij is zo te horen net een paar keer van plek veranderd, lijkt me erg vervelend en een onveilig gevoel voor de pony

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 17:51

Wat maakt de oorzaak nou uit? Pony is (nu) geen geschikte kinderpony. Terug ermee.

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:00

Houdt er wel even rekening mee dat als de verkoper nu langskomt, op het dier gaat zitten en een ongeval krijgt, jij aansprakelijk bent; op dit moment is de pony jouw eigendom.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:06

Er zijn paarden die er absoluut niet tegen kunnen om strak vast gehouden te worden. Als deze pony altijd door een ervaren ruiter gereden is, die bv zonder hulp opstapte zonder de teugels al te strak te houden kan het best zijn dat dit probleem zich nooit voorgedaan heeft.
Gedrag kan best afhankelijk zijn van de omgeving, dat maakt het zo lastig.

xLeticia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:17

Ik heb niet de reacties in het topic allemaal gelezen dus sorry als ik dubbele info geef.

Ik heb ook meegemaakt dat paarden die ik jaaaren ken en echr super braaf waren, bij een volgende eigenaar niet meer braaf waren. Veel factoren kunnen daarin een rol spelen. De grootste factor is meestal een verandering van vrije beweging en contact met soortgenoten.
Stond de pony normaal langer buiten? Had de pony meer ruimte daar? Had het daar contact met soortgenoten en nu niet meer? Als deze dingen minder geworden zijn in de nieuwe omgeving, is het vaak een oorzaak van probleemgedrag.
Daarna kun je kijken naar voeding. Een rantsoen moet bestaan uit ruwvoer en als het nodig is brok ter aanvulling. Ter illustratie, mijn paard van 1,70 was heel heet en kreeg daarom maar een 3/4 kilo basisbrok per dag op Z niveau.
Ook het zadel kan een rol spelen, maar je geeft al aan dit niet het geval te zijn.

Om het opstappen veilig te maken:

1. Opstappen op harde tegels ipv de bak.
2. Rechter teugel helemaal lang en slap, met een boogje, en linkerteugel heel kort. Niet trekken, geen strakke hand, gewoon alleen kort. Hals echt volledig in laten buigen tijdens het opstappen. Eerst hangen in deze positie. Daarna om de as laten draaien. Gaat dat goed dan pas gaan zitten. Dan weer om de as laten draaien tot de pony genoeg ontspant. Eventueel naar de andere kant helemaal ombuigen en om de as laten draaien. Daarna pas recht laten stellen in de hals. Met afstappen dezelfde buiging laten nemen.

Maar eigenlijk vind ik gewoon dat het niet veilig is voor een kind en denk ik dat het beter is dat de pony terug gaat.

Je kunt met een dierenarts overleggen of het een optie is om bloed af te nemen. Sommige doping blijf je vrij lang zien in het bloed.
Tip voor een volgende keer is bloed af laten nemen bij de aankoopkeuring, dat kan dan gecontroleerd worden. Als dit wel gebeurd is en er niks te zien is in het bloed neem ik mijn woorden terug.

Verder. Voor zover ik weet, heb je onder nederlands recht, het recht om binnen twee week na aankoop, de aankoop te annuleren wannneer er gebreken blijken te zijn. Pin me hier niet op vast, maar dat is wat ik recent nog mee kreeg. Ik zou even een aantal paardenadvocaten een belletje geven. Reus advocatuur wilt wel eens telefonisch kleine korte tips geven.
Laatst bijgewerkt door xLeticia op 14-04-21 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:17

Sclimpre schreef:
Er zijn paarden die er absoluut niet tegen kunnen om strak vast gehouden te worden. Als deze pony altijd door een ervaren ruiter gereden is, die bv zonder hulp opstapte zonder de teugels al te strak te houden kan het best zijn dat dit probleem zich nooit voorgedaan heeft.
Gedrag kan best afhankelijk zijn van de omgeving, dat maakt het zo lastig.

Zeker, maar als de pony zo hevig reageert op iets, dan is het geen veilige geschikte kinderpony.Ts zegt dat er vossenjachten mee gereden zijn?? Als dat waar is,dan zal er toch wel een volwassene of ouder zeer ervaren kind opgezeten hebben. Komt de pony dan uit Engeland?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:43

Supertje schreef:
Ik heb de verkoper uiteraard al op de hoogte gesteld, de pony stond hier toen 9 dagen, inmiddels 12.
Ik heb hier gisteren een reactie op ontvangen, dat ze het een heel vervelend probleem vinden, maar dat hij bij hen nooit dit gedrag heeft vertoond, en ze daar juist overal en op verschillende manieren zijn opgestapt. Ze geven aan dat er hier iets traumatisch gebeurd moet zijn, bijvoorbeeld een niet passend zadel, verkeerd gestraft of een keer zijn kont geraakt met opstappen.

Dit is echt heel grappig. Ik vraag me af waarom ze dit laatste (vetgedrukt noemen). Een pony die daar niet tegen kan is niet braaf en niet geschikt voor kinderen. Een keer zijn kont raken tijdens het opstappen kan geen traumatische ervaring opleveren bij een pony die braaf is en geschikt voor kinderen. Maar dat terzijde.

Je hebt de pony gekocht bij een handelaar. De transactie valt dus onder de consumentenkoopwet. Dan heb je een half jaar waarbinnen je kunt reclameren als de pony niet voldoet aan hetgeen je dacht te hebben gekocht. (nonconformiteit) Bijvoorbeeld als zich verborgen gebreken in de gezondheid voordoet, maar het kan ook heel goed gedrag zijn. Nu is dat best lastig aan te tonen omdat een paard zich op een ander nieuw adres ook best anders kan gedragen. Anders is dat bij een pony die verkocht wordt als zijnde "braaf en geschikt voor kinderen". In zo'n geval moet de pony dat ook echt zijn. Braaf en geschikt voor kinderen.
Dat is jouw pony beslist niet. Dus beste wat je kunt doen is een jurist of advocaat inschakelen en een schriftelijk verzoek doen voor ontbinding van verkoop o.b.v. nonconformiteit. Het zou helpen als je daarbij getuigenverklaringen kunt overleggen en eventueel het oordeel van een professional (bijvoorbeeld jullie instructeur/trice).

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:51

Ter aanvulling op Babootje: de bewijslast ligt in dit geval (consumentenkoop) bij de professionele verkoper en niet bij de koper. Goed advies om een advocaat of rechtsbijstandverzekering in te schakelen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 19:53

Voor de geïnteresseerden heb ik overigens (verkoop)filmpjes van de pony in Ierland waar ook opstappen en nog veel meer op staat, en ook filmpjes in Nederland, maar die zal ik even moeten uploaden. Ik ga ze niet in het topic zetten, maar wie geïnteresseerd is kan een pb sturen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:58

Een eventuele advocaat die je in de arm zou willen nemen zou je dat laatste vrijwel zeker afraden Supertje. Ik zou verder niets openbaar zetten of sturen over deze zaak. Het kan ook tegen je gebruikt worden.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 20:03

Niqui schreef:
Een eventuele advocaat die je in de arm zou willen nemen zou je dat laatste vrijwel zeker afraden Supertje. Ik zou verder niets openbaar zetten of sturen over deze zaak. Het kan ook tegen je gebruikt worden.

Het zijn openbare filmpjes gelukkig, die door iedereen te zien zijn.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 20:24

xLeticia schreef:
Ik heb niet de reacties in het topic allemaal gelezen dus sorry als ik dubbele info geef.

Ik heb ook meegemaakt dat paarden die ik jaaaren ken en echr super braaf waren, bij een volgende eigenaar niet meer braaf waren. Veel factoren kunnen daarin een rol spelen. De grootste factor is meestal een verandering van vrije beweging en contact met soortgenoten.
Stond de pony normaal langer buiten? Had de pony meer ruimte daar? Had het daar contact met soortgenoten en nu niet meer? Als deze dingen minder geworden zijn in de nieuwe omgeving, is het vaak een oorzaak van probleemgedrag.
Daarna kun je kijken naar voeding. Een rantsoen moet bestaan uit ruwvoer en als het nodig is brok ter aanvulling. Ter illustratie, mijn paard van 1,70 was heel heet en kreeg daarom maar een 3/4 kilo basisbrok per dag op Z niveau.
Ook het zadel kan een rol spelen, maar je geeft al aan dit niet het geval te zijn.

Om het opstappen veilig te maken:

1. Opstappen op harde tegels ipv de bak.
2. Rechter teugel helemaal lang en slap, met een boogje, en linkerteugel heel kort. Niet trekken, geen strakke hand, gewoon alleen kort. Hals echt volledig in laten buigen tijdens het opstappen. Eerst hangen in deze positie. Daarna om de as laten draaien. Gaat dat goed dan pas gaan zitten. Dan weer om de as laten draaien tot de pony genoeg ontspant. Eventueel naar de andere kant helemaal ombuigen en om de as laten draaien. Daarna pas recht laten stellen in de hals. Met afstappen dezelfde buiging laten nemen.

Maar eigenlijk vind ik gewoon dat het niet veilig is voor een kind en denk ik dat het beter is dat de pony terug gaat.

Je kunt met een dierenarts overleggen of het een optie is om bloed af te nemen. Sommige doping blijf je vrij lang zien in het bloed.
Tip voor een volgende keer is bloed af laten nemen bij de aankoopkeuring, dat kan dan gecontroleerd worden. Als dit wel gebeurd is en er niks te zien is in het bloed neem ik mijn woorden terug.

Verder. Voor zover ik weet, heb je onder nederlands recht, het recht om binnen twee week na aankoop, de aankoop te annuleren wannneer er gebreken blijken te zijn. Pin me hier niet op vast, maar dat is wat ik recent nog mee kreeg. Ik zou even een aantal paardenadvocaten een belletje geven. Reus advocatuur wilt wel eens telefonisch kleine korte tips geven.

Pony stond langer buiten, maar apart (aangrenzende kleine uitloopjes, ca 5x5 gok ik, sommige met 1, andere grotere met 2 pony’s), dus wel contact met soortgenoten over de draad. Heeft hier een stal waarbij hij zowel bij de overbuurman kan als bij zijn buurvrouw, staat hij de nachts in. Voor import stond de pony op stal. Overdag hier buiten, met een andere pony waar hij het heel goed mee kan vinden. Paddock hier is vele malen groter (formaat rijbak).
Krijgt hier met name ruwvoer, Florian basic en onbeperkt hooi. Beetje seniores priores omdat hij behoorlijk schraal is.
Wat betreft het opstappen, dat is echt onmogelijk en onveilig op deze manier bij deze pony. Ook ingebogen rent hij opzij met de kans op vallen. Op het harde ga ik niet eens proberen, vind ik écht te gevaarlijk, ook voor een volwassene. Reactie is enorm heftig. Verder zou ik het normaal met je eens zijn.

Wbt bloed afnemen, is gebeurd bij de keuring. Reden dat sedatie me echt heel onwaarschijnlijk lijkt is dat hij verder gewoon hartstikke wakker (maar braaf aan de hand) was, en hier verder behalve met opstappen dus qua gedrag echt hetzelfde is.

Recht om te annuleren bestaat niet helaas. Er zijn wel rechten bij koop op afstand, daar mag alles terug zonder opgaaf van redenen binnen 2 weken. Veel mensen nemen aan dat het bij een fysieke ‘winkel’ (of stal in dit geval) hetzelfde is, maar dat is zeker niet zo, dat veel winkels het aanbieden is coulance van de winkel, geen wettelijk vastgelegd recht.
Er bestaat wel non-conformiteit, verborgen gebreken en dwaling. In alle gevallen moet je de verkoper in gelegenheid stellen het ‘product’ te herstellen, of een gelijk ‘product’ aan te bieden. Als dat onmogelijk is kan de koop ontbonden worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 20:40

Neem eens contact op met Floortje M hier op bokt.

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 20:54

Citaat:
Ik weet redelijk wat van de geschiedenis, wel gekleurd aangezien van vorige verkopers, en ben dat zelf nagegaan, nog een reden waarom me dit gedrag verbaast.
Pony is wel redelijk recent geïmporteerd (geen Spanjaard := ), maar ik heb heel uitgebreide verkoopfilmpjes van hem van waar hij vandaan komt. Er is mee gecrosst, gesprongen, vossenjacht mee gereden en dressuurmatig mee gereden. Als hij loopt is ook echt te zien en te merken dat hij heel goed doorgereden is. Knopjes zitten er echt op, teveel om in een maandje gedaan te zijn. Op verkoopfilmpjes is zelfs opstappen en langs groot verkeer te zien.

In de omgang is hij écht braaf, hij is goed opgevoed. Ook bij een kind, en sowieso laten we kind niet in haar eentje rommelen, ook al is ze heel handig. Hij schrikt op de grond overigens juist nergens van, koele kikker en bijzonder vriendelijk.

Natuurlijk snap ik dat verhuizen heel wat is, maar bij de verkoper werd ook aangegeven dat ze er gelijk opgestapt zijn en hij niet snel onder de indruk is. Misschien juist een enorme binnenvetter hoor, en dat dit de druppel was, maar dat maakt hem niet minder ongeschikt.

Waar ik hem kocht stond hij buiten, waar zij hem daarvoor vandaan hadden juist altijd op stal, geen weide of paddock zelfs. Hij staat hier ook niet alleen.
Voer is nagevraagd, hij krijgt zeker niet teveel. Geen sportbroek oid, hij krijgt Florian, een beetje seniores Priores en onbeperkt hooi momenteel. Hij is vrij schraal overigens, mag echt duidelijk gewicht bij.
Werkritme is zeker minder dan bij verkoper (vooral aangezien er niemand meer op gaat en het ook überhaupt niet lukt), maar meer vrije beweging, paddockje daar was misschien 5x5. Wel dagelijks gelongeerd (kende hij naar mijn idee niet, maar wel braaf) en een dagelijkse wandeling.

Gaat het om een connemara? Zo ja dan reageer ik daarna wat uitgebreider.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:09

Supertje schreef:
Voor de geïnteresseerden heb ik overigens (verkoop)filmpjes van de pony in Ierland waar ook opstappen en nog veel meer op staat, en ook filmpjes in Nederland, maar die zal ik even moeten uploaden. Ik ga ze niet in het topic zetten, maar wie geïnteresseerd is kan een pb sturen.

Zou ie daar niet eerst een flesje bier gekregen hebben voordat die filmpjes gemaakt zijn?
Om even de scherpe randjes er af te krijgen als hij net aan het werk moet.
Trucje wordt wel vaker bij jonge dieren gedaan.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:11

Ik ben zo vrij geweest, even te neuzen in je berichten in andere topics....
Leuke pony!
Maar heel eerlijk?
Het zadel lijkt mij te groot (te lang) voor deze pony, evenals de pony zelf.... een E pony voor een meisje van 9 is enorm aan de maat, net 2 maanden geleden geïmporteerd uit Ierland en als ik dan lees wat er allemaal al met deze pony gedaan is vind ik dat behoorlijk heftig voor een pony van 6.
Voor een 9 jarig kind van 1.42 zou ik persoonlijk voor een c pony of een kleine D hebben gekozen.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:16

Ik zou eerst met de verkoper om tafel gaan voordat ik er een advocaat op af zou sturen.
Het is wel zo eerlijk om de verkoper de kans te geven om het netjes op te lossen.
Meteen dreigen met juridische stappen zet al meteen zo'n harde toon.
Er bestaan echt nog wel verkopers die het beste voor hebben met mens en dier, maar dan moet je ze wel een kans geven.
Ik vind het goed van TS dat ze de verkoper laat komen om te zien wat de pony doet.
Je kunt altijd daarna nog juridische stappen nemen als je er samen niet uitkomt, toch?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:24

Ze dreigt helemaal niet met juridische stappen maar vraagt zich terecht af wat haar mogelijkheden zijn. En de verkoper heeft gezegd langs te komen zoals ik heb begrepen.

xLeticia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:26

Supertje schreef:
Wat betreft het opstappen, dat is echt onmogelijk en onveilig op deze manier bij deze pony. Ook ingebogen rent hij opzij met de kans op vallen. Op het harde ga ik niet eens proberen, vind ik écht te gevaarlijk, ook voor een volwassene. Reactie is enorm heftig. Verder zou ik het normaal met je eens zijn.

Wbt bloed afnemen, is gebeurd bij de keuring. Reden dat sedatie me echt heel onwaarschijnlijk lijkt is dat hij verder gewoon hartstikke wakker (maar braaf aan de hand) was, en hier verder behalve met opstappen dus qua gedrag echt hetzelfde is.

Recht om te annuleren bestaat niet helaas. Er zijn wel rechten bij koop op afstand, daar mag alles terug zonder opgaaf van redenen binnen 2 weken. Veel mensen nemen aan dat het bij een fysieke ‘winkel’ (of stal in dit geval) hetzelfde is, maar dat is zeker niet zo, dat veel winkels het aanbieden is coulance van de winkel, geen wettelijk vastgelegd recht.
Er bestaat wel non-conformiteit, verborgen gebreken en dwaling. In alle gevallen moet je de verkoper in gelegenheid stellen het ‘product’ te herstellen, of een gelijk ‘product’ aan te bieden. Als dat onmogelijk is kan de koop ontbonden worden.

Als opstappen op die manier nog gevaarlijk is dan zeg ik 100% weg er mee!! Een veiligere manier om op een paard te stappen is er namelijk niet. Het is ook de manier waarop proffesionals het probleem oplossen.

Wat betreft sedatie. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar laat het gewoon checken.. Er is maar een beetje sedatie nodig om scherpe reacties er af te halen en verder wakker genoeg te zijn. Er zijn mensen die er een dressuurproef of zelfs springparcours mee rijden op wedstrijd en niemand langs de kant of in het juryhokje ziet er wat aan.

Daarnaast stinkt het sowieso gewoon want een pony die zó gevaarlijk is als je illustreert, is dat niet ineens geworden. Wellicht vertoonde de pony dat gedrag niet meer bij hun toen het hun stal verliet omdat ze er goede raad mee wisten. Desondanks zullen ze ongetwijfeld bekend zijn geweest met dit bizarre gedrag. Hoe je het went of keert het klopt gewoon niet.

Zij zelf opstappen op het harde, met meerdere personen er bij staan als je dochter er op stapt. Bij mij komen grote alarmbellen.

Wat betreft juridisch.
Een koop van een paard of pony met verborgen gebreken kun je wettelijk wel degelijk ontbinden. Ik weet alleen niet in welk tijdbestek. Maar dat zeg je zelf ook in je laatste drie zinnen, dat dat recht er is. Daarom is het wel zaak dit heel snel te doen. Hoe langer je wacht, hoe minder gunstig.
Overigens zeg ik niet dat je nu al een advocaat moet inschakelen. Ik adviseer wel om gewoon wat advocaten af te bellen. Sommigen zijn zo aardig om telefonisch kosteloos simpele tips te geven, zonder dat er een zaak van gemaakt wordt.
Laatst bijgewerkt door xLeticia op 14-04-21 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:34

bigone schreef:
Ze dreigt helemaal niet met juridische stappen maar vraagt zich terecht af wat haar mogelijkheden zijn. En de verkoper heeft gezegd langs te komen zoals ik heb begrepen.

Klopt helemaal.
Mijn post is meer als reactie op die van babootje en de aanvulling van een ander daar weer op.
Die adviseren om het nu al bij een jurist neer te leggen. En dat zou ik dus nog niet doen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:36

@Agee: het is goed om nu al juridisch advies te vragen. Dan weet je waar je aan toe bent en wat je rechten zijn. Juridische stappen neem je pas als dat nodig is.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:53

Niqui schreef:
@Agee: het is goed om nu al juridisch advies te vragen. Dan weet je waar je aan toe bent en wat je rechten zijn. Juridische stappen neem je pas als dat nodig is.

Dan heb ik jou en babootje verkeerd begrepen denk ik. Advies vragen is natuurlijk altijd slim.
Maar ik begreep uit het 'inschakelen van een jurist' en een 'verzoek tot ontbinding van de koop' dat er geadviseerd werd om er meteen een zaak van te maken.
Mijn reactie daarop was dat ik dat dus nog niet zou doen, maar eerst de verkoper een kans te geven om het netjes op te lossen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:13

Gooiske schreef:
Leuke pony!
Maar heel eerlijk?
Het zadel lijkt mij te groot (te lang) voor deze pony, evenals de pony zelf.... een E pony voor een meisje van 9 is enorm aan de maat, net 2 maanden geleden geïmporteerd uit Ierland en als ik dan lees wat er allemaal al met deze pony gedaan is vind ik dat behoorlijk heftig voor een pony van 6.
Voor een 9 jarig kind van 1.42 zou ik persoonlijk voor een c pony of een kleine D hebben gekozen.

Hier ga ik eerlijk gezegd in mee.
Ik vind het zadel ook vrij groot ogen voor zowel de pony als je dochter. Is het zadel ook nagekeken door een zadelmaker?

De pony heeft inderdaad veel meegemaakt in 2 maanden. Normaal zijn ze na 6 maanden tot een jaar pas gewend en nu heeft hij in twee maanden tijd op drie verschillende plekken gestaan met drie verschillende eigenaren. Ik zou hem persoonlijk nog even laten acclimatiseren

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:56

Gooiske schreef:
Leuke pony!
Maar heel eerlijk?

Hier ga ik ook in mee, hij is heel veel pony voor een kind van 9 jaar. Snap eerlijk gezegd wel als de verkoper hem niet terug wil nemen. Probeer het verkeerde gedrag maar weer af te leren.

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:03

Ik heb ondertussen gezien om welke pony dit gaat, ik heb deze pony ook gekeken om te kopen.

Ik vind het niet netjes om daar alles over te delen, maar aan de pony ligt het zeker niet. Het was een ontzettend lief dier en ik kon gewoon in de bak opstappen.

Mijn inziens is het alleen niet slim om een import connemara te kopen die nog zo kort in NL is voor je dochter van 9. Als je eerst je huiswerk had gedaan dan wist je dat dit kon gebeuren. Dit komt vaker voor bij import connemara's. En daar wil ik direct bij vermelden dat die pony's de dupe zijn van t feit dat mensen niet de juiste voorkennus hebben. Die pony's hebben iets heek anders nodig dan een moeder die haar kind van 9 erop wilt laten rijden. Dus leuk dat je research hebt gedaan, maar in Ierland gaan ze heeeeeel anders met pony's om dan in NL, daar kon je dus helemaal geen waarde aan hechten.

Dat neemt niet weg dat dit voor jou en je dochter een hele vervelende situatie is. Jij had dit ongetwijfeld ook heel anders voor je gezien! Goed dat de verkoper wilt komen, spreek snel af. Ik verwacht dat ze de pony wel terugnemen, maar als jou dat ook iets kost, neem je verlies. Doe het voor hem, laat hem niet onnodig weer wennen bij jou en dan weer terug... de pony zal je dankbaar zijn.