Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sclimpre schreef:Er zijn paarden die er absoluut niet tegen kunnen om strak vast gehouden te worden. Als deze pony altijd door een ervaren ruiter gereden is, die bv zonder hulp opstapte zonder de teugels al te strak te houden kan het best zijn dat dit probleem zich nooit voorgedaan heeft.
Gedrag kan best afhankelijk zijn van de omgeving, dat maakt het zo lastig.
Supertje schreef:Ik heb de verkoper uiteraard al op de hoogte gesteld, de pony stond hier toen 9 dagen, inmiddels 12.
Ik heb hier gisteren een reactie op ontvangen, dat ze het een heel vervelend probleem vinden, maar dat hij bij hen nooit dit gedrag heeft vertoond, en ze daar juist overal en op verschillende manieren zijn opgestapt. Ze geven aan dat er hier iets traumatisch gebeurd moet zijn, bijvoorbeeld een niet passend zadel, verkeerd gestraft of een keer zijn kont geraakt met opstappen.
xLeticia schreef:Ik heb niet de reacties in het topic allemaal gelezen dus sorry als ik dubbele info geef.
Ik heb ook meegemaakt dat paarden die ik jaaaren ken en echr super braaf waren, bij een volgende eigenaar niet meer braaf waren. Veel factoren kunnen daarin een rol spelen. De grootste factor is meestal een verandering van vrije beweging en contact met soortgenoten.
Stond de pony normaal langer buiten? Had de pony meer ruimte daar? Had het daar contact met soortgenoten en nu niet meer? Als deze dingen minder geworden zijn in de nieuwe omgeving, is het vaak een oorzaak van probleemgedrag.
Daarna kun je kijken naar voeding. Een rantsoen moet bestaan uit ruwvoer en als het nodig is brok ter aanvulling. Ter illustratie, mijn paard van 1,70 was heel heet en kreeg daarom maar een 3/4 kilo basisbrok per dag op Z niveau.
Ook het zadel kan een rol spelen, maar je geeft al aan dit niet het geval te zijn.
Om het opstappen veilig te maken:
1. Opstappen op harde tegels ipv de bak.
2. Rechter teugel helemaal lang en slap, met een boogje, en linkerteugel heel kort. Niet trekken, geen strakke hand, gewoon alleen kort. Hals echt volledig in laten buigen tijdens het opstappen. Eerst hangen in deze positie. Daarna om de as laten draaien. Gaat dat goed dan pas gaan zitten. Dan weer om de as laten draaien tot de pony genoeg ontspant. Eventueel naar de andere kant helemaal ombuigen en om de as laten draaien. Daarna pas recht laten stellen in de hals. Met afstappen dezelfde buiging laten nemen.
Maar eigenlijk vind ik gewoon dat het niet veilig is voor een kind en denk ik dat het beter is dat de pony terug gaat.
Je kunt met een dierenarts overleggen of het een optie is om bloed af te nemen. Sommige doping blijf je vrij lang zien in het bloed.
Tip voor een volgende keer is bloed af laten nemen bij de aankoopkeuring, dat kan dan gecontroleerd worden. Als dit wel gebeurd is en er niks te zien is in het bloed neem ik mijn woorden terug.
Verder. Voor zover ik weet, heb je onder nederlands recht, het recht om binnen twee week na aankoop, de aankoop te annuleren wannneer er gebreken blijken te zijn. Pin me hier niet op vast, maar dat is wat ik recent nog mee kreeg. Ik zou even een aantal paardenadvocaten een belletje geven. Reus advocatuur wilt wel eens telefonisch kleine korte tips geven.
Citaat:Ik weet redelijk wat van de geschiedenis, wel gekleurd aangezien van vorige verkopers, en ben dat zelf nagegaan, nog een reden waarom me dit gedrag verbaast.
Pony is wel redelijk recent geïmporteerd (geen Spanjaard), maar ik heb heel uitgebreide verkoopfilmpjes van hem van waar hij vandaan komt. Er is mee gecrosst, gesprongen, vossenjacht mee gereden en dressuurmatig mee gereden. Als hij loopt is ook echt te zien en te merken dat hij heel goed doorgereden is. Knopjes zitten er echt op, teveel om in een maandje gedaan te zijn. Op verkoopfilmpjes is zelfs opstappen en langs groot verkeer te zien.
In de omgang is hij écht braaf, hij is goed opgevoed. Ook bij een kind, en sowieso laten we kind niet in haar eentje rommelen, ook al is ze heel handig. Hij schrikt op de grond overigens juist nergens van, koele kikker en bijzonder vriendelijk.
Natuurlijk snap ik dat verhuizen heel wat is, maar bij de verkoper werd ook aangegeven dat ze er gelijk opgestapt zijn en hij niet snel onder de indruk is. Misschien juist een enorme binnenvetter hoor, en dat dit de druppel was, maar dat maakt hem niet minder ongeschikt.
Waar ik hem kocht stond hij buiten, waar zij hem daarvoor vandaan hadden juist altijd op stal, geen weide of paddock zelfs. Hij staat hier ook niet alleen.
Voer is nagevraagd, hij krijgt zeker niet teveel. Geen sportbroek oid, hij krijgt Florian, een beetje seniores Priores en onbeperkt hooi momenteel. Hij is vrij schraal overigens, mag echt duidelijk gewicht bij.
Werkritme is zeker minder dan bij verkoper (vooral aangezien er niemand meer op gaat en het ook überhaupt niet lukt), maar meer vrije beweging, paddockje daar was misschien 5x5. Wel dagelijks gelongeerd (kende hij naar mijn idee niet, maar wel braaf) en een dagelijkse wandeling.
Supertje schreef:Voor de geïnteresseerden heb ik overigens (verkoop)filmpjes van de pony in Ierland waar ook opstappen en nog veel meer op staat, en ook filmpjes in Nederland, maar die zal ik even moeten uploaden. Ik ga ze niet in het topic zetten, maar wie geïnteresseerd is kan een pb sturen.
Supertje schreef:Wat betreft het opstappen, dat is echt onmogelijk en onveilig op deze manier bij deze pony. Ook ingebogen rent hij opzij met de kans op vallen. Op het harde ga ik niet eens proberen, vind ik écht te gevaarlijk, ook voor een volwassene. Reactie is enorm heftig. Verder zou ik het normaal met je eens zijn.
Wbt bloed afnemen, is gebeurd bij de keuring. Reden dat sedatie me echt heel onwaarschijnlijk lijkt is dat hij verder gewoon hartstikke wakker (maar braaf aan de hand) was, en hier verder behalve met opstappen dus qua gedrag echt hetzelfde is.
Recht om te annuleren bestaat niet helaas. Er zijn wel rechten bij koop op afstand, daar mag alles terug zonder opgaaf van redenen binnen 2 weken. Veel mensen nemen aan dat het bij een fysieke ‘winkel’ (of stal in dit geval) hetzelfde is, maar dat is zeker niet zo, dat veel winkels het aanbieden is coulance van de winkel, geen wettelijk vastgelegd recht.
Er bestaat wel non-conformiteit, verborgen gebreken en dwaling. In alle gevallen moet je de verkoper in gelegenheid stellen het ‘product’ te herstellen, of een gelijk ‘product’ aan te bieden. Als dat onmogelijk is kan de koop ontbonden worden.
bigone schreef:Ze dreigt helemaal niet met juridische stappen maar vraagt zich terecht af wat haar mogelijkheden zijn. En de verkoper heeft gezegd langs te komen zoals ik heb begrepen.
Niqui schreef:@Agee: het is goed om nu al juridisch advies te vragen. Dan weet je waar je aan toe bent en wat je rechten zijn. Juridische stappen neem je pas als dat nodig is.
Gooiske schreef:Ik ben zo vrij geweest, even te neuzen in je berichten in andere topics....
Leuke pony!
Maar heel eerlijk?
Het zadel lijkt mij te groot (te lang) voor deze pony, evenals de pony zelf.... een E pony voor een meisje van 9 is enorm aan de maat, net 2 maanden geleden geïmporteerd uit Ierland en als ik dan lees wat er allemaal al met deze pony gedaan is vind ik dat behoorlijk heftig voor een pony van 6.
Voor een 9 jarig kind van 1.42 zou ik persoonlijk voor een c pony of een kleine D hebben gekozen.
Gooiske schreef:Ik ben zo vrij geweest, even te neuzen in je berichten in andere topics....
Leuke pony!
Maar heel eerlijk?
Het zadel lijkt mij te groot (te lang) voor deze pony, evenals de pony zelf.... een E pony voor een meisje van 9 is enorm aan de maat, net 2 maanden geleden geïmporteerd uit Ierland en als ik dan lees wat er allemaal al met deze pony gedaan is vind ik dat behoorlijk heftig voor een pony van 6.
Voor een 9 jarig kind van 1.42 zou ik persoonlijk voor een c pony of een kleine D hebben gekozen.