'Mag het paard volledig gekeurd worden?'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:09

Babootje schreef:
Ayasha schreef:
Ik ben geen verkoper. :+ heb wel wat keuringen gezien waar ik koper noch verkoper was. Frappant dat de blessure dan ontstaat na de buigproef. Niet toen ie van de weide kwam. En dan liet je de mijne maar mooi staan. Maar daar werd geen buigproef op gedaan door een DA waarvan ik de deskundigheid niet ken.

Het kan best dat er na het klinisch onderzoek een blessure naar boven komt, maar dan zat die er hoogstwaarschijnlijk al. Je kunt onmogelijk het paard een blessure trekken met een buigproef.
Maar keuren bij een paardenarts/keuringsarts is natuurlijk altijd een aanrader.
Maar succes met paardenverkopen dan. :+ Er is toch niemand die een paard gaat kopen terwijl de verkoper al zegt dat de klinische keuring niet uitgevoerd mag worden (door de dierenarts van je eigen keuze)?
Dat is zo ongeveer regel 1 die je in acht moet nemen als je een paard gaat kopen. Keuren bij een DA van eigen keuze.

Genoeg mensen die een verkoper op de blauwe ogen vertrouwen en een paard zonder enige vorm van keuren kopen. Ben met lesgeven bij zoveel mensen geweest die een paard zonder keuring gekocht hebben. Ik ben daar zo verbaasd over, dacht dat het algemeen bekend was dat je een paard altijd moet laten keuren.

De verkoper van mijn huidige paard vond een keuring niet nodig, want hij kende het paard en die was goed zei hij. Paard heb ik wel klinisch laten keuren en was idd goed, maar toch liever een paard wat goed bevonden is door de VA dan alleen door de verkoper.

Sas_Mon

Re: 'Mag het paard volledig gekeurd worden?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:25

Dat ik een 1.5 jarige kocht mocht ik haar wel laten keuren maar de DA gaf aan dat rontgen op die leeftijd geen zin had. Ze is klinisch gekeurd en de verkoper gaf aan dat als ik haar met 3 wilde laten rontgenkeuren en ze niet goed was ze terug mocht en ik mijn geld terug zou krijgen. Ze was netjes opgevoed dus buigproef en ernaast stap en draf was geen probleem. Longeren had ze nog nooit gedaan dus dat was hard meerennen op een circel op het harde en los in de bak voor het zachte. Een beetje improviseren op die leeftijd hoort erbij lijkt me. Keuring gebeurde op de stal waar ze stond dus geen stres met trailers enzo.
Als een eigenaar aangeeft dat ik niet mag keuren zou ik vragen waarom. Als het paard niet halstermak oid is snap ik het. Maar dan werk je er een paar dagen mee tot het wel kan lijkt me. Als het paard echter "gewoon" opgevoed is zou ik hem laten staan als ik niet mag keuren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:33

Ik kan me nog best voorstellen dat sommige mensen die een paard te koop hebben, geen zin hebben in het potentiële gedoe van laten keuren op een andere locatie en dan liever afwachten of iemand het dier meeneemt zonder keuring of na alleen keuren op het eigen terrein.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:35

Rontgenfoto's bij veulens worden meestal met 18 maanden gedaan. Dat is wel een beperkte reeks foto's. Dan kun je in ieder geval de grootste gebreken uitsluiten. Dus je DA is niet helemaal correct geweest.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:39

Goh ik ken eigelijk niemand die zijn paard op foto heeft laten zetten voor aankoop. Alleen een bevriende fokker van sportpaarden, die zetten wel standaard hun 2jarigen op de foto en beslissen dat of ze gaan voor keuring / houden / verkoop.
Of het verstandig is of niet laat ik in het midden, maar ik denk wel dat er dus genoeg mensen zijn waaraan een verkoper het paard zo kwijt kan.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:42

Vorige week heb ik mijn paard verkocht . Van de kopers hoefde ze niet gekeurd te worden. Zelf heb ik gezegd dat ik dit wel wil. Ze is altijd gezond geweest maar ik kan er ook niet inkijken. Dat verkopers het niet willen snap ik niet het geeft jezelf ook bescherming als er achteraf wel iets is .
Bij mij was het of keuren of contract tekenen dat koper zelf er voor kiest niet te keuren .
Uiteindelijk wel gekeurd .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:43

Meestal zetten de fokkers van sportpaarden hun enters tussen 18 maanden en 2 jaar op de foto. Meestal een beperkte reeks "veulenfoto's" om de grootste gebreken zoals chips uit te sluiten. Afhankelijk van de kwaliteit van het paard worden of de chips verwijderd en wordt het paard verder opgefokt of belandt het dier met chip en al (of andere gebreken) in de handel.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:44

Vlgs mij hangt het ook af van de prijsklasse waarin je een paard koopt. Ik heb alleen mijn laatste paardje volledig laten keuren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:45

genja schreef:
Vorige week heb ik mijn paard verkocht . Van de kopers hoefde ze niet gekeurd te worden. Zelf heb ik gezegd dat ik dit wel wil. Ze is altijd gezond geweest maar ik kan er ook niet inkijken. Dat verkopers het niet willen snap ik niet het geeft jezelf ook bescherming als er achteraf wel iets is .
Bij mij was het of keuren of contract tekenen dat koper zelf er voor kiest niet te keuren .
Uiteindelijk wel gekeurd .

Het is ook voor de verkoper zelf een bescherming. Keuren en een goed contract opstellen voorkomt een hoop gezeur achteraf.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:47

sunny43 schreef:
Vlgs mij hangt het ook af van de prijsklasse waarin je een paard koopt. Ik heb alleen mijn laatste paardje volledig laten keuren.

Zeker waar. Een keuring - zeker met RX - is toch een hoop geld. In de lagere prijsklasse zit niet voldoende verdiencapaciteit om dat eruit te halen. Bovendien is de kans groot dat een paard in de lagere prijsklasse "iets" heeft. Dat "iets" hoeft niet altijd een reden te zijn zo'n paard niet te kopen.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:59

Babootje schreef:
sunny43 schreef:

Zeker waar. Een keuring - zeker met RX - is toch een hoop geld. In de lagere prijsklasse zit niet voldoende verdiencapaciteit om dat eruit te halen. Bovendien is de kans groot dat een paard in de lagere prijsklasse "iets" heeft. Dat "iets" hoeft niet altijd een reden te zijn zo'n paard niet te kopen.

Als je het paard koopt voor eigen gebruik (niet voor het doorverkopen of wat dan ook) is mijn mening dat de prijs niet uitmaakt voor keuren... Het verdriet dat je ervan hebt is net zo groot bij 2000 euro als bij 15000 euro. Via de harde weg geleerd, dus alles gaat bij mij volledig op de foto om zoveel mogelijk uit te sluiten.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:08

Ik heb ooit een paard verkocht waarvan de kopers 200 gulden (lang geleden) minder boden als de vraagprijs en keuren hoefde dan niet. Ze zagen zo wel dat het dier goed was. Van mij hadden ze alles mogen keuren en achteraf was dat voor hun ook beter geweest. Ik wist oprecht niet beter of dier was goed. ooit kreupel of ziek. Bij hun na een half jaar flink aan het werk bleek hij volledig versleten op beide spronggewrichten. Heeft nog een paar maanden op de wei gelopen en kon toen echt niet meer. Was al hun 3e"miskoop" en ik heb mij zo schuldig gevoeld dat ze nu weer een paardje waar ze veel om gaf moest wegbrengen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:10

Veelal vragen mensen om keuring kosten koper. Bij afkeuring zou de rekening dan voor de verkoper zijn.
Daar zeggen verkopers soms nee tegen.
Kosten delem bij afkeuring wordt ook regelmatig voorgesteld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:11

Maar,de vraag was eigenlijk,waarom een verkoper keuren niet zou toestaan.Zeker als het dan ook nog kosten koper is,zoals in mijn kringen altijd gebruikelijk was.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:15

Kosten koper is iets anders dan kosten opdrachtgever. Dat probeerde ik juist aan te stippen.
Kosten koper suggereert dat als je niet koopt, je niet betaald.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:21

Keuren mag, op eigen kosten, zowel positief als negatief koop advies.
De koper wil gekeurd hebben, niet de verkoper. Misschien ligt het ook aan prijs klasse al zie ik ook in de lagere prijsklasse meer mensen die willen keuren.

Als een verkoper geen keuring wil, valt het automatisch af.
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 07-03-21 16:23, in het totaal 2 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:23

Een reden om nee te zeggen mbt keuren kan zijn omdat sommige mensen wanneer ze horen dat het paard ergens een tweetje heeft direct afhaken/eerst met heel bokt wil overleggen of kopen niet een te grote gok is/ gelijk 2.000 euro korting op verkoopprijs willen want het paard heeft nu een bemerking.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:34

Een 2 is niets mis mee. Dat levert geen bemerking op.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:36

Als een paard niet gekeurd mag worden laat ik hem staan. Ik heb dan meteen het idee dat er iets mis mee is.

Nu heb ik een week of 2 terug een paard op de foto laten zetten en was dus niet goed. Verkoper (handelaar) verkoopt haar nu gewoon zonder te vermelden dat er iets mis mee is...
Voor toekomstige kopers vind ik dit wel erg sneu, als ze alleen klinisch wordt gekeurd dan nemen ze haar misschien wel mee...

Ik heb er nu 1 gevonden die al op de foto was geweest. Laat deze alleen nog eens klinisch keuren :o

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:39

Ik wou eens een paard kopen vooral voor het springen en die bleek daar met de keuring niet geschikt voor te zijn, was zo blij dat we de keuring hadden gedaan, wel ontzettend balen voor de eigenaren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:48

smurffie schreef:
Kosten koper is iets anders dan kosten opdrachtgever. Dat probeerde ik juist aan te stippen.
Kosten koper suggereert dat als je niet koopt, je niet betaald.

Nee,met k.k. bedoelt men dat degene die hem zou willen kopen de keuring betaalt.Ook als hij n.a.v. het keuringsrapport besluit niet te kopen.Overigens gaat het,zoals jullie allemaal toch weten,niet om goed-of afkeuren maar om een positief of negatief koopadvies voor het doel wat de geinteresseerde heeft aangegeven.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:51

Als ik paarden verkoop dan is keuren vrij voor kosten koper en is er geen handel in de prijs. Ik verkoop de lagere prijsklasse paarden, dan is er weinig speling in de prijs. Sowieso staat het paard dan vaak langer bij mij op stal dan bij iemand die ze meteen zo wilt hebben.
Wel laat ik ze klinisch keuren van te voren om zeker te zijn een gezond paard te verkopen.
Reden om te zeggen geen foto’s; ik verkoop al een paard in lagere prijsklasse (vaak dan ook geen sportpaarden). Als dat paard dan ook nog een bemerking blijkt te hebben dan heeft het helemaal geen waarde meer.

Al is bij mij keuren altijd vrij omdat ik gewoon een gezond dier wil verkopen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:55

Ik heb mijn paard als wilde kraai gekocht van 1.5 jaar die net een halster kende. Stilstaan kon ze niet eens. Dus die is tot op de dag van vandaag niet gekeurd. Heb nog wel veel contact met de handelaar. Puur updaten. Vind hij erg leuk en ben ook nog bij hem terug geweest om te dekken met zijn hengst. Daarbij zou ik voor een ander paard bij deze handelaar komen maar zei hij deze af want het dier zou niet eerlijk zijn , die wou hij niet aan mij verkopen.

Achteraf naïef. Maar heb ook geen zin om met een onopgevoed paard bij de dierenarts te komen. Tot op de dag van vandaag nog nooit kreupel of ziek geweest gelukkig

Mocht ik van te voren al niet mogen keuren van een verkoper laat ik hem zeker staan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:59

Veraaaaah schreef:
Als een paard niet gekeurd mag worden laat ik hem staan. Ik heb dan meteen het idee dat er iets mis mee is.

Nu heb ik een week of 2 terug een paard op de foto laten zetten en was dus niet goed. Verkoper (handelaar) verkoopt haar nu gewoon zonder te vermelden dat er iets mis mee is...
Voor toekomstige kopers vind ik dit wel erg sneu, als ze alleen klinisch wordt gekeurd dan nemen ze haar misschien wel mee...

Ik heb er nu 1 gevonden die al op de foto was geweest. Laat deze alleen nog eens klinisch keuren :o

En hoelang geleden is deze op de foto geweest? Anders is dit ook niet slim.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:08

Eind januari dit jaar dus echt heel recent, ga wel vragen of mijn DA ze nog eens wil checken.