Paard kijken in belgie in corona tijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Paard kijken in belgie in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:03

Dat is dus wat ik zeg: het antwoord op de vraag 'mag dit?' is nee. Wat je dan zelf verder met dat antwoord doet en of je vindt dat jij wel de grens over mag, dat is een andere zaak en ieders eigen keuze.
Maar dan moet je dus ook niet steigeren wanneer iemand zegt dat je de mazen van het net aan het opzoeken bent, want dat is dan gewoon zo.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:05

Het gaat niet om alleen 'veilig' zijn en een mondkapje opdoen, het gaat om je contacten beperken. Het gaat om contacten tussen landen zoveel mogelijk beperken indien niet noodzakelijk. Dus ja, daarin is 'het mag' of 'het mag niet' verhaal wel van belang. Er is voor ons bepaald dat bepaalde dingen niet mogen OM contacten te beperken. Ik ga dus volledig met Gini akkoord. Ik gun het TS heel hard, maar liever even wat later alsjeblieft.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:25

Met contacten beperken ben ik het 200% eens. Maar of TS nu in NL naar een paard gaat kijken of in B, het aantal contacten blijft net hetzelfde. En ik mag hopen dat de ganse transactie buiten gebeurt en dat iedereen zich aan mondmaskers-afstand-handhygiene houdt. Daar maak je dan vooraf afspraken over. Uiteraard is het niet het moment om een rondje langs een aantal handelsstallen te maken. Maar ik begrijp van TS dat ze heel gericht naar 1 paard wil gaan met de intentie om dat te kopen.
Het paard is misschien niet onmisbaar voor haar studie, maar wel een pluspunt.
De grenzen sluiten is ingevoerd om te vermijden dat er exotische varianten van het virus aangevoerd worden en om te vermijden dat er een hele hoop mensen op 1 plek samenkomen, bv omdat winkels in het ene land open zijn en in het andere land gesloten. Zoals gisteren in Decathlon in Turnhout. Dat is echt niet ok. Duidelijke overtredingen én een duidelijk risico. Maar daar werden dan weer geen boetes uitgeschreven. Terwijl de wet net gemaakt is om dergelijke situaties te vermijden, dus dat is dan weer raar.
Voor alle duidelijkheid: ik vermijd (als Belg) alle winkels, ook al 'mag' dat hier. Het is niet omdat iets 'mag' dat het ook een goed idee is. En niet alles wat 'niet mag' is zo vreselijk gevaarlijk, denk maar aan een wandeling waarbij je even over de grens gaat.
We gaan er toch moeten leren mee leven, het sluiten van de grenzen is alvast verlengd tot 1 april.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:33

Nee.
Ik ga niet eens naar m'n trainingspaard nu.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:38

Maar ik denk dat jullie de regels iets te streng nemen. Je mag de grens wel over, zelfs om te winkelen. Het gaat ik België om die 48 uur of langer want dan moet je in quarantaine. Voor werk school of eender wat mag je eigenlijk de grens over, alleen niet om op vakantie te gaan. Je moet gewoon die verklaring op eer bij hebben. Geloof mij ik steek wekelijks bijna 20 keer de grens over, zeker dat dit geen probleem vormt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:41

Ik neem juist niets. Ik geef een zeer objectief antwoord op de vraag, juist zoveel mogelijk van subjectiviteit gespeend.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:56

Je mag de grens helemaal niet over om te winkelen, hoe kom je daar nu bij?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:08

k_m schreef:
Maar ik denk dat jullie de regels iets te streng nemen. Je mag de grens wel over, zelfs om te winkelen. Het gaat ik België om die 48 uur of langer want dan moet je in quarantaine. Voor werk school of eender wat mag je eigenlijk de grens over, alleen niet om op vakantie te gaan. Je moet gewoon die verklaring op eer bij hebben. Geloof mij ik steek wekelijks bijna 20 keer de grens over, zeker dat dit geen probleem vormt.

Die 48h is al lang achterhaald hoor. Je mag voor recrea-touristische uitstappen helemaal de grens niet over, zelfs niet voor 1h.

Winkelen als belg in Nederland mag enkel op voorwaarde indien je in een grensgemeente woont en naar je plaatselijke winkel om levensnoodzakelijke middelen gaat. En zelfs dan moet je een document invullen.

Antwoord op TS haar vraag: NEE.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:09

Ts, heb je nu wel/niet een paard voor de opleiding te volgen?

Ik zou eerst kijken of er een mogelijkheid is tot het krijgen van een leenpaard.
Heb je alleen een paard nodig buiten de opleiding, dan zou ik tóch nog even wachten ..
Is het écht noodzakelijk voor je studie zou ik het mss wel doen.
Maar volg dan alle regels zoals je registratieplicht of verklaring op eer.

Het is ook niet dat TS lekker gaat shoppen of met tante Bep op de koffie gaat met nog 7 andere tantes en de kleinkinderen erbij en ...
Bij de bezichtiging van een paard kan je voldoende afstand houden van mekaar lijkt me.
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 08-02-21 14:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:10

Recreatief winkelen (een shoppingtrip naar Amsterdam bv.) mag niet. Inwoners van grensgemeenten en hun buurgemeenten mogen de grens wel over voor dagdagelijkse activiteiten (bv. naar de supermarkt). De gemeente waar k_m woont (Brecht) is een buurgemeente van een grensgemeente, dus volgens de coronamaatregelen mag zij daarvoor de grens over.

Maar de sprong 'ik mag dit, dus wat TS wilt zal vast ook wel mogen' snap ik dan weer niet. Geen enkele factor komt overeen. Je kan niet zomaar 'grensgemeente' en 'dagdagelijkse bezigheid' vervangen door 'overal in het land' en 'paard kopen'.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:22

Ik ga me er maar niet meer mee bemoeien. Ben 100% zeker dat TS zonder problemen de grens over komt met haar attest op eer. Je gaat een paard bekijken niet meer niet minder. Het is dan ook nog eens voor school doeleinde. Kan je wel zeggen dat er in NL ook paarden zijn, maar exact hetzelfde paard niet en wie weet heeft ze wel echt net dat paard nodig, dat weet geen enkele agent.

Je komt de grens echt makkelijk over met deze reden, en dan ga je echt geen onverantwoorde dingen doen. En ja ik hou mij zelf enorm goed aan de Corona maatregelen, maar overdrijven is ook een vak. Dit vormt geen risico en dat gaat echt geen problemen opleveren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 15:03

Waarom wordt een objectief en juist antwoord op een duidelijke vraag gezien als overdrijven?

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:31

Je kan ook perfect corona-veilig een museum bezoeken, maar die zijn in Nederland nu ook dicht voor een reden. Het gaat om contacten zoveel mogelijk beperken. Ik ben geen vragende partij om nog lang in deze miserie te zitten, ik hoop dat iedereen zich dan ook zoveel mogelijk houdt aan alle maatregelen.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:19

Gini schreef:
Waarom wordt een objectief en juist antwoord op een duidelijke vraag gezien als overdrijven?

Jij zegt het mag niet, maar valt nog wel wat over te zeggen hoor. Ze gaat een paard kijken dat ze nodig heeft voor haar studie. Kan ze paarden kijken in Nederland? Ja, dus gaat ze in België iets doen wat in Nederland niet mag, nee. Staat exact ditzelfde paard ook in Nederland, nee. Zeker omdat het met studie is gaat ze dus 0,0 problemen hebben met de grens over te komen, mits attest op eer. Dus je kan wel objectief antwoorden maar het klopt niet, geen enkele agent gaat je terug sturen in deze situatie.

Het voorbeeld van de archeologie bv ook, als dat voor studie doeleinde is mag dat wel. Echter zijn de musea dicht dus niet relevant. Het is niet de bedoeling dat je iets gaat doen wat je in je eigen land niet mag, maar een paard bezichtigen mag gewoon in beide landen. :)

Eigenlijk komt het er op neer dat de regels gewoon niet volledig waterdicht / duidelijk zijn. Er zijn hier al veel verschillende opvattingen. Komt nog bij dat er in realiteit amper tot niet gecontroleerd wordt. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:34

Ik volg Gini wel. Er staat duidelijk dit in haar bericht:(quoten wil even niet lukken)

Studieredenen
- Reizen van leerlingen, studenten en stagiairs, die in het kader van hun studies een uitwisseling volgen;
- Onderzoekers met een gastovereenkomst.

Geen van beide is van toepassing op TS. Ze volgt geen uitwisseling (ze is student in eigen land, namelijk NL) en het is geen onderzoek met gastovereenkomst.

Winkelen kan en mag uitsluitend indien je zelf woonachtig bent in een grensgemeente. Een paard kopen schaar ik nou niet bepaald onder "winkelen".

Trouwens, ik mag er toch even van uit gaan dat deze opleiding in september is gestart. We zijn februari. Als je aan zo'n opleiding begint wéét je dat je een eigen paard moet hebben of over een studiepaard beschikken. Uiteraard kan er altijd wel wat gebeuren waardoor je even zonder paard zit, maar voor nu is het helaas niet toegelaten om voor zulke dingen even lekker de grens over te rollen. Dit is geen essentiële verplaatsing. Paarden zat te koop in NL. Ofwel trek je je budget omhoog, ofwel zoek je langer door. Dat zijn voorlopig de enige geldige opties, jammer maar helaas.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:16

Ik ben benieuwd waar TS woont. Mocht ze in een grensgemeente wonen en ook naar een grensgemeente in België te gaan. Dan kan het. Maar het is niet de bedoeling dat ik als grensbewoner in Brussel boodschappen ga doen. Je mag officieel alleen naar je grensgemeente. En eigenlijk ook alleen wat je hiervoor ook deed.
Verder lijkt me een paard kopen niet noodzakelijk. Dus vrij duidelijk. Dat het kan is wat anders dan dat het mag.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 23:48

Ik ben benieuwd. Ben je nog wezen kijken ts?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 00:15

k_m schreef:
Je mag wel de grens over met een verklaring op eer. Daarin moet je vermelden tussen welke data je reist. Dit kan je gewoon op internet vinden. Als jij zegt dat je een paard gaat bezichtigen gaat daar volgens mij niemand moeilijk over doen. Daarbij ben ik afgelopen week minstens 12 keer de grens over geweest voor werk, geen enkele keer gecontroleerd geweest..

Precies formulier van eer invullen aanvinken wat klopt voor jullie reis en gaan. Geen enkel probleem

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 00:19

Ik had een van mijn fretten in Belgie onder gebracht voor dekking. Die moest ik terug gaan ophalen, maar dat was ook geen geldige reden. Terwijl als ik met het RIVM belde die dag, zij zeiden dat ik gewoon de grens over mocht als ik niet langer dan 48 uur daar zou verblijven. Nou, ik kon bij de grens terug. Werd niet doorgelaten. Gelukkig woon ik er vlak tegen, dus niet echt ver moeten rijden. toen ik nog eens het rivm belde zei ze dat ik geen geldige reden had om naar belgie te rijden. Ze weten het dus zelf ook niet.

Ik zou dus momenteel lekker verder zoeken in Nederland naar een paard. Straks heb je een leuk paard in belgie gevonden en kun je hem een week later ophalen maar mag je tegen die tijd de grens weer niet over. Ik zou het risico niet nemen.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 01:02

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 01:24

Charaz schreef:

Bedankt voor deze! Moet volgende week met een pony naar de kliniek in België, maar had nog niet gevonden (ook niet gezocht) dat ik deze dan ook in moet vullen.
Nou wordt je met een auto van een kliniek in Nederland niet erg vaak gecontroleerd kan ik je vertellen, maar weet niet hoe streng de Belgen daarmee zijn. Maar deze verplaatsing is wel noodzakelijk, dus hoop het het soepel gaat. Rij niet voor m’n lol 2,5 uur met de trailer enkele reis.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 09:30

In de verklaring op eer kan je letterlijk invullen dat het om dieren te verzorgen is / medische noodzaak.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 09:51

k_m schreef:
In de verklaring op eer kan je letterlijk invullen dat het om dieren te verzorgen is / medische noodzaak.

Ja en voor opleiding ook. Paard is voor de opleiding. Ik ga zo vaak België in. Dus weet echt wel wat wel en niet kan, sommige hier roepen maar gewoon wat.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 09:57

Wat wel en niet mag staat in bovenstaande link.

Woon in Luxemburg en ook voor ons gelden de regels zoals daar beschreven.
Laatst bijgewerkt door Getup op 21-02-21 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:02

keona schreef:
k_m schreef:

Ja en voor opleiding ook. Paard is voor de opleiding. Ik ga zo vaak België in. Dus weet echt wel wat wel en niet kan, sommige hier roepen maar gewoon wat.

Of je bent gewoon nog nooit tegen gehouden en denkt dat je niets doet wat niet mag. Ze zijn hier al 2 dagen serieus aan het controleren op de grensovergangen en er zijn al heel wat mensen terug gestuurd. Als iemand in dit topic niet eens de grens over mag om haar eigen fret terug op te halen, ga je ook niet de grens over mogen om naar een paard te gaan kijken dat niet eens je eigendom is, zelfs al is het een potentiële aankoop voor je opleiding.