Staldrama maar fijne stal, what to do?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: Staldrama maar fijne stal, what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:22

Lieve ts. Wat n klöten situatie.

Ik zou me inderdaad ook beperken tot hoi en doei.

Wat ik ervaren heb, is dat dit soort mensen vaak geen eeuwig leven op een stal hebben. Het zijn vaak stal hoppers, die toch weer gaan kijken of ze het ergens anders beter kunnen krijgen. Of, nog mooier, zodra de rollen worden omgedraaid, dus dat iedereen over dat clubje kletst, dan hebben ze al gauw het gevoel "dat ze op hun tenen moeten lopen" en zijn ze vertrokken.

De echte zitters blijven wel, en heb je ook vaak geen last van.

Soms speelt leeftijd of onzekerheid ook mee. Ik praat het niet goed, maar vaak komt dat gebemoei ergens weg.

Stal eigenaren pikken het maar tot zo ver en niet verder.

Heel veel kracht en sterkte toegewenst. Alleen met een lange adem, ene oor in en uit en een grote (hoe aso het ook klinkt) middelvinger (figuurlijk dan eh) kom je het verste.

Dikke knuffel.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:37

Dat is zo jammer dat er rotte appels tussen zitten. Je zou denken dat iedereen die daar staat het paard als hobby heeft en niet met dat soort gezeik de boel lopen verzieken.

Een vriendin van mij heeft dat aan de hand gehad. Ze stond in de winter met haar paarden bij een stal bij de buren.(ze kan ook paarden aan huis hebben,maar in de winter vindt ze dit makkelijker) Daar was dus 1 typetje die vond dat zij wel alles kon bepalen wat daar gebeurde.
Helaas liet de staleigenaar dat gebeuren,omdat ze zelf niet zoveel sjoege had hoe een stal werkte.
Enfin er zijn allerlei issues geweest en uiteindelijk na een gebeurtenis waar de staleigenaar met eigen ogen heeft gezien hoe dwars dat persoon was, heeft de staleigenaar dat typetje de stal opgezegd.

Het is en blijft gewoon heel lastig,ik denk dat je het beste met de staleigenaar in gesprek moet gaan en blijven en misschien moet er eens een goed gesprek plaatsvinden.
Maar ook ik zou het contact met dat soort personen zoveel mogelijk beperken.

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:38

Lijkt wel of ik mijn eigen verhaal lees.. Wij hebben voorheen ook op pensionstal gestaan. Wat was dat vreselijk zeg! Net als bij jou een groepje pensionklanten die denken dat ze de boel runnen omdat ze er het langst staan.. als je eens een andere mening had dan had je een probleem. Het werd zelfs zo erg dat onze paarden gewoon niet meer buiten gezet konden worden, omdat zij hun paarden altijd in de paddocks hadden staan. Er waren helaas minder paddocks dan paarden.. wel eens iets tegen de staleigenaar gezegd en die zag het gebeuren e had zelf ook een hekel aan die groep, maar kon er volgens hem niks aan doen. Paarden dus zo snel mogelijk daar weg gehaald. Ik hoor nog wel via via nog iets, wij worden nog steeds zwart gemaakt daar. Maar ze doen maar. Onze paarden staan er nu heerlijk bij en geen drama meer.
Ik zou als ik jou was goed gaan afwegen wat je belangrijk vindt. Heeft je paard daar alles wat hij nodig heeft? Als dat zo is en jij kunt je over de drama heen zetten zou ik toch blijven. Dit soort types heb je overal. Alleen als je er echt niet meer tegen kunt, toch rondkijken voor iets anders, anders ga je echt met tegenzin naar je paard en dat zal je paard ook voelen. Heel veel sterkte!

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:39

Oh bah, wat naar.. Helaas heb je ze er tussen zitten. Aannemend dat ze ook gewoon volwassen zijn zou ik toch een keer om de tafel gaan zitten met de eigenaar van de stal. Je er over uit spreken is naar mijn idee een goede stap, al kan dat misschien een beetje spannend zijn. Gewoon aangeven dat je het niet fijn vind om in drama betrokken te raken en hun ongezouten mening ook niet altijd hoeft te horen. Als dat toch niet werkt of fijn aanvoelt, je grenzen aan gaan geven hierin, zo nodig wat kortaf zijn.
Hopelijk wil de stalhouder vooral ook meewerken, maar ik neem aan dat hij ook niet graag mensen ziet vertrekken door dit groepje.

Succes! :(:)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:54

Op elke stal zal je dat soort types tegen komen, jammer genoeg.
Hou de eer aan jezelf, gedag zeggen, je ding doen, de mensen waar je wel een klik mee hebt een praatje maken, geef die tantes geen voer tot roddelen, dat scheelt al de helft. Plus wat al meer genoemd is, geef aan dat je geen behoeft hebt om te roddelen over een ander net als dat je geen zin hebt dat er over jou geroddeld wordt, wellicht geeft ze dat stof tot nadenken. Ik denk altijd maar zo als ze over mij roddelen is hun leven blijkbaar niet erg interessant.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:05

Gelukkig heb ik stalhouders die dat soort gedrag niet pikken.
Als ze signalen krijgen dat mensen zich zo gedragen dan worden ze aangesproken. Blijven ze aan de gang dan worden ze weggestuurd. Iedereen weet zo waar ze aan toe zijn en op het moment is er een fijne groep pensionklanten.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:11

Vjestagirl schreef:
Ene oor in, andere oor uit. Als ze tegen je begint te praten gewoon zeggen "oh, ik kom hier voor mijn paard, niet voor gepraat over andere mensen" of "oh, dit interesseert me eigenlijk niet zo" en doorgaan waar je mee bezig was.

Dit!.

Ik sta ook op een stal met allemaal dames.
Drama ten top.
Ik bemoei me er niet mee, luister er niet naar en ga bezig met mijn paard.
:evaw:

Jaren geleden wel 'problemen' gehad met 1. Deze is verzocht een andere stal te zoeken.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 01-02-21 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:13

Esther schreef:
Als ze signalen krijgen dat mensen zich zo gedragen dan worden ze aangesproken. Blijven ze aan de gang dan worden ze weggestuurd. Iedereen weet zo waar ze aan toe zijn en op het moment is er een fijne groep pensionklanten.

Zo bij ons ook!
Alleen maar erg fijn!

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:17

Ik vind dit eerlijk gezegd nog meevallen, heb het echt veel erger meegemaakt. Helaas heb je dit op praktisch alle pensionstallen in meer of mindere mate wel.

Mijn tip: focus op je eigen paard en je eigen ding. Praat met mensen die je wel mag en waar je wel zin in hebt en hou het kort en zakelijk met de rest. En laat het los. Scheelt voor mij in ieder geval een wereld aan ellende want ik wilde inderdaad op een gegeven moment eigenlijk ook niet meer naar stal :j nu interesseert het me geen hol meer :+

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:18

Het is overal wel wat, denk ik.. Al is het wel heel jammer natuurlijk!

Ik zou ook het type van "hi - bye" zijn. En inderdaad, als ze beginnen zeiken tegen jou over anderen, vriendelijk maar duidelijk aangeven dat je zulke dingen niét wilt horen, dat je naar stal komt voor je paard en verder niks. Indien ze zouden zeiken tegen jou, over jou of je paard, zou ik dat meteen afkappen: als ik een mening van iemand zou willen, zou ik daar om vragen. Toch bedankt, maar hier heb ik geen boodschap aan.

Succes!

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:20

Jaren geleden met mijn pony op een stal gestaan die na uitbreiding (meer luxe) ook een 'ander type' mensen ging trekken. Daar zaten ook van die figuren tussen die altijd wel hun mening over anderen klaar hadden. Heb een keer toen ik de bak in kwam opgevangen dat ze over me zeiden dat 'zij weer, met dat karrepaard' er door moest. Dan weet je meteen hoe er over je gedacht wordt. Kon er niet mee zitten en heb het altijd van me af laten glijden. Ik kwam daar voor mijn pony en niet voor andermans mening.
Als je het echt niet naast je neer kunt leggen en echt met tegenzin naar stal gaat, dan kun je beter op zoek gaan naar iets anders.
Hou er wel rekening mee dat er overal wel wat is. :(:)

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:22

Oeh, dit heb ik ook gehad. Het is inderdaad eigenlijk een kwestie van negeren, hoi en doei en thats it. Maar uiteindelijk werkt dat echt niet meer. Lang verhaal kort; pensionstal waar we alles zelf doen, behalve het voeren. Groepje van 7, waarvan 2 echt het erg verziekten voor de rest. Roddelen, alleen eigen paarden binnen/buiten zetten, 'perongeluk' de deur van een ander paard niet goed op slot doen etc. etc.
Tijdens de corona crisis kregen we roosters, wie wanneer er mocht zijn dus nu was ik er eigenlijk altijd alleen of met 1 ander stalgenootje. Toen pas merkte ik hoe erg het mij belemmert in mijn plezier om naar de paarden te gaan. Ik ben dus verhuisd en ik ga met meer plezier dan ooit naar de paarden, maak me nooit meer zorgen of ze wel naar buiten gaan of weer veilig op stal staan etc..
Mijn paarden zijn ook veel relaxter nu, nu ik zelf ook weer echt met plezier en rust heen ga. Maak daarom de afweging voor jezelf wat je belangrijk vindt en of je over een jaar hier nog steeds wilt zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:36

Ik stond ooit bij een boer die ik altijd volledig vertrouwde.
Mede omdat hij altijd, met name rondom de paarden, wist wat er speelde - en tijd had voor een praatje. En bijna altijd goedgehumeurd was.

... ik een mindere periode op die stal heb ik af en toe wat balletjes opgeworpen. Niet met de intentie 'jij moet iets doen', maar 'ik wil dat je het weet'.
Zoiets als "Kees, ik wil even weten wat jij nou vindt. Iemand zei me daarstraks dat mijn Knollie te dik is en dat ik zus en zo moet doen. Wat vind jij?" (Ik heb ook wel eens gezegd 'ik noem geen namen'. Maar hij zei prompt terug 'dat hij wist wie ik bedoelde'.)

Aan de ene kant ben ik str*nteigenwijs (... op mijn leeftijd mag dat ook...) - aan de andere kant: hij ziet mijn paard dag en nacht, ook op allerlei momenten dat ik er niet ben. Zijn mening is dus belangrijk voor mij.

En het was met 1x balletje opgooien duidelijk dat hij vond dat ik mij er geen zier van moest aantrekken.
Waarop ik zei dat ik dat fijn vond om te horen.
Zowel mbt Knollie - en dat sprak ik uit; maar zijn 'afstand' tot 'dat clubje' deed me ook deugd.
En nog een paar maanden later heeft hij iemand 'van dat clubje' de stalhuur opgezegd.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:39

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:46

niet is zo irritant als de paardenmens wat dat betreft. Op mijn vorige stal ook altijd wel wat. mensen die overal wel wat van vonden en sommige mensen vermeed ik.. als zij de rijbaan in kwamen ging ik eruit...Ze negeren was bij mij de beste optie en onthouden dat ik niet iedereen leuk hoef te vinden. Gelukkig was de stalbaas neutraal en nam het voor niemand op dat vond ik wel goed. Nu sta ik op een kleinere stal en ondanks de faciliteiten stukken minder zijn heb ik nul last meer van mensen...

uiteindelijk kijk ik naar het paard. die staat er 24/7 ik kom er max 3 uur per dag.. zowel mijn paard als ik moet het goed hebben.. als je paard er goed staat zou ik proberen of je het kan negeren. zeg hoi en doei maar meng je niet in gesprekken en geroddel... als dat echt niet lukt en je op alleen op tijden kan komen waarbij je je niet prettig voelt ja dan zou ik overwegen om te verhuizen...

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:52

Als ik dit zo lees mag ik heel blij zijn met de pensionstal waar ik sta , daar is simpelweg nooit drama :') En als het er wel is blijft dat onderling bij de mensen waar het 'probleem' ligt.

Het lijkt mij super vervelend dat je met een niet fijn gevoel naar stal gaat , of zelfs helemaal niet meer gaat. Eigenlijk is het van de zotte dat je je niet prettig voelt op stal , terwijl dat wel zou moeten kunnen. Wat je zegt je komt er immers voor het verzorgen van je paard maar ook voor ontspanning. En als er geen ontspanning is omdat een paar mutsen het verpesten , gaat de lol er ook snel vanaf.

Ik hou mij altijd op de achtergrond op stal , op de voorgrond hoef ik ook niet te staan. Bij ons is iedereen vrij in wat hij of zij gaat doen met zijn paard. Bij ons op stal helpt iedereen elkaar in plaats van ongevraagde adviezen en of opmerkingen over je paard. Zodra er maar gebeurd en je vraagt om hulp krijg je dat ook van alle kanten. Ik zou persoonlijk wel verhuizen op den duur als de sfeer zo kapot is , dat ik met een onderbuik gevoel heen ga. Je gaat dan toch constant denken van 'waar zullen ze het nu over hebben' , 'gaat het ook over mij'?. Tenzij je dit goed kunt negeren en gewoon denkt van ach kan mij het ook schelen.

Ik vindt de sfeer op stal wel belangrijk. Nu heb ik echt mazzel met mijn stal en zou ik er voor geen goud wegwillen. Daarom heb ik ook een voorkeur voor kleine pensionstallen , met ongeveer dezelfde soort paarden.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:52

lnvdh schreef:
niet is zo irritant als de paardenmens wat dat betreft. Op mijn vorige stal ook altijd wel wat. mensen die overal wel wat van vonden en sommige mensen vermeed ik.. als zij de rijbaan in kwamen ging ik eruit...Ze negeren was bij mij de beste optie en onthouden dat ik niet iedereen leuk hoef te vinden. Gelukkig was de stalbaas neutraal en nam het voor niemand op dat vond ik wel goed. Nu sta ik op een kleinere stal en ondanks de faciliteiten stukken minder zijn heb ik nul last meer van mensen...

uiteindelijk kijk ik naar het paard. die staat er 24/7 ik kom er max 3 uur per dag.. zowel mijn paard als ik moet het goed hebben.. als je paard er goed staat zou ik proberen of je het kan negeren. zeg hoi en doei maar meng je niet in gesprekken en geroddel... als dat echt niet lukt en je op alleen op tijden kan komen waarbij je je niet prettig voelt ja dan zou ik overwegen om te verhuizen...

Dit. Het paard komt op de eerste plaats, altijd.
Natuurlijk moet jij je er ook goed voelen, maar ik ben van mening dat het overal wel iets is. Als dat "iets" niet met de paarden te maken heeft, is het meestal al goed voor mij. Dan moet het met de mensen al héél scheef lopen voor ik ergens vertrek waar mijn paard goed staat :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:53

Denk dat ik wel geluk heb dat wij zulke mensen niet op stal hebben. Spreek niet iedereen evenveel, maar heb eigenlijk nog nooit roddels of rotstreken opgemerkt.

Nou heb ik dat eerlijk gezegd maar op 1 stal gemerkt en dat was een stal waar veel jonge meiden (14-18) rond liepen. Die konden af en toe onderling wel katten.

Maar ik kom dus ook voornamelijk voor mijn eigen paard (en een praatje met sommige stalgenoten) op stal. :o Scheelt denk ik ook al veel

Lolaaa_54

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 13:09

Ohjeetje wat een verhalen, ze zeggen altijd dat er overal wel iets is, maar het is echt zo bij de paardenwereld. Goeie god zeg :n

Vjestagirl schreef:
Ene oor in, andere oor uit. Als ze tegen je begint te praten gewoon zeggen "oh, ik kom hier voor mijn paard, niet voor gepraat over andere mensen" of "oh, dit interesseert me eigenlijk niet zo" en doorgaan waar je mee bezig was.

Dit raden jullie massaal aan idd, denk dat ik dat maar ga proberen vol te houden, en goed dat jullie ook de invloed op de paarden benoemen, denk dat hier dat akelige gevoel van komt namelijk. Mijn ruin is de rust en positiviteit zelf, en die doet het allemaal niet zoveel wanneer ik wat uit mijn doen ben, na een ritje met hem is alles goed in de wereld. Mijn merrie daarentegen is super gevoelig voor mijn humeur en houding.
En als het echt uit de hand loopt idd maar eens in gesprek gaan met de stalhouder. Hopelijk kunnen ze op een dag gewoon in de achtertuin.
Dank voor de reacties en adviezen! :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:10

Als je echt met tegenzin naar je paard gaat door de sfeer, dan kan je paard wel een 5 sterrenhuisje hebben, maar kan jouw lol in je paard en alles er omheen wel danig onder druk komen te staan.

Is het mogelijk om de stalgenoten te negeren, of door op andere tijdstippen te gaan dan de stalgenoten die zo'n rot sfeer veroorzaken?

Als dat lukt, lekker blijven staan.
Als je je blijft ergeren en jouw plezier in je paard dusdanig verstoord wordt dan zou ik wel uitkijken naar een andere plek voor je paard. Je kunt 't via de staleigenaren proberen, maar aangezien je zegt dat het een clubje is wat er al het langst staat, kan het best het resultaat hebben dat je de sfeer uiteindelijk nog slechter maak.

De paardenhobby is duur genoeg, als je er geen lol meer in hebt, moet je dus of proberen de lol terug te krijgen door de sfeer op je huidige stal te verbeteren, of door eieren voor je geld te kiezen en een andere plek te zoeken voor je paard waar jij je wel kunt ontspannen en kunt genieten van je paard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:19

Als je gaat verhuizen kun je wel van de regen in de drup komen.Ik zou het in elk geval eerst met de pensionhouder bespreken.Die zal toch ook wel willen weten waarom zijn klanten niet tevreden zouden zijn of waarom ze weg willen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:20

Esther schreef:

Yep, meegemaakt op meerdere stallen dat een of meerdere mensen weg werden gestuurd om die reden. Ooit een hele groep werd weggestuurd, met keurige opzegging van reden en in acht neming van opzegtermijn, en binnen no time stond het weer vol en toen hebben we het toch gaaf gehad met elkaar.
Altijd was het een verbetering en bij aanname werd het ooit er bij gezegd dat bij vervelend gedrag er vertrokken moest worden.
Ooit ook meegemaakt dat iemand die echt altijd de poetsplaats uren en uren bezet hield werd weggestuurd. Ik had er echt nog nooit last van gehad want we bleven in de stal en waren het gewoon gewend, maar het was zooo gaaf dat we onze Hercule op die luxe plaats eens konden "wassen, drogen en strijken" toen ze weg was. Ik vind wegsturen een heel goed middel.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:23

pien_2010 schreef:
Esther schreef:

Yep, meegemaakt op meerdere stallen dat een of meerdere mensen weg werden gestuurd om die reden. Ooit een hele groep werd weggestuurd, met keurige opzegging van reden en in acht neming van opzegtermijn, en binnen no time stond het weer vol en toen hebben we het toch gaaf gehad met elkaar.
Altijd was het een verbetering en bij aanname werd het ooit er bij gezegd dat bij vervelend gedrag er vertrokken moest worden.
Ooit ook meegemaakt dat iemand die echt altijd de poetsplaats uren en uren bezet hield werd weggestuurd. Ik had er echt nog nooit last van gehad want we bleven in de stal en waren het gewoon gewend, maar het was zooo gaaf dat we onze Hercule op die luxe plaats eens konden "wassen, drogen en strijken" toen ze weg was. Ik vind wegsturen een heel goed middel.

Ik vraag me dan af wat je zo lang op de poetsplaats moet :') zal dat paard ook wel tureluurs van geworden zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:32

Oh gats ja Stal heksen. Zijn vaak ook dezelfde types die dag en nacht op stal hangen omdat ze niks anders hebben.
Wellicht het helpt je die vreselijke bemoei wijven eens flink de waarheid verteld namelijk dat ze eens moeten kappen met hun bemoeizucht omdat iedereen voor zijn plezier komt.
Confronteer ze maar eens met hun irritante gedrag

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:38

Dilan93 schreef:
Ik vraag me dan af wat je zo lang op de poetsplaats moet :') zal dat paard ook wel tureluurs van geworden zijn.
Ze genoot ervan en elk haartje etc kreeg een beurt en het paard glom als een spiegeltje, dat was duidelijk anders als bij ons, dus ik vond het echt niet erg. Wij waren meer van het rijden en die merens van ons die veel buiten stond was vaak te vies om aan te pakken. Dus hoppakee, gauw borsteltje erover met name zijn rug, hoefjes en rijden met die boender. Ik vond het echt totaal niet erg, alleen toen ze weg was, merkte ik wel hoe irritant ze eigenlijk aanwezig was. Dus de stalbaas heeft dat denk ik toch goed gedaan, ook al vond ik het heel erg sneu voor haar, want volgens mij had ze naast het paard niet veel.