Lopen of toch maar met de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:05

timokyana schreef:
Ik ben inmiddels 3x ongeveer 4 uur onder weg geweest te voet omdat mijn paarden niet of slecht te laden waren vanuit de kliniek naar huis.gelukkig ken ik inmiddels beter qua trailer laden.;-) Het is te doen ook ongetraind. Veel laten lopen waar het kan op het zachte ondergrond en regelmatig even een rust/ graaspauze.
Ik zou jouw shet met een serieus trauma dus niet de trailer in zetten met alles eruit en maar rijden. Ik heb respect voor je dat je hier begrip voor hebt en naar hem luistert.
Wel is dit iets wat ik in hele kleine stapjes zou gaan trainen. Ook het gebruik van een stal. Je weet nooit of je paardje ooit naar de kliniek moet en dan is het wel fijn als ze dit in alle rust geleerd heeft.

Dan moet je niet naar de kliniek moeten ivm een blessure waarmee je paard niet kan/mag lopen :=

Duke

Re: Lopen of toch maar met de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:25

Ik denk dat als lopen een goede optie is, je hiervoor het beste kan kiezen.

Je hebt een keuze in dit geval. Iedereen die roept: 'met spoed naar een kliniek is er ook weinig keuze', vergeten te zeggen dat ze nu wél een keuze heeft. Natuurlijk heb je dan geen keuze, maar nu kun je wel kiezen voor een andere oplossing. Een paard/pony kun je niet altijd maar afdwingen dat ze maar moeten pikken en slikken. Heel goed van TS dat ze hier met geduld en beleid aan wil werken, zodra ze op de andere stal staat, maar het niet wil forceren. Een sedatie geven, verergert de ervaring alleen maar, want alsnog in die trailer en niet meer de controle. Dat kan heel beangstigend zijn voor een paardje en kan averechts uitpakken de volgende keer dat je moet trailerladen.

Ik zou ook gaan wandelen. Je hebt het al helemaal uitgedacht en bent er zelf eigenlijk ook al over uit dat dit de beste oplossing is.

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 11:46

Bedankt voor de reacties. Ik ga volgende week zaterdag bij goed weer lekker lopen, inderdaad een fiets mee dat we kunnen afwisselen en extra vouwfietsje voor als we ook een stuk met haar aan de fiets willen doen (ga ik komende week eens oefenen, heel lang geleden eens gedaan maar ging niet top als ze een plukje gras zag haha). Ik ga komende week alvast wat stukken met haar wandelen en een beetje opbouwen. Mochten we standen onderweg en we haar echt niet meer mee krijgen kan de nieuwe staleigenaar ons altijd nog ophalen met de trailer, maar hopelijk natuurlijk niet nodig. Voor iedereen die zegt dat ze het maar moet leren en niet moet zeuren, ja heel graag maar niet te doen om dat nu te doen. Niet eerlijk naar haar en voor mij ook niet gezond. Bovendien gevaarlijk. Dus dat wordt iets om onder goede begeleiding rustig aan te pakken op een later moment.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:49

Aangezien je ook aangeeft dat je zelf stress hebt, is het misschien handiger om iemand anders haar te laten laden.
Dan pikt ze jouw stress in ieder geval niet op en gaat het misschien ook makkelijker.

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 11:51

Cayenne schreef:
Aangezien je ook aangeeft dat je zelf stress hebt, is het misschien handiger om iemand anders haar te laten laden.
Dan pikt ze jouw stress in ieder geval niet op en gaat het misschien ook makkelijker.

Laden is het probleem niet gelukkig, ze liep na dit gedoe de volgende dag alweer de trailer op (even checken of ze een trauma had). Is echt dat ze het gewoon doodeng vind zodra wij weg zijn, de klep dicht gaat en we gaan rijden. Zou het inderdaad liever allemaal aan iemand anders overlaten, maar het is inmiddels wel duidelijk dat ze mij het meest vertrouwd en dat ik haar het beste kan lezen en voorspellen wanneer het misgaat. Is me er eentje hoor dit :+ }>

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:02

Jeetje wat een gedoe... Klinkt niet alsof de pony een probleem heeft, meer alsof er vorige keer veel fouten zijn gemaakt. Zoals een paar mensen al zeiden: een kleine pony kun je het beste lost vervoeren, zonder hooinet en andere fratsen. Ze kan dan niet gaan hangen, achteroverslaan en vast komen te zitten. Alle problemen die je vorige keer ervaren hebt opgelost...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:18

_Celess schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik ga volgende week zaterdag bij goed weer lekker lopen, inderdaad een fiets mee dat we kunnen afwisselen en extra vouwfietsje voor als we ook een stuk met haar aan de fiets willen doen (ga ik komende week eens oefenen, heel lang geleden eens gedaan maar ging niet top als ze een plukje gras zag haha).

Net als bij wandelen en ander werk; streng en consequent zijn. Werken is werken, eten en grazen doet ze maar in haar vrije tijd.
Probeer haar voor te zijn als ze grasjes wil happen.

En, o.a. vandaar ook de tip, hoofdstel met bitje in. Als ze dan eens trekt, met kop in gras duikt oid dan kom je net ff wat beter in.
Ik begrijp dat je met iemand anders gaat.

Zorg dan dat diegene een kort dressuurzweepje bij zich heeft, om af te schermen, om de vaart er in te houden indien nodig, en ter correctie als pony toch probeert met kop t gras in te duiken.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:25

EmptyWords schreef:
gewoon gaan wandelen, als het een gezonde pony is, is 18 km gewoon stappen prima te doen.

Mee eens! Gewoon doen. Zie het als een leuk dagje uit!
Heb pony’s ook rijdend/lopend vervoerd om de stress van de trailer te vermijden.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:28

Overigens ts. Als je gaat oefenen met de trailer, zou je kunnen proberen om een klein stukje te gaan en dat jij in de trailer erbij blijft.

Is overigens niet legaal, maar werkt wel top bij mijn pony :+

Gerinck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:31

Eerlijk gezegd kies ik eerder voor wandelen. 18 km lijkt mij wel te doen. De stress van de trailer kan best vervelend zijn. Natuurlijk is een lichte sedatie ook een optie, maar jouw paard zal eerder van de wandeling genieten.

Dierenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:50

Gewoon gaan wandelen. Het is een stevige zondagse wandeling laten we maar zeggen. Ik doe het wekelijks. Lekker kletsen, mooie route kiezen en het is nog hartstikke gezond voor jullie ook.

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 11:20

Ik zal hier even een update geven, we zijn uiteindelijk niet gaan wandelen, omdat ik haar toch naar een ander, fijner plekje wilde verhuizen. Dit was helaas niet te lopen dus ik heb de hele week in de stress gezeten. Gelukkig is het allemaal super goed gegaan in de trailer, ze liep er uiteraard zo op (had ik al verwacht haha) maar doordat we er een ander rustig paard naast hadden in de trailer had ze veel steun waardoor ze het niet al te spannend vond toen we gingen rijden. Een hele overwinning voor ons dus!

We hadden het die 18km wel gered hoor trouwens maar het was nu een stuk verder. Vrijdag hebben we nog een wandeling van 13km gemaakt omdat ik heel graag een keer met haar naar het strand wilde!
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:22

Lekker koppie zeg!

Fijn dat je verhuizing goed is gegaan.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:41

Fijn om te horen dat alles goed is gegaan!