stal eigenaar geeft paard niet terug

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:07

present schreef:
xjevanscm schreef:
om het nog iets duidelijker te maken we konden dat paard daar zetten omdat het als een soort van opa en oma waren voor ons.

Reden te meer dus om samen om tafel te gaan.

Precies dit!
Niet meteen gaan dreigen met brieven en deadlines, maar eerst met jullie drie om tafel en praten.
Probeer samen tot een oplossing te komen. Dat zal veel goedkoper zijn dan met allerlei procedures proberen je gelijk te halen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:08

Brainless schreef:
Ayasha schreef:
Kijk dan heb je dus genoeg in handen om de knol gewoon weg te halen en het paspoort opnieuw aan te vragen lijkt me. Als er toch al wrevel is en er niet uit te komen is dan is het maar even korte pijn. Laat als teken van goede wil een bedrag achter voor de tijd dat ie daar op weide heeft mogen lopen.

Als hij mede eigenaar is (of hij nu betaald heeft of niet) heeft hij recht op 1/3de van de waarde.
Ook al heeft het paard ergens gratis gestaan; dat maakt niks uit.

Indien hij dat niet op papier heeft, dan kan hij recht hebben zoveel hij wil, dan gaat hij het niet krijgen. :)
Hoe gaat die uitspraak weer "gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee heel verschillende dingen"?
Net zoals TS geen poot had om op te staan wanneer hij niet mee betaald had maar hij wél op de verkoopovereenkomst stond.

Ik ga er dan overigens bij mijn reacties van uit dat er al pogingen ondernomen zijn om er samen uit te komen. Wellicht is dat ook naïef van mij.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:12

Geen idee hoe de situatie is hoor maar misschien kun je hem het bedrag bieden wat hij vraagt min het bedrag wat jij nog van hem krijgt voor de oorspronkelijke aankoop van het paard?
En wellicht, om je goodwill te tonen, kun je hem nog een compensatie voor het gebruik van de wei bieden en eventuele verzorging van het paard/wei en stal.

Heeft hij misschien extra kosten moeten maken om de wei in te zaaien, te omheinen of een stalletje te bouwen om jullie paard te houden? Die kosten moet je ook niet onderschatten hoor.

Misschien ook handig wanneer je zelf een kostenoverzicht maakt van de bedragen die jij hebt betaald voor het houden van het paard.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:12

Dus paard is alleen betaald door persoon 1 en persoon 2.

Persoon 3 heeft paard niet betaald. Hoe kan hij dan eigenlijk eigenaar van het paard zijn?

Ik neem aan dat de verkoper van het paard,het geld wel volledig gehad heeft. Wie heeft dan dat extra 1/3 deel opgehoest?

Ik zou denken, persoon 3 is geen eigenaar, want heeft niet betaald en dus alleen vergoeding voor gebruik van wei gedurende die tijd geven.

Maar, zulke constructies zijn gewoon niet fijn en zou ik zelf ook nooit willen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:13

boemel schreef:

Persoon 3 heeft paard niet betaald. Hoe kan hij dan eigenlijk eigenaar van het paard zijn?

Ik neem aan dat de verkoper van het paard,het geld wel volledig gehad heeft. Wie heeft dan dat extra 1/3 deel opgehoest?

Ik zou denken, persoon 3 is geen eigenaar, want heeft niet betaald en dus alleen vergoeding voor gebruik van wei gedurende die tijd geven.

Je kan prima iemand (mede)eigenaar maken van iets zonder dat degene daarvoor heeft moeten betalen.
Als je die afspraak maakt, dan is dat gewoon rechtsgeldig.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:14

Is het koopcontract alleen tussen jou zelf en de verkoper geweest of was dat een contract tussen de verkoper en jullie drie?

In het eerste geval gaat het paard in principe alleen op jou naam over in de eerste instantie. Dan is het nog de vraag wat de exacte juridische verhouding is tussen de andere partijen. Opdracht, lastgeving of overeenkomst dat zij dan weer deel/mede eigenaar worden (dat is dus een overeenkomst tussen jou als eigenaar en partijen 2 en 3)?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:15

Brainless schreef:
boemel schreef:

Je kan prima iemand (mede)eigenaar maken van iets zonder dat degene daarvoor heeft moeten betalen.
Als je die afspraak maakt, dan is dat gewoon rechtsgeldig.

Ja, maar dan moet dat toch ergens op papier staan, lijkt mij.

Ayasha
Blogger

Re: stal eigenaar geeft paard niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:16

Als je het wil afdwingen in ieder geval wel. Zeker als het, zoals in deze situatie, 2 tegen 1 wordt kwa mening.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:18

boemel schreef:
Ja, maar dan moet dat toch ergens op papier staan, lijkt mij.

Dat hoeft niet, mondeling geldt ook.
Maar ook appjes/mails kunnen gelden als bewijs dat het ook zijn paard is.

Ik heb hier 2 paarden staan, ik ben eigenaar maar heb er nooit voor betaald.
Staan ook niet op mijn naam. Heb niets op papier.
De oude eigenaar zal best nog wel ergens een koopcontract hebben liggen dat zij het paard ooit gekocht heeft, maar dta is geen bewijs dat zij het paard over gedaan heeft naar mij.

Ik heb ook nog ergens een koopcontract liggen van een paard, die is al lang verkocht zonder contract.
Die kan ik dan ook echt niet ophalen omdat ik ergens een oud contract heb liggen en zij niets op papier hebben.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:25

En wat waren de afspraken verder dan? Want ik krijg nu heel erg het gevoel dat jij en je vrien een paard hebben gekocht en mooi gratis hebben gestald, zeker ook omdat de wei niet door jullie gehuurd mocht worden.

En nu jullie weg willen, de knol mee nemen, een keer zwaaien van Bedankt-"opa"-voor-die-gratis-tijd-op-de-wei.

Hoop dat ik mis ben hoor, maar zo komt het wel op mij over.

Om hoeveel geld zou het ongeveer gaan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:26

Dat kán je wel tenzij er idd Appjes zijn of ander bewijs is. Normaal doet men dat niet uit fatsoen. Ik heb ook een merrie aan een vriendin gegeven zonder contract. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om haar terug te halen. Maar dat is absoluut een (potentieel naïeve) regeling gebaseerd op blind vertrouwen. Want als je kwaad wil kán het dus wel. Mits je ook eventueel wil procederen als de ander even kwaad wil natuurlijk. En bij die zaken is de uitkomst bij mijn weten meestal vooral dat beide partijen veel meer geld kwijt zijn dan het dier waard is. :=

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:38

Pff... dit soort constructies zou ik dus NOOIT aan gaan, en zeker niet zonder goed contract tussen de eigenaren onderling, maar ook met de eigenaren en de verkoper. Nu krijg je dit soort gezeur.

Als er enig bewijs is van persoon 3 als eigenaar, en zoals al aangehaald kunnen dit ook appjes en mails zijn, dan zou je bij de rechtsbijstand kunnen informeren over hoe dit weegt tegenover het aankoopcontract. Maar eerlijk, ik zou met zijn allen om de tafel gaan om dit uit te spreken en wellicht jullie verlies nemen. Als ik het goed begrijp blijven jij en persoon 2 dan over als eigenaren dus kunnen jullie de kosten van het uitkopen delen, dat scheelt al. En ik hoop dat je nu geleerd hebt dat het zaak is om zsm. nadat dit allemaal geregeld is op papier te zetten, en te ondertekenen, hoe het eigenaarschap geregeld is, incl kosten en lasten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:44

Wat ik niet snap: persoon 3 heeft zijn deel in de aankoopprijs nooit betaald. Hoe heeft dan de verkoper het volledige bedrag voor dit paard gekregen? Volgens mij is het nl zo, als het volledige bedrag nog niet is betaald, is het paard officieel nog van de verkoper en niet van jullie.

En betaalden jullie voor het gebruik van de weide waar het paard het afgelopen half jaar heeft gestaan? Want anders zou je kunnen zeggen, ga eens uit van stallingprijs van ca 200 p/m, dat de 3e persoon circa 1200 heeft geïnvesteerd in het dier. Maar als jullie voor de wei betaalden is dat natuurlijk een ander verhaal. Wat zijn hier voor afspraken over gemaakt toen jullie het paard kochten?

En is de gevraagde prijs 1/3 van wat jullie oorspronkelijk voor dit paard betaald hebben, of veel hoger? En persoon 2, wil die ook uitkopen, want dan zouden jullie kunnen delen. Op zich ook laten uitkopen want kan me goed voorstellen dat persoon 2 niet 1/3 van een paard wil, waarbij 2/3 bij één andere eigenaar ligt die dus dan een soort van alleenzeggenschap zou krijgen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:06

Wat erg allemaal. Maar als die ene persoon nooit zijn deel van het paard heeft betaald dan is hij ook geen (gedeeltelijk) eigenaar lijkt me. Ook niet als hij wel zijn wei heeft laten gebruiken.Want het onderhoud van een paard voor je rekening nemen maakt je nog geen eigenaar,alhoewel dit idee wel erg hardnekkig de ronde blijft doen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:25

Dit is gewoon heel dom geweest om te denken dat het goed blijft gaan, helemaal als het paard blijkbaar wel veel waard is. Maar daar heb je nu niks meer aan. Bel het juridisch loket in plaats van allerlei meningen en adviezen op internet vragen

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:43

Autumnn schreef:
Dit is gewoon heel dom geweest om te denken dat het goed blijft gaan, helemaal als het paard blijkbaar wel veel waard is. Maar daar heb je nu niks meer aan. Bel het juridisch loket in plaats van allerlei meningen en adviezen op internet vragen

Ik ben ook wel heel benieuwd waar de waarde van het paard nu op gebaseerd is door de derde partij? Is het paard de afgelopen periode op (veel) hoger niveau de sport in gegaan? Voorheen ongeklasseerd en nu een puntje in het B of het L maakt een paard natuurlijk geen duizenden euro's meer waard. Ik zou, gezien de kort periode dat het paard in jullie bezit is, uit blijven gaan van de aanschafwaarde en dit ook meenemen in de argumentatie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:01

anjali schreef:
Wat erg allemaal. Maar als die ene persoon nooit zijn deel van het paard heeft betaald dan is hij ook geen (gedeeltelijk) eigenaar lijkt me..

Als je dat afspreekt kan dat prima.
Ik kan mijn paard (gedeeltelijk) weggeven aan wie ik wil.

Als wij afspreken: jij koopt het paard en hij is samen van mij als hij gratis bij mij mag staan; dat kan allemaal prima.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:11

Brainless schreef:
anjali schreef:
Wat erg allemaal. Maar als die ene persoon nooit zijn deel van het paard heeft betaald dan is hij ook geen (gedeeltelijk) eigenaar lijkt me..

Als je dat afspreekt kan dat prima.
Ik kan mijn paard (gedeeltelijk) weggeven aan wie ik wil.

Als wij afspreken: jij koopt het paard en hij is samen van mij als hij gratis bij mij mag staan; dat kan allemaal prima.

Door dit soort onjuridische constructies kun je dus grote onenigheden krijgen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:18

Maar Anjali, door zulke oncorrecte juridische aannames online te zetten, werk je hier net zo hard aan mee.

De pot verwijt de ketel....

TS, ga eerst eens om de tafel met elkaar. Gezien je leeftijd, is er geen ouder die je hierbij kan helpen om samen het gesprek aan te gaan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:20

Hoezo "onjuridisch"? Het mag gewoon.
Dat het ingewikkeld is, klopt zeker; maar juridisch kun je prima iets samen hebben terwijl er maar 1 is die het betaald heeft.
De pony van mijn dochter heb ik betaald, ik betaalde het onderhoud en toch was zij mede eigenaar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:22

Dit is dus de reden dat ik nooit met iemand een paard zou kopen.
Ik heb dit al zo vaak verkeerd zien gaan en dan zit je met deze ellende.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:23

Brainless schreef:
Dat het ingewikkeld is, klopt zeker; maar juridisch kun je prima iets samen hebben terwijl er maar 1 is die het betaald heeft.
De pony van mijn dochter heb ik betaald, ik betaalde het onderhoud en toch was zij mede eigenaar.

Tussen ouders en kinderen gelden andere regels.Ik neem aan dat er tussen ts en de "derde persoon"geen familieband is?

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:24

Speelt hier niet op de achtergrond wat meer? Ik lees dat het een soort opa en oma waren. En nu blijkbaar niet meer. Vraag je eens objectief af waar de relatie door verslechterd is. Kijk daarbij ook naar je eigen rol Waar 2 ruzie maken, hebben 2 schuld.

Vaak is het in dit soort situaties zo dat het om geld lijkt te gaan, maar eigenlijk om erkenning gaat. Misschien vraagt deze man nu geld omdat hij zich door jullie in de steek gelaten voelt. Of iets dergelijks.

Ga met elkaar praten, wees eerlijk en open naar elkaar. Luister echt en vraag door. (echt luisteren is iets anders dan stil zijn als een ander praat). Probeer kort te herhalen wat de ander heeft gezegd en vraag of het klopt wat je hebt gehoord.

Succes!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:27

Ik geef mijn dochter voor haar verjaardag een pony. Ze betaalt niets. De pony is van haar.
Zo moeilijk is het niet hoor, om een paard of pony te bezitten zonder dat je daar iets voor betaalt.
Maar goed, on topic; TS, ga praten, dit los je niet op via een forum. In levende lijve communiceren met degenen die het betreft is verreweg het beste!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:29

anjali schreef:
Brainless schreef:

Tussen ouders en kinderen gelden andere regels.Ik neem aan dat er tussen ts en de "derde persoon"geen familieband is?

Ok anders.. ik heb hier een paard staan, ik ben mede eigenaar heb er niks voor betaald en mag haar volledig gebruiken (heb alle kosten en mag alles zelf beslissen).
Eigenaresse wilde haar niet verkopen maar kon haar niet houden waar zij staat met haar paarden.
Zij is en blijft mede eigenaar dus ik kan haar niet zomaar verkopen (wil ik ook niet hoor) maar stel dat zij er mee eens is; dan is de helft van de opbrengst voor haar.