shetland pony veulen vervoeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:55

StalNollie schreef:
Niet in een Stationwagen je bent alles behalve veilig en ook nog strafbaar.

Kan je daar een wetsartikel of (rechterlijke) uitspraak van geven? Want ik kan het niet vinden. Wel dat in Duitsland er niets ten laste kon worden, ondanks de bijzondere vonst van een shet in een opel corsa. Ook valt vervoer onder de 65km of maximaal 2 paarden onder veel soepelere regels dan vervoer van meer paarden en grotere afstand.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 17:19

Mizora schreef:
StalNollie schreef:

Kan je daar een wetsartikel of (rechterlijke) uitspraak van geven? Want ik kan het niet vinden. Wel dat in Duitsland er niets ten laste kon worden, ondanks de bijzondere vonst van een shet in een opel corsa. Ook valt vervoer onder de 65km of maximaal 2 paarden onder veel soepelere regels dan vervoer van meer paarden en grotere afstand.

Het lijkt mij niet verstandig dit soort acties te promoten.
Hoewel het best af en toe gedaan zal worden, wil dat nog niet zeggen dat het een slim plan is.
Gelukkig is TS van plan om gewoon met een trailer op pad te gaan.

Mizora

Re: shetland pony veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 17:24

Dat iets onverstandig kan zijn (hoewel: hoeveel onverstandiger is het om met een pony van 45kg in je auto te rijden als met een hond van 45-70kg rond te rijden. En dat is het gewicht van een Rottweiler tot Duitse dog of Ierse Wolfshond), is niet hetzelfde als dat het strafbaar is. En dat wordt wel hier gezegd.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 17:36

Mijn shetlandveulen heb ik in onze tweepaardstrailer vervoerd, stro op de grond en geen schotten erin. Doek dicht en verder was het prima te doen, rit van drie uur geweest maar bij aankomst stond hij er rustig bij en gewoon kalm rijden en zeker in de bochten.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 17:43

Mijn shetveulen heb ik gewoon los vervoerd, laag stro erin gegooid, doek dicht en rijden. Was een rit van 2,5 uur en is helemaal goed gegaan

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 17:48

Sorry! Ik dacht dat het strafbaar was, maar ik heb het opgezocht en dat is dus schijnbaar niet zo. Sorry voor de foute info!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 18:58

Je kunt hem ook in een bench achter in de auto doen. Ik zou voor zo'n klein beestje niet eens met een trailer uitrukken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:11

Giolli schreef:
Sorry! Ik dacht dat het strafbaar was, maar ik heb het opgezocht en dat is dus schijnbaar niet zo. Sorry voor de foute info!

Letterlijk in de wet staat natuurlijk niet dat een ponyveulen in de auto niet mag. Wat echter wel een verkeersregel is, is dat je ten allen tijde controle moet hebben over je stuur en ten allen tijde vrijheid van bewegen moet hebben. Je mag niet gehinderd worden en je zichtbaarheid mag niet belemmerd worden.
Dit is dus meer een geval van "zo lang alles goed gaat, is er waarschijnlijk geen probleem, het moment dat je bij een ongeval betrokken bent, wil je echter niet met een ponyveulen in de achterbak gepakt worden."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:11

Zoiets? :D
Afbeelding
pillow schreef:
Ik heb vorige week nog een schaap achter in de Nissan x trail vervoerd. Stond gewoon rechtop hoor! Maar dat gaat prima (ik doe dat wel vaker) dus zo'n veulentje kan ook best. Het zal misschien niet mogen maar een grote hond mag wel. En hoe vaak wordt je gecontroleerd?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:14

Ik weet dat je wel beboet word als ze je aanhouden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 22:58

Gini schreef:
Giolli schreef:

Letterlijk in de wet staat natuurlijk niet dat een ponyveulen in de auto niet mag. Wat echter wel een verkeersregel is, is dat je ten allen tijde controle moet hebben over je stuur en ten allen tijde vrijheid van bewegen moet hebben. Je mag niet gehinderd worden en je zichtbaarheid mag niet belemmerd worden.
Dit is dus meer een geval van "zo lang alles goed gaat, is er waarschijnlijk geen probleem, het moment dat je bij een ongeval betrokken bent, wil je echter niet met een ponyveulen in de achterbak gepakt worden."

Dat klopt maar zo werkt dat met een (grote) hond of geit ook. Het advies is om de achterbank om laag te doen, een afscheiding tussen bestuurder en dier en het dier vast binden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:48

DeMolenhoek schreef:
Zoiets? :D
[ [url=m/MyqIXS.jpg]Afbeelding[/url] ]
pillow schreef:
Ik heb vorige week nog een schaap achter in de Nissan x trail vervoerd. Stond gewoon rechtop hoor! Maar dat gaat prima (ik doe dat wel vaker) dus zo'n veulentje kan ook best. Het zal misschien niet mogen maar een grote hond mag wel. En hoe vaak wordt je gecontroleerd?

Ja zo zag het eruit ja. Al was het wel een zwartbles.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 13:39

Het is goed gegaan! Hij staat tevreden bij mijn ruintje op de wei <3
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:51

Mizora schreef:
StalNollie schreef:

Vanuit schapen begrijp ik dat het voertuig goed schoongemaakt moet kunnen worden ivm hygiene en dat is in een trailer geen probleem met emmer en sop, maar de achterbak van een auto kan daar niet zo goed tegen. Kan zijn dat je met een goede vliegtuig geschikte hondenkennel er mee weg komt, maar zo achterin? Twijfelachtig.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 18:08

Achter in de Peugeot 206, achterbank plat, veulen erin en gaan :+ 8-)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:17

tamary schreef:
Vanuit schapen begrijp ik dat het voertuig goed schoongemaakt moet kunnen worden ivm hygiene en dat is in een trailer geen probleem met emmer en sop, maar de achterbak van een auto kan daar niet zo goed tegen. Kan zijn dat je met een goede vliegtuig geschikte hondenkennel er mee weg komt, maar zo achterin? Twijfelachtig.

Voertuigen waar schapen in vervoerd worden moet gereinigd zijn ja. Maar een normale schapen vervoerder of handelaar doet ze niet achter in de Nissan. Dus dit argument is niet echt relevant.