Klein netwerk en een eigen paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:49

Ik heb ooit met spoed een paarden taxi nodig gehad, en na flink rond gebeld te hebben was ze er met 20 minuten.Toen ik vorig jaar mijn kuitbeen brak kwam er hulp uit onverwachte hoek.

ingvdh

Re: Klein netwerk en een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:27

Voordeel van paardentaxi's is dat deze mensen een wereld van ervaring hebben in het laden van paarden en ze de paarden vaak snel en handig kunnen laden.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 21:59

In principe heb je voor 1 paard tegenwoordig geen eens een rijbewijs meer nodig, de regels zijn aangepast. Ik durf overigens ook niet echt te rijden, maar bij nood zou ik het dan wel doen. De kans dat dat voorkomt is echter wel heel klein.

Zoals ook al aangegeven, de meeste stalhouders hebben vaak wel een auto met trekhaak + trailer dus kunnen/willen wel rijden dan. Verder heb je de stalgenoten nog, en het fenomeen paardentaxi. Wellicht geeft het je wat rust om tegen die tijd een lijstje met paardentaxi's te maken zodat je die heel snel zou kunnen bellen indien nodig.

En vergeet ook je niet-paardennetwerk niet. Mijn overbuurman staat bijv altijd voor me klaar en is gewend om met een caravan te rijden. Hij zou bij nood echt wel willen rijden.

Ohja, en nog een tip. Ik ben toevallig net verhuisd van stal en heb voor de eerste week verlof opgenomen en ben een paar keer per dag naar stal gegaan. Na een paar dagen had ik bijna iedereen al gesproken en ik weet zeker dat nu, nog geen maand later, stalgenoten me bij spoed naar de kliniek zouden willen rijden.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 06:19

Er zijn altijd taxi’s voor zulke dingen.

Ik heb eigen trailer en auto maar geen rijbewijs, chauffeur was op reis op het moment dat ik mijn nieuwe paard zou ophalen, 2 provincies verder.

De vriendin die mee zou gaan had die nacht een ongeluk dus ik ook al helemaal in de stress dat ik dat paard niet op tijd hier zou krijgen terwijl de verkoper die dag ook op reis vertrok en hem niet kon brengen. Hoop mensen afgebeld en niemand die kon, iemand tipte een paardentaxi en die kon hem ophalen. Laste minute en op een zondag. Prima service en rustige rit.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 08:54

Mijn ervaring is dat je op iedere stal weer opnieuw begint met een netwerk op te bouwen. Het gaat niet om de grootte van je netwerk, maar om de kwaliteit. Op elke stal waar ik heb gestaan, kon de stalhouder in echte nood naar een kliniek rijden. Beter ook, als je paard in nood is en je zelf niet kunt rijden.

Als je je openstelt voor contact en af en toe een wederdienst doet, bijvoorbeeld een keer uitmesten voor een ander, deken op/af, heb je snel een groepje die dingen voor elkaar wil doen. Grote of kleine stal maakt niet uit. Als er op een kleine stal een kliekje is, kom je er soms juist lastiger tussen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:28

Toen ik hier kwam wonen liet ik mijn paarden netwerk grotendeels achter in mijn oude woonplaats en zelf heb ik dus geen trailer, maar wel paarden aan huis.
Eigenlijk nooit twijfel over gehad, en dat was ook niet nodig, want zodra ik de buren leerde kennen was het al duidelijk dat die in geval van nood ook echt wel zouden willen helpen. Alleen heb ik wel de beslissing gemaakt dat mijn paarden niet naar de kliniek gaan in een noodsituatie :n
Zeker mijn oudere paard niet, die doe je echt wat aan met de stress van het laden en hem uit zijn vertrouwde situatie halen. In een kwestie van leven en dood, laat ik hem liever thuis inslapen, rustig op zijn vertrouwde plek. In plaats van met veel stress naar de kliniek gaan waar de uitkomst op z'n zachtst gezegd ook nog behoorlijk onzeker is.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:37

Opties voor vervoer: staleigenaar (die willen meestal bij spoed echt wel even rijden), paardentaxi (hebben vaak spoedtarieven en regelingen, stalgenoten, vrachtwagentje met B-rijbewijs leren rijden.

Qua sociale contacten: ik heb die juist meer sinds ik een eigen paard heb :) Kom genoeg mensen op stal tegen, waar ik een praatje mee maak of samen ga rijden.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:19

Ik heb een jaar of wat geleden het paard van een stalgenoot die geen rijbewijs heeft met koliek naar de kliniek gebracht, meteen in de auto gesprongen toen ze me belde.
Toen 2 jaar geleden mijn eigen paard koliek had had ik zelf geen trekauto en was mijn trailer niet in goede staat. Toen heeft een andere stalgenoot ook zonder twijfel haar trailer gepakt. Mijn paard heeft het niet gered en ik was in die situatie heel blij dat ik bij iemand in kon stappen en thuis gebracht kon worden....

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:44

Ik heb altijd op plekken gestaan waar anderen wel een trailer hadden.
Nu niet en ik ken ook niemand nabij.
Ik wil niet afhankelijk zijn en ga dus nu voor t eerst in m’n leven rondkijken voor een trailer.
Maar heb t altijd zonder af gekund.
( en wil zelf nu ook meer op stap, speelt ook mee)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 13:14

Ik stond met paardlief aan de hand voor een gigantische brug over een snelweg heen, inclusoef twee richtingsverkeer zonder afgescheiden fietspad. Die hadden we even over het hoofd gezien tijdens de voorbereiding van de verhuizing te voet. Was maar 7 km stappen.. Dat ging dus niet door. Werd inmiddels schemerig en ik besloot mn paard absoluut over die brug te willen loodsen met alle gevolgen van dien. Heb wat paardentaxis afgebeld en uiteindelijk vonden we de straat uit waar we stonden een dierenpension met trailer die ons even te hulp wilde schieten. Redder in nood. Wat was ik blij toen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 13:40

Heel erg bedankt voor jullie reacties! :*