Hele lange trailer rit, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 19:23

Caily schreef:
Aub ga overnachten ergens...

Heb een 20 jarige hengst gekocht uit Polen vorige maand. Verkoper regelde transport. In theorie zou het 10 uur rijden zijn. Maar ze zijn 18 uur onderweg geweest. Nu hadden ze een omgebouwde bestelbus met daarin 2 paarden, met 2 paards trailer erachter. Hengst stond in de 2 paards trailer. Geen idee of het transport bedrijf was of via via. Hij was de enige Tinker tussen 3 warmbloeden. Ook geen idee of er onderweg paarden gewisseld zijn. Maar weet wel dat arm dier echt wel tijd nodig had om bij te tanken hier. 18 uur kort vast gebonden op 2 paards trailer zou ook niet mijn keuze zijn :o

Je hebt een gezondheids verklaring nodig als je met paard over de grens wilt.

Ik zou dan idd willen overnachten tussen Frankfurt en Keulen maar ik weet niet zo goed waar ik hotel + plek voor de pony kan regelen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:18

Je kunt dan beter een dag eerder gaan , zelf ergens vlakbij overnachten en dan de volgende dag uitgerust pony opladen en terug. Top dat je een anderhalf paard hebt geregeld , baal hooi voorin en eventueel stro op de bodem en zelf jerrycan en emmer mee, één stop of twee onderweg en klaar. Zoek even uit welke regels gelden wanneer je uit Duitsland een pony meeneemt en dan is geregeld.

tengeltje11

Re: Hele lange trailer rit, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:33

Ik zou gewoon rijden... ze zijn niet van papier.
Hier is een maand terug nog een merrie met veulen van een maand vertrokken voor een 12u durende reis. Om de 3u een half uurtje stoppen zodat ze even kunnen rusten qua evenwicht houden, en water voorzien om in de pauzes aan te bieden.

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 20:45

bigone schreef:
Je kunt dan beter een dag eerder gaan , zelf ergens vlakbij overnachten en dan de volgende dag uitgerust pony opladen en terug. Top dat je een anderhalf paard hebt geregeld , baal hooi voorin en eventueel stro op de bodem en zelf jerrycan en emmer mee, één stop of twee onderweg en klaar. Zoek even uit welke regels gelden wanneer je uit Duitsland een pony meeneemt en dan is geregeld.

Wij gaan zelfs 2 dagen van tevoren, even een korte vakantie. En dan ook even goed uitrusten inderdaad.

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 20:46

tengeltje11 schreef:
Hier is een maand terug nog een merrie met veulen van een maand vertrokken voor een 12u durende reis. Om de 3u een half uurtje stoppen zodat ze even kunnen rusten qua evenwicht houden, en water voorzien om in de pauzes aan te bieden.

Hoorde ik inderdaad ook. Papieren regelen schijnt nog aardig wat rompslomp te zijn.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:56

Je moet er voor zorgen dat er bij vertrek een door een dierenarts afgegeven gezondheidsverklaring bij het dier is die (als ik het goed is) niet ouder dan 24 uur mag zijn. Dat is het enige wat je nodig hebt ( naast het paspoort van het dier natuurlijk)

Dus het is handig als de verkoper vast een afspraak bij de dierenarts regelt/ er voor zorgt dat er een geldige gezondheidsverklaring is

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:23

Citaat:
Import vanuit een EU-land of Noorwegen en Zwitserland
Koopt u een paard in een EU-land dat u in Nederland wilt gaan houden?
Dan moet u contact opnemen met de lokale autoriteiten in het land van aankoop. Het paard moet door een officiële dierenarts gekeurd worden en voorzien worden van een gezondheidscertificaat. Het paard moet dan al een geldig paspoort hebben. Een nieuw Nederlands paspoort is dan niet nodig na aankomst in Nederland. U registreert het paspoort van het paard bij de betreffende paspoort uitgevende instantie in Nederland. De gegevens van het paard worden in de centrale databank geregistreerd. Dit doet u binnen 30 dagen nadat u het paard heeft ingevoerd.

Dit komt van de site: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/paarden ... rt-paarden .

Als het goed is wordt er door de speciaal goedgekeurde DA een certificaat opgesteld dat jullie mee moeten nemen. Dat mag niet ouder dan 7 dagen zijn. Op zich stelt die keuring neit zo heel veel voor, maar het kost wel geld...

Voor het overnachten is dit misschien iets: https://www.hotel-heinz.de/reiturlaub-urlaub-mit-pferd/ . Tussen Keulen en Frankfurt, hotel...

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:23

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:36

10 a 11 uur is doenbaar.
Zorgen voor 2 chauffeurs en voldoende proviand. Zo kan je onderweg stoppen voor een plasje,omwisselen en direct doorrijden. Hooinet ophangen. Geen te warme dag kiezen.
Paard in trailer. Trailer dicht en karren maar. Neem zoveel mogelijk snelweg en rij zo stabiel mogelijk op hetzelfde tempo. Stoppen zou ik niet teveel doen om onrust te voorkomen en zeker niet uitladen. Als ze er niet meer in wil sta je daar...

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 07:53

Duhelo schreef:
10 a 11 uur is doenbaar.
Zorgen voor 2 chauffeurs en voldoende proviand. Zo kan je onderweg stoppen voor een plasje,omwisselen en direct doorrijden. Hooinet ophangen. Geen te warme dag kiezen.
Paard in trailer. Trailer dicht en karren maar. Neem zoveel mogelijk snelweg en rij zo stabiel mogelijk op hetzelfde tempo. Stoppen zou ik niet teveel doen om onrust te voorkomen en zeker niet uitladen. Als ze er niet meer in wil sta je daar...

2 chauffeurs is inderdaad het plan. We stoppen sowieso alleen om te plassen. Vorig jaar zijn we ook wel teveel gestopt en dat we even 10 minuten gewoon buiten gingen zitten. Is nu ook niet het plan.

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 07:54

Jet schreef:
Citaat:
Import vanuit een EU-land of Noorwegen en Zwitserland
Koopt u een paard in een EU-land dat u in Nederland wilt gaan houden?
Dan moet u contact opnemen met de lokale autoriteiten in het land van aankoop. Het paard moet door een officiële dierenarts gekeurd worden en voorzien worden van een gezondheidscertificaat. Het paard moet dan al een geldig paspoort hebben. Een nieuw Nederlands paspoort is dan niet nodig na aankomst in Nederland. U registreert het paspoort van het paard bij de betreffende paspoort uitgevende instantie in Nederland. De gegevens van het paard worden in de centrale databank geregistreerd. Dit doet u binnen 30 dagen nadat u het paard heeft ingevoerd.

Dit komt van de site: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/paarden ... rt-paarden .

Als het goed is wordt er door de speciaal goedgekeurde DA een certificaat opgesteld dat jullie mee moeten nemen. Dat mag niet ouder dan 7 dagen zijn. Op zich stelt die keuring neit zo heel veel voor, maar het kost wel geld...

Even overlegt met mijn Duitse kennis maar zij zegt ook, hun reizen regelmatig tussen nl en du en haar dierenarts gaf zelf ook aan dat het niet nodig was.

Voor het overnachten is dit misschien iets: https://www.hotel-heinz.de/reiturlaub-urlaub-mit-pferd/ . Tussen Keulen en Frankfurt, hotel...

Landsknecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:58

Ben zelf al een keer op pad geweest naar badenwurtenberg met een paard. Maar kom regelmatig diep in duitsland. Mijn tips zijn:

Zorg dat je een auto hebt met cruise controll zodat je je benen kan bewegen tijdens het rijden
Weet hoeveel km je op een volle tank kan rijden (ideaal het hele stuk)
Zorg er voor dat de tank helemaal vol is als je je vertrekt uit Beieren
Zo min mogelijk stops elke stop is minimaal 20 minuten langer onderweg en je wilt die tijd zo kort mogelijk maken want uitladen onderweg moet je absoluut niet doen(Vandaar de cruisecontrol)
Rijd 100km per uur normaal heb je daarvoor een 100km sticker nodig in duitsland maar als alles er stabiel uitziet doet de politie niet moeilijk
Papieren van NVWA heb je alleen nodig bij het overgaan van de grens en als ze je daar controleren. (kost klauwen met geld)
Pak de links reinische route (autobahn 61) indien mogelijk naar boven deze komt langs weinig grote steden en is het rustigst
Rijd op zondag (geen vrachtwagens die mogen pas weer om 22.00 uur

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:40

Landsknecht schreef:

Even inhaken op dit advies wat ik meerdere keren hier gelezen heb. Dit is fout. Vanwege de Corona mogen alle vrachtauto's op het moment ook op zondag rijden.

Landsknecht schreef:
Papieren van NVWA heb je alleen nodig bij het overgaan van de grens en als ze je daar controleren. (kost klauwen met geld)

Papieren van de NVWA ben je helemaal niet nodig, je reist vanuit Dld. met een paard terug en dus moet er vanuit Duitsland een gezondheidsverklaring opgesteld worden. Die ook nog eens bij lange niet zo duur is dan als je vanuit Nederland naar Duitsland wilt reizen.
Of je zonder moet gaan..... geef ik geen advies over. Als je mazzel hebt en geen controle aan de grens kan je zo doorrijden. Als je controle krijgt ben je het haasje. Er zijn heel veel grensbewoners, oa ik, die vaak met de paarden zonder de grens over gaan. Maar dat is dus op eigen risico en veel gebruiken dan ook niet de grote grensovergangen.

En iemand schreef het al, een paard mag in Dld. idd niet los in de trailer vervoert worden.

Ik ben 1 keer vanuit Beieren met een vrachtautootje met 2 paarden erop terug gereden naar NL. En dan woonden wij net over de grens in NL. We waren 12,5 uur onderweg. Ik heb ze er niet afgehaald onderweg. 1 keer gestopt om even de benen te strekken en 1 keer (in NL) omdat ik moest tanken. Ze hebben de rit goed doorstaan, de dag erop een heel klein beetje verreist en wat stijf maar dat was daarna ook over.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:03

tengeltje11 schreef:

Het zijn levende dieren.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:24

Gini schreef:
tengeltje11 schreef:

Het zijn levende dieren.

Tuurlijk, maar sommige doen alsof een pony bijna dood zou gaan van 10u op een trailer te staan...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:35

Snap ik, maar het objectief zou toch wel moeten zijn om het voor het paard ook zo aangenaam en leuk mogelijk te maken, niet alleen om ze levend op bestemming te krijgen. En meer dan 10 uur op een trailer is mentaal en fysiek niet optimaal.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:43

tis een pony, niet in wedstrijd shape en hoeft ook geen prestaties te leveren voor of na de reis.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:46

En ik denk dat een ritje van 1,5 uur met veel rotondes en drempels en bochten veel vermoeider is dan grotendeels snelweg. Zoals hier het geval gaat zijn.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:31

Idd, en bv uitladen op vreemde plek, overnachten op vreemde plek,... geeft voor veel dieren ook gewoon stress. Laat ze dan op de trailer zodat ze zo vlug mogelijk op de eindbestemming zijn, daarna de nodige rust geven.

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 21:12

Landsknecht schreef:
    Ben zelf al een keer op pad geweest naar badenwurtenberg met een paard. Maar kom regelmatig diep in duitsland. Mijn tips zijn:

Zorg dat je een auto hebt met cruise controll zodat je je benen kan bewegen tijdens het rijden
    Weet hoeveel km je op een volle tank kan rijden (ideaal het hele stuk)
    Zorg er voor dat de tank helemaal vol is als je je vertrekt uit Beieren
    Zo min mogelijk stops elke stop is minimaal 20 minuten langer onderweg en je wilt die tijd zo kort mogelijk maken want uitladen onderweg moet je absoluut niet doen(Vandaar de cruisecontrol)
    Rijd 100km per uur normaal heb je daarvoor een 100km sticker nodig in duitsland maar als alles er stabiel uitziet doet de politie niet moeilijk
    Pak de links reinische route (autobahn 61) indien mogelijk naar boven deze komt langs weinig grote steden en is het rustigst

Dankjewel voor je tips! Vriend heeft gelukkig crose control en weet ook hoeveel hij op een tank kan rijden.

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 21:14

Lieve mensen, heel erg bedankt voor alle tips. Ik ga alles zo goed mogelijk mee proberen te nemen. Als alles volgens plan verloopt is ze 5 augustus weer bij mij. Dan is mijn kleine meisje na 4 jaar eindelijk weer thuis! Ik ga jullie op de hoogte houden hoe het is gegaan.

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:18

Het weer kan je reis ook beïnvloeden denk aan te warm wil je dan wel overdag rijden. En als t flink regent heb je ook kans dat t wat tegen zit los van het feit of er geen wegwerkzaamheden of files of ongeval zijn
    Kortom maak voor jezelf van te voren een paar senarios waar je mee te maken kunt hebben en kijk of de trailer een reserve band heeft en anders in ieder geval van te voren al uitzoeken wat je bandenmaat is mocht je bv een lekke band krijgen. Je zal niet de eerste zijn die daar niet bij heeft stilgestaan en dan tijd verliest om uit te zoeken wie en wat je moet bellen
    Zoek uit wie je dan moet bellen in nood.

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 08:02

powerhorse2 schreef:
    Het weer kan je reis ook beïnvloeden denk aan te warm wil je dan wel overdag rijden. En als t flink regent heb je ook kans dat t wat tegen zit los van het feit of er geen wegwerkzaamheden of files of ongeval zijn
    Kortom maak voor jezelf van te voren een paar senarios waar je mee te maken kunt hebben en kijk of de trailer een reserve band heeft en anders in ieder geval van te voren al uitzoeken wat je bandenmaat is mocht je bv een lekke band krijgen. Je zal niet de eerste zijn die daar niet bij heeft stilgestaan en dan tijd verliest om uit te zoeken wie en wat je moet bellen
    Zoek uit wie je dan moet bellen in nood.

Bedankt voor je tips. Hier houden wij ook rekening mee. Vriend is vrachtwagenchauffeur dus extra band etc word ook over na gedacht.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 08:53

Kun je niet ergens een slaapplek voor jou en de shet regelen zodat het opgesplitst kan worden in een weekend?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:06

Alsof op een vreemde plaats staan zoveel rust geeft voor een dier dat dit niet gewend is?
    Op de snelweg kan hij gewoon rustig staan, hoeft hij echt niet steeds zijn evenwicht te bewaren, maar kan hij gewoon staan soezen.
    Met wat hooi voor zijn neus lekker eten. En met een dik pak stro veilig plassen zonder dat het spettert.
    Bij stops wat water. En klaar.
    Niet veel anders dan wanneer ze een nacht op stal staan.
    Er word echt veel te moeilijk over gedacht door sommige.