Eigen trailer, waarom wel/ niet

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Re: Eigen trailer, waarom wel/ niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:06

Wat gaf bij ons de doorslag ... wij stonden op stal bij iemand privé en mochten van hen de trailer lenen voor een weekendje weg of zoiets. Ik weet het niet meer precies. In ieder geval waren wij met hun trailer op pad en hadden zij onverwacht de trailer nodig/willen gebruiken voor het vervoer van een paard. En dat kon dus niet want wij hadden de trailer mee. Nu was het vervoer van een paard niet zó urgent dat het niet een paar dagen later kon, maar onhandig was het wel.

We hebben naar aanleiding daarvan een eigen trailer gekocht, nu zo'n 7 jaar geleden. Zo hoeven we met niemand rekening te houden als wij met de trailer weg willen. We hebben 'm een paar jaar redelijk intensief gebruikt voor 1x per maand op locatie lessen, regelmatig ritjes naar het strand en helaas ook naar de kliniek.

Sinds 2 jaar hebben we een ander paard en door veranderde omstandigheden hebben we de trailer nu minder vaak gebruikt maar de keren dat we hem gebruikt hebben was ik blij dat ik er zo mee op pad kon.
We hebben ooit wel eens voor een stalgenoot met onze trekauto en onze trailer haar en haar paard naar een wedstrijd vervoerd maar uitlenen doen we niet. De trailer is het reismandje voor óns paard, niet dat van iemand anders maar mocht de nood eens hoog zijn, dan willen we best voor vervoer zorgen maar dan rijden we dus wel zelf. Is waarschijnlijk ook beter als de nood hoog is. Dan is de paardeneigenaar in kwestie waarschijnlijk met hele andere dingen bezig dan gefocussed op de openbare weg rijden.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:16

Ik heb ook een trailer gekocht een half jaar geleden! Veel niet-paarden mensen vonden het onzin, maar het is zo handig! We hebben hem al heel vaak gebruikt voor niet paarden dingen en ook al een heel aantal keren met paard. En zeker bij het trailerladen oefenen is het fijn dat je kan oefenen wanneer je wil. Bij je eigen weet je altijd wat je hebt en of het allemaal in orde is. Ik had een oudje gekocht, ook zodat ik zelf een beetje zonder paard kon gaan oefenen met de trailer rijden (op b rijbewijs). Ben nu aan het sparen voor een wat een nieuwere/ruimere/lichtere. Al met al, ik zou het doen. Het is zo handig!!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:49

tita schreef:
Helaas vorig jaar verkocht hij stond alweer 5 jaar stil.
Nu trailerloos maar bevalt me niet

Ik ben op het moment ook trailerloos, en het bevalt me voor geen meter. En ja ook ik gebruikte hem maar heel weinig, 2 paarden met pensioen, het enigste rijdbare paard heb ik toch geen tijd voor om echt wat mee te gaan doen. Die heb ik daarom ook maar even uitbesteed. Maar het feit dat je niks hebt als er een keer wat met je paarden is, je dan graag naar een kliniek wilt of wat dan ook, is geen fijn gevoel. Ik kan er heel slecht tegen dat ik kwa paarden niet mobiel ben nu. En dan kan ik echt wel 1 lenen van een vriendin van me, maar dat is voor mij net als huren dat doe je alleen als het een noodgeval is. Zoveel extra werk, trailer moeten halen, na gebruik gelijk weer schoonmaken, terugbrengen enz enz. Ik ben dan ook al zoekende naar een andere, in mijn geval 1,5 paards trailer.

Mijn vorige trailer werd ook niet uitgeleend. Er was maar 1 die hem mocht gebruiken, mijn buurvrouw, maar dat was omdat ik dan haar trailer gebruikte :D Lichtelijk ingewikkeld, maar in Duitsland kan je je trailer belastingvrij maken als je er alleen paard en paardgerelateerd in vervoerd. De mijne mocht dus alleen maar paard in, buurvrouws mocht alles in, en als ik dan wat anders moest vervoeren ruilden we gewoon de trailers om. Een ander kreeg hem niet mee. Zon ding kost genoeg geld, en wat de anderen al schrijven bij schade blijf je er vaak op zitten. Gebeurd dus gewoon niet.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:27

Ik zou nooit meer zonder trailer willen. Het is zo verschrikkelijk makkelijk en geeft zoveel vrijheid. Ik gebruik hem regelmatig 4-5 keer per week.

Ik leen hem alleen uit aan een select groepje mensen die zelf een trailer hebben. Bijvoorbeeld als hun trailer in onderhoud is. Mensen die zelf geen trailer willen kopen hebben pech; spullen kosten nu eenmaal geld.

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:30

Wij hebben onze trailer verkocht. Stalling en onderhoud loopt toch aardig op en we kunnen van de stalhouders een goed onderhouden trailer huren.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 21:31

LiselotZorro schreef:
Ik zou nooit meer zonder trailer willen. Het is zo verschrikkelijk makkelijk en geeft zoveel vrijheid. Ik gebruik hem regelmatig 4-5 keer per week.

Ik leen hem alleen uit aan een select groepje mensen die zelf een trailer hebben. Bijvoorbeeld als hun trailer in onderhoud is. Mensen die zelf geen trailer willen kopen hebben pech; spullen kosten nu eenmaal geld.

Das bijna dagelijks. Wat doe je, ga je dan ergens rijden?

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:40

Bij slecht weer ga ik binnen rijden, naar het bos zonder eerst een half uur over straat te moeten, springen bij de vereniging (scheelt zelf een parcours opzetten), les hier, les daar, wedstrijden etc. Genoeg te doen dus :))

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:41

Wij hebben een eigen 2 paards trailer en ik zou er ook niet meer zonder kunnen. Het is echt ideaal als je wanneer je wilt weg kunt met de trailer! Last minute wedstrijd of savonds nog een rondje bos mee pakken. :D

Ik gebruik hem wekelijks, ga vaak ermee naar de binnenbak en op wedstrijd.
We hebben deze 4 jaar terug gekocht, sinds toen hebben we een eigen plekje dus dan is een eigen trailer sowieso een must.

Daarvoor altijd gehuurd maar dat is niet heel praktisch..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:46

Ik zou ook wel een trailer willen, alleen je moet natuurlijk wel een grote (duurdere) auto hebben. Daarom hebben wij geen trailer. Ik heb een paar keer gehad dat we naar de kliniek moesten en dat is wel geregel.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:47

Ik had een pony mentrailer (oudje) gekocht die ik met B mocht rijden echter kon mijn rijpaard daar niet in.
Paar keer mee gereden en wel vertrouwen gekregen en plezier!
Toen deed stalgenoot zijn trailer weg waardoor ik dan ook ergens moet gaan huren, Hmm nee geen zin in.
Dus hoppa vorige maand men trailer de deur uit en2 paards erin.
Helaas nog geen E rijbewijs maar die volgt zeer binnenkort dus voor nu nog even alleen naar kijken, maar zeer blij mee.
Voel me nu al zelfstandig met mijn eigen trailer.
En heb een sulky voor me shet die er nog bij past ook als ik met mijn gewone auto weg wil :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:52

Maar verdienen jullie dan allemaal zoveel geld dat je stalling (paard), grote auto (zowel in aanschaf als onderhoud) en trailer met daarbij je eigen kosten zoals vaste lasten (hypotheek etc) kunnen betalen? Ik vraag mij echt af hoe sommige mensen het doen.. Ik verdien redelijk goed, maar kan mij nu echt geen dikke bak veroorloven. Sparen voor een trailer is nog geen big deal. Maar het is niet alleen de trailer, je trekt hen niet met een klein zuinig autootje. :o

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 21:53

Samenwonen en samen een wat grotere auto hebben?
Een auto die een gewone trailer mag trekken met een pony erin, hoeft geen extreem luxe bak te zijn..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:54

Hier zou ik de trailer ook echt missen als ik deze niet meer zou hebben.
Af en toe een wedstrijdje, clinic, om de week naar springles, rondje bos of naar het strand.
Maar ook als ze bv geent moet worden, of naar de tandarts (zit in de kliniek).

Ik leen hem eigenlijk ook niet uit, alleen 1 vriendin mag hem lenen. Maar van haar weet ik 100% zeker dat als er iets gebeurt het ook gemaakt wordt. Maar dit gebeurt zelden omdat ze zelf ook een trailer heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:56

Muze schreef:
Een auto die een gewone trailer mag trekken met een pony erin, hoeft geen extreem luxe bak te zijn..

Ja kijk, dan wordt het weer wat makkelijker. Ik woon alleen en met mijn auto mag je ook geen pony trailer trailer trekken.. :+

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:56

AmoorM schreef:
Maar verdienen jullie dan allemaal zoveel geld dat je stalling (paard), grote auto (zowel in aanschaf als onderhoud) en trailer met daarbij je eigen kosten zoals vaste lasten (hypotheek etc) kunnen betalen? Ik vraag mij echt af hoe sommige mensen het doen.. Ik verdien redelijk goed, maar kan mij nu echt geen dikke bak veroorloven. Sparen voor een trailer is nog geen big deal. Maar het is niet alleen de trailer, je trekt hen niet met een klein zuinig autootje. :o

Ligt aan het gewicht trailer en wat voor auto je er voor wilt hebben.

Manlief heeft Ford focus, ikzelf nu nog een i10. En we wisselen regelmatig auto.
En beiden zijn geen dikke zuiperds.

Ik doe het dus niet alleen. En daar ben ik echt wel eerlijk over.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:57

Tja, je kunt ook een auto hebben, een trailer kopen en vervolgens niet met je eigen paard ermee durven rijden.
Dan leen je een chauffeur (ikke in dit geval) en kom je er ook. Ik krijg d'r al vijf jaar niet over gehaald om het zelf te gaan oefenen. En ja, die pony staat als een blok op de wagen; je gooit d'r van een afstandje erin en uit, geen enkel probleem.

Ik heb het allemaal gehad maar uiteindelijk weer terug bij af: een vrachtwagen. Alle gedoe bij elkaar vind ik dat nog altijd het lekkerste rijden, ook voor de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:59

maralyn schreef:
AmoorM schreef:

Ligt aan het gewicht trailer en wat voor auto je er voor wilt hebben.

Manlief heeft Ford focus, ikzelf nu nog een i10. En we wisselen regelmatig auto.
En beiden zijn geen dikke zuiperds.

Ik doe het dus niet alleen. En daar ben ik echt wel eerlijk over.

Wat is dan een goede en niet al te dure auto voor een 1,5 paards trailer?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 22:04

ikke schreef:
Tja, je kunt ook een auto hebben, een trailer kopen en vervolgens niet met je eigen paard ermee durven rijden.
Dan leen je een chauffeur (ikke in dit geval) en kom je er ook. Ik krijg d'r al vijf jaar niet over gehaald om het zelf te gaan oefenen. En ja, die pony staat als een blok op de wagen; je gooit d'r van een afstandje erin en uit, geen enkel probleem.

Ik heb het allemaal gehad maar uiteindelijk weer terug bij af: een vrachtwagen. Alle gedoe bij elkaar vind ik dat nog altijd het lekkerste rijden, ook voor de paarden.

Een werp- pony dus!
Oh een vrachtwagen. Als ik de Lotto eens won...

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:04

AmoorM schreef:

Mijn vriend heeft een bus voor werk.
Echter moesten wij ook een grotere auto en toevallig mocht deze ook 1500 trekken daar kom ik een heel eind mee :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:07

Idd, een trek-auto en trailer hoeft toch niet pikkeduur te zijn? Hier was mijn eerste trekauto een land rover freelander, gekocht voor 5000 euro, mocht 2000 kg trekken. Daarachter een oude, degelijke 2-paards westfalia trailer die me 800 euro gekost had.
Dus 5800 euro voor de combi. Veel kleinere autootjes kosten evenveel lijkt me.ook qua verbruik en kosten enzo viel de freelander heel goed mee. Tuurlijk drinkt en kost zoiets wat meer dan een klein stadswagentje, maar dat is nu eenmaal altijd zo als je een trailer veilig wil trekken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:11

Muze schreef:

Hoezo samen....waarom moet een partner voor de hobby van een ander opdraaien?
Als je samen kan doen is mooi maar 2 inkomens staat niet inherent aan meer luxe of meer besteedbaar inkomen.

En spullen kosten geld vind ik helemaal dooddoener.
ik kan me best voorstellen dat het allemaal net teveel geld is en ik heb bv geen vette bak maar helaas wel een diesel die dus 135€ pm aan wegenbelasting kost...noem het maar niks

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:12

Amoorm.

Onze focus was niet n prikkie, 2011, 90 op de teller, dus goedkoop kan ik niet noemen.
Maar met 1/16-17 is hij best wel zuinig (6bak) en met 1500 kg en 150 pk, hoor je mij niet zeuren.
Ligt trouwens als een kart op de weg. (Verder niet verliefd)

Maar zijn Mazda 6, 1300 kg (200 kg over met trailer en paard) was geen prijzige auto. Die had hij voor de focus.

Natuurlijk in wegenbelasting wel duurder dan een 1000 kg autootje, en met 1/14 was hij best zuinig.
Was een 1.8

We hebben samen deze keuze gemaakt, omdat hij ook met regelmaat er achter wilt hangen.

Ties1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:26

Wij gebruiken de trailer eigenlijk ook bijna niet meer. Maar het is fijn om te weten dat we altijd weg kunnen met de trailer wanneer het nodig zou zijn. ...je hebt de trailer nodig wanneer je er geen hebt en ook niet zo gauw aan een trailer kunt komen (huren/lenen). :')

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:44

Ik heb een trailer gekocht omdat ik gek werd van het huren... Al het gedoe eromheen. En heel veel huurtrailers gaven kortsluiting met de auto die ik ervoor gebruik (de Fiat Ducato van mijn ouders). Ik wil zelf wel graag een auto kopen, maar ben er nog niet helemaal uit welke dit moet worden. Ik reis nu nog met het OV naar mijn werk, maar als ik een auto koop moet het een diesel zijn omdat mijn werk enkele reis 80 km is (dus 160km per dag). Een beetje zuinig zou dus fijn zijn :+ Zo'n Ford Focus spreekt mij wel aan. Die auto hebben wij in het verleden ook gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:49

Ik wil weg kunnen wanneer ik wil. Ga ik lessen, weekendje weg of wil ik plotseling naar het strand dan kan ik gelijk gaan. Afgelopen jaar ook helaas veel naar de kliniek. Drie weken terug die van een stalgenoot met spoed naar de kliniek gereden. Een half uur later en hij had het allicht niet gered. Is direct geopereerd bij aankomst.
Het geld haal ik er nooit uit tegenover huren, huren is absoluut goedkoper. Mijne was ruim 8000k en daar komt jaarlijks onderhoud en stalling nog bij. Maar nooit dat ik geen trailer zou hebben.

Ik breng er nu bijna wekelijks een naar de kliniek van vriendinnen, en het fijne is dat je altijd gewoon weg kan als het moet. Ik kan er dan ook wel zelf mee rijden.