Wat te doen bij een paard die de Trailer afbreekt...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jjsd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 20:44

daffie1986 schreef:
Jjsd schreef:
Hoelang werkt de sedatie? Gemiddeld na 2 uur is dat echt wel grotendeels uitgewerkt mits juist gedoseerd en het paard ‘wakker’ is En gewoon kan eten toch?

Afhankelijk van het middel én het paard kan dit tot wel 5 uur duren voor het uitgewerkt is. Wakker zijn en eetlust hebben zijn geen goede kenmerken helaas. Heeft de kliniek je verteld hoe lang je moest wachten?

Waarom na behandeling voor een spoedgeval al zo snel weer de trailer op? Kan me namelijk voorstellen dat in geval van spoed waar een dier ook nog eens voor gesedeerd (narcose?) Is geweest het dier behoorlijk bij moet komen van de oorzaak, de 2 uur durende trailerrit heen en de sedatie.

De 2,5 uur durende rit was ivm een verhuizing... dus niet gesedeerd en niet na behandeling

Jjsd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 20:46

jolanda20 schreef:
Ik zou dit incident achter je laten. Het is gebeurd.. En gelukkig zonder verwondingen.

Met je paard gaan oefenen en evt met hulp. Misschien valt het allemaal wel mee.

Misschien een gekke opmerking.. Maar moest je paard niet erg nodig plassen? Meeste paarden moeten plassen na verdoving. En in een rijdende trailer lijkt me dat lastig voor een paard

Dat gaan we zeker proberen achter ons laten, en oefenen hebben we nu ruim de tijd voor dus dat laten we zeker niet onbenut.

Het paard was niet verdoofd voor de laatste rit van 2,5 uur

Jjsd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 20:49

Jet schreef:
Ik vind zelf stro op de bodem van een trailer niet zo fijn, dat maakt het vaak alleen maar gladder. Als je iets op de bodem wil, zou ik in een trailer voor houtmot o.i.d. kiezen, dat maakt het niet glad en neemt vocht van eventueel plassen veel beter op dan stro.

Als je een eigen trailer en trekauto hebt, kan je nu een tijdje dagelijks gaan oefenen, alleen met laden, niet met rijden. Als dat laden goed gaat en als ze dan rustig en ontspannen 10 minuten kan blijven staan, kan je een stukje gaan rijden en thuis weer uitladen. Zo kan je dat weer opbouwen naar een ritje in de buurt, daar uitladen, stukje wandelen en weer inladen. Lukt het laden dan niet, kan je eventueel naar huis wandelen en daar nog een keer laden. Als dat goed gaat, kan je weer een langere rit doen en zo bouw je dat weer op.
Gesedeerd, ook al is dat na twee uur al een stuk minder, in een anderhalfpaardstrailer is voor een paard heel lastig omdat ze nergens steun aan de wanden hebben. Hebben jullie de bochten, het optrekken en remmen extreem voorzichtig gedaan die rit? Als jullie gewoon als normaal hebben gereden ( omdat jullie dachten dat de sedatie uitgewerkt was), zou daar het grootste probleem van het trailerrijden wel eens kunnen zijn ontstaan.

Het oefenen word zeker gedaan, maar zoals eerder vermeld hadden we de laatste keer geen keus ivm verhuizing ( toen was ze niet gesedeerd, dit doen wij namelijk nooit, enkel bij behandeling bij een da waarbij dit strikt noodzakelijk is worden mn paarden gesedeerd en dan nog liever niet)

We hebben niet harder dan 40 km per uur gereden de terugweg van de da naar stal, niet hard optrekken niet laat remmen etc, dus ik denk persoonlijk dat dat het niet is geweest

Jjsd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 20:51

Jet schreef:
Ook dat is nog een mogelijkheid, Cissy, die transportbeschermers. Ik ben eigenlijk geen voorstander van iets om de benen van paarden op de trailer gebruiken dat ze niet echt goed gewend zijn. En van transportbeschermers al helemaal niet, ze zakken inderdaad heel vaak af en geven vaak meer onrust en ellende dan dat een paard er voordeel aan heeft.

Ik ben normaal ook geen voorstander van beschermers , maar dit heeft me helaas bij dit paard al haar pezen gekost van simpel op de weide lopen.... zonder die dingen had ze helemaal kapot geweest

Jjsd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 20:52

rien10 schreef:
Gloa schreef:
Heb je de mogelijkheid om haar een paar keer samen met een rustig ervaren paard te vervoeren?

Ik zou mijn paard hier niet voor uitlenen. Voor je t weet heb je er niet een maar twee paarden met trailer problemen.

Zoiezo ga ik er geen naast zetten het is nogal een dametje die al gauw op haar teentjes getrapt is en dan zowel geen mens als dier heel zal laten

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:53

Je kan dan ook nog snugboots of gewone beenschermers aan doen. Die zijn er in elk geval op gemaakt om fatsoenlijk te blijven zitten.

Jjsd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 20:55

Ibbel schreef:
Jjsd schreef:
...ze wilde niet graag laden, geen probleem nemen we extra tijd om nog wat rond te stappen en weer opnieuw te proberen...

Het rijden direct na het kliniekbezoek en met de nawerking van de sedatie ging dus eigenlijk wel goed, alleen het laden duurde wat langer.

Citaat:
Echter de keer erna laadde ze niet zo gemakkelijk meer, na veel geduld en belonen liep ze erop...
Maar toen we gingen rijden heeft ze de gehele reis staan schoppen,steigeren,beuken en ons de rit van ons leven bezorgd( een niet zo fijne...)

Hoeveel later was die keer rijden dat ze de trailer verbouwde? Als dat langer dan een paar dagen was, is de sedatie op zich niet het probleem, maar hooguit de associatie opgelopen tijdens het rijden met sedatie de keer ervoor.

Dat klopt na het kliniek bezoek duurde het wat langer maar gewoon rustig onderweg en ook extreem voorzichtig gereden niet harder dan 40 km per uur t is 10min van elkaar de kliniek en stal dus ook niet lang erop gestaan, alleen maar binnendoor wegen dus vaak nog maar 20 km per uur.

Dat was 1,5 week later die rit van 2,5 uur en in de tussentijd heeft ze gewoon haar programma gevolgd zoals altijd lekker de weide op snachts op stal en 24:7 ruwvoer tot beschikking.

Jjsd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 20:55

Hilli schreef:
Je kan dan ook nog snugboots of gewone beenschermers aan doen. Die zijn er in elk geval op gemaakt om fatsoenlijk te blijven zitten.

Die blijven dus niet zitten is mijn ervaring helaas

Jjsd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 20:57

rien10 schreef:
En hoe gaat het op een veewagen? Persoonlijk zou ik de trailer een tijd niet gebruiken en dit dier met een veewagen vervoeren als dat beter gaat.

Daar hebben we ook over nagedacht, maar er is hier ook een topic van een Ongeluk met veewagen, als ze willen komen ze overal doorheen en dat is een beetje het dingetje als ze het in d’r bol heeft houdt niets haar tegen, dit is gewoon een karaktertrek die ze heeft die niet altijd handig is

Jjsd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 20:58

Lielle schreef:
Is het een tweepaards trailer? Dan zou ik eens kijken wat er gebeurt op een anderhalfspaardstrailer of als je het schot schuin zet, en een lange stang gebruikt.

Staat in mijn begin post, 1,5 paards Trailer opgebouwd opnieuw vanaf het onderstel dat is nog origineel verder alles nieuw, we hebben geluk gehad met de platen die we gebruikt hebben dat die van extreem goede harde kwaliteit zijn anders had mevrouw gewoon door het hout heen gezeten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:58

Jjsd schreef:
rien10 schreef:
En hoe gaat het op een veewagen? Persoonlijk zou ik de trailer een tijd niet gebruiken en dit dier met een veewagen vervoeren als dat beter gaat.

Daar hebben we ook over nagedacht, maar er is hier ook een topic van een Ongeluk met veewagen, als ze willen komen ze overal doorheen en dat is een beetje het dingetje als ze het in d’r bol heeft houdt niets haar tegen, dit is gewoon een karaktertrek die ze heeft die niet altijd handig is

Klopt. Als ze echt in de afbreek modus zitten, dan breken ze net zo goed een veewagen af als een trailer. Succes ermee. Best lastig dit.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:59

Dan zou ik ook echt niks om die benen doen. Als je paard dusdanig panikeert dat een paar beschermers bedoeld voor fiks rijden of springen al niet blijven zitten, dan denk ik dat 'ie zichzelf alleen maar verder sloopt met bescherming om. Hoe pak je dat aan op de wei? En hoe sloopt 'ie zichzelf?

Jjsd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 21:06

Hilli schreef:
Dan zou ik ook echt niks om die benen doen. Als je paard dusdanig panikeert dat een paar beschermers bedoeld voor fiks rijden of springen al niet blijven zitten, dan denk ik dat 'ie zichzelf alleen maar verder sloopt met bescherming om. Hoe pak je dat aan op de wei? En hoe sloopt 'ie zichzelf?

Hoe sloopt ze zichzelf... rennen als een idioot bokken steigeren om eigen as draaien en zo loopt ze sneetjes in d’r benen op op plaatsen waarvan zelfs de da zegt hoe krijg je dat in hemelsnaam voor elkaar?....

Nu inmiddels staat ze op een klein stukje afgezette weide zodat ze in iedergeval geen snelheid meer kan maken, maar het blijft tricky.. ze staat nu ook voorlopig wel even stil met haar peesblessure

Jjsd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 21:09

Klopt. Als ze echt in de afbreek modus zitten, dan breken ze net zo goed een veewagen af als een trailer. Succes ermee. Best lastig dit.[/quote]

Dat klopt is ook lastig en veel mensen vergissen zich in haar qua karakter zelfs de dierenarts wil haar niet onverdoofd uit de box halen ( toen ze daar enkele dagen stond voor behandeling), alsook peeskappen of beschermers om en af doen ik ben de enige die dat bij haar kan doen ze accepteert niemand anders...
Het is dan ook echt een bloederig dametje zit zowel tuig als hackney in en als die kop er eenmaal op gaat .

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 06:14

Als je al weet dat ze zelfs goed passende peesbeschermers niet heel laat, zou ik zeker de volgende keer geen transportbeschermers omdoen. Die zitten eigenlijk zelden zo goed dat ze goed blijven zitten onderweg.
Ik ben wel heel benieuwd hoe het met oefenen gaat en straks weer met een ritje.

Thorn2006

Re: Wat te doen bij een paard die de Trailer afbreekt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 06:25

Voor het trailerladen zou ik echt hulp inschakelen en voor je merrie zou ik haar een beetje meer uitdaging gaan geven. Neem eens een kijken op https://hersenwerkvoorpaarden.nl/

Succes

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 06:39

Ik heb een paard gehad, dat na jaren goed trailer rijden (ervaren wedstrijdpaard), ineens bij het rijden in paniek raakte in de trailer en begon de slaan en te bewegen.
Reden onbekend.

Maar wat bij haar de oplossing was: tweepaards trailer met het schot scheef en een lange achterstang. Ze had het nodig om achter scheef te staan en heel breed. Dan hield ze haar balans beter en was ze rustig.
In een 1,5 paards of in de tweepaards met een gesloten schot, had ze balans problemen.
Het was lastig voor ons, want er kon geen ander paard meer mee, maar voor was het de oplossing.

Dus misschien kan je eens kijken wat er gebeurt als ze veel meer ruimte heeft.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 06:49

janouk schreef:
Ik heb een paard gehad, dat na jaren goed trailer rijden (ervaren wedstrijdpaard), ineens bij het rijden in paniek raakte in de trailer en begon de slaan en te bewegen.
Reden onbekend.

Maar wat bij haar de oplossing was: tweepaards trailer met het schot scheef en een lange achterstang. Ze had het nodig om achter scheef te staan en heel breed. Dan hield ze haar balans beter en was ze rustig.
In een 1,5 paards of in de tweepaards met een gesloten schot, had ze balans problemen.
Het was lastig voor ons, want er kon geen ander paard meer mee, maar voor was het de oplossing.

Dus misschien kan je eens kijken wat er gebeurt als ze veel meer ruimte heeft.

Dit heb ik ook gehad met een van mijn ex-wedstrijdpaarden. Die van mij raakte niet in paniek maar bewoog wel heel veel. Maar vind dit heel anders klinken dan het probleem van TS. Tussenschot scheef met lange achterstang kan misschien wel iets helpen.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 07:08

Een onze paarden stond in het verleden altijd prima op een trailer.
Nooit problemen mee gehad tot ze op eens onderuit schoof en daarna de trailer afbrak, ze bleef half omhoog maar heeft daarna nooit meer fijn in de trailer gestaan. Ze bevroor Helemaal zodra ze erin stond.
Ik heb een veewagentje gekocht en sindsdien springen ze erop als ze mee mogen, zodra de klep zakt heb ik moeite ze nog te houden. En dit zelfde geldt voor ons andere paard, met laad angst en altijd zeiknat van de trailer kwam, nu geen enkel probleem meer.
Misschien kun je het eens proberen als je iemand ken of huren.