Verborgen gebrek?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:51

Als ik mijn paard de stang erachter weg haal trekt hij ook zijn halster kapot ja... eerst los maken, desnoods houd je het touw vast terwijl je de stang gaat losmaken, dan kan hij toch ook niet omdraaien?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:57

anjali schreef:
MywishMax geeft het antwoord op mijn vraag,maar ik denk toch dat je kans hebt dat hij zelf naar buiten stormt als de trailer open gaat?

Dat doe ik niet? Mijn paard staat niet los op de trailer en zodra ik haar los maak heb ik haar zelf vast, dus geen idee waar je dat leest.

cobiie

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:04

Ik denk dat je weinig kans hebt om het op verborgen gebrek te gooien.
Je hebt ter plekke hun manier gezien waarop de pony braaf te laden is (en daar dus mee accoord gegaan want jullie hebben de pony gekocht).

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:29

Oefen dat uitladen nu een paar keer.
Maak hem voor los en dan gaat hij hangen op de achterbuis.
Ga dan niet proberen zo snel mogelijk die buis toch weg te krijgen, nee laat maar staan.
Knuffel hem, praat tegen hem. Laat de achter helper als het veilig is over zijn kontje kriebelen.
Geef als afleiding eventueel een snoepje.
En op het moment dat de druk al een poosje van de stang is haal je die weg.
Probeer als het lukt ook dan nog niet meteen naar achter te laten lopen, maar kriebel en praat nog rustig verder en zet dan achterwaarts.
Ik denk dat geduld en even oefenen het bier echt wel goed kan komen.
Maar nieuw trailer, nieuwe mensen, nieuwe omgeving, heeft het gedrag van weg iot dat opgesloten ding dat ik alles weer kan zien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:34

_Penotti schreef:
Oefen dat uitladen nu een paar keer.
Maak hem voor los en dan gaat hij hangen op de achterbuis.
Ga dan niet proberen zo snel mogelijk die buis toch weg te krijgen, nee laat maar staan.
Knuffel hem, praat tegen hem. Laat de achter helper als het veilig is over zijn kontje kriebelen.
Geef als afleiding eventueel een snoepje.
En op het moment dat de druk al een poosje van de stang is haal je die weg.
Probeer als het lukt ook dan nog niet meteen naar achter te laten lopen, maar kriebel en praat nog rustig verder en zet dan achterwaarts.
Ik denk dat geduld en even oefenen het bier echt wel goed kan komen.
Maar nieuw trailer, nieuwe mensen, nieuwe omgeving, heeft het gedrag van weg iot dat opgesloten ding dat ik alles weer kan zien.

Goede aanvulling idd. Wij doen nooit klep open, meteen stang weg en meteen achteruit. Altijd tijd ertussen en op hulp achteruit, niet omdat de stang weggehaald wordt.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:35

Trailerladen is wel een ding dat bij een andere trailer of iemand die hem anders benaderd ook anders kan uitpakken.

Vraag de oude eigenaar eens of er tips zijn? Geef het paard even de tijd, die moet ook wennen aan jullie.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:42

Mijne was super braaf op een tweepaardstrailer, maar heeft aan mijn 1,5paards moeten wennen.

Nu die gewend is, is er niks meer aan de hand.
Hij staat vast tijdens het rijden, ik maak 'm voor los voor ik naar achter loop om de klep los te doen en de stang erachter weg te halen en dan loop ik op langs hem op naar voor en ik leid hem naar achter, soms komt hij zelf langs mij op naar achter en vang ik hem op wanneer die bij mij is met z'n schouder.
Ik laad en los nagenoeg altijd in mijn eentje, sinds hij aan mijn trailer gewend is.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:46

MairiMacBran schreef:
Tweepaards willen we gaan proberen, we hebben echter net een gloednieuwe anderhalf. Budget laat weer een nieuwe trailer niet toe...
Oefenen doen we, maar levert tot nog toe paniek en pogingen tot omdraaien en daadwerkelijk omdraaien op.

oefen je alleen zelf of laat je een ander persoon het ook doen, zonder vooraf eerst een verhaal te vertellen over zijn gedrag?

vergeet niet dat paarden ook onwijs goed zijn in spiegelen, en als je eerder een paard hebt gehad dat erin onwijs moeilijk was, kan onbewust je eigen spanning er al voor zorgen dat paard denkt nee, vandaag niet. baasje gespannen = eng.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:13

Wellicht ook even kritisch naar je manier van autorijden kijken..

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:34

Je hebt hem ook pas 2 weken... Dat vind ik ook al snel persoonlijk om dan met de trailer weg te gaan. Verder maken we zelf altijd eerst het paard los voor we de klep open doen.

Ik zou hem even de tijd geven en er later een trailerlaadexpert bijhalen die jullie goed kan begeleiden voordat je het probleem groter maakt als het al is.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:36

Als de pony verder helemaal voldoet aan verwachting waarom niet gewoon investeren in een goede trainster om te helpen laden?
Zulke problemen zijn prima te trainen.
Snap dat je het ziet als verborgen gebrek maar zal heel moeilijk worden dit daar op te gooien.
En als je vorige pony ook al moeilijk te laden was is er vast nog een hoop bij te leren met een trainster.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 21:19

Bedankt voor alle reacties.
Onze andere pony is inmiddels prima te laden. Hij had voor wij hem kochten maar een paar keer op een tweepaards gestaan, hij was over het algemeen nog erg groen. Trainster hebben we contact mee opgenomen maar zij kan voorlopig niet want een gebroken arm en ik weet zo snel geen andere bij ons in de buurt.
Mijn man rijdt altijd en dat doet ie echt netjes. Heel rustig in bochten en op rotondes, vanaf windkracht vijf gaan we niet meer op pad met de trailer.
Uiteraard maken we hem eerst los voordat de klep open gaat maar als je hem helemaal los hebt draait hij om, als je hem aan een halstertouw vast houdt raakt hij in paniek en wil hij alleen maar heel hard achteruit. Druk op zijn hoofd vindt hij dan niet fijn, maar vastzetten bij poetsen en gefrut aan zijn hoofd vindt hij prima.
Bij de vorige eigenaar ging het halstertouw over de hals en liep hij zelf naar binnen, stang er achter en klep dicht. Bij uitladen klep open, stang weg en tikje op zijn bil dat hij kon gaan en dan liep hij er zelf rustig af.
Vanavond heeft de instructrice hem van de trailer gehaald door hem voor los te maken en af te leiden met voer terwijl wij de klep open deden en de stang weghaalden, dat ging al beter. Er op gaat hij eigenlijk best vlot.
We laden altijd met twee personen.
Ik snap heus dat hij moet wennen. Maar de pony heeft internationaal gelopen ,heeft op tig verschillende vervoersmiddelen gestaan en was altijd en overal een koele kikker volgens de eigenaar en we zochten ook expliciet naar zo’n type en hebben dat ook gezegd. Het valt dus een beetje tegen dat hij nu zo paniekerig doet.
Maar het komt vast wel goed.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 23-06-20 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:20

Word altijd beetje kriebelt tegenwoordig word alles maar op verborgen gebrek gegooid.

Het blijven dieren die gaan mee in gewoontes van de vorige eigenaar. Laat dit paard wennen en neem de tijd.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:29

Als je weet dat het bij de vorige eigenaren op hun manier goed ging, waarom laat je het hem dan niet gewoon zo doen? Ik lees niks verkeerd in het (uit)laden op hun manier.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 21:37

Omdat wij een anderhalf paards hebben en zij een tweepaards. In de tweepaards kon hij niet omdraaien, in die van ons wel en dat doet hij dus ook als hij los staat. Als we een tweepaards hadden gehad had ik het ook zo gedaan als zij deden.
Deze trailer is net een week oud. Deze onmiddellijk weer inruilen en een tweepaards kopen zit nu even niet in het budget en dan moeten we bovendien ook nog een andere auto ervoor want deze mag dat niet trekken.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:41

Dit kun je oplossen door controle over hem te krijgen qua achteruit lopen. Loop 1 pas de klep op en achteruit weer terug. Dan 2 en weer terug. Dit elke keer met 1 pas opbouwen tot aan de stang. Als hij achteruit gaat rennen blijf je zelf staan en vraag je hem rustig weer naar voren te komen. Train dan ook het liefst met een wat langere lijn zodat je die kunt laten vieren. Op deze manier heb ik al veel achteruitrenners goed gekregen. Mocht het je zelf niet lukken neem dan eens contact op met e-quine. Er zijn altijd wel studenten van hen die een paard willen trainen voor je.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 21:46

Dank je wel! Onze instructrice raadde idd ook een lange lijn aan.
Een pas vooruit en weer terug etc. hebben we vanmorgen gedaan maar toen wilde hij uiteindelijk niet meer vooruit de trailer op...

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:47

Dan raad ik je aan om een student van e-quine te vragen en er nu zelf niet meer mee aan de gang te gaan. Hoe vaker het mislukt nu hoe moeilijker het wordt om het op te lossen.

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:49

Oefenen en als hij lastig blijft kan je ook een tussenschot in je 1,5 paards trailer laten maken. Die staat dan niet in het midden maar maakt de ruimte voor je paard kleiner zodat hij niet kan omdraaien als hij los staat. Hoef je geen nieuwe trailer en auto te kopen en kan je hem toch op dezelfde manier als de vorige eigenaar uitladen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 22:00

Is dat niet erg duur? En mag dat zomaar? Lijkt me dat je in het chassis van de trailer bezig moet en het moet wel veilig blijven.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:01

Ga je nu niet zo druk maken, en je trailer verbouwen. Ja het kan, nodig zo te horen niet. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:46

MairiMacBran schreef:
Bij de vorige eigenaar ging het halstertouw over de hals en liep hij zelf naar binnen, stang er achter en klep dicht. Bij uitladen klep open, stang weg en tikje op zijn bil dat hij kon gaan en dan liep hij er zelf rustig af.

Euhm...voor mij is hoe je dat beschrijft bijna perfectie. Ik wou dat mijn paard zo zou laden, dan zou ik niet altijd een tweede persoon nodig hebben. Kan je precies aangeven waar jij vindt dat dan het verborgen gebrek zit? Want volgens mij heb je een paard dat beter laadt dan gemiddeld.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:56

Gini schreef:
MairiMacBran schreef:

Euhm...voor mij is hoe je dat beschrijft bijna perfectie. Ik wou dat mijn paard zo zou laden, dan zou ik niet altijd een tweede persoon nodig hebben. Kan je precies aangeven waar jij vindt dat dan het verborgen gebrek zit? Want volgens mij heb je een paard dat beter laadt dan gemiddeld.

Het probleem is blijkbaar dat hij in een 1,5 paardstrailer probeert om te draaien als hij eruit komt. Het verhaal hierboven is in een 2 paards trailer.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:07

Ah zo, ok, ik dacht al dat ik het even niet snapte. :D Dan is dat voor de pony inderdaad een nieuwe situatie waar die aan zal moeten wennen, maar maakt het naar mijn mening niet opeens een onlaadbaar paard dat teruggebracht kan worden bij de vorige eigenaar op grond van verborgen gebrek.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 11:14

Gini schreef:

Nou ja, dat vonden wij uiteraard ook. Heerlijk om zo een paard te kunnen laden, perfect.
Alleen doet hij dat bij ons dus niet, omdat hij op een anderhalf paards niet los kan staan, want hij draait dan vliegensvlug om en dat is natuurlijk hartstikke gevaarlijk.
En vast staan vindt hij op de trailer heel vervelend, in ieder geval als het afladen in zicht komt. Dan is er paniek in de tent.
Ik vermoed dus dat hij niet voor niets altijd los stond op de trailer, tenminste, een paard los op de trailer zetten zou bij geen enkel probleem met laden niet mijn eerste keus zijn.

Van terug brengen is vooralsnog geen sprake, maar ik vind wel dat ze aan hadden moeten geven dat ie alleen op deze manier goed te laden is, dan hadden wij daarop kunnen anticiperen.