Paard verkopen met terugkoopregeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:54

Sizzle schreef:
Ik zou het paard er in iedergeval voor laten staan. Veel te bang dat je stalkerig gedrag krijgt van de „ex“.
Ik vind het ook buitengewoon hypocriet: jij mag wel je paard lozen als je hem zat bent maar de nieuwe baas moet zich voor jouw ego in bochten wringen.

Beetje kort door de bocht, ik heb ook zo'n paard overgenomen met deze clausule. De eigenaren wilden vooral het beste voor hem (wat zij hem niet meer konden bieden) en niet dat hij in de handel terecht zou komen. Gaf mij alleen maar een fijn gevoel, en het is ook een fijn gevoel dat als je er zelf op de een of andere manier niet meer voor kunt zorgen dat het dier weer terug kan. Geen last gehad van stalkerig gedrag hoor. En hier staat het ook gewoon in een contract incl. bedrag en voorwaarden.

Dus voor de TS, ik zou het terugkoopbedrag en voorwaarden dan ook noemen in het contract zodat je daar geen problemen mee krijgt. Bijv. hetzelfde bedrag voor hetzelfde niveau, mocht het paard iets mankeren dan voor een lager bedrag. Mocht het paard meer waard zijn geworden, dan voor dat huidige getaxeerde bedrag (en afspreken wie er taxeert).
Prof stallen zijn tussenpersonen dus daar gaat zoiets nooit bij lukken, maar een goedwillende particulier zou kunnen.
Let wel op, zekerheid heb je nooit..verkopen is loslaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:58

MyWishMax schreef:
Joman schreef:

Dat kan wel degelijk zin hebben. Een notariële akte levert namelijk dwingend bewijs op.

Een onderhandse akte is ook dwingend bewijs. Daarnaast reageer ik op de reactie dat het ALLEEN kan via een notaris en dat is gewoon niet waar.

Ik raad je aan je eens te verdiepen in bewijsmiddelen en de bewijskracht. Er worden heel veel vaker contracten in een notariële akte vastgelegd. Dat kan wel degelijk een meerwaarde hebben, want ze leveren dwingend bewijs op tegen iedereen. Verder kun je je caps uitzetten hoor, komt zo schreeuwerig over.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:05

Joman schreef:
MyWishMax schreef:
Een onderhandse akte is ook dwingend bewijs. Daarnaast reageer ik op de reactie dat het ALLEEN kan via een notaris en dat is gewoon niet waar.

Ik raad je aan je eens te verdiepen in bewijsmiddelen en de bewijskracht. Er worden heel veel vaker contracten in een notariële akte vastgelegd. Dat kan wel degelijk een meerwaarde hebben. Verder kun je je caps uitzetten hoor, komt zo schreeuwerig over.

Jij vindt het schreeuwerig overkomen. Ik zet het in hoofdletters omdat dat woordje het woord is waar mijn reacties over gingen. Jij haalt er telkens wat anders bij, dus misschien gewoon lezen wat er staat?

Ik heb me er genoeg in verdiept, ik geef alleen aan dat ook een onderhandse akte dwingend bewijs is. Ik zeg nergens dat een notariële akte geen meerwaarde kan hebben, maar dat het absoluut niet waar is dat een contract met een dergelijk beding als hier alleen via een notaris kan. Dat klopt gewoon niet. Ik geef ook geen advies om het niet te doen, ik geef alleen aan een andere bokker aan dat haar stelling niet klopt. Jij gaat daarop in met dingen die ik dus niet gezegd heb.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:06

Elisa, als het een vriendelijk verzoek is, vind ik het geen enkel probleem, wel als iemand het als een recht wil opnemen en je dus tot iets wilt verplichten in de toekomst.
Misschien vind je als koper de eerste baas helemaal geen goede baas, dat kan ook nog natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:07

MyWishMax schreef:
Joman schreef:

Ik raad je aan je eens te verdiepen in bewijsmiddelen en de bewijskracht. Er worden heel veel vaker contracten in een notariële akte vastgelegd. Dat kan wel degelijk een meerwaarde hebben. Verder kun je je caps uitzetten hoor, komt zo schreeuwerig over.

Jij vindt het schreeuwerig overkomen. Ik zet het in hoofdletters omdat dat woordje het woord is waar mijn reacties over gingen. Jij haalt er telkens wat anders bij, dus misschien gewoon lezen wat er staat?

Ik heb me er genoeg in verdiept, ik geef alleen aan dat ook een onderhandse akte dwingend bewijs is. Ik zeg nergens dat een notariële akte geen meerwaarde kan hebben, maar dat het absoluut niet waar is dat een contract met een dergelijk beding als hier alleen via een notaris kan. Dat klopt gewoon niet.

Ik kan lezen :) Ik zeg alleen dat het wel degelijk zin kan hebben. Dus je hoeft je niet aangevallen te voelen. Nergens zeg ik iets wat indruist tegen jouw bericht :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:10

TS, ik zou eens bij een notaris gaan horen of op een juridisch forum je vraag stellen. Hier ga je voornamelijk alleen meningen krijgen. Dat is leuk voor een discussie, maar minder leuk om effectief een feitelijk antwoord te weten te komen.

StalNollie

Re: Paard verkopen met terugkoopregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:13

Ik brand me vingers er niet aan en er oppert iemand een terug koop bedrag erin zetten? Dat is lekker onkosten maken of paard verder opleiden en dan voor zelfde geld terug. No way.

Tegenwoordig is het een hype al die verkochte paarden die terug gezocht worden. Verkocht is verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:14

Gini schreef:
TS, ik zou eens bij een notaris gaan horen of op een juridisch forum je vraag stellen. Hier ga je voornamelijk alleen meningen krijgen. Dat is leuk voor een discussie, maar minder leuk om effectief een feitelijk antwoord te weten te komen.

Ik geef geen mening, ik geef weer hoe het juridisch in elkaar steekt. Misschien zitten er op bokt ook wel juristen :+

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:20

Ik heb toevallig mijn paard verkocht een tijdje terug.
Ik kan haar niet de aandacht geven die ze wel verdient.
Enorm getwijfeld of ik het wel moet doen, maar vond haar steeds de dupe.

Ik heb haar verkocht met maar liefst 3 maanden proefperiode.
Ja daar ga ik een risico mee aan, maar ik wil dat ze fijn terecht komt.
Hebben mensen de klik om wat voor reden niet dan komt ze maar fijn terug.
Zouden ze haar helemaal verpest hebben, grasmaaier was ze al, dat zal ze zeker ook na verpesten nog wel kunnen :)
Maar in het gunstigste geval is ze een ervaring rijker.
Dus een grote tegemoetkoming voor de koper.

Ik heb in dat contract waar die proefperiode staat ook afgesproken dat ik recht van eerste koop heb.
Of ze zich daar ooit aan gaat houden mocht dit gaan gebeuren, geen idee.
Ik denk inderdaad puntje bij paaltje dat ik geen poot heb om op te staan.
Toch hoop ik dat de nieuwe eigenaar toch even aan me denkt als ze haar te koop zet.
En misschien ook wel denkt, wat is er handiger dan gaan leuren op marktplaats dat een oud eigenaar haar zo weer oppikt.

De koper had er geen problemen mee.
Ik heb ook aangegeven dat ik haar niet ga stalken omdat ik vind dat verkocht verkocht is.
Ik niet ga bemoeien als ik denk dat ze dingen anders zou doen als wat ik zou doen, want dan had ik haar moeten houden. En het plekje waar ze naartoe is ziet er gewoon super uit.
Dus dat is waar ik gewoon op moet vertrouwen.

Momenteel is de proefperiode nog niet voorbij.
Heb haar ook nog geen enkele keer een bericht gestuurd. Maar heb wel een berichtje van haar gehad dat het tot nu toe goed gaat.
En dat is fijn :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:24

Ik heb een merrie verkocht onder contract dat ze bij mij terugkomt indien ze ooit weer weg moet, maar dat was een wens van beide kanten en het contract is opgesteld door een advocatenbureau. De eigenaresse is overleden en dat was iets wat wij nooit hadden voorzien en ik vraag mij af in hoeverre de afspraak nu nog rechtsgeldig is, maar de intentie is er nog steeds. Paard staat nog bij haar gezin en kan dat niet meer, dan komt ze naar mij.

Is het enkel en alleen een wens van de verkoper, dan is bruikleen / lease/ gedeeld eigendom misschien een optie die meer zekerheid geeft.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:29

Ansich kan het, maar de prijs wordt altijd een discussiepunt. Want een jonger dier, x-aantal jaren weg en allicht verder getraind, zal iemand niet willen terugverkopen aan de aanschafprijs. Of evenmin een ouder paard, zal niet teruggekocht worden aan de verkoopprijs. Dus dat mes snijdt ergens langs twee kanten... Dus als ze willen verkopen, dan heb jij je verbonden om het dier terug te kopen... In bepaalde gevallen zal het werken, maar ik denk dat er eerder veel miserie van komt. (beetje calimero)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:32

Sharel schreef:
Hoi Iedereen!

Als een verkoper in een contract de regel opneemt van 1e recht van terugkoop mocht de koper het paard ooit willen verkopen, is deze regel rechtsgeldig? Kun je de koper er op aanspreken als hij het paard zonder het aan de oorspronkelijke koper als eerste aan te bieden gewoon doorverkoopt. Of ben je als verkoper afhankelijk van de goodwill van de koper? Maar het belangrijste vind ik dat wij het recht houden op terugkoop als de nieuwe eigenaar haar besluit te verkopen. Is het het haalbaar om hiervoor een contract op te stellen waar ze echt niet onderuit kunnen komen? Ze kunnen haar toch eigenlijk gewoon doorverkopen, zonder dat ik het door heb?

Wij zouden graag een paard onder terugkoopregeling willen verkopen.

Een terugkoopregeling houdt in dat de vorige eigenaar van het paard, het paard terug wil en kan kopen als de huidige eigenaar niet meer met het paard door wil of kan gaan. Dit kan alle redenen hebben, van medisch tot financieel.

Mijn vraag is: komt zo'n regeling vaak voor en is dit normaal? En kennen jullie evt stallen die deze regeling hanteren?

Ja, dat kun je doen. Het komt zelfs best veel voor. Zorg wel dat als je een terugkoopregeling opneemt, je er ook een boeteclausule aan hangt (dat komt dan weer niet zo vaak voor).

En houd in je achterhoofd dat deze regeling met boeteclausule niet betekent dat jij het paard ook echt als eerste aangeboden krijgt wanneer het weer verkocht wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:33

bulck schreef:
Ansich kan het, maar de prijs wordt altijd een discussiepunt. Want een jonger dier, x-aantal jaren weg en allicht verder getraind, zal iemand niet willen terugverkopen aan de aanschafprijs. Of evenmin een ouder paard, zal niet teruggekocht worden aan de verkoopprijs. Dus dat mes snijdt ergens langs twee kanten... Dus als ze willen verkopen, dan heb jij je verbonden om het dier terug te kopen... In bepaalde gevallen zal het werken, maar ik denk dat er eerder veel miserie van komt. (beetje calimero)

Ook dat is niet waar. Je kunt een eerste recht van terugkoop hebben, maar dat wil helemaal niet zeggen dat je het dier terug moet kopen. Dat is nogal een verschil.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:41

Joman schreef:
Gini schreef:

Ik geef geen mening, ik geef weer hoe het juridisch in elkaar steekt. Misschien zitten er op bokt ook wel juristen :+

Daarom zeg ik ook voornamelijk ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:48

Volgens mij is een contract door beiden ondertekend gewoon geldig.
Veel Cattery's gebruiken het namelijk wel als je een raskat koopt. Daar staan ook boete clausules in. Zou bij een paard niet heel anders zijn vermoed ik zo.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:49

Joman schreef:
bulck schreef:

Ook dat is niet waar. Je kunt een eerste recht van terugkoop hebben, maar dat wil helemaal niet zeggen dat je het dier terug moet kopen. Dat is nogal een verschil.

Dat klopt.

Je hebt geen verplichting om dan terug te kopen. Het is eigenlijk niet anders dan dat je als eerste op de hoogte gebracht word.
Ook de verkoopprijs hoeft niet gelijk te zijn aan de prijs zoveel jaar geleden.
Ik heb dus een jong paard verkocht. Stel ze heeft haar dadelijk veel geleerd en ze heeft predicaten voor de fok of wat ook. Dan staat ze helemaal vrij er veel meer voor te vragen.
Ze laat dan aan mij weten ik verkoop haar, dit is de prijs, wil je haar.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:02

Elanor schreef:
Het beding is wel geldig, de vraag is meer wat het het je oplevert als de 1e koper zich er niet aan houdt.
Aan de nieuwe 2e koper kun je het doorgaans namelijk niet afdwingen.
Misschien kun je een boetebeding opmemen, dan is de kans groter dat de 1e koper het dier eerst aan jou aanbiedt. Maar ook dan geldt, als hij het paard zomaar aan een 2e koper verkoopt, dan verzilver je wellicht de boete, je hebt er niet je paard mee terug. (Nog even daargelaten of iemand er zin in heeft een paard te kopen onder zo’n boetebeding of dan denkt: voor deze tien andere zonder dit gedoe.)
Zie ook dit artikel van mr. Maat:
https://verenigingeigenpaard.nl/nieuws/over-je-eigendomsrecht-heen-regeren/

Oke; stukje uit de link gelezen, maar niemand gaat een contract ondertekenen waarin zoiets is opgesteld met als dwangmiddel een boete...en zeker niet als het de bedoeling is dat het paard voor hetzelfde bedrag weer terug wordt aangeboden.

Voor dezelfde prijs nog wel.....nou lekker dan; koop je een paard wat nog niks kan, jij rijdt dat dier naar een hoog sportniveau en dus daarmee een hogere waarde....en dan zou de vorige eigenaar dat paard voor hetzelfde bedrag terug kunnen kopen?
Nou ik zou dan denken; jaaaa daaaaaaag, bekijk het even, je betaalt de huidige waarde maar en anders gaat die toch echt naar iemand anders. Dan ging ik niet hopen dat de vorige eigenaar zegt; ik heb geen geld en of plek om dr over te kopen, maar bedankt dat je het me laat weten.....

Tenzij het iemand was die vanwege klote omstandigehden gedwongen was om haar/zijn paard te verkopen.....dan zou ik er over na willen denken. Maar zonder zo'n reden; nee, dan wordt het paard toch echt verkocht naar waarde

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:11

[/quote]

Oke; stukje uit de link gelezen, maar niemand gaat een contract ondertekenen waarin zoiets is opgesteld met als dwangmiddel een boete...en zeker niet als het de bedoeling is dat het paard voor hetzelfde bedrag weer terug wordt aangeboden.

Voor dezelfde prijs nog wel.....nou lekker dan; koop je een paard wat nog niks kan, jij rijdt dat dier naar een hoog sportniveau en dus daarmee een hogere waarde....en dan zou de vorige eigenaar dat paard voor hetzelfde bedrag terug kunnen kopen?
Nou ik zou dan denken; jaaaa daaaaaaag, bekijk het even, je betaalt de huidige waarde maar en anders gaat die toch echt naar iemand anders. Dan ging ik niet hopen dat de vorige eigenaar zegt; ik heb geen geld en of plek om dr over te kopen, maar bedankt dat je het me laat weten.....[/quote]

Hier ben ik het idd ook mee eens, kan gewoon niet...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:20

Maar er wordt niet gesproken over dezelfde prijs he, alleen over de optie tot eerste koop. Die optie kan geweigerd worden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:21

Eens met Sizzle, ik vind het ook altijd zo'n rare gang van zaken. Verkopen maar wel de controle willen houden. Verlease het dier dan, ipv de koper lastig te vallen met rare clausulen. Stel je voor de koper heeft straks een bijrijder voor het paard, en die bijrijder zou het dier graag kopen omdat het zo goed klikt, maar dat kan niet omdat de ex eigenaar van het paard de touwtjes in handen wil houden. :?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:24

klopt, ik zeg ook niet dat ts dat zegt.....dat wordt in die link benoemt van Elanor; normaliter is het blijkbaar met zo'n afspraak de bedoeling dat je het paard voor dezelfde prijs terug aanbiedt.......en daar zal niemand mee akkoord gaan.

Dat de optie niet automatisch betekent dat de oude eigenaar het dier terug koopt, weet ik ook; je bent alleen verplicht aan te bieden...vorige eigenaar behoudt altijd nog het recht om te zeggen; nee, ik wil het paard niet terug/kan het paard niet terug nemen. Waarna je het paard publiekelijk te koop kunt zetten.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 18-05-20 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:24

Aan de andere kant dan is je paard verziekt en danm mag jij het weer oplappen en daar de kosten voor dragen, en het eerst nog eens moeten terug kopen!
been there done that, wat gaf dat een bak ellende( en ook mentaal) -:(- :x

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:26

nee, want vorige eigenaar is niet verplicht het dier terug te kopen....de optie betreft alleen het eerst opnieuw aanbieden bij vorige eigenaar. Die kan dus ook gewoon dan zeggen; verkoop dr maar aan een ander, want geen plek/geld of wil om het dier terug te nemen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:27

Citaat:
klopt, ik zeg ook niet dat ts dat zegt.....dat wordt in die link benoemt van Elanor; normaliter is het blijkbaar met zo'n afspraak de bedoeling dat je het paard voor dezelfde prijs terug aanbiedt.......en daar zal niemand mee akkoord gaan.

Ik heb juist begrepen dat dit niet de gang van zaken is.

kwita schreef:
Aan de andere kant dan is je paard verziekt en danm mag jij het weer oplappen en daar de kosten voor dragen, en het eerst nog eens moeten terug kopen!
been there done that, wat gaf dat een bak ellende( en ook mentaal) -:(- :x

Waarom neem je hem dan terug, dat hoeft dus niet.
Of stel dan een mindere prijs voor.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:33

@ Penotti....dit is wat er staat; Iets anders is het als er afspraken gemaakt worden die zodanig concreet en uitvoerbaar zijn, en ook gesanctioneerd kunnen worden, die afspraken ook nageleefd kunnen worden. Een voorbeeld daarvan is het beding van het eerste recht van terugkoop. Als dat correct wordt omschreven, leggen partijen vast dat – als de nieuwe eigenaar het paard wil vervreemden – hij het paard eerst aan jou moet aanbieden voor dezelfde prijs.

Daar staat toch echt dat als de afspraak correct wordt gedaan, het paard voor dezelfde prijs weer terug wordt aangeboden. Sterker nog; het woord 'moet' wordt zelfs gebruikt.