Dwaling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Re: Dwaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:48

Dat zeg ik ook niet anjali, maar wellicht was hij bij hun gewoon braaf en kon er inderdaad jan en alleman op.
Dat ligt dan niet bij het bedrijf als het paard omdraait.

Juist door de onervarenheid daarin zou ik er professionele hulp bij halen. Zolang heeft ze het paard nog niet en een paard voelt vast en zeker haarfijn aan dat er iets niet lekker zit

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 11:03

Dit paard is duidelijk niet wat TS dacht te hebben gekocht. Een bomproof braaf paard geschikt voor de onzekere ruiter.
Bij zo'n "kwaaie" waar alleen een heel handige ruiter mee overweg kan en het dier naast TS nog 3 ruiters heeft afgeworpen hebben we het niet over een randgevalletje. Dit past goed bij "dwaling" en TS zou de koop o.b.v. non-conformiteit kunnen ontbinden.
Maar gezien de houding van de vorige eigenaar / handelaar zal dit niet eenvoudig zijn.
Naast het filmpje waarop duidelijk te zien is hoe het paard zich gedraagt, moet TS ook - liefst schriftelijk - via de oude advertentie of een koopovereenkomst - kunnen aantonen welke afspraken hierover zijn gemaakt.
Een mondelinge afspraak kan de verkoper natuurlijk makkelijk ontkennen.

TS stap 1 is in ieder geval - zo snel mogelijk - met een verzoek tot ontbinden van koop o.b.v. nonconformiteit de verkoper verzoeken het paard terug te nemen.
Op basis van de consumentenkoopwet moet de verkoper wel in de gelegenheid worden gesteld het probleem op te lossen door jou een ander paard naar jouw zin aan te bieden. Lukt dat niet dat moet hij je jouw geld teruggeven.
Ik zou in dat geval ook alvast je Rechtsbijstand verzekering bellen voor bijstand, mochten jullie er zo niet uitkomen.

Als je niet zelf het paard hebt laten keuren door je eigen dierenarts, zou je het paard ook nog kunnen laten nakijken. Misschien is er wel een fysieke reden dat het paard dit gedrag vertoont. Dan is er sowieso sprake van een verborgen gebrek.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 11:03

Iris82 schreef:
Yup. Neem bijvoorbeeld de bekende Stal Doorstap. Zij zetten hun inruilgarantie op hun site. Dat is perfect hoor, geen haat. Ze doen iig wat dat betreft eerlijk hun zaken.

Maar feitelijk gezien, is het geen service maar de wet. En die wet zouden alle stallen moeten kennen.

Dat is niet de wet... de wet is dat het paard terug moet en de koper zijn geld terug krijgt.
Niet dat je maar moet wachten totdat zij een ander geschikt paardje hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 11:09

De wet zegt wel dat de verkoper in de gelegenheid moet worden gesteld een ander paard aan te bieden. Zonder meerkosten overigens. Het kan natuurlijk best zijn dat er niet direct een geschikt dier is, maar het mag ook zeker geen maanden duren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 11:39

Babootje schreef:
De wet zegt wel dat de verkoper in de gelegenheid moet worden gesteld een ander paard aan te bieden. Zonder meerkosten overigens. Het kan natuurlijk best zijn dat er niet direct een geschikt dier is, maar het mag ook zeker geen maanden duren.

Ja en nee...
Volgens de wet mogen ze iets repareren (dat gaat niet met een paard) en evt vervangen voor precies hetzelfde "product".
Een paard is uniek dus niet te vervangen voor precies hetzelfde paard.
Dus is geld terug de enige optie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 11:54

Ibbel schreef:
Galuppy0546 schreef:
Nou ik ben bang dat ik dit zelf niet verkocht krijg... Ik kan hier op bokt geen video toevoegen volgens mij, maar voor de nieuwsgierigen heb ik op beeld staan hoe hij zich gedraagd.

Ik ga er niet eens opzitten om voor te rijden als er iemand voor komt. Sterker nog ik weet niet eens of ik wel iemand wil laten proefrijden, want ik ben als de doods dat hij iemand verwond.

Je zegt in je OP dat je vriendin die beter/langer rijdt en ook paarden inrijdt, er wel mee kan rijden.
Je zou kunnen vragen of zij hem voor jou door wil rijden (tegen betaling), al dan niet om hem daarna te verkopen.

Wil je toch de verkoper 'aanpakken', dan is het niet 'dwaling' maar 'non-conformiteit' waar je het op zou moeten gooien. Je hebt iets gekocht wat wel bruikbaar is (je vriendin kan er wel op rijden) maar niet door jou. Het voldoet niet aan de eisen die jíj vooraf gesteld hebt: een paard voor een onzekere beginnende ruiter.

Ik heb het filmpje van de vriendin op het paard gezien en ook bij haar is het paard absoluut niet braaf. Die vriendin is alleen heel goed in het uitzitten van het gedraai en gebok. Maar normaal rijden is dat niet.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 11:56

Marije_jiplover schreef:
Even een heel andere insteek.
Hoe wordt het dier gehouden nu en hoe werd die gehouden hij de verkoper?
En wat voor voer kreeg die en krijgt die nu?
Ik heb paarden (bij dezelfde eigenaar) bij verandering van stal en voerbeleid zien transformeren van super braaf naar staatsgevaarlijk.

Voer terug veranderd naar voer wat die op de vorige stalling kreeg en iets meer naar buiten en het paard werd weer braaf.

Ik denk sat dit ook belangrijke vragen zijn.. Als je de oplossing wil zoeken, zou ik hier ook zeker eens naar kijken..

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 12:01

Ook hier de vraag hoe wordt het paard nu gehouden.
Mijn vorige merrie was prima te rijden behalve als ze bepaalde biks kreeg.
Dat resulteerde meteen in explosief gedrag wat een behoorlijke rodeo opleverde.
Van de biks af en na een paar dagen was ze weer haar normale zelf.

Mijn huidige paard die alweer 16 jaar bij mij is heeft ook na een verhuizing wisselend gedrag laten zien. Zelfs bij verandering van box op dezelfde stal. Voer en alles hetzelfde maar die box was niet haar plekje. Terug naar haar oude box en alles was weer goed.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 12:02

Brainless schreef:
Babootje schreef:

Ja en nee...
Volgens de wet mogen ze iets repareren (dat gaat niet met een paard) en evt vervangen voor precies hetzelfde "product".

let op: dit is een vraag. (voor het geval dit als een feit kan worden gezien...)
Maar voor de wet is een paard toch een product. Is een "vergelijkbaar paard" dan geen vervanging? Voldoet een handelaar daarmee dan niet aan de wet? Daar zullen vast weer een heel aantal haken en ogen aan zitten... maar ben wel benieuwd

Ik ben overigens ook benieuwd hoe het paard nu gehouden wordt. Hoeveel op stal, hoeveel los in paddock of wei. En dan met of zonder ruwvoer. Wat krijgt het nog meer te eten? Wat voor soort stallen zijn het? Heeft het vriendjes waar het mee kan ravotten?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 12:06

Voer je hem meer nu? Ik kende er ook eentje die super braaf was bij de vorige eigenaar. Wel zag hij er wat slecht uit. Mager, doffe vacht. Maar wel braaf. De ellende begon toen de nieuwe eigenaar hem op ging knappen en meer ging voeren. Hij kreeg bij de vorige eigenaar geen brok, alleen hooi. De nieuwe eigenaar voerde hem brok en het dier zag er binnen een aantal weken geweldig uit. Glimmend, mooi vol, sprankelende ogen.... maar niet meer te rijden. Zo stout, flipte alle kanten op. Niks meer mee aan te vangen.

Belangrijk om te weten is of je het paard hebt laten keuren. En ja het zou kunnen dat hij of pijnstillers of sedatie heeft gehad bij het proefrijden. In beide gevallen is dat heel naar. Ik denk wel dat het een enorm gedoe wordt om hem terug te brengen of te ruilen.

Toulouze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 12:29

Ik ben wel echt heel benieuwd naar het filmpje ts!

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 12:33

Mis ik in dit verhaal of je al contact hierover hebt opgenomen met de verkoper?

Toulouze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 12:37

Er stata in dat ze hem heeft laten keuren en er staat ook dat verkoper em niet terug wil nemen :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:19

Brainless schreef:
Babootje schreef:

Ja en nee...

En toch is dat zo. Dat dat vaak niet slaagt is evident, want je koopt ook een paard omdat je er een "klik" mee hebt of gecharmeerd bent van de uitstraling etc etc. Je hoeft dus als koper niet zomaar een paard te accepteren als dit niet naar je zin is. Maar de verkoper moet wel in de gelegenheid worden gesteld om zijn "fout" te herstellen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:24

Iris82 schreef:
Yup. Neem bijvoorbeeld de bekende Stal Doorstap. Zij zetten hun inruilgarantie op hun site. Dat is perfect hoor, geen haat. Ze doen iig wat dat betreft eerlijk hun zaken.

Maar feitelijk gezien, is het geen service maar de wet. En die wet zouden alle stallen moeten kennen.

Je staat idd sterk ts.

Nee zij houden zich niet aan de wet.
Wet is geld terug, niet ander (duurder met bijbetaling) paard terug.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:25

tjiftjaf schreef:
Mis ik in dit verhaal of je al contact hierover hebt opgenomen met de verkoper?

Staat er toch duidelijk:
Citaat:
Ik heb haar bericht gedaan met hoe en wat, hierbij een filmpje toegevoegd van hoe hij zich onder het zadel gedraagt, en onder welke wijze zij hem aan mij verkocht heeft.

Antwoord luid; ik herken het gedrag niet en neem het paard niet terug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 14:01

fohadie schreef:
Je heb het paard nog maar twee maanden. Mag het dier eerst even wennen aan een nieuwe omgeving? Sommige paatden doen daar nu eenmaal langer over. Wel heel vervelend voor jou. Denk je een doodbraaf paard te hebben, kan je er niet mee omgaan. :(:) Je zegt dat het totaal geen leerpaard is. In mijn ogen is hij dat juist wel getuige het verhaal dat vriendin er totaal geen moeite mee lijkt te hebben.

Wil je misschien nog antwoord geven oo sommige al eerder gestelde vragen? Nu geef je alleen antwoord aan mensen die het met je eens zijn en zeggen dat het paard terug moet.

Wat kreeg hij daar te eten en wat nu?
Hoelang ging hij daar naar buiten, hoelang nu?
Wat is er nog meer verandert behalve een verhuizing? ( Wat al een heel grote verandering voor een paard kan zijn.)

Het kan nog steeds een prima beginnerspaard zijn, maar eentje die nog niet gewend is en dit uit door ongewensd gedrag.
Of misschien begrijpt hij jou totaal niet, is hij andere hulpen gewend. Daar zou je een (goede!)instructeur bij kunnen halen.

Dit paard meteen weer weg doen kan, maar bedenk je dat het ook aan jou kan liggen en je dit met het volgende paard ook kan hebben en het paard daarna weer...

Nou ik heb ook het filmpje gezien en dit is echt geen paard om maar iets van te leren. Het enigste dat je hiervan leert is rodeo rijden. :n Dat een paard aangeeft dat het iets niet ok vind, kan perfect. Maar hier kun je geen 20 meter netjes mee rijden.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 14:07

Iris82 schreef:
Focussed schreef:
- Heb je het paard overgekocht van een particulier of bedrijf (handelaar)?

Dit is belangrijk. Dit is de eerste vraag waar je op moet reageren.

De rest is nog niet van belang.

Nou, dat is nog niet helemaal zo. De meest relevante vraag is op dit moment: is het paard (duurzaam) ongeschikt voor het doel waarvoor het werd aangeschaft. Immers: als het paard bijvoorbeeld met de tijd bijtrekt, of als blijkt dat het paard last heeft van (ik noem maar iets) een ingredient in de brok die je voert, of de wijze van huisvesting, of als het paard heel braaf zou zijn, de onzekere ruiter een keer heeft uitgeprobeerd en dat dat gedrag zich heeft uitgebreid, dan heb je niet met een gebrek aan het paard te maken. De ene of de andere ruiter kan echt heel veel verschil maken. Pas als je duidelijk hebt dat dit paard ofwel voor 'normaal/gemiddeld gebruik' niet geschikt is, of als je inzichtelijk kan maken dat bepaalde karaktereigenschappen je zijn toegezegd ('heel braaf/kijkt nergens van op/geschikt voor onzekere of beginnende ruiter', maar dat moet je dus wel kunnen bewijzen) en dat het paard daar niet geschikt voor is, heb je ermee te maken dat het paard niet voldoet aan je redelijke verwachtingen.

En als je dat vast hebt staan, is het de vraag of het paard ook zo was op het moment van leveren. En dan speelt de professional een rol. Als je van een particulier hebt gekocht, moet jij dan bewijzen dat het probleem er al zat (maar dat je dat onmogelijk kon weten), als je van een professional hebt gekocht (zoals ts), dan gaat de wet er het eerste halfjaar vanuit dat het probleem er al zat en mag de professional bewijzen dat het er nog niet zat (waarbij 'ik heb het nooit gezien' niet voldoende is).

Ts: als ik jou was, zou ik het als volgt doen: ik zou aan de verkoper aangeven dat je dit probleem ervaart, dat je gaat uitzoeken of het aan het beest of aan jou ligt en dat je dat wil doen door het paard bij ruiter x (ruiter van onbesproken ervaring en kunde) te zetten. Dat dat zo en zoveel geld kost en dat je het graag hoort als de verkoper liever een andere oplossing ziet. Dat als die ruiter vaststelt dat het paard niet geschikt is conform de afspraken, dat je tot ontbinding c.q. vernietiging zal overgaan en alle kosten, inclusief die van de trainer, zal terugvorderen. Dat je graag de input van de verkoper wil, omdat je het als een gezamenlijk probleem ziet. Blijft de verkoper dan de kont tegen de krib gooien, dan heb je voor een eventuele procedure echt heel erg netjes voorgesorteerd. Succes

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 14:13

Wat een fijn antwoord weer FloortjeM +:)+

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 14:13

Kijkend naar het filmpje, verwacht ik niet dat dingen als voer of huisvesting het probleem is. Ik zie geen paard dat barst van de energie. Dit paard is geen paard voor een onzekere ruiter, dat is duidelijk. Ik durf alleen vanwege een deel van het filmpje ook geen uitspraak doen of het puur karakter (in combinatie met de ruiters is) of dat er ook pijn meespeelt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 14:17

Persoonlijk vind ik het er niet als pijn uitzien. Want met wat die allemaal aan capriolen uithaalt zou je verwachten dat die nog meer pijn krijgt :+
Ik krijg het gevoel van een paard dat bij TS een paar keer goed zijn zin heeft gehad.
Nu door de vriendin door moet lopen en daar wel even kenbaar maakt dat hij dat geen goed plan vind.
Ik denk wel dat als hij een poosje bij een handige ruiter staat het er ook wel weer zo uit is.
Maar dit is zeker geen paard voor een onzekere ruiter of leerpaard.

Maar zeker weten doe ik het ook niet hoor, maar zo komt het filmpje op mij over.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 14:20

_Penotti schreef:
Persoonlijk vind ik het er niet als pijn uitzien. Want met wat die allemaal aan capriolen uithaalt zou je verwachten dat die nog meer pijn krijgt :+
Ik krijg het gevoel van een paard dat bij TS een paar keer goed zijn zin heeft gehad.
Nu door de vriendin door moet lopen en daar wel even kenbaar maakt dat hij dat geen goed plan vind.
Ik denk wel dat als hij een poosje bij een handige ruiter staat het er ook wel weer zo uit is.
Maar dit is zeker geen paard voor een onzekere ruiter of leerpaard.

Maar zeker weten doe ik het ook niet hoor, maar zo komt het filmpje op mij over.

Zo komt het grootste deel ook op mij over, alleen het laatste fragment vind ik een vrij heftige reactie. Maar daarom dat ik zeg dat ik er geen uitspraak over durf te doen. Kan inderdaad goed zijn dat hij boos is dat hij nu niet zijn zin krijgt, maar kan in mijn ogen ook pijn zijn

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 14:58

Het zou kunnen dat dit paard last van zijn rug ervaart tijdens het rijden.Maar hij is wel goedgekeurd.Is er ook bloed afgenomen? Dan moet ts nu zo snel mogelijk dat bloed laten onderzoeken op pijnstillende of kalmerende middelen.Als dat er in zou zitten is dit een ernstig geval van fraude. Want zoals het paard zich nu gedraagt is het gevaarlijk hem\haar te berijden.Ik begrijp niet dat een handelaar zijn goede naam op het spel zet door dit dier wat duidelijk niet geschikt is voor ts niet simpelweg terug te nemen.Weliswaar heeft zij de naam van de handelaar niet genoemd maar ik zou die wel willen weten want een dergelijke "service"zit ik niet op te wachten als ik nog eens een paard zou gaan kopen.

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 15:17

De keuring heeft plaats gevonden vóór ik ben wezen proefrijden. Ik ben hier niet bijgeweest, maar de keuring is gedaan door een gezamelijke dierenarts (Die ik achteraf ook nog gesproken heb, aangezien dit ook mijn eigen DA betreft. Nog vóór de koop)
Deze heeft zowel in de keuringsrapporten als telefonisch aangegeven dat het paard goedgekeurd is. Of er een bloedstaal genomen is toen, dat weet ik niet.

Bij de voorgaande verkoper stond het paard 24-7 op stal, of in ieder geval de stal waar ik hem vandaan heb. (een manege setting/handelsstal combo) Hoe dat is geweest bij de eigenaar daarvoor, dat weet ik niet. Ik kom er namelijk niet achter waar hij daarvoor gestaan heeft. De dierenarts die hem altijd ge-ent heeft, heb ik wel gebeld en mijn charmes in de strijd gegooid. Maar begrijpelijk mag deze geen namen noemen en gegevens delen.
Hij komt hier dagelijks in de paddock en wordt daarnaast gelongeerd of gereden.

De paarden hier op stal krijgen 2 maal daags basisbrok, daarnaast hooi.

De pony is overgekocht van een bedrijf. Naar verhaal luid is de pony bij haar ingeruild omdat de vorige eigenaar toe was aan een paard.

@Iris82 dit artikel had ik inmiddels al gevonden inderdaad, dankjewel :).

Instructie heb ik hier al bijgehaald (diversen al want wij hebben er meer bij ons op pension), die heeft mij dan ook geadviseerd om afscheid te nemen van dit paardje.

Ik heb ook bewust niet na 1 week al aan de bel getrokken, zoals ik al had aangegeven hadden wij gehoopt dat het lag in de ; nieuwe ruiter, nieuwe omgeving lekker uitproberen.
Maar inmiddels zijn wel 2 maand verder en wordt het enkel erger.

@Anjali, Ook heb ik er bewust voor gekozen om geen stalnaam openbaar hier op het forum te noemen. Ik post dit namelijk niet met de achterliggende reden om een stalnaam zwart te praten of iemand met de grond gelijk te maken.
Ik post dit omdat dit mijn eerste paard is, ik deze ervaring dus ook nooit gehad heb en opzoek ben naar advies :).
Er zullen uitgerekend ook dingen zijn die ik beter had moeten doen en dan is het niet eerlijk als ik een bedrijf met de grond gelijk ga maken.

Ik weet alleen op dit moment niet zo goed meer wat ik hiermee moet. Het betreft iig niet de bomproof, allrounder, leerpaard waar ik me voor heb ingeschreven. En nu is het kwestie om daar een oplossing voor de vinden, en met de verkoper kom ik niet verder.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 15:24

DeMolenhoek schreef:
fohadie schreef:
Je heb het paard nog maar twee maanden. Mag het dier eerst even wennen aan een nieuwe omgeving? Sommige paatden doen daar nu eenmaal langer over. Wel heel vervelend voor jou. Denk je een doodbraaf paard te hebben, kan je er niet mee omgaan. :(:) Je zegt dat het totaal geen leerpaard is. In mijn ogen is hij dat juist wel getuige het verhaal dat vriendin er totaal geen moeite mee lijkt te hebben.

Wil je misschien nog antwoord geven oo sommige al eerder gestelde vragen? Nu geef je alleen antwoord aan mensen die het met je eens zijn en zeggen dat het paard terug moet.

Wat kreeg hij daar te eten en wat nu?
Hoelang ging hij daar naar buiten, hoelang nu?
Wat is er nog meer verandert behalve een verhuizing? ( Wat al een heel grote verandering voor een paard kan zijn.)

Het kan nog steeds een prima beginnerspaard zijn, maar eentje die nog niet gewend is en dit uit door ongewensd gedrag.
Of misschien begrijpt hij jou totaal niet, is hij andere hulpen gewend. Daar zou je een (goede!)instructeur bij kunnen halen.

Dit paard meteen weer weg doen kan, maar bedenk je dat het ook aan jou kan liggen en je dit met het volgende paard ook kan hebben en het paard daarna weer...

Nou ik heb ook het filmpje gezien en dit is echt geen paard om maar iets van te leren. Het enigste dat je hiervan leert is rodeo rijden. :n Dat een paard aangeeft dat het iets niet ok vind, kan perfect. Maar hier kun je geen 20 meter netjes mee rijden.

Ik moet het alleen met de info uit de op doen he. Daarop zei ik dat het me juist wel een echt leerpaard leek. Ik heb geen extra info als filmpjes ed? En blijkbaar kan vriendin hem wel rustig rijden, aldus de op.