Aangekocht paard na 3 weken kreupel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:24

BITO schreef:
bigone schreef:
Ik vind het sowieso al apart dat je bij een net gekocht en gekeurd paard al een aantal keren de osteopaat bij haalt. Heel eerlijk , van handelaar, veel op stal, klinische keuring oké ( waar je bij was neem ik aan) en nu ernstige peesblessure . Zou zeggen gevalletje verlies nemen en dier in laten slapen. 1000 euro zakken in vraagprijs , leuk maar een goed dier voor een reeele prijs krijg je geen 1000 euro af.

Ik vind een osteopaat erbij halen helemaal niet vreemd. Al mijn paarden gaan 1 keer per jaar naar de osteopaat. Juist fijn om te weten dat er geen gekke dingen zijn.

Een keer geen probleem, elk jaar nazien ook niet maar zo vaak in een zo korte tijd?

BITO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 13:27

Suzanne F. schreef:
Dat is echt een hele vervelende situatie. Als je kan bewijzen dat die blessure al een oudere blessure is sta je veel sterker. En hij kan een pijnstiller hebben gehad tijdens de klinische keuring. Dat ontdek je vaak alleen met een bloedtest die dag.
Wie heeft de klinische keuring uitgevoerd? Een eigen dierenarts of een dierenarts van de handelaar?

Dierenarts uit haar buurt, ik had die geregeld.

bigone schreef:
Een keer geen probleem, elk jaar nazien ook niet maar zo vaak in een zo korte tijd?

Ik heb dit na 2 weken laten doen. Ik ken de osteopaat in kwestie goed, die heeft alleen gekeken of er plekken waren waar hij vastzat. Dit was totaal niet het geval, ook weinig zadelbespiering en rugbespiering wat volgens haar weer duidt op dat hij heel weinig is gereden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:28

Bigone, een paard mag niet kreupel gaan lopen omdat je een osteopaat laat komen.

Ik denk dat TS best wel een goede kans maakt, als je van een handelaar koopt is de koper beter beschermd. Maar tegelijkertijd gaat het wel een welles-nietes spelletje worden en bestaat de kans altijd dat je verliest en dat traject moet je dan ook maar in willen gaan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:29

1000 euro van de vraagprijs af praten vind ik overigens niet heel gek. Dat is gewoon handel. Kan ergens op wijzen maar hoeft zeker niet.

Van pijnstilling denk ik dat ie ook eerder kreupelheid had moeten vertonen.

En slecht bespierd in de achterhand vind ik ook geen argument om te gebruiken die uit een klinische keuring komt. Dat kan zoveel oorzaken hebbne.
Maar misschien dat alles bij elkaar haalbaar is. Ik vrees voor een grote rompslomp.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:30

Luister naar je advocaat in dit geval. Je hebt het hier over een verborgen gebrek en non-conformiteit. Bewijslast ligt bij de handelsstal. Dus briefje vd advocaat dat koop teruggedraaid wordt, paard tetug geld terug en anders zaak er van maken.

Wat je moet overwegen: een zaak er van maken gaat tijd en geld kosten plus een hoop gedoe geven. Wnt al.krikg je van een rechter gelijk, daar heb je nog niet meteen je geld door terug. Weegt dat op tegen de aanschafprijs en gemaakte kosten? En al die tijd moet paard bij jou blijven. Zie je dat zitten?

BITO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 13:31

Nee inderdaad, mijn paarden gaan normaal juist beter lopen. Ik heb iedereen erbij gehaald omdat ik niet wil rijden op een paard wat ergens last van heeft. Ik wil een goed passend zadel, net gebit, nette hoeven en zeker weten dat hij nergens vast zit. Maar dit had ik uiteraard niet verwacht.

Het is alleen zo zonde, vind het heel zonde van het geld. Ik heb helaas ook geen geldboom om hierna zomaar weer een nieuw paard te kopen.

BITO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 13:34

Charmaine schreef:
Luister naar je advocaat in dit geval. Je hebt het hier over een verborgen gebrek en non-conformiteit. Bewijslast ligt bij de handelsstal. Dus briefje vd advocaat dat koop teruggedraaid wordt, paard tetug geld terug en anders zaak er van maken.

Wat je moet overwegen: een zaak er van maken gaat tijd en geld kosten plus een hoop gedoe geven. Wnt al.krikg je van een rechter gelijk, daar heb je nog niet meteen je geld door terug. Weegt dat op tegen de aanschafprijs en gemaakte kosten? En al die tijd moet paard bij jou blijven. Zie je dat zitten?

Ik heb gelukkig recht op een pro deo advocaat omdat mijn inkomen niet zo hoog ligt. Dus dat scheelt nog enigszins. Echter moet ik het paard wel nog maanden met pijn houden en dat vind ik wel heel sneu.

Mariloulou

Re: Aangekocht paard na 3 weken kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:39

Heb niet alles in detail gelezen, dus sorry als ik wat herhaal.
Mijn dierenarts neemt bij een klinische keuring bloed af, weet ff niet of dat verplicht is.
De kans is in dit verhaal aanwezig dat ze pijnstilling heeft gehad. Dit is terug te vinden in het bloed.
Dus als er bloed ttv de keuring is afgenomen hierop laten testen.

BITO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 13:42

Mariloulou schreef:
Heb niet alles in detail gelezen, dus sorry als ik wat herhaal.
Mijn dierenarts neemt bij een klinische keuring bloed af, weet ff niet of dat verplicht is.
De kans is in dit verhaal aanwezig dat ze pijnstilling heeft gehad. Dit is terug te vinden in het bloed.
Dus als er bloed ttv de keuring is afgenomen hierop laten testen.

Nee er is helaas geen bloed afgenomen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:45

Ik vrees dat je hier zwak staat. Paard is bij verkoop goedgekeurd. De blessure is pas na drie weken boven gekomen. Een paard is een levend dier, wat op elk moment een blessure kan oplopen. Dit is in een rechtszaak een dubbeltje op zijn kant. Ik zou mij de kosten besparen, paard laten inslapen en verlies nemen. Hoe jammer het ook is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:46

Alleen wordt een paard juridisch als een zaak behandeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:52

Wat naar zeg TS.
Ik snap wel dat je een osteopaat hebt laten komen, wanneer ik een nieuw paard heb laat ik die ook altijd checken door tandarts etc.
Bloed afnemen bij een keuring is - naar mijn ervaring- eerder uitzondering dan regel.
Is er bloed afgenomen? Ik denk dat het anders moeilijk te bewijzen wordt dat dit om een oude blessure gaat waar de vorige eigenaar niets van wist, aangezien het paard klinisch is goedgekeurd.
Ik ben benieuwd wat eruit komt, ik hoop op een goede uitkomst voor jou!

BITO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 13:53

Zonnebloem92 schreef:
Wat naar zeg TS.
Ik snap wel dat je een osteopaat hebt laten komen, wanneer ik een nieuw paard heb laat ik die ook altijd checken door tandarts etc.
Bloed afnemen bij een keuring is - naar mijn ervaring- eerder uitzondering dan regel.
Is er bloed afgenomen? Ik denk dat het anders moeilijk te bewijzen wordt dat dit om een oude blessure gaat waar de vorige eigenaar niets van wist, aangezien het paard klinisch is goedgekeurd.
Ik ben benieuwd wat eruit komt, ik hoop op een goede uitkomst voor jou!

Nee helaas is er geen bloed afgenomen ;( , Ik hoop ook op een goede einde, voor ons maar ook voor de pony.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:54

Gini schreef:
Alleen wordt een paard juridisch als een zaak behandeld.

In de rechtspraak niet altijd. Ik heb al anders gehoord. Hangt heel erg van de rechter af. Althans in Belgie. MIsschien is het in NL anders.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:54

Al blijft het wel een erg k*tte situatie. Hopelijk komt de pony gewoon goed, en hebben jullie nog een leuke tijd samen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:56

Ik denk dat dit valt of staat bij hoe hard je kunt maken dat die blessure er al was.

En ik weet niet hoe betrouwbaar die datering is/kan zijn.

Verder vind ik het persoonlijk op basis van jouw verhaal net zo aannemelijk dat de blessure bij jou ontstaan is. Of misschien wel begonnen is voor jou tijd maar nu pas tot uiting komt en dat de eigenaar er ook echt niets vanaf wist. Maar goed, dat doet er niet toe.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:56

Gini schreef:
Je hebt het paard bij een handelaar gekocht. Dan geldt omgekeerde bewijslast. Dan moet de handelaar kunnen bewijzen dat het paard wél goed was bij levering.

Precies.

Maar hoe dat zit omdat hij wel goed door de keuring is gekomen?
En een peesblessure natuurlijk van het 1 op het andere moment kan ontstaan.

Enige juiste tip is denk, neem een advocaat in de arm. Die ook weet van de paardensector.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:59

Polly schreef:
Volgens mij word er niet standaard bloed afgenomen maar alleen op verzoek..

Inderdaad wordt er naar mijn ervaring bij een gewone klinische keuring geen bloed afgenomen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:01

anjali schreef:
Polly schreef:
Volgens mij word er niet standaard bloed afgenomen maar alleen op verzoek..

Inderdaad wordt er naar mijn ervaring bij een gewone klinische keuring geen bloed afgenomen.

Volgens mij ligt dat aan de kliniek.
Zo ver ik weet haalt Someren al zeker 15 jaar standaard bloed af.
Tenminste ik heb eens een zeer onzekere verkoper voor me gehad en ik had niet speciaal om bloed keuren gevraagd.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:06

Het is een nare en lastige situatie, TS, maar helaas moet ik toevoegen dat letterlijk van het een op het andere moment kreupel ook bij een gezond paard kan. Ik had het met mijn eerste pony, bikkelhard, nooit kreupel, was al jaren van mij, stond al jaren 10 uur per dag of meer buiten, (toen nog) hartstikke gezond, en middenin een bosrit was hij kreupel. Inderdaad, net als wat jij beschrijft, van het een op het andere moment (maar we waren in het bos, dus verstappen over een boomwortel kan een oorzaak zijn geweest). Uiteraard heb ik toen de hoeven gecontroleerd, die waren alle 4 schoon, en ook op de benen was op het eerste gezicht niks te zien of te voelen. Toen moesten we ook nog het hele eind naar huis strompelen.
Hij heeft een paar weken op rust gestaan en was daarna gewoon weer de oude, maar kan me voorstellen dat dat er voor jou niet aanlokkelijk uitziet.
Laatst bijgewerkt door nessinator op 24-04-20 14:08, in het totaal 2 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:07

sevke schreef:
Ik vrees dat je hier zwak staat. Paard is bij verkoop goedgekeurd. De blessure is pas na drie weken boven gekomen. Een paard is een levend dier, wat op elk moment een blessure kan oplopen. Dit is in een rechtszaak een dubbeltje op zijn kant. Ik zou mij de kosten besparen, paard laten inslapen en verlies nemen. Hoe jammer het ook is.

Inslapen? De normale herstelperiode voor een peesblessure is toch nog lang niet voorbij.Dit kan best nog goedkomen.Dat het paard tijdens de winterperiode bij een handelaar op stal werd gehouden is trouwens tamelijk normaal.Ook al omdat telkens wisselende handelspaarden niet zomaar bij elkaar op het land gedaan kunnen worden.Dus dat hoeft niets te betekenen.Wel sneu overigens dat je pasgekochte paard nu al kreupel is. Dat is niet wat je hoopt als je net een nieuw paard koopt!

BITO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 14:08

nessinator schreef:
Het is een nare en lastige situatie, TS, maar helaas moet ik toevoegen dat letterlijk van het een op het andere moment kreupel ook bij een gezond paard kan. Ik had het met mijn eerste pony, bikkelhard, nooit kreupel, was al jaren van mij, stond al jaren 10 uur per dag of meer buiten, (toen nog) hartstikke gezond, en middenin een bosrit was hij kreupel. Inderdaad, wat jij beschrijft, van het een op het andere moment (maar we waren in het bos, dus verstappen over een boomwortel kan een oorzaak zijn geweest). Uiteraard heb ik toen de hoeven gecontroleerd, die waren alle 4 schoon, en ook op de benen was op het eerste gezicht niks te zien of te voelen. Toen moesten we ook nog het hele eind naar huis strompelen.
Hij heeft een paar weken op rust gestaan en was daarna gewoon weer de oude, maar kan me voorstellen dat dat er voor jou niet aanlokkelijk uitziet.

Het is gewoon een enorm lastige situatie. Ik vind hem in de afgelopen 3,5e week dat hij op rust staat eerder slechter worden dan beter. Maar verder helemaal geen dik of warm been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:15

BITO schreef:
nessinator schreef:
Het is een nare en lastige situatie, TS, maar helaas moet ik toevoegen dat letterlijk van het een op het andere moment kreupel ook bij een gezond paard kan. Ik had het met mijn eerste pony, bikkelhard, nooit kreupel, was al jaren van mij, stond al jaren 10 uur per dag of meer buiten, (toen nog) hartstikke gezond, en middenin een bosrit was hij kreupel. Inderdaad, wat jij beschrijft, van het een op het andere moment (maar we waren in het bos, dus verstappen over een boomwortel kan een oorzaak zijn geweest). Uiteraard heb ik toen de hoeven gecontroleerd, die waren alle 4 schoon, en ook op de benen was op het eerste gezicht niks te zien of te voelen. Toen moesten we ook nog het hele eind naar huis strompelen.

Het is gewoon een enorm lastige situatie. Ik vind hem in de afgelopen 3,5e week dat hij op rust staat eerder slechter worden dan beter. Maar verder helemaal geen dik of warm been.

Mag je gecontroleerde beweging geven? In de vorm van stapwerk? Bewegen is namelijk wel belangrijk. Alleen zijn onverwachte bewegingen vaak wel slecht. Dus daarom word vaak gecontroleerd stapwerk als advies meegegeven. Wie weet helpt dat al iets, en natuurlijk goed koelen.

BITO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 14:17

Ja hij staat s'nachts op stal, en overdag buiten op een stuk van 2,5 bij 4,5 zodat hij niet kan rennen. S'middags en S'avonds 15 minuten stappen aan de hand. Alleen is hij soms zo druk dat hij aan het tippelen naast me is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:19

BITO schreef:
Ja hij staat s'nachts op stal, en overdag buiten op een stuk van 2,5 bij 4,5 zodat hij niet kan rennen. S'middags en S'avonds 15 minuten stappen aan de hand. Alleen is hij soms zo druk dat hij aan het tippelen naast me is.

Probeer eens met een hengsten ketting als het echt niet te doen is. Heb je in pb wat meer verteld trouwens :) ik herken het dribbelen wel hoor! Die van mij kan er ook wat van