Vraag over aankoop paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:53

Tristan4ever, welkom op Bokt.

Ik geef je groot gelijk dat je de kosten niet gaat betalen. Wij hebben onlangs ook een paard gekocht. Wij hebben de keuring betaald. Dat was ook zo afgesproken, ook als hij afgekeurd zou worden, want de manege die hem tijdelijk in bruikleen had, vond hem zo gaaf, dat zij hadden besloten dat zij hem zelf wilden. Ongeacht uitslag keuring want ze kenden hem ook al lang daar hij al 7 jaar bij hen in pension stond en het goed deed die paar maanden als manegepaard daar baasje geen tijd meer voor hem had.
Maar als hij was afgekeurd en de eigenares wilde niet wachten opdat wij een week later opnieuw konden keuren en dan hopelijk kopen, dan zou ik ook niet betalen. Ik vind het juist heel correct dat jullie hem alsnog willen kopen. Ik vind het vanuit de verkoper echt niet OK klinken en een raar verhaal dat iemand hem alsnog gauw komt ophalen. Paard is notabene niet door de keuring gekomen.

Tessebes

Re: Vraag over aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 23:31

Ik zou zelf nogal twijfels hebben over het bestaan van de tweede geïnteresseerde. Jammer dat de verkoopster jullie zo onder druk wil zetten. Gewoon rustig afwachten. Mbt de kosten van de keuring, dat is imo gewoon pech. Je zou eventueel nog kunnen opperen dat de verkoopster bij de 2e afkeuring de kosten op zich neemt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 09:54

Ik zou zelfs twijfels hebben of de dierenarts er uberhaupt bij is geweest als je die niet zelf gesproken hebt nadien!
Zou wel nieuwsgierig genoeg zijn om die dierenarts te bellen trouwens.
Het is goed dat je alarmbellen afgingen want het klinkt sowieso niet helemaal kosjer.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 10:10

En een laatste advies, altijd zelf aanwezig zijn bij de keuring!
Laat je niet onder druk zetten en spreek een moment af wanneer jullie erbij kunnen zijn.

Om terug te komen op jullie oorspronkelijke vraag, ik vind het niet gebruikelijk dat zij dit doet. Jullie hebben een overeenkomst gesloten (mondeling is ook bindend en geldig) en dan mag zij het paard niet aan een ander verkopen.
In praktijk gebeurd dit wel, maar netjes is het zeer zeker niet.

Zoals hiervoor gezegd, dit truckje wordt ook vaak toegepast om kopers onder druk te zetten. Trap hier niet in.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 10:12

Tip van mij: altijd je eigen dierenarts regelen, ook al kon je later bij de dierenarts die de koper ook wilde regelen.

Soms wordt er nog wel eens gesjoemeld met keuringen. Vriendjespolitiek. En zeker als je er niet bij bent geweest is het best tricky. Geen idee wat ze overlegd hebben.

Ik zou als ik jou was, wat er ook gebeurt met de mensen die nu komen kijken, heel bewust nadenken over je vervolgstappen.
Willens en wetens een paard laten bekijken en rijden door andere kopers terwijl de dierenarts heeft aangegeven dat hij een week op rust moet staan..... Omdat zij hem meteen mee willen nemen.....
Ruikt naar "liever niet verder willen laten keuren door de eerste partij"..

Tristan4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 10:18

Ik heb ook steeds meer mijn twijfels over hoe het nou zit. Ook viel het mij eerlijk gezegd zwaar tegen dat de eigenaresse andere geïnteresseerden op hem heeft laten rijden terwijl hij op rust moet. Ook al is het alleen maar stappen (ze zei dat die mensen alleen zouden gaan stappen toen wij hiernaar vroegen). Wij wilden hem kopen en hadden graag gezien dat hij alleen aan de hand gestapt zou worden en niet bereden. Zo zouden wij het namelijk aanpakken met ons eigen paard dat op rust zou moeten. Maar goed, dit paard is niet van ons en wij hebben geen enkele zeggenschap/controle over wat zij met haar paard doet. We hebben overigens nog steeds niets van haar vernomen. Dus we nemen zelf nog wel even contact met haar op. Voortaan zorgen we er inderdaad voor dat we zelf bij de keuring aanwezig zijn. En kiezen we voor een “onafhankelijke” dierenarts.

Tristan4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 10:29

pien_2010 schreef:
Tristan4ever, welkom op Bokt.

Ik geef je groot gelijk dat je de kosten niet gaat betalen. Wij hebben onlangs ook een paard gekocht. Wij hebben de keuring betaald. Dat was ook zo afgesproken, ook als hij afgekeurd zou worden, want de manege die hem tijdelijk in bruikleen had, vond hem zo gaaf, dat zij hadden besloten dat zij hem zelf wilden. Ongeacht uitslag keuring want ze kenden hem ook al lang daar hij al 7 jaar bij hen in pension stond en het goed deed die paar maanden als manegepaard daar baasje geen tijd meer voor hem had.
Maar als hij was afgekeurd en de eigenares wilde niet wachten opdat wij een week later opnieuw konden keuren en dan hopelijk kopen, dan zou ik ook niet betalen. Ik vind het juist heel correct dat jullie hem alsnog willen kopen. Ik vind het vanuit de verkoper echt niet OK klinken en een raar verhaal dat iemand hem alsnog gauw komt ophalen. Paard is notabene niet door de keuring gekomen.

Dankje! :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 10:33

Ik zou die DA zelf als potentiële koper willen spreken. Wat zijn bevindingen zijn over dat been.

Ik heb onlangs een paard verkocht naar Duitsland. Ik heb voor die mensen ook de keuring geregeld maar de arts had wel contact met hen. Niet meer dan normaal vind ik dat

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 10:39

Toen ik mijn jonkie kocht, had de verkoper het op gegeven moment ook over een andere mogelijke koper.
Brrr.
Ik wilde haar zo graag hebben en nu dreigden er kapers op de kust...!
Dat is heel naar.
(Maar het kan realiteit zijn.
Tristan4ever schreef:
We wilden hem op korte termijn laten keuren. Dit kon de volgende dag (gisteren) al, omdat de dierenarts dan toch al aanwezig zou zijn voor het keuren van een ander paard. Wij konden er zelf niet bij zijn ivm werk, maar we konden de dierenarts bellen en ook het rapport inzien. Deze dierenarts gaat ook onze dierenarts worden, aangezien we op de stal willen gaan staan waar dit paard te koop staat. Het paard is overigens niet van de eigenaren van de stal, maar van een particulier die daar met meerdere paarden staat.

Helaas werden we gisteravond gebeld met slecht nieuws: de dierenarts had de keuring gestaakt omdat het paard “niet zuiver liep met zijn linker achterbeen”. Dit zijn de woorden van de eigenaresse. Hij moet volgens zijn eigenaresse een week op rust en kan dan opnieuw gekeurd worden. Dit wilden wij zeker afwachten. En bij de volgende keuring overleggen met de dierenarts. O.a. vragen naar een röntgenologisch onderzoek, ook als hij volgende week wel goed loopt.

Wat mij opvalt is dat er wel heel veel initiatief bij de verkoper ligt.
Ik vind het dan niet onredelijk dat jij niet betaalt.
Tip voor de volgende keer : regel zelf een dierenarts, jij betaalt en jij geeft de opdracht en jij bent aanwezig. Uiteraard krijg je het keuringsrapport, rechtstreeks van de dierenarts.
Zonder röntgenfoto's is het zoiets als tweehonderd euro.

Tristan4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 12:57

We hebben een update gekregen: het paard is gisteren inderdaad verkocht. Volgens haar krijgt het paard een goed huisje bij deze mensen. Wij hopen echt van harte dat dat zo is!

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:07

Is het paard wel echt gekeurd En daarbij afgekeurd of wilde de andere mensen meer betalen?

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:13

Ik denk dat je je beide handjes mag kussen dat je dit paard niet hebt genomen. Dat lijkt te stinken en wie weet welke miserie je jezelf hebt bespaard door hem niet toch snelsnel te nemen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:17

Ik betwijfel ook of die mensen wel op de hoogte waren van het verloop van die vorige keuring (door jullie)..

Tristan4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 13:26

Ik heb ook geen idee of hij wel echt gekeurd is. Ik twijfel aan alles nu. Wie weet dat die mensen inderdaad gewoon meer geboden hebben. Ze wist dat wij maximaal €5000 willen uitgeven en niet meer. Ze vroeg overigens ook niet meer, maar mochten die mensen toch meer geboden hebben begrijp ik haar wel. Alleen had ze dat gewoon eerlijk kunnen zeggen. Mocht hij gekeurd zijn, wat ik wel denk, dan weet ik inderdaad ook niet of deze mensen daarvan op de hoogte zijn gebracht. Daar ga ik me maar niet in verdiepen. Wij gaan rustig verder kijken!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:26

Vervelend dat het paard niets voor jullie is geworden. Zeker omdat jullie er allebei een goed gevoel hadden. Maar zoals anderen ook al zeggen er zijn meer paarden te koop en daar zal er vast 1 tussen staan voor jullie.
Neem iemand mee die anders naar het paard kijkt dan jullie, die er geen gevoel bij heeft van zoals jullie er in staan. Diegene kijkt anders en zal het ook zakelijker zien. Wat betreft een paard keuren (heel verstandig om te doen!) maak de afspraak bij afkeuren de kosten voor de verkoper en bij goedkeuren voor jullie. Als de verkoper daar al moeilijk over doet is er een kans aanwezig dat er wat mis is wat ze liever niet naar voren willen brengen. Laat een paard ook niet keuren door hun eigen dierenarts maar het liefst door één die straks je eigen dierenarts wordt.

Tristan4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 13:47

neile schreef:
Ik denk dat je je beide handjes mag kussen dat je dit paard niet hebt genomen. Dat lijkt te stinken en wie weet welke miserie je jezelf hebt bespaard door hem niet toch snelsnel te nemen.

Wij gaan inderdaad echt niet even snel, zonder de keuring af te wachten, een paard kopen. Ik wil mezelf geen paard op de hals halen die op voorhand al niet gezond is en hoge kosten met zich mee brengt. Natuurlijk hebben we wel financiële speling voor het geval ons paard ooit ziek wordt of een blessure krijgt. Anders zouden we nooit een paard gaan kopen. Maar we beginnen niet aan een paard dat nu al iets (ernstig) mankeert.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:51

Van iemand die zo met dieren (en mensen) omgaat zou ik persoonlijk niet eens een paard wíllen kopen. :=

Daarbij altijd zelf je keuringsarts kiezen en in persoon aanwezig zijn bij het keuren want lang niet iedere arts keurt even uitgebreid/ secuur. Mensen op hun blauwe ogen geloven is sterk af te raden, zeker in de paardenwereld.

Tristan4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 13:59

BarbaLala schreef:
Daarbij altijd zelf je keuringsarts kiezen en in persoon aanwezig zijn bij het keuren want lang niet iedere arts keurt even uitgebreid/ secuur. Mensen op hun blauwe ogen geloven is sterk af te raden, zeker in de paardenwereld.

Wij hebben inderdaad geleerd van deze ervaring en gaan het in het vervolg anders aanpakken.

Bedankt allemaal voor jullie inbreng en voor alle tips! Dat helpt echt!

Ik ga straks even kijken waar ik een topic kan vinden over de zoektocht naar een geschikt paard. Nu dit is afgehandeld kan ik die details ook delen. +:)+

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:04

Tristan4ever schreef:
Wij hebben inderdaad geleerd van deze ervaring en gaan het in het vervolg anders aanpakken.

Bedankt allemaal voor jullie inbreng en voor alle tips! Dat helpt echt!

Ik ga straks even kijken waar ik een topic kan vinden over de zoektocht naar een geschikt paard. Nu dit is afgehandeld kan ik die details ook delen. +:)+

[PP] Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:11

Ik denk dat het paard helemaal niet gekeurd is en dat het wellicht wel wat mankeert en het haar beter uitkomt dat het paard niet gekeurd werd door de andere mensen, en 2 uur verderop staat ipv zo dicht bij bij mensen die wel onderzoeksplicht hebben gedaan.....
Die mensen hebben niet laten keuren dus geen onderzoeksplicht gedaan, dus kunnen ook nergens op terug komen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 16:59

Gooiske schreef:
Ik denk dat het paard helemaal niet gekeurd is en dat het wellicht wel wat mankeert en het haar beter uitkomt dat het paard niet gekeurd werd door de andere mensen, en 2 uur verderop staat ipv zo dicht bij bij mensen die wel onderzoeksplicht hebben gedaan.....
Die mensen hebben niet laten keuren dus geen onderzoeksplicht gedaan, dus kunnen ook nergens op terug komen.

Dat is niet waar, de verkoper moet nl ook vertellen als er wat met het paard is anders zijn het verborgen gebreken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 17:59

En dit is ook de persoon die stal verhuurd? Als deze dame zo afspraken maakt en veranderd zegt me dat ook wel wat voor de toekomst

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 18:05

knollentuin schreef:
En dit is ook de persoon die stal verhuurd? Als deze dame zo afspraken maakt en veranderd zegt me dat ook wel wat voor de toekomst

Er staat in de openingspost toch duidelijk dat het niet de stalhouder betreft :?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 18:10

Gooiske schreef:

Dan zal het grootste struikelblok van de verkoopster zijn geweest dat TO bij haar op stal wil komen staan. Goed dat je geen zaken met haar hebt gedaan!

Tristan4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 18:14

De dame in kwestie heeft inmiddels de factuur naar ons doorgestuurd. Heel brutaal. Maar ik had het verwacht. We hebben gezegd dat die rekening voor haar is. :O