Ik snap dat er wordt gezegd dat dit niet een vraag is voor op bokt alleen waar vind je nou meer mensen met rijbakken aan huis dan hier?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Nelleke_ schreef:Helaas zijn er geen mazen in het web van de gemeente, alles waarin je eventueel met een paard in zou kunnen rijden, ongeacht formaat of omheining, zien ze als een rijbak.
Het gaat om een rijbak zonder verlichting, we wisten al dat verlichting hier sowieso niet vergund zou worden (ivm vleermuisroute oid).
_Nelleke_ schreef:Ja ik ben bang dat ik nu wel te laat ben met bezwaar maken.
Ik snap dat er wordt gezegd dat dit niet een vraag is voor op bokt alleen waar vind je nou meer mensen met rijbakken aan huis dan hier?![]()
_Nelleke_ schreef:Niello, waarom spreekt de gemeente in het akkoord dan dat ze welwillend zijn af te wijken van het huidig bestemmingsplan? Dat doet wat mij betreft overkomen alsof er binnen het huidig plan gewerkt kan worden, zoals ook zichtbaar is bij buurpercelen, waarin rijbakken ook op de agrarische grond liggen.
Ik snap dat het bestuursrechtelijk is maar er is ongetwijfeld iemand op bokt die iets soortgelijks heeft meegemaakt. In elk geval heb ik al een hoop aan dit topic en zie ik ook een aantal dingen voorbij komen waar ik zelf nog niet aan had gedacht.Waarvoor overigens mijn dank
_Nelleke_ schreef:Niello, waarom spreekt de gemeente in het akkoord dan dat ze welwillend zijn af te wijken van het huidig bestemmingsplan? Dat doet wat mij betreft overkomen alsof er binnen het huidig plan gewerkt kan worden, zoals ook zichtbaar is bij buurpercelen, waarin rijbakken ook op de agrarische grond liggen.
Ik snap dat het bestuursrechtelijk is maar er is ongetwijfeld iemand op bokt die iets soortgelijks heeft meegemaakt. In elk geval heb ik al een hoop aan dit topic en zie ik ook een aantal dingen voorbij komen waar ik zelf nog niet aan had gedacht.Waarvoor overigens mijn dank
_San87_ schreef:_Nelleke_ schreef:Niello, waarom spreekt de gemeente in het akkoord dan dat ze welwillend zijn af te wijken van het huidig bestemmingsplan? Dat doet wat mij betreft overkomen alsof er binnen het huidig plan gewerkt kan worden, zoals ook zichtbaar is bij buurpercelen, waarin rijbakken ook op de agrarische grond liggen.
Afwijken van het huidig bestemmingsplan kun je ook lezen als bereidheid het bestemmingsplan te wijzigen (zo lees ik het in hoe het hierboven staat).
_Nelleke_ schreef:Bedankt voor alle reacties, daar heb ik wel wat aan.
De omgevingsvergunning hebben we al aangevraagd en deze is dus afgewezen, tenminste, ze belde ons dat het niet de juiste procedure is en dat we eerst de bestemming moeten wijzigen voordat we een omgevingsvergunning konden aanvragen.
Dat vind ik raar want in onze huidige bestemming zijn er ook vergunningen voor paardenbakken afgegeven aan bijv de buren maar ook nog 3 andere partijen in de gemeente.
Afspraak met het omgevingsloket hebben we al meerdere malen gehad maar zij weten het ook niet zo goed. (2 medewerkers zeggen allebei wat anders)
_Nelleke_ schreef:Bedankt voor alle reacties, daar heb ik wel wat aan.
De omgevingsvergunning hebben we al aangevraagd en deze is dus afgewezen, tenminste, ze belde ons dat het niet de juiste procedure is en dat we eerst de bestemming moeten wijzigen voordat we een omgevingsvergunning konden aanvragen.
Dat vind ik raar want in onze huidige bestemming zijn er ook vergunningen voor paardenbakken afgegeven aan bijv de buren maar ook nog 3 andere partijen in de gemeente.
Afspraak met het omgevingsloket hebben we al meerdere malen gehad maar zij weten het ook niet zo goed. (2 medewerkers zeggen allebei wat anders)
_Nelleke_ schreef:Vorig jaar hebben wij een stuk grond gekocht onder voorbehoud vergunning rijbak. Omdat in onze gemeente de daadwerkelijke vergunningsaanvraag heel specifiek moest zijn, flink wat geld kostte en veel langer zou duren hebben wij destijds een principe akkoord aangevraagd en ook goedgekeurd gekregen.
Afgelopen zomer hebben wij de daadwerkelijke vergunning aangevraagd en deze is helaas afgewezen. Er zitten geen verschillen in de aanvraag van het principe-akkoord en de vergunningsaanvraag en er is ook geen beleidsverandering geweest bij de gemeente. De gemeente geeft simpelweg aan dat er bij de goedkeuring van het principe-akkoord een foutje is gemaakt en dat deze nooit goedgekeurd had mogen worden. Dikke pech dus.
Nu geven ze wel aan dat we wel een verzoek mogen indienen voor het veranderen van het bestemmingsplan. Ze hebben al mondeling toegezegd dat ze dit wel gaan goedkeuren. Echter de kosten hiervoor zijn 10x (!!) zo hoog als de normale vergunningsaanvraag. Wij hebben dus zelf het idee dat iemand bij de gemeente hier gewoon een slaatje uit wil slaan.
Het gaat om ongeveer 1000,- voor de normale aanvraag en 10.000,- voor de wijziging van het bestemmingsplan. Na de wijziging van het bestemmingsplan moeten we wel ALSNOG de normale vergunning aanvragen (met dus kans dat de gemeente het evt alsnog kan afwijzen??).
Nu hebben wij eens even geneusd op het kadaster gezien er in deze gemeente nogal veel paardenbakken liggen en voor deze paardenbakken is nooit een bestemmingsplanwijziging (incl bijbehorende kosten) aangevraagd. Deze zijn nu aangeduid als 'recreatie' op het kadaster. De gemeente geeft echter aan dat dit allemaal verjaarde zaken zijn die ze bij het digitaliseren van alle kaarten gelegaliseerd hebben.
Er zijn helaas geen mazen in het web door afwijkende formaten of andere omheining waardoor je om de vergunning heen kan. Helaas zitten wij aan doorgaande weg en is de bak vanaf de weg goed zichtbaar dus 'stiekem' neerleggen is ook geen optie.
Staan wij nog in ons recht? Kan de gemeente zomaar zeggen: 'oeps, foutje' waardoor de procedure ineens 10x zo duur gaat worden. Heel eerlijk, wij hadden deze grond niet gekocht als we dat van tevoren hadden geweten. Bovendien vind ik de kosten van het vergunnen van een rijbak niet meer in verhouding staan tov het bouwwerk wat er komt. Zelfs de bouwvergunning van ons huis was goedkoper.
Wie heeft er tips, ervaringen of juridsche kennis en kan ons helpen welke kant wij nu op moeten met de gemeente. We hebben de grond nou eenmaal gekocht, er staat al een huis en stallen, alleen ontbreekt de rijbak.
Help?
MamAppelsap schreef:_Nelleke_ schreef:Bedankt voor alle reacties, daar heb ik wel wat aan.
Welke bestemming is het nu en welke bestemming zou het moeten worden dan?