Heb je al contact gehad met de verkoper en/of het stamboek?
Edit: Na het schrijven van mijn post ben ik even aan het Googlen gegaan;
In het koopcontract zou aangegeven moeten worden onder welke wet jullie handelen. Staat dat er niet in, heb ik begrepen dat het dan valt onder de wet van het land waarin de koop heeft plaatsgevonden. Ik
denk dus als jullie hebben vastgelegd onder Nederlandse wetten te handelen, hoeft de Eigentumsurkunde niet erbij en zal ook niet meer geldig zijn. Hebben jullie echter vastgelegd volgens Duitse wetten te handelen, hoor je het erbij te hebben gekregen en zou het nog geldig
kunnen zijn. Maar of daarmee alles gezegd is en volledig juist is, weet ik niet zeker.
Eén van de bronnen(ben de rest alweer kwijt, excuses):
https://www.bierensgroup.com/nl/article ... lsverkeer/--
Nederland kent zelf geen officiële eigendomsbewijzen voor paarden. Het kan toch verrekte handig zijn iets dergelijks op papier te hebben. Ookal kan het niet als hard bewijs worden gebruikt, het wordt wel als aanwijzing geteld en hoe meer aanwijzingen je hebt in jouw voordeel, hoe sterker je staat. Vooral aangezien er wél een eigendomsbewijs van dit paard bestaat.
Weliswaar een Duits eigendomsbewijs, maar dat wordt toch zeker niet opeens compleet ongeldig?
Dat zou namelijk betekenen dat zodra jij met je paard de grens over gaat, om welke reden dan ook, het opeens niet meer jouw paard is?

En het zou toch ook van de zotte zijn als je in land A aan het stelen kan gaan, het meeneemt naar land B en dan is er niets aan de hand?
In Nederland geldt inderdaad de Nederlandse wet en Duitsland heeft ook weer zijn eigen wetten.
Maar als een Duitser, wonende in Duitsland bij de Duitse politie aangifte doet van een gestolen Duits paard uit een Duitse stal waarvan diegene de Duitse Eigentumsurkunde bezit en het paard wordt dan d.m.v zijn Duitse chip geïdentificeerd in Nederland... Eerlijk, geen idee hoe dat zou gaan. Nu ben ik spaak gelopen in mijn eigen gedachte en weet niet meer waar ik precies heenging met m'n verhaal... Oeps.

Nou ja, in ieder geval, ik denk niet dat ze zoiets zomaar zouden laten gaan en het zeker een staartje zou krijgen. Nederland en Duitsland zijn goed samenwerkende buren en beiden EU'ers.
Is er een rechtsgeldig koopcontract? Kan je wel een duplicaat krijgen als er geen koopcontract is?
Ik hoop eigenlijk van niet, dan gaat het eigendomsbewijs namelijk zijn doel totaal voorbij.
Ik zou het niet zo licht opvatten als sommige anderen hier. Er is namelijk weldegelijk een eigendomsbewijs van het paard maar niet bij de eigenaar. Duitsers zijn ook absoluut niet zo rechtzaakschuw als Nederlanders en kennen de weg daarin dan ook beter.
Esmeehappy25 schreef:(...) Maar nadat we thuis aangekomen waren kwam ik er achter alleen het paspoort in handen te hebben, vorige eigenaresse zei dat alles er goed in zat en dom van mij verder niet naar gekeken (...)
Misschien zat het er wel in, maar is het ertussenuit gevallen? Ik weet natuurlijk niet of je het op de seconde van ontvangen in je tas hebt gestoken of er nog mee in de hand hebt rondgelopen.