Welke (lichte) auto voor trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 19:09

Hmm, zoals ik dacht toch allemaal iets zwaardere auto's dan ik zoek.

Maar mensen, geen paniek verder! Ik wilde alleen weten wat voor lichtere auto's jullie voor de auto hebben. Deze blijken toch al wel zwaarder te zijn dan wat ik in gedachte had.

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 19:12

MiniMaxi schreef:
Hier een Seat Leon voor de trailer. Mag 1500kg trekken. Auto is super zuinig en goedkoop in de belasting. Dit omdat er een sterke maar zuinige motor in ligt.
Auto trekt de trailer ook gewoon met gemak en ligt ook met trailer goed op de weg. Merk amper dat hij er achter hangt zeg maar.

Hoe zwaar is die? Ik zie veel verschillende gewichten bij deze auto.

MiniMaxi

Re: Welke (lichte) auto voor trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:17

1230kg. Je wegenbelasting zit niet alleen in het gewicht van je auto maar ook in je motor wat voor brandstof, hoe zuinig leeftijd enz.
Misschien handig als je meld wat voor paard je wilt vervoeren. Ik heb bijvoorbeeld een kwpner van 175. Die is wel wat zwaarden dat haflinger bijvoorbeeld.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:25

Ik heb een auto van 1475kg die 1400 mag trekken.
Had er hiervoor een van ook zo'n 1050kg. Die gebruikte ik wel eens voor het oefenen van trailerladen maar zou daar niet snel de weg mee op gaan. Kan me trouwens ook bijna niet voorstellen dat ik daar zoveel mee mocht trekken. Dat was geremd ook maar iets van 500 of 800kg ofzo.

Daarnaast sprak ik laatst een trailerverhuur hier in de buurt en die gaven aan dat de nieuwe trailers ook steeds zwaarder worden. Toch echt wel iets om rekening mee te houden.

Ik weet dat TS BE heeft maar las net ergens een opmerking die ik wat gevaarlijk kon klinken als je alleen met B wil rijden. Want met alleen B werkt het niet met "de trailer is zo zwaar dus als ik max zoveel laad zit ik nog binnen de grens". Daarbij gaat het er echt om dat 'ledig gewicht trailer' + 'max te laden gewicht' niet boven het 'max te trekken gewicht door auto' + 'de max massa auto' van 3500kg komt.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:36

Ik heb een Peugeot 308. Deze auto mag 1650 kg trekken. Snap er zelf niks van waarom hij zo veel mag trekken. Er zijn veel dikkere auto's die veel minder mogen trekken.
Zelf doe ik met deze auto alleen korte ritjes (manege is 2 km van me vandaan). Voor langere ritten gebruiken we de VW bus van mijn man.
Heb 1x gehad dat paard echt wild werd in de trailer, had toen niet echt een veilig gevoel in mijn auto.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:43

Marije_1997 schreef:
Ik volg even. Ik ben langzaam aan opzoek naar een auto die een 2 paards trailer + max 2 paarden kan en mag trekken met BE rijbewijs :) heb er alleen de ballen verstand van.

Lees het centrale topic eens door en dan komt dat 'verstand van' vanzelf :)
[TAO] [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 19:51

De paarden die eventueel vervoerd zouden worden zouden rond de 500-550 kg zijn is mijn schatting. Een grotere haflinger of een tuiger.

Ik ben sowieso op zoek naar een benzine auto.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:55

MTinker schreef:
minouesmee schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom mensen van die lichte kleine auto’s voor hun trailer willen..? Het is wel je paard wat je achter je auto hangt.. Ik bedoel dit echter niet aanvallend..! :o

Misschien is het een beter idee om een zwaardere auto te huren voor af en toe als je met de trailer weg wilt?

Ik ook niet. Mijn paard voel ik omstappen in de trailer en heb er een landrover voorzitten. Ze heeft 1x paniek gehad en mijn landrover ging stuiterend over de snelweg. Wil niet weten wat er was gebeurd met een lichte auto ervoor.

Die hoge wegenbelasting en vaak bij de pomp staan heb ik over voor haar veiligheid.
Denk aub paar keer extra na voordat je een lichte auto voor een trailer zet met je kostbare bezit.

Ehm, een Land Rover Freelander weegt ook maar net 1400kg! De term "Land Rover" zegt in deze context dus helemaal niets!

Al gingen de paarden de polka dansen in de trailer, de ouder Range Rover (1900kg leeg) gaf geen krimp; tufte rustig verder.....

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:57

ikke schreef:
Daarnaast zou ik dan toch eerder voor een compacte middenklasser gaan, bijvoorbeeld een Ford Focus, dan zo'n kort hobbelding als de Terios.

Hear hear !

Een lichte wagen is zo erg nog niet. Een korte hoge smalle lichte auto zou ik niet graag een hoge windvangende trailer achter hangen. Bang voor oudere auto's? Ik had vroegûh een Vectra 1.6 die 1002 kg woog. Daar ging gerust de trailer achter, ging prima.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:59

ikke schreef:
Al gingen de paarden de polka dansen in de trailer, de ouder Range Rover (1900kg leeg) gaf geen krimp; tufte rustig verder.....

Camera in de trailer? Ik zie een youtube hit aankomen _O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:01

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:
Daarnaast zou ik dan toch eerder voor een compacte middenklasser gaan, bijvoorbeeld een Ford Focus, dan zo'n kort hobbelding als de Terios.

Hear hear !

Een lichte wagen is zo erg nog niet. Een korte hoge smalle lichte auto zou ik niet graag een hoge windvangende trailer achter hangen. Bang voor oudere auto's? Ik had vroegûh een Vectra 1.6 die 1002 kg woog. Daar ging gerust de trailer achter, ging prima.

Tja, ik deed dat zelfs achter een Kadett (1.7 diesel) ging niet echt ergens over maar dat ding kwam overal :o

https://cars.btrading.nl/s70346a673e07c ... e-95295985
Zou ik toch iets meer reserveren en hiervoor gaan......

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:

Camera in de trailer? Ik zie een youtube hit aankomen _O-

Nee, maar binnenkort wel in de vrachtwagen :D :D

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:05

hier voor de kleine stukjes en goed weer een capture weeg 1000 mag 1200 trekken. Dat past met de combi die ik heb precies. Moet ik wat verder of is er slecht weer voorspeld pak ik de auto van mijn vader. Die weeg 1700 kilo en mag mijn trailer en paard heel ruim trekken (2000 totaal volgens mij, maar weet dat ik als ik max zou trekken ik mijn trailer zwaar over belaad).

heb wel een paard wat ook rustig staat en let op.
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 17-12-19 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:06

ikke schreef:
Ehm, een Land Rover Freelander weegt ook maar net 1400kg! De term "Land Rover" zegt in deze context dus helemaal niets!

Mijn freelander weegt 1850kg,dus geen simpele benzine uitvoering. Maar heb een paard van 700kg,dus als die danst voel je dat. Heb er een Renault megane eerst voor gehad die het qua gewicht mocht, maar was niet verantwoord.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:10

Op autotrack.nl kun je zoeken op leeggewicht én trekgewicht. Dan komen er een boel Clio's en C3's boven die niet mijn voorkeur zouden hebben. Maar b.v. ook deze Focus van 1031 kg die 1200 kg geremd aan de haak mag (zie Extra gegevens voor die getallen): https://www.autotrack.nl/tweedehands/fo ... s/46129800

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:12

MTinker schreef:
ikke schreef:

Mijn freelander weegt 1850kg,dus geen simpele benzine uitvoering. Maar heb een paard van 700kg,dus als die danst voel je dat. Heb er een Renault megane eerst voor gehad die het qua gewicht mocht, maar was niet verantwoord.

Freebee II weegt fors meer dan Freebee I Dus ja, jij kunt een Freebee van 1800kg hebben; doet niks af aan het gewicht van de Freebee I:
https://www.autoweek.nl/auto/16639/land ... back-18-i/

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:24

Ik heb een peugeot 206 voor de trailer gehad. Mocht 1100 kg trekken. Maargoed, er stond een a pony in :D

Nu een ford focus maar mijn hart ligt bij de ford mondeo. Is zuinig en trekt makkelijk. Mijn focus zuipt overigens niet meer dan de 206.

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 20:30

Rex_Rolfo schreef:
Op autotrack.nl kun je zoeken op leeggewicht én trekgewicht. Dan komen er een boel Clio's en C3's boven die niet mijn voorkeur zouden hebben. Maar b.v. ook deze Focus van 1031 kg die 1200 kg geremd aan de haak mag (zie Extra gegevens voor die getallen): https://www.autotrack.nl/tweedehands/fo ... s/46129800

Dankje! Hier heb ik zeker wat aan.

1200kg is dan wel weer krap. Het is een 2 paards trailer van 700 kg en de paarden gaan de 500 kg wel voorbij.

Ik kom met mijn budget dan echt op de Terios uit.

Een zwaardere auto gaat hem echt niet worden. Dan maar een auto waar geen trailer achter kan.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:33

Ik heb een Auris 1.6 en mag 1300 kg trekken. Mijn trailer is 550 kg en met paard komt er 500 kg bij. Kan met gemak, maar je merkt wel dat er wat achter hangt. Het gebruik is alleen voor korte afstanden; voor langere afstanden vind ik het wat mager maar dan leen ik een grotere auto indien nodig. Met de kleine pony's gaat het uitstekend, ook lange afstanden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:39

Citaat:
Citaat:
Als jij noodstops moet maken met een trailer, heb je zeker tien minuten niet op zitten letten!

Met paarden aan de haak (of op de bak) stel je jezelf maar een vraag: wat gebeurt er 500mtr verderop en 100mtr achter me en dat elke seconde.
Nee, je hebt geen tijd voor een gezellig kletsverhaal, radiootje luisteren of om je heen kijken. Je bent bezig met wat het overige verkaar allemaal van plan is en hoe je daar zonder rare acties doorheen komt.

Dit dus! :j

-:(- -:(- -:(-

Ga je rijbewijslesgeld maar terugvragen, want les heb je niet gehad.

De dekhengst van een kennis kwam terug van concours.
Rustig tuffen over de N11 waar je 100 mag, en 70 als je een stoplicht nadert.

Om een reden die ik niet weet, mijn kennis ook niet maar de medeweggebruiker wellicht wel, gebeurde het volgende.

In de zone van 70 km 'moest hij opeens voor de trailer rijden'.
Sloeg nergens op, kennis laat braaf gas los.
Op dat moment wordt het stoplicht geel, medeweggebruiker pal voor de trailer gaat bovenop de rem.
Kennis dus ook, terwijl hij onheilspellend gerommel hoort.
Paard kwam drie minuten later op drie benen de trailer uit |(

Pleur op met stoer gepraat over "tien minuten niet opgelet".

Of ach O:) misschien moesten jullie het zelf maar eens ervaren.

(Al gun ik het je dieren niet.)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:43

Janneke2 schreef:
Citaat:
Dit dus! :j

Om een reden die ik niet weet, mijn kennis ook niet maar de medeweggebruiker wellicht wel, gebeurde het volgende.

Op dat moment wordt het stoplicht geel, medeweggebruiker gaat bovenop demrem.

Als iemand te kort voor je rijdt, ga je van het gas af totdat er weer voldoende ruimte is!
Been there, done that!

Je hebt een basisregel uit je eigen rijlessen in de wind geslagen: Je moet kunnen stoppen over de afstand waarover de weg VRIJ EN OVERZICHTELIJK is!

Ga je C-rijbewijs halen, kom je erachter wat dat inhoudt.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:56

Terug op onderwerp.

Volvo s40/V40
Ford Focus
Mazda 3
Skoda octavia
Wel zal ik een uitvoering nemen die minimaal 1.300kg mag trekken en rond 1.200kg weegt of meer.

Vanuit gaat van 1,5 paards trailer en een paard dat max 500kg weegt.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:05

Blussem schreef:
Terug op onderwerp.

Volvo s40/V40
Ford Focus
Mazda 3
Skoda octavia
Wel zal ik een uitvoering nemen die minimaal 1.300kg mag trekken en rond 1.200kg weegt of meer.

Vanuit gaat van 1,5 paards trailer en een paard dat max 500kg weegt.

Al deze auto's wegen meer dan TS aan wegenbelasting kwijt wil zijn.
Wij hebben 1x de Peugeot 208 gebruikt voor de trailer, en dat was echt geen pretje. Ik denk dat er weinig auto's zijn die zo licht zijn én zo veel mogen trekken.

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 21:07

Janneke2 schreef:

Op dat moment wordt het stoplicht geel, medeweggebruiker pal voor de trailer gaat bovenop de rem.
Kennis dus ook, terwijl hij onheilspellend gerommel hoort.
Paard kwam drie minuten later op drie benen de trailer uit |(

Mijn lessen waren prima. Misschien moet je er zelf nog wat bijnemen! :)

De auto die inhaalt zie je aankomen. Die auto is niet opeens poef voor je. Auto ruimte geven en zelf zorgen voor genoeg afstand. Dat stoplicht kun je ook zien aankomen en stoplichten hebben de neiging om op rood te springen, waardoor mensen kunnen remmen. Heel vervelend, i know!

Natuurlijk kan er altijd iets gebeuren. Maar dat heb je soms in het leven..

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:15

Ik heb een ford focus wagon 1.8 en ik kan je vertellen, die trekt geen frikandel uit de mayonaise.
Een 2 paards trailer met een grote pony van 400 kilo komt die amper van de plek en een mega remweg.
Ik vind het echt niet genoeg. Hij mag het m.b.t. gewicht hebben, maar voelt niet echt prettig of veilig.

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 21:17

Dan laat ik het idee van met de trailer op pad links liggen. Wegenbelasting en een laag verbruik zijn toch echt belangrijker.

Bedankt voor jullie hulp :)