maximale temperatuur voor vervoer paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Granoek

Re: maximale temperatuur voor vervoer paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:12

Ik twijfelde om woensdag te gaan zwemmen met de paarden, maar dan moeten ze ook 40min op de trailer. Maar het stuk op de trailer is dus niet het grootste probleem? Hij is rustig op de trailer.
En hij zal niet moeten 'werken', we gaan gewoon het water in

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 11:55

rien10 schreef:
dorothea schreef:
Ik vraag het ook niet voor mezelf maar voor m’n paard. Mijn paard gaat zondag mee naar de EK carroussel en eerlijk gezegd zie ik tegen de komende week op. Vandaar dat ik een beetje een richtlijn wil hebben voor het moment dat ik zeg: jammer maar helaas, maar m’n manneke blijft thuis...

Maar carrousel is een team sport. Je kan toch niet zomaar een paard thuis laten?

Gaan jullie met trailers of met een veewagen?
In een veewagen kunnen vaak veel ramen open. Of er is een airco.

Gewone trailer. Gezondheid van mijn paard gaat boven alles, jammer dan. Wat denk je van de kür zelf? Ik ben nu een aantal keer bij de training geweest, en met lagere temperaturen had ik al een oververhit paard. Matige conditie in een bloedhete binnenbak. Dan is een uur draven en galopperen echt al veel. Laat staan bij 25 graden. Koelen wordt ook moeilijk, er lopen ongeveer 130 paarden rond. En ze kan altijd een manegepaard meenemen. En ik ga het ook nog even overleggen met de DA.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:11

Granoek schreef:
Ik twijfelde om woensdag te gaan zwemmen met de paarden, maar dan moeten ze ook 40min op de trailer. Maar het stuk op de trailer is dus niet het grootste probleem? Hij is rustig op de trailer.
En hij zal niet moeten 'werken', we gaan gewoon het water in

Als je niet in de file komt zou ik zeker gaan. Voor wegrijden even op googlemaps kijken...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:28

Volgend weekeind is het als het goed is al weer een stuk koeler.
Ik heb volgende week zaterdag (de 29e dus) NK voor shetten, 2 uur met de trailer. Ik zie nog geen problemen om daar heen te gaan.
Niet kunnen koelen door veel paarden is natuurlijk (imo) flauwekul. Gewoon zorgen dat je zelf water mee heb, dan heb je verder niets met de locatie of drukte daar te maken, maar kan je gewoon naast de trailer even lekker er water overheen gooien.

Iemand vroeg over kliniek bezoeken. Als ze naar de kliniek moeten gaan we gewoon. Bij spoed natuurlijk zeker.
Bij mindere spoed moet het ook wel heel gek zijn wil ik niet gaan. Maar ik woon ook amper 5 minuten van de kliniek af, dus dat is misschien een beetje vals spelen ;) .

noaxxhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:30

ik zou boven de 25 graden mn paard niet meer vervoeren want dan wordt het wel heel erg warm al helemaal in een trailer

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 15:37

Ik weet hoe het spelletje werkt TS. Ik loop al jaren in het wereldje mee. Afgelopen weekend de divisie wedstrijd gehad. De 30ste ook naar het NK.

Het is jouw paard, dus jouw beslissing.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 21:51

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/vervoer ... v-wlzvl-02 , als je op de link klikt, zie je hoe de NVWA met internationaal transport omgaat, dat zou je ook voor de jouwe aan kunnen houden, hoewel ik net als anderen denk dat het transport nog de minste zorg zou moeten geven... Werken voor een paard met een minder goede conditie met extreme temperaturen is best heftig.
Manegepaarden zijn wat dat betreft best meer gewend, die zullen voor de lessen vast niet boven de 27 graden vrij krijgen. Ik zou voor je paard kiezen als het echt extreem warm gaat worden.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 08:24

Vrijdag is de generale met een vooruitzicht van 36 graden. Dan maar geen generale voor mijn paard. Het schijnt zondag flink af te koelen naar 21 graden, positief dus.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 08:38

Ik zou het weer gewoon in de gaten houden. Buienradar heeft het vaker mis dan dat ze het goed hebben. En vrijdag is nog ver weg. Dan kun je donderdag altijd nog beslissen.

Ik heb nog even voor hier op verschillende weersites gekeken. En allemaal geven ze iets anders aan qua temperatuur. En dat gaat van 31 graden naar 24 graden. Zegt volgens mij al genoeg.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 22-06-19 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 08:49

Ik moet donderdagavond op pad met de trailer...

Gelukkig is mijn paard relax op de trailer. Laden gaat ook steeds beter. En is het niet super ver rijden.

Maar dan nog is het donderdagavond vrij warm. Geen 35 maar rond de 25-28 graden..

Dus of ik vertrek rond 20.00 of rond 21.00, ik neem dan ervoor nog contact op met de acomodatie dat ik later op de avond komt.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 09:06

Denk dat er heel lastig een antwoord op te geven is. Het ene paard is het andere paard niet en net als mensen heeft het ene paard veel sneller last van de warmte dan een ander. Zweten is niet eens een indicatie. Als een paard niet zweet raakt hij juist eerder oververhit dan een paard dat snel zweet. En het maakt ook nog verschil of het droge hitte is of vochtig. Ik heb zelf 1 keer vreselijk spijt gehad toen ik met mijn paard naar een wedstrijd ging en we dachten in de ochtend te kunnen starten. Het terrein was door onweer bagger en het duurde en duurde en liep vreselijk uit. Ik had naar huis moeten gaan, maar iedere keer zeiden ze je bent bijna aan de beurt. Het was toen niet eens 30 graden maar net eronder. s avonds stond mijn paard plots volledig te rillen van de kou en moest ik een winterdeken opleggen. Dat doe ik dus NOOOOIT meer. Zij was er extreem gevoelig voor. Nu heb ik er 1 die juist heel snel zweet maar inderdaad met warm weer gewoon doorgaat en nooit last heeft van de warmte. Toch zou ik met temperaturen boven 27 graden niet op pad gaan en als je niet zo'n fijne trailer hebt en de afstand wat verder is, zou ik misschien bij 25 graden ook al niet meer gaan rijden.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 09:39

Mijn paard is onwijs gevoelig voor de warmte. Vorig jaar tijdens les met eind 20 graden was ze na een half uurtje zo moe dat we keihard gevallen zijn en mijn paard even moest liggen om bij te komen. Ze zweette helemaal niet en ze leek niet last te hebben van de warmte. Was een goede les om op te gaan letten en niet meer met warmte met mijn paard te rijden. Ik had mijn sleutelbeen en rib gebroken.

Mijn pony heb ik mee gehad naar de keuring met 30 graden en die loopt alsof het 10 graden is. Nooit ergens last van.

Ik les niet meer boven de 25 graden maar rijd wel rustig of maak een buitenritje. Vervoeren voor wedstrijd die ik niet boven de 25 graden. Niet omdat het vervoeren een probleem is, maar gewoon de arbeid bij de warmte.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 10:11

Maar wat ik begrijp is t in de trailer door de lucht toevoer minder warm,

Want hij hieft daarna geen wedstrijd ofzo te lopen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 12:35

Rectificatie: volgens de weersvoorspelling wordt het hier vrijdag 39 graden.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:39

dorothea schreef:

Omg. Ik twijfel of ik wel überhaupt t weekend zou gaan. Ook al is t niet heel intensief maar als we niks kunnen doen ivm de hitte dan, kan m’n paard net zo goed op z’n eigen stal blijven

We gaan t zien

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:44

dorothea schreef:

Jeetje... hier maar 26 volgens weer.nl

Anyhow, hou het in de gaten.
Volgens mij werd er in juli 2015 een dag 41 graden voorspeld, zou historisch worden. Ik zou een wedstrijd hebben op die dag. Die werd sowieso afgelast.
En ik heb een foto dat het in de zon 40 graden werd, maar als ik me niet vergis werd het officiaal 'maar' 36 graden.

Dit soort temperaturen zijn gewoon uitermate lastig te voorspellen in ons landje, volgens mij met name vanwege de luchtvochtigheid. Vorig jaar was het weken achter elkaar kurkdroog, dat is nu niet echt het geval geweest, waardoor de voorspelling ook wisselender zal zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 06:05

Ik mag er toch van uitgaan dat zelfs de organisatie er een stokje voor steekt en iedereen aanraadt om thuis te blijven. Teamsport of niet, het welzijn van je dier gaat voor. Goed van je, TS, dat je dat bovenaan zet!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 06:27

dorothea schreef:

Ik meende dat je in zuid Holland woonde.

Hier vrijdag max 30 waar ik woon in zuid Holland

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 07:51

39 graden, volgens welke weersvoorspelling?

Probleem is dat er nogal wat verschillende weersites zijn, van verschillende kwaliteit. Ik zou die van het KNMI kiezen, die gebruiken diverse weermodellen voor hun verwachting. Daar lees ik vooralsnog niks over 39 graden op vrijdag.

Ik denk dat het verder zinvol is om het per dag te bekijken, want de temperatuur hangt sterk af van de windrichting, die kan ervoor zorgen dar het zomaar veel koeler òf warmer wordt dan eerder voorspeld.

Voor mezelf ligt de grens op ca 28 graden, zowel voor reizen als voor rijden. Dus vandaag hangt het erom. Een proef duurt bij ons (IJslanders) gelukkig niet zo lang. Maar als het straks te warm is, start ik niet.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 07:54

Ik zou vandaag een boktfotomeeting hebben bij een zeer grote strandafgang waar ik veel zin in had en props voor had gemaakt, heb als enigste afgezegd. ., kan leukere dingen bedenken voor mn vriendje met deze plotselinge hitte♡

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 08:01

Ik wacht het deze week maar even af; Dochter heeft kringkampioenschap. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt pony in de trailer te zetten met die hoge temperaturen, of ze moet om 8u kunnen starten. Dan rijd ik hem daarna meteen naar huis. Op dat soort dagen kun je nooit in de schaduw parkeren is mijn ervaring. Gelukkig denkt dochter er hetzelfde over.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 18:20

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 18:23

Warme lucht rondblazen blijft warme lucht hoor... Dat is geen verkoeling. Enige verkoeling die je een paard kunt geven is ze op een vrachtwagen met airco laten staan en de motor van de vrachtwagen laten draaien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 18:36

Ibbel schreef:
Warme lucht rondblazen blijft warme lucht hoor... Dat is geen verkoeling. Enige verkoeling die je een paard kunt geven is ze op een vrachtwagen met airco laten staan en de motor van de vrachtwagen laten draaien.

Als ik mag kiezen heb ik liever warm weer met wind dan windstil warm weer. Die wind in combinatie met zweet zorgt voor afkoeling toch?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 19:38

Vandaag mijn paard vervoerd en gereden met 27 graden. Stapte droog van de trailer af, tijdens het rijden flink gezweet maar netjes door de dierenartskeuring heen. Ook qua hartslag ;)
Daarna goed gekoeld achteraf en weer snel droog.
Conclusie, kan prima met mijn paard en combinatie.