Paard met verzorger mee voor weekendje weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 10:00

Heerlijk, voor zowel je verzorgster als je paard. Zoals hierboven al gezegd wordt, goede afspraken maken. Zelf wegbrengen en halen zou ik ook fijn vinden :) Mooie kans die je haar geeft!

Nynkster

Re: Paard met verzorger mee voor weekendje weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 10:13

Als je het vertrouwt zou ik het ook doen.
Even goed afspraken maken over de spullen etc en vervoer. Maar neem aan dat ze wel voorzichtig is met de spullen gezien ze er al een jaar is natuurlijk. Misschien kan ze even een berichtje sturen hoe het daar gaat, dat zou mij wel een goed gevoel geven dat het goed gaat

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 10:17

Ik mocht ook ooit op mijn 16de met mijn verzorgpaard een week op ponykamp en dat was echt de mooiste week ever! Dus ja als jij je er goed bij voelt!

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 10:11

Ik zou het niet doen, maar jij bent mij niet. Dat gezegd zijnde, op vakantie gaan met je (verzorg)paard is natuurlijk de droom voor iedere paardenfan, dus als jij haar daarmee vertrouwt geef je haar natuurlijk een topweekend.

Als ik lees dat ze nu al een jaar voor je pony zorgt en er ook mee op buitenrit gaat en dat gaat goed, dan is de kans natuurlijk klein dat dit niet goed zou gaan. Goede afspraken maken nu lijkt me dan ook het belangrijkste, inderdaad vervoer, wie doet dat, hoe rijd diegene? Ik zou inderdaad opteren om hem zelf te brengen/halen als je de tijd hebt zodat je ziet waar hij terecht komt.
Stalling? wat is hij nu gewend en waar komt hij terecht? Komt dat wat overeen. Wat krijgt hij daar gevoerd, gras, hooi, kuil? Brok meenemen van thuis?
Planning, hij is dus al gewend om eens op buitenrit te gaan, maar gaan ze daar ook een uurtje rijden of hele dagtochten maken? Dat zou ik ook goed willen weten zodat hij niet overwerkt terugkomt
Wat als er iets gebeurt, wat moeten ze dan doen, eventueel al een paar klinieken in de buurt van de vakantiestalling opzoeken en contactgegevens noteren.
Een goede voorbereiding is het halve werk, eigenlijk net als je zelf een weekend weg zou gaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 10:14

Jaren geleden een paard meegestuurd met een dochter van een nicht op ruiterkamp. Nooit nagedacht over afspraken.
Als er al wat gebeurt kun je daar achteraf wel mee dealen. Je kunt toch niet alles indekken en de kans is groter dat het goed gaat dan dat er wat gebeurd.
Als het goed is zal ze zich extra verantwoordelijk voelen.
Ik zou zeggen, heb een gesprek met de ouders, vraag hoe ze tegenover risicos en verantwoording staan.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 10:58

Hier neemt de bijrijder ons paard in augustus ook mee op instructieweek. Paard is gewoon meeverzekerd, dus mocht er wat gebeuren dan is dat gewoon in orde.

Goede afspraken maken en dan gewoon ze heerlijk samen laten genieten en je vooral niet te druk maken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:12

Fangio schreef:
ad opteren om hem zelf te brengen/halen als je de tijd hebt zodat je ziet waar hij terecht komt.
Stalling? wat is hij nu gewend en waar komt hij terecht? Komt dat wat overeen. Wat krijgt hij daar gevoerd, gras, hooi, kuil? Brok meenemen van thuis?
Planning, hij is dus al gewend om eens op buitenrit te gaan, maar gaan ze daar ook een uurtje rijden of hele dagtochten maken? Dat zou ik ook goed willen weten zodat hij niet overwerkt terugkomt
Wat als er iets gebeurt, wat moeten ze dan doen, eventueel al een paar klinieken in de buurt van de vakantiestalling opzoeken en contactgegevens noteren.
Een goede voorbereiding is het halve werk, eigenlijk net als je zelf een weekend weg zou gaan.

Met mijn eigen paard bedacht ik dat allemaal echt niet hoor. Tuurlijk wil je wel globaal stalling weten maar ik ging echt niet uitzoeken welke klinieken daar in de buurt zijn, dat zien we dan wel weer. En als het paard met een ander mee is mogen ze me eerst bellen en als het levensreddend handelen is mogen ze dat eerst doen en dan bellen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:34

Ik voel me ineens een dompie na de opmerking: "Een goede voorbereiding is het halve werk". Ik zocht een stal/huisje uit, maakte een "vakantielijst voor knolletje" en ging.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:37

Maflinger_S schreef:
Ik voel me ineens een dompie na de opmerking: "Een goede voorbereiding is het halve werk". Ik zocht een stal/huisje uit, maakte een "vakantielijst voor knolletje" en ging.

Hier ook

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:38

Maflinger_S schreef:

Hier net zo hoor.

Wat een paniekzaaiers hier zeg, jeetje. Als jij het vertrouwt, gewoon lekker doen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:40

Inderdaad, zo doe ik het nu ook.

Toen de pony nog niet van mij was overlegde ik wat er wel en niet mocht kwa stalling en afstand om te brengen, maar meer zochten we ook echt niet uit van te voren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:45

Ik zou het niet doen. Net zoals je auto uitlenen. Het gaat goed zolang het goed gaat, maar wat als ze hem onherstelbaar kreupel rijdt? Ik zou het er niet op wagen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:48

Verzorgster is 18 en verzorgt "al" een jaar. Als de eigenaresse dan vervolgens met mijn ouders zou gaan overleggen over een weekendje weg met haar paard, zou ik alle vertrouwen in haar kwijt zijn. Als er iets is, kan ze dat aan mij kwijt.

Ook als er ineens een rit van 3 uur gemaakt zou worden waar er normaliter maar maximaal 1,5 uur buiten gereden wordt, is dat ook geen ramp, aannemende dat er niet alleen maar gegaloppeerd wordt.

(Ik heb zelf die situatie wel eens gehad op vakantie. Stappend naar het bos, 3 km verderop. Daar een rondje gedaan met stap, draf en galop en weer 3 km terug. Mafjes tong hing op haar hoeven op de terugweg. In totaal ongeveer 2 uur weggeweest. Mafje vond het vooral indrukwekkend, niet zozeer inspannend.)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:33

Ik heb mijn pony wel eens mee gegeven. Meisje was toen 17.

Misschien ben ik daar wel heel gemakkelijk in hoor, maar als ik zelf met de pony op stap ga kan er ook van alles gebeuren, waarvoor ik ook aansprakelijk ben.

Ik heb de pony wel zelf gebracht en gehaald.

Verder is het vooral een kwestie van vertrouwen denk ik. Stel dat de pony kreupel terug komt, vertrouw jij er dan op dat de verzorgster geen gekke dingen heeft gedaan en kunnen jullie nog samen door 1 deur.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 13:11

Goede afspraken maken en haar lekker laten gaan! Wel alleen als je er zelf achter staat en haar vertrouwd. Ik denk dat 9/10 verzorgers het beste met hun verzorg paard/pony voorheeft. Wel zou ik zelf aanbieden om ze weg te brengen zodat je kan zien waar ze terecht komen.

Verder vragen of ze af en toe een update/foto sturen, mijn bijrijders deden dat vaak uit zichzelf even een leuke foto/update sturen :D

Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:16

elnienjo schreef:
Ik zou het niet doen. Net zoals je auto uitlenen. Het gaat goed zolang het goed gaat, maar wat als ze hem onherstelbaar kreupel rijdt? Ik zou het er niet op wagen.

Dat kan toch ook thuis gebeuren?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:37

Lusitana schreef:
elnienjo schreef:

Dat kan toch ook thuis gebeuren?

Dat klopt, maar het is voor mij puur gevoelsmatig omdat het paard niet in vertrouwde stal/omgeving is. De omgeving waar ie gewoon terug naar de eigen stal rent nadat de berijder er af dondert bijvoorbeeld...

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:45

@elnienjo: ik begrijp het heel goed dat je het niet doet.
Maar onherstelbaar kreupel rijden heeft m.i. weinig met terug naar de vertrouwde stal rennen te maken. Kreupelheid kan ook om de hoek of zelfs in de wei gebeuren.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:25

Polly schreef:
Met mijn eigen paard bedacht ik dat allemaal echt niet hoor. Tuurlijk wil je wel globaal stalling weten maar ik ging echt niet uitzoeken welke klinieken daar in de buurt zijn, dat zien we dan wel weer. En als het paard met een ander mee is mogen ze me eerst bellen en als het levensreddend handelen is mogen ze dat eerst doen en dan bellen.

Ik heb het wel eens gehad, niet met mijn paard maar bij iemand in de groep, paard krijgt onderweg een klap en had een hevig bloedende wonde, dierenarts gebeld en paard laten ophalen met de trailer. Dit was in eigen omgeving dus alles voorhande, maar ik zorg sindsdien wel dat ik altijd het nummer van een dierenarts bij heb als ik ver weg ga. Nog nooit nodig gehad nee, maar voor mijn eigen gemoedsrust.
Het zijn maar tips he,het is niet vervelend bedoelt. Het is aan TS wat ze er mee doet, zoals ik al schrijf, ik zou zelf mn paard nooit meegeven, maar dat mag ook iedereen voor zichzelf beslissen toch. Gewoon doen waar je je zelf prettig bij voelt.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:10

Ik heb vorig jaar mijn ruin uitgeleend aan iemand (begin 20) binnen het stamboek voor een lang weekend Ardennen. Ze heeft hem voor die tijd paar keer gereden en het ging top.
Dit voorjaar heeft ze hem een week al geleend om zijn conditie wat op te bouwen en een rit te rijden. Komende zomer neemt ze hem weer mee naar de Ardennen.
De afspraak is dat ze er voor zorgt alsof het haar paard is. De rest is niets afgesproken, ze is verantwoordelijk genoeg en zijn in een gemengde groep van het stamboek. Er is dus altijd wel iemand die een trailer in de buurt heeft en het komt ongetwijfeld goed. Wat iemand eerder zegt, een gewone buitenrit mag ook. En gewond raken, kan thuis in de wei of als ik er mee rij ook gebeuren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:41

Maar als ts er niet over zou twijfelen zelf,zou ze hier geen topic over openen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:45

TS twijfelt niet, ze vraagt advies om de verzorger en paard zo goed mogelijk te assisteren bij hun weekendavontuur. Risicomanagement, voor zover nodig.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:13

elnienjo schreef:

Dat kan toch ook thuis in de bak gebeuren?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 14:27

anjali schreef:
Maar als ts er niet over zou twijfelen zelf,zou ze hier geen topic over openen.

Ze vraagt om advies/eventuele tips bij afspraken die er gemaakt moeten worden. Lezen!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 14:31

Als alles eerste, bij twijfel niet doen.
Maar aangezien ik geen twijfel bespeur zou ik zeggen waarom niet?
Als het tot dusver goed gaat qua normale verzorging en rijden dan zal het dan ook goed gaan.

Ik zou alleen wel de eerste vakantie in de buurt willen plannen.
Dus max 50 kilometer verderop ofzo.
Mocht er dan iets zijn dan kun je nog snel iets ondernemen.