Paard verkocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Re: Paard verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:45

Omdat het hier gaat over een juridische vraag verplaats ik het topic naar [TAO] Transport, afspraken en overige.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 13:46

Financieel gezien kan ik het paard terug nemen.
Maar de tijd ontbreekt om iets voor het paard te kunnen doen wanneer ik haar terug neem, dat was ook de reden van verkoop.

Er waren wel meerdere geïnteresseerde maar die heb ik dus af moeten wijzen omdat deze jonge dame vol overgave voor het paard had gekozen, en ik er een goed gevoel bij had.

Wij gaan vandaag zeker nog contact hebben met de mentor in kwestie, en haar ook de punten voor leggen die ik al gevonden had.
En ook vragen om alles zwart op wit te willen zien voor er dus daadwerkelijk actie ondernomen gaat worden voor als ik het paard toch terug moet nemen als er een curator achter staat.

Wanneer dit niet het geval is wil ik eventueel wel kijken of de andere geïnteresseerde nog interesse hebben en deze doorsturen naar de jonge dame/mentor om zo het paard toch nog een beetje een goede nieuwe baas te geven, en niet meteen de handel in verdwijnt want dat zou zonde zijn voor het dier.

Met betrekking tot rust in de kudde bedoel ik meer, mijn fries met pensioen is heel onderdanig (maakt niet uit welk formaat het andere paard heeft) en kwam hierdoor veel aandacht te kort omdat het trekpaard deze op eiste. Dus wanneer het een kudde is waar het trekpaard op haar plaats gezet wordt dan is er niks aan de hand.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:50

Omdat de koper in kwestie een mentor heeft, kan het zijn dat zij niet handelsbekwaam is. In NL is het zo dat je pas bij 21 jaar volledig verantwoordelijkheid voor de financiële brokken die je maakt. In dit geval is de mentor dat.
Rijst de vraag of de TS had kunnen weten dat de koper niet handelsbekwaam is. Dat kunnen wij niet zien vanachter het toetsenbord. TS heeft daar nog wel een inschatting van kunnen maken. Het kan natuurlijk goed zijn, dat dit meisje geestelijk een achterstand heeft.

Maar het feit dat het paard niet is gekeurd, niet is uitgeprobeerd. Dus alleen maar geaaid en daarna meteen besloten is te kopen. is al heel vreemd en geeft al aan dat dit niet zo'n ervaren koper was.
Zo'n koper is natuurlijk de droom van iedere verkoper, maar als verkoper heb je ook een verantwoordelijkheid.

De onderstaande quotes geven mij de indruk dat het paard helemaal niet zo lief en gemakkelijk is, de TS graag van het paard af wilde en niet de moeite heeft genomen om te kijken of er sprake was van een goede match. . Buiten het feit dat de koper de aankoop helelmaal niet had mogen doen en mogelijk ook geen goede inschatting heeft kunnen maken van de iedere maand terugkerende kosten.

Jintexx schreef:
"Het ligt niet aan het paard, dat is lief en makkelijk te hanteren als je ervaring met paarden hebt. "
"Ik wil het paard liever niet terug. Mijn andere paard en pony's zijn in de tijd dat ze weg is in positieve zin veranderd."

Ik vind dit echt typisch zo'n verhaal met 2 kanten. Ik zou er niet mijn hand voor in het vuur durven steken dat de TS hier gelijk heeft. En ik vind eigenlijk ook wel dat ze het paard terug zou moeten nemen en wat zorgvuldiger kijkt naar een volgende koper.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:05

Hoe het juridisch zit weet ik niet, ben wel benieuwd naar hoe je in je recht staat ts. Zou hier idd zeker juridisch loket voor bellen en van hun advies uit gaan. Terug kopen is voor het dier wellicht beter, maar begrijp dat je daar misschien idd niet op zit te wachten. Ik zie hierboven opmerkingen dat je wellicht zorgvuldiger had moeten zijn, misschien had iemand idd moeten komen kijken en testen, maar goed, dat is achteraf. Dat iemand een mentor of mogelijk een curator heeft kun je toch niet weten? Lijkt mij wanneer iemand handelsonbekwaam is, diegene dan toch ook niet over zoveel geld kan beschikken om een paard te kunnen kopen? Ik schrik daar wel een beetje van dat je als particulier in zo'n geval evt terug zou moeten nemen. Wat als je het geld al zou hebben uitgegeven? Heel lastig ts, ga op je eigen gevoel af. Ik zou voor ik de mentor weer terug zou bellen, eerst precies willen weten wat er juridisch mogelijk is. Klinkt een beetje alsof hij het niet eens is met de beslissing van koper en jou nu probeert te pushen het dier terug te nemen, maar vraag mij af of dat juridisch gegrond is. Succes in ieder geval.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 14:08

Babootje schreef:
Omdat de koper in kwestie een mentor heeft, kan het zijn dat zij niet handelsbekwaam is. In NL is het zo dat je pas bij 21 jaar volledig verantwoordelijkheid voor de financiële brokken die je maakt. In dit geval is de mentor dat.
Rijst de vraag of de TS had kunnen weten dat de koper niet handelsbekwaam is. Dat kunnen wij niet zien vanachter het toetsenbord. TS heeft daar nog wel een inschatting van kunnen maken. Het kan natuurlijk goed zijn, dat dit meisje geestelijk een achterstand heeft.

Maar het feit dat het paard niet is gekeurd, niet is uitgeprobeerd. Dus alleen maar geaaid en daarna meteen besloten is te kopen. is al heel vreemd en geeft al aan dat dit niet zo'n ervaren koper was.
Zo'n koper is natuurlijk de droom van iedere verkoper, maar als verkoper heb je ook een verantwoordelijkheid.

De onderstaande quotes geven mij de indruk dat het paard helemaal niet zo lief en gemakkelijk is, de TS graag van het paard af wilde en niet de moeite heeft genomen om te kijken of er sprake was van een goede match. . Buiten het feit dat de koper de aankoop helelmaal niet had mogen doen en mogelijk ook geen goede inschatting heeft kunnen maken van de iedere maand terugkerende kosten.

Jintexx schreef:
"Het ligt niet aan het paard, dat is lief en makkelijk te hanteren als je ervaring met paarden hebt. "
"Ik wil het paard liever niet terug. Mijn andere paard en pony's zijn in de tijd dat ze weg is in positieve zin veranderd."

Ik vind dit echt typisch zo'n verhaal met 2 kanten. Ik zou er niet mijn hand voor in het vuur durven steken dat de TS hier gelijk heeft. En ik vind eigenlijk ook wel dat ze het paard terug zou moeten nemen en wat zorgvuldiger kijkt naar een volgende koper.

De dame in kwestie kan inderdaad een niet ervaren koper zijn. Maar lees jij ergens dat ik een ervaren verkoper ben?? Ik heb het in ieder geval nergens beschreven.

Ik heb de jonge dame in kwestie niet opgezocht. Misschien te goed gelovig en er van uit gaan dat alles klopt van wat er verteld wordt. En zoals eerder benoemd de jonge dame in kwestie is de 21 jaar voorbij.

Ik stond er zelf ook een beetje van te kijken hoe het is gegaan, en ik weet nu ook dat wanneer ik ooit nog een paard zal verkopen dat ik het zo niet meer laat gebeuren. Eerst inderdaad is het contact met het paard zien, wat ze er mee doen en hoe ze er mee om gaan.
Met rijden natuurlijk.

Nu is het paard een fijn dier, makkelijk aan de hand en fijn onder het zadel.
Ik weet dus niet welke ervaringen de jonge dame heeft met betrekking tot paarden en van de stallen waar wij contact mee hebben gehad, hoor ik dus dat ze niet weet hoe ze een paard moet poetsen, laat staan zadelen of begeleiden.

Het veranderen van mijn paarden thuis in positieve zin heeft te maken met het karakter van mijn fries, die is zeer onderdanig en kreeg haar aandacht niet meer omdat deze werd opgeëist door het trekpaard.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:09

Als iemand een paard wil kopen en gewoon betaalt, wie zijn wij dan om ook nog even te vragen aan de koper of hij/zij wel handelsbekwaam is? Dat doet toch helemaal niemand?

Ik kom voor 100 euro boodschappen doen. Oh, maar bent u wel handelsbekwaam?

Ik kom een auto kopen van 6000 euro. Oh, maar bent u wel handelsbekwaam?

De verkoper hoeft het dier niet terug te nemen. Het dier is gezond, betaald, geen verborgen gebreken en dus verkocht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:13

Jintexx schreef:
Ik weet dus niet welke ervaringen de jonge dame heeft met betrekking tot paarden en van de stallen waar wij contact mee hebben gehad, hoor ik dus dat ze niet weet hoe ze een paard moet poetsen, laat staan zadelen of begeleiden.

Met alle respect hoor Jintexx maar zulke onervarenheid kun je als ervaren paardenmens van een afstand al wel zien.
Ik ben persoonlijk van mening dat je wel heel erg kort door de bocht bent gegaan met je verkoop.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 14:22

Babootje schreef:
Jintexx schreef:

Met alle respect hoor Jintexx maar zulke onervarenheid kun je als ervaren paardenmens van een afstand al wel zien.
Ik ben persoonlijk van mening dat je wel heel erg kort door de bocht bent gegaan met je verkoop.

Ze gaf aan in het contact voor ze hier is geweest om het paard op te halen jaren bij stal xxx te zijn geweest.

Ik ga er dan van uit dat ze de ervaring heeft in het omgaan met een paard.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:28

jij kunt inderdaad niet weten of zij handelsbekwaam is. Ze heeft beschikking over het geld, want ze heeft netjes betaald (geen beschermingsbewind?) en je gaat ook niet vragen of ze wel het geld mag uitgeven.

Daarnaast, Ik ken genoeg handelaren die het paard gewoon meenemen zonder het te hebben aangeraakt.. Voor sommige mensen is een koop gewoon zakelijk.

Ik denk dat de mentor het probeert op deze manier.

Grof gezegd is dit niet jou probleem en ik zou het ook niet jou probleem laten maken.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:29

Een mentor gaat over een zorginhoudelijk deel van het leven van iemand, maar niet over de financiële kant. Een bewindvoerder gaat daar wel over, maar heeft ook maar beperkte bevoegdheid. Een curator is de enige die een koop terug kan draaien ( en zelfs niet elke koop).

De mentor zal het wel proberen, maar heeft geen juridische rechten. Mensen schrikken vaak van dit soort telefoontjes en nemen dan eieren voor hun geld en daar gokken mentoren vaak ook op.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:37

De mentor probeert te redden wat er te redden valt en bluft daarbij waarschijnlijk.

Voet bij stuk houden en je kan wel jouw hulp aanbieden bij het opstellen van een advertentie en adverteren zelf, jij had veel interesse op jouw advertentie, als ze eenzelfde soort advertentie plaatsen komt die interesse vanzelf weer op gang.

Of de namen doorgeven van goede handelstallen waar ze het paard voor de verkoop heen kunnen brengen als ze zelf niet kunnen verkopen of voorrijden. Zijn ze gelijk van het stallingsprobleem verlost.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:55

Je kan aanbieden om aan de andere gegadigden de gegevens van het meisje door te geven zodat zij, als ze nog interesse hebben, het paard van haar kunnen overkopen. Verder zou ik er zelf niets mee doen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:41

Babootje schreef:

Jintexx schreef:

Je wilt niet weten hoe ik ponys inkoop vaak wel op die manier hoor. En ik ben zeker ervaren

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:20

TS heeft haar paard kennelijk verkocht aan een jong volwassenen met een geestelijke beperking. Die onder begeleiding staat maar die begeleiding ontlopen heeft.

Nog even los van of je wettelijk nou wel of niet verplicht bent het dier terug te nemen. Waar is de menselijke maat??? Ja natuurlijk is het vervelend om je paard terug te nemen. Maar als zo iemand een dergelijke fout begaat, dan ga je toch niet op je strepen staan maar ga je toch met die mentor om de tafel het op te lossen. Ik ben echt flabbergasted over zo weinig medemenselijkheid als ik eerlijk ben.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:22

Je neemt wel een heel paard terug het is niet even iets wat je terug in de kast zet, daar ligt het grote verschil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:25

oji schreef:
TS heeft haar paard kennelijk verkocht aan een jong volwassenen met een geestelijke beperking. Die onder begeleiding staat maar die begeleiding ontlopen heeft.

Nog even los van of je wettelijk nou wel of niet verplicht bent het dier terug te nemen. Waar is de menselijke maat??? Ja natuurlijk is het vervelend om je paard terug te nemen. Maar als zo iemand een dergelijke fout begaat, dan ga je toch niet op je strepen staan maar ga je toch met die mentor om de tafel het op te lossen. Ik ben echt flabbergasted over zo weinig medemenselijkheid als ik eerlijk ben.

Een verkoop is altijd met een reden. In dit geval betekend terug nemen paard op pension zetten en gewoon de tijd niet hebben om langs te gaan. Denk niet dat het paard dan beter af is.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:27

Juist daarom zou je je menselijkheid moeten tonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:29

Dus Ts moet paard maar terug nemen en het op stal laten verkommeren omdat zij geen tijd heeft? Dan ben je menselijk maar wel slechter voor het dier.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:29

Kun je in NL enkel een mentor hebben als je een mentale beperking hebt? Dat is in België volgens mij echt niet zo

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:41

Tot op heden zie ik nog nergens een volledig antwoord, zelf ben ik bewindvoerder van beroep en om deze reden zal ik nog een aanvulling doen in dit topic.

Een mentor is er in principe enkel en alleen voor de zorg van de betreffende persoon. Het feit dat er mentor is aangesteld betekent niet gelijk dat een persoon handelingsonbekwaam is. Daarbij is een mentor ook niet (officieel) betrokken bij de financiële zaken van zijn of haar cliënt.
Een bewindvoerder of curator zorgt wel voor de financiële zaken van een persoon. Eerder in de berichten zie ik dat er wordt aangegeven dat een koop enkel mag worden terug gedraaid bij een curatele, echter is dit niet het geval. Tegenwoordig wordt curatele vrijwel niet meer uitgesproken en is er een mogelijkheid tot een onderbewindstelling met een extra beschermende maatregel tegen aankopen zonder toestemming van de bewindvoerder, namelijk het Centraal Curatele- en Bewindsregister. In dit register staat openbaar vermeld of een persoon onder bewind staat en daarmee geen overeenkomsten aan mag gaan zonder toestemming van zijn of haar bewindvoerder. Niet alle personen komen in het CCBR te staan met een onderbewindstelling, maar wel de personen die deze extra bescherming naar verwachting kunnen gebruiken. Dit register kan je openbaar raadplegen, je hebt hiervoor alleen wel de persoonsgegevens van de betreffende persoon nodig. Indien de persoon staat ingeschreven in het CCBR, dan heeft de bewindvoerder het recht om de koop terug te draaien. Staat de betreffende persoon niet in het CCBR, hebben zij geen poot om op te staan en is het de vraag of je de koop uit coulance terug zou willen draaien, maar juridisch is er dan voor hen geen onderbouwing. Succes!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:41

oji schreef:

Dat gevoel bekruipt me dus ook erg sterk.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:42

Nu bekijk je menselijkheid maar van 1 kant oji. Heeft ts nog wel geld, plek en tijd om het paard terug te nemen? Ik vind afscheid nemen altijd heel moeilijk, ook het verkoopproces emotioneel, dat moet je dan nog een keer doen. Daar ga je nu allemaal wel heel makkelijk over heen. Wanneer jij iets tweedehands koopt en je hebt spijt om welke reden dan ook, verwacht je toch ook niet dat je het artikel weer terug kan brengen? Als je het paard terug wilt en kan nemen, prima, maar verkoop doe je nooit omdat je daar geen reden voor had. Het is geen pakje boter wat je terug neemt, er is ook altijd nog financieel belang en vind niet dat je dat zo makkelijk kan beoordelen voor iemand anders. Ts moet dan weer verkopen, weer financieel het paard onderhouden tot het verkocht is, terwijl het probleem aan de andere kant ligt. Niemand praat over een geestelijke beperking, volgens mij is dat een aanname. Ook is de vraag hoe je een paard na een tijd bij iemand anders te hebben gestaan terug krijgt, in een korte tijd kan er veel kapot/mis gaan. Hoeft niet, om maar even wat redenen aan te geven dat het niet iets is wat iedereen 'even' doet en kan doen uit coulance, of het juridisch anders ligt in dit geval is de vraag dan, maar dan zou het een verplichting worden.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 22-03-19 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:47

Babootje schreef:
oji schreef:
TS heeft haar paard kennelijk verkocht aan een jong volwassenen ...... Waar is de menselijke maat??? Ja natuurlijk is het vervelend om je paard terug te nemen. Maar als zo iemand een dergelijke fout begaat, dan ga je toch niet op je strepen staan maar ga je toch met die mentor om de tafel het op te lossen. Ik ben echt flabbergasted over zo weinig medemenselijkheid als ik eerlijk ben.

Dat gevoel bekruipt me dus ook erg sterk.

Dat dus. Niet alleen vanwege de koper, maar ook vanwege het paard. Ik zou me toch zeker zorgen maken dat het dier straks wel een goed thuis krijgt... het is geen bromfiets.
Is het zo erg een helpende hand te bieden en te kijken hoe het voor alle partijen goed opgelost kan worden? Wellicht dat een van de andere belangstellenden nog zoekende is.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:48

Het geld is er, heeft ze zelf gezegd. Ze hoeft alleen voor een tijdje terug te gaan naar de situatie van voor de verkoop. Niet de gewenste situatie gezien tijdgebrek, dat snap ik anders verkoop je niet, maar ook niet onmogelijk lijkt me. Daarnaast geeft ze aan dat er meer vraag was, dus zou die situatie maar kort hoeven te bestaan.

En als ik zo begaan zou zijn met mijn paard dat de verkoop heel zwaar valt, dan zou een verkeerde verkoop mij nog veel zwaarder vallen lijkt me als een nieuwe kans het goed te doen voor je paard.... en je beperkte medemens.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:51

Dat is jouw mening oji, maar er zijn veel redenen te bedenken waarom een ander het niet kan of wil doen, stap daar niet zo makkelijk over heen. Daar mag ts zelf over beslissen, dat is haar vraag ook niet. Staat ze in haar recht of niet wel.