Terugbetaling borg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

giglene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 20:14

_kajo_ schreef:
Helaas zijn de afbeeldingen van het contract te onduidelijk om goed te kunnen lezen (of gelukkig maar want ik kan wel zien dat er een bankrekeningnummer in vermeld is, dit is een privacygevoelig gegeven).
Het is in wezen heel simpel. Een borg wordt ingehouden als een waarborg voor de pensionhouder bij niet betaling van het stalgeld of bij veroorzaakte schade, danwel andere kosten. Het stalgeld heb je betaald en wanneer er kosten zijn die verrekend moeten worden dan moet de pensionhouder die kosten verantwoorden en daarvoor een factuur opmaken. Dit doet de pensionhouder niet dus de borg moet in het geheel teruggestort worden. Dat zij de stalling heeft opgezegd maakt niet uit.

Heb je de borg via de bank overgemaakt en staat er in de omschrijving vermeld dat het de borg betreft? Sta je net even sterker wanneer dit het geval is. Dan kan de pensionhouder niet betwisten dat het überhaupt niet betaald is.

Het juridisch loket gaat je vast en zeker adviseren om de pensionhouder in gebreke te stellen en de borg terug te eisen. Deze brief kun hiervoor makkelijk aanpassen en gebruiken. Je kunt zelfs rente over het bedrag rekenen. https://www.juridischloket.nl/voorbeeld ... borg-huur/
Als student met weinig inkomen heb je recht op een toevoeging en de eigen bijdrage is lager dan wat je nog van de pensionhouder moet krijgen dus schroom niet om er echt een zaak van te (laten) maken.

Er staat niet als beschrijving dat het borg is omdat de borg + huur in 1 betaling was, het factuurnummer is hier wel vermeld en op de factuur staat wel de borg!

Alvast bedankt voor de link!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:14

Ts, morgen overleggen met de jurist en komt daar een positief antwoord uit in de zin dat je de borg terug moet ontvangen dan eerst een mail of app naar de stalhouder, duidelijk zeggen dat je juridische hulp hebt ingeschakeld en ze niet binnen een week de borg overmaakt jij er een zaak van maakt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:15

Je kan iemand toch ook niet wegsturen omdat die te weinig naar zijn paard gaat? :+ (Wat ook niet echt aan de orde was)

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:19

giglene schreef:
_kajo_ schreef:
Helaas zijn de afbeeldingen van het contract te onduidelijk om goed te kunnen lezen (of gelukkig maar want ik kan wel zien dat er een bankrekeningnummer in vermeld is, dit is een privacygevoelig gegeven).
Het is in wezen heel simpel. Een borg wordt ingehouden als een waarborg voor de pensionhouder bij niet betaling van het stalgeld of bij veroorzaakte schade, danwel andere kosten. Het stalgeld heb je betaald en wanneer er kosten zijn die verrekend moeten worden dan moet de pensionhouder die kosten verantwoorden en daarvoor een factuur opmaken. Dit doet de pensionhouder niet dus de borg moet in het geheel teruggestort worden. Dat zij de stalling heeft opgezegd maakt niet uit.

Heb je de borg via de bank overgemaakt en staat er in de omschrijving vermeld dat het de borg betreft? Sta je net even sterker wanneer dit het geval is. Dan kan de pensionhouder niet betwisten dat het überhaupt niet betaald is.

Het juridisch loket gaat je vast en zeker adviseren om de pensionhouder in gebreke te stellen en de borg terug te eisen. Deze brief kun hiervoor makkelijk aanpassen en gebruiken. Je kunt zelfs rente over het bedrag rekenen. https://www.juridischloket.nl/voorbeeld ... borg-huur/
Als student met weinig inkomen heb je recht op een toevoeging en de eigen bijdrage is lager dan wat je nog van de pensionhouder moet krijgen dus schroom niet om er echt een zaak van te (laten) maken.

Er staat niet als beschrijving dat het borg is omdat de borg + huur in 1 betaling was, het factuurnummer is hier wel vermeld en op de factuur staat wel de borg!

Alvast bedankt voor de link!

Dat het op de factuur staat is nog beter. Je staat helemaal in je recht dus aanpakken die stalhouder. Succes.

Saskia9

Re: Terugbetaling borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:21

Wat zal een stalhouderij het brommen als jij niets met je paard doet? Bedoel als stalling voor alles regelt, hoe boeit het dan of eigenaar wel of niet vaak komt? Het is niet zo dat je je paard medische handelingen verlegen laat enzo toch. Belachelijk. Hopelijk kom je je eruit met hulp en krijg je je borg terug!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:22

Wel als iemand zijn paard niet goed verzorgt. Je bent als stalhouder aanspreekbaarcen verantwoordelijk voor de paarden die op jouw stal staan. Daarnaast heb je bepaalde stalregels, normen en waarden als het gaat om paarden verzorgen. Als de norm is: stal moet elke dag schoon zijn en paard moet elke dag beweging krijgen buiten de stal, en de eigenaar is daar voor verantwoordelijk, dan zal de stalhouder daar op aanspreken. Als de stal er vies bij ligt worden zij er op aangekeken namelijk.

Er zijn stalregels en fatsoensregels en als men zich daar niet aan houd, kan diegene gevraagd worden te vertrekken.

TS: fijn dat je een factuur hebt waarin het genoemd staat inclusief de betaling! Dan sta je vrij sterk.

giglene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 20:25

joyce B schreef:
Wel als iemand zijn paard niet goed verzorgt. Je bent als stalhouder aanspreekbaarcen verantwoordelijk voor de paarden die op jouw stal staan. Daarnaast heb je bepaalde stalregels, normen en waarden als het gaat om paarden verzorgen. Als de norm is: stal moet elke dag schoon zijn en paard moet elke dag beweging krijgen buiten de stal, en de eigenaar is daar voor verantwoordelijk, dan zal de stalhouder daar op aanspreken. Als de stal er vies bij ligt worden zij er op aangekeken namelijk.

Er zijn stalregels en fatsoensregels en als men zich daar niet aan houd, kan diegene gevraagd worden te vertrekken.

TS: fijn dat je een factuur hebt waarin het genoemd staat inclusief de betaling! Dan sta je vrij sterk.

Het was volpension, paard kwam elke dag in de paddock (wel belachelijk kort naar mijn mening) en stal werd door hun uitgemest!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:26

Stalhouder geeft aan dat er te weinig aandacht was dus volgens mij was van slechte verzorging geen sprake.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:27

joyce B schreef:

Ja maar je kan je klanten niet opleggen om iedere dag te rijden. Dat is belachelijk.
En stal doet zelf uitmesten/voeren/binnen buiten zetten dus dan is er verder toch geen probleem.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:41

Lekker makkelijk verdienen zo. Je vraagt behoorlijk hoge borg na een paar maanden stuur je iemand om onduidelijke reden weg. En omdat de opzegging vanaf stalhouder is krijg je de borg niet terug.
Denk dat juridisch hier wel wat aan schort eerlijk gezegd.
(Zou wel even de foto’s van contract verwijderen alles is Terug te vinden en gok dat dit niet zomaar openbaar gemaakt mag worden)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 02:15

_kajo_ schreef:

TS; dit is een zeer juiste en waardevolle post van Kajo.
Ik wilde precies het zelfde typen, tot ik deze post tegen kwam.

Stel een ingebrekestelling op (of doe dat samen met Juridisch Loket), verstuur die aangetekend (!) naar de stalhouder. Daarin stel je een termijn waarin je de borg terug moet hebben ontvangen.
Na deze termijn toezeggen dat je niet schroomt om evt. vervolgstappen te ondernemen.

Advies van het Juridisch Loket is overigens gratis.

En inderdaad; het contract is niet te lezen zoals je hem geupload hebt. Je zou de rekening- en privégegevens weg kunnen poetsen en het op groot formaat kunnen uploaden.

Neem als je naar het Juridisch Loket gaat het contract mee, de facturen (specifiek die van de 1e stalhuur + borg) en liefst ook een uitgeprint overzicht van je bank met alle overschrijvingen naar stalhouder (kun je selecteren dat je alleen bepaalde betalingen in die lijst wil).

Als jij alles netjes hebt betaald, de stalhouder niet met sterke bewijzen komt dat er onkosten (bijv. voorschieten van DA rekening) of schade is veroorzaakt en bijbehorende facturen, kan hij je niets maken en dien je de borg gewoon terug te ontvangen. :j

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 04:25

Hm, ik zie dat je uit Lelystad komt..... Was deze stal ook in Lelystad? Gezien het bedrag heb ik wel zo'n vermoede waar je gestaan hebt. Ik moest daar ook weg van hun (en gelukkig ook!) en bij mij werd er toen eerst ook heel banketstaaf en moeilijk gedaan over de borg. :j Meer info kan via pb.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 11:39

upendo schreef:
Stalhouder geeft aan dat er te weinig aandacht was dus volgens mij was van slechte verzorging geen sprake.

Maar ts was ziek. Dan kan ze toch niet komen. Een goede stalhouder hoort dan meelevend te zijn en een extra oogje op het paard te houden.Temeer daar het een volpensionstalling betreft.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:13

anjali schreef:
upendo schreef:

Maar ts was ziek. Dan kan ze toch niet komen. Een goede stalhouder hoort dan meelevend te zijn en een extra oogje op het paard te houden.Temeer daar het een volpensionstalling betreft.

Ik ben het helemaal met je eens. :))

Wij gaan ook wel eens op vakantie omdat onze paarden volpension staan. Ze overleven het wel als ze drie weken geen aai over hun snoet van ons krijgen. :P

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:23

Volgens mij heeft Anjali de post van upendo niet goed gelezen of begrepen.

Ging volgens stalhouder dus niet om verwaarlozing/slechte verzorging maar om gebrek aan aandacht en te weinig komen.
Beide zijn natuurlijk apart op vol pension....

Mits duidelijk aantoonbare en bewijsbare (!) Schade en/of onkosten, heeft stalhouder echt geen enkele reden om borg in te houden. TS heeft ook niet zomaar haar paard weg gehaald en niet betaald, ook geen achterstand betaling.

Kortom; geen reden tot inhouden vd borg.

MarcoV92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:20

Heb je inmiddels al een reactie van het juridisch loket?

In principe is het allemaal leuk en aardig dat ze je paard hebben verzorgd en was dit waarschijnlijk ook super fijn voor jou, maar dat was geen onderdeel van jullie contract dus daarom kan geen borg worden ingehouden tenzij jij hier toestemming voor hebt gegeven.

Bij het inhouden van borg moet duidelijk aangetoond kunnen worden wat de eventuele schade is aan hun kant door middel van bijvoorbeeld een factuur voor wat er kapot gegaan is. Een factuur voor verzorging van je paard is daarin niet rechtsgeldig, immers was dat geen onderdeel van het contract. Tenzij er in je contract een duidelijke clasule met iets van 'indien het overduidelijk is dat huurder haar dier verwaarloosd en verhuurder zich genoodzaakt voelt tot ingrijpen kunnen eventuele gemaakte kosten verhaald worden op huurder.'.

Gezien dit allemaal niet van toepassing lijkt te zijn zou je de borg gewoon terug moeten krijgen.

Wel hoop ik dat je een rechtsbijstandverzekering hebt om je geld terug te krijgen. Mocht je dit niet hebben zou ik eerst proberen zelf aangetekende brieven te schrijven of iemand proberen te vinden met iets meer ervaring van het juridisch wezen. Waarschijnlijk ben je anders nl een veelvoud van je borg kwijt aan advocaat kosten.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:30

Shaggy09 schreef:
Je kan iemand toch ook niet wegsturen omdat die te weinig naar zijn paard gaat? :+ (Wat ook niet echt aan de orde was)

Ik zou zo iemand ook niet op mijn stal willen hebben.
Als ik het zo lees kwam er eerst maar 3x per week en later 4x per week bij het paard.
De andere dagen stond het paard binnen?
Zou daar als stalhoudster ook niet naar kunnen kijken.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:31

Volgens mij is het volpension, dus ik mag dan aannemen dat de stalhouder het paard naar binnen en buiten bonjourt elke dag en zorgt voor zijn natje en droogje? := :+

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:33

upendo schreef:
Volgens mij is het volpension, dus ik mag dan aannemen dat de stalhouder het paard naar binnen en buiten bonjourt elke dag en zorgt voor zijn natje en droogje? := :+

Topicstarter schrijft dit:

giglene schreef:
Dit heeft een aardige tijd geduurt waarna ik van de stal houder te horen kreeg dat ze vond dat er te weinig aandacht was voor mijn paard. Omdat ik nogsteeds op bed lag en mijn verzorgster niet extra kon komen ben ik opzoek gegaan naar een 2e verzorgster, in de tussentijd is mijn eerste verzorgster vanwege pesterijen op stal weggegaan. Toen 2 leuke meiden "aangenomen" die ieder 2 dagen in de week kwamen, verre van ideaal maar alsnog beter dan de 3 dagen, verder was er een meisje van stal die haar ook naar buiten deed wanneer haar eigen paard naar buiten ging, ze kwam dus op een enkele na bijna elke dag buiten.

giglene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 16:34

upendo schreef:

Klopt! Juist voor volpension gekozen omdat ik zelf voltime studeer en ernaast werk dus gewoon helaas niet altijd de optie heb om elke dag te gaan (ik woon midden in de stad dus ook een tijdje heen en terug rijden).

giglene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 16:36

Kelly_Taco schreef:
upendo schreef:

Topicstarter schrijft dit:

giglene schreef:
Dit heeft een aardige tijd geduurt waarna ik van de stal houder te horen kreeg dat ze vond dat er te weinig aandacht was voor mijn paard. Omdat ik nogsteeds op bed lag en mijn verzorgster niet extra kon komen ben ik opzoek gegaan naar een 2e verzorgster, in de tussentijd is mijn eerste verzorgster vanwege pesterijen op stal weggegaan. Toen 2 leuke meiden "aangenomen" die ieder 2 dagen in de week kwamen, verre van ideaal maar alsnog beter dan de 3 dagen, verder was er een meisje van stal die haar ook naar buiten deed wanneer haar eigen paard naar buiten ging, ze kwam dus op een enkele na bijna elke dag buiten.

Was volpension dus werd elke dag iets mee gedaan, met naar buiten heb ik het over extra bijv. Losgooien, wat langer naar buiten, wandelen, rijden, etc

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:37

Ik heb ook volpension gestaan met mijn vorige paard. Op de ene kon inderdaad een maand niet komen en dan ging het prima, de andere stal begon ook te miepen dat hij te weinig aandacht kreeg.. Euh daar betaal ik toch voor?
Ik betaalde een godsvermogen om dat beest dagelijks binnen en buiten te laten zetten, te mesten, dagelijks in de molen etc.
Denk je dat ie het mist als hij een dagje niet geaaid word?
Ik deed het idd ook wegens onregelmatig werk.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:38

Goh als je maar 1 keer in de week naar je paard wilt moet je dat lekker zelf weten. Zolang het paard niks te kort komt.

Hoop dat je je borg terug krijgt ts!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:40

Volgens mij vergeten soms mensen dat paardrijden en een eigen paard hebben niet voor iedereen een levensstijl is, maar soms 'gewoon' een hobby.
Als het paard echt niet buiten zou komen, maar 24/7 op stal is het anders natuurlijk. Maar daarom zet je hem toch volpension, je betaalt er genoeg voor.

giglene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 16:43

Polly schreef:
Ik heb ook volpension gestaan met mijn vorige paard. Op de ene kon inderdaad een maand niet komen en dan ging het prima, de andere stal begon ook te miepen dat hij te weinig aandacht kreeg.. Euh daar betaal ik toch voor?
Ik betaalde een godsvermogen om dat beest dagelijks binnen en buiten te laten zetten, te mesten, dagelijks in de molen etc.
Denk je dat ie het mist als hij een dagje niet geaaid word?
Ik deed het idd ook wegens onregelmatig werk.

Precies! Ook juist voor een stal gekozen waar ze dit geen probleem vonden (zeiden ze) ze namen immers ook paarden tijdelijk aan voor vakantie verblijf.. Maarja blijkbaar valt hier ziekte buiten voor ze...

Ik heb morgen een afspraak met mijn nicht (advocate) deze heeft nog vrij weinig gelezen over wat er aan de hand is, als ze vragen heeft wil ik deze zo snel mogelijk kunnen beantwoorden zonder misverstanden dus via app lijkt me geen optie.
Ik laat de rest sws weten als ik meer weet

*update.
Ik heb een "factuur" gekregen met kosten. Een echte factuur kun je het niet noemen, er staat letterlijk: extra voorzieningen-€325