Paspoort overzetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:21

Ibbel schreef:
Een stamboek kan je nooit verplichten een paspoort op naam te zetten.

Net zo min als dat ze het recht hebben bij een vorige eigenaar te verifieren of het paard wel echt verkocht is, of om een aankoopbon te vragen. Over privacy gesproken zeg...

Hoe wou je dan een paard op naam overzetten als iemand niks heeft?

Dat gebeurd vaak, je mis doet er niks mee als je vraagt of mensen hun paard verkocht willen melden mocht dit het geval zijn. Je hoeft hierbij geen namen te noemen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:50

Ibbel schreef:
Een stamboek kan je nooit verplichten een paspoort op naam te zetten.

Net zo min als dat ze het recht hebben bij een vorige eigenaar te verifieren of het paard wel echt verkocht is, of om een aankoopbon te vragen. Over privacy gesproken zeg...

Volgens mij hebben ze sowieso lak aan privacy aangezien naam adres etc van de vorige eigenaren gewoon blijft staan in het paspoort. Vond dat wat vreemd maar misschien is dat wel heel normaal?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 15:09

Ik lees ook even mee. Ik koop mijn bijrijdpaard per april.. En wil hem ook graag overzetten.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 16:00

mvdbijl schreef:
pluisje88 schreef:
Gefeliciteerd met je aankoop!

Ik heb het bij mijn beide paarden niet gedaan. Van mijn ruin had de eigenaar voor mij dat ook al niet gedaan. Het heeft voor mij niet zo veel meerwaarde om daar een hoop kosten voor te maken aangezien het juridisch toch geen waarde heeft. Beide paarden zijn kwpn. Mijn ruim had een knhs paspoort. Van mijn merrie weet ik het niet uit mijn hoofd

Het is wettelijk niet verplicht en een paspoort is geen eigendom bewijs maar je wilt niet weten hoe vaak ik op kantoor gebeld wordt de politie of iemand die een paard gevonden hebben. Je raad het al niet overgeschreven en chip staat nog op de fokker of vorige eigenaar. Toch fijn als je paardje dan snel terecht komt..

Dit is de reden waarom ik graag het paard op mijn naam zou willen zetten. Stel je voor dat er zo iets gebeurd.. Hoe heb jij de chip op jou naam gezet dan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 16:07

mvdbijl schreef:

Je stuurt je paspoort (en evt stamboekpapieren) op naar het stamboek/de paspoortuitgevende instantie en hey presto, je paard staat op jouw naam. Hoef je niets voor mee te sturen. Alleen geld :+

Het op naam zetten van je paard heeft geen enkele juridische betekenis, daarom hoeft een stamboek a) niks te controleren (ze zijn de fiscus niet) en b) kan een stamboek niets verplichten. Ze zijn nl niet van overheidswege aangewezen (zoals postkantoren dat wel zijn in het kader van auto's op naam zetten) om paarden over te schrijven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 16:08

Dee_Es schreef:
Volgens mij hebben ze sowieso lak aan privacy aangezien naam adres etc van de vorige eigenaren gewoon blijft staan in het paspoort. Vond dat wat vreemd maar misschien is dat wel heel normaal?

Dat zou in het kader van de AVG wel eens kunnen gaan veranderen...

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 16:23

Ibbel schreef:
mvdbijl schreef:

Je stuurt je paspoort (en evt stamboekpapieren) op naar het stamboek/de paspoortuitgevende instantie en hey presto, je paard staat op jouw naam. Hoef je niets voor mee te sturen. Alleen geld :+

Het op naam zetten van je paard heeft geen enkele juridische betekenis, daarom hoeft een stamboek a) niks te controleren (ze zijn de fiscus niet) en b) kan een stamboek niets verplichten. Ze zijn nl niet van overheidswege aangewezen (zoals postkantoren dat wel zijn in het kader van auto's op naam zetten) om paarden over te schrijven.

Een stamboek is onderdeel van het RVO, dit werkt toch echt niet zo..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 00:30

mvdbijl schreef:
Brainless schreef:
@Dee_Es
Ik heb van alle 3 mijn paarden géén aankoopbewijs; geen koopcontract, geen betalingsbewijs.

Gewoon even aangeven, is altijd wel een mouw aan te passen. Desnoods neemt stamboek even contact op met de vorige eigenaar die de koop dan even bevestigd.

Les voor de volgende aankoop, altijd even iets op papier zetten.

Ik heb nooit een paard gekocht met contract.
Op een markt krijg je deze ook niet en dan weet je ook geen naam van de verkoper/vorige eigenaar.

Daarnaast heeft het voor mij helemaal geen meerwaarde een paard op naam te zetten (ga niet naar keuringen) en vind het dus zonde van het geld.

Ik heb 1 paard die zowel bij de KWPN als NRPS staat geregistreerd.
Zij heeft nu een KWPN paspoort maar met NRPS stamboekpapier.
Dus als ik haar over wil schrijven zal ik dit bij beide instanties moeten doen.
57 + 55 = 112E

Mijn arabier wordt helemaal een dure... daar moet je ook verplicht minimaal een jaar lid worden.
Kosten... 170E.

Van mijn andere weet ik het niet wat dat zou gaan kosten.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 01:18

als je geen keurings/fokplannen hebt dan zou ik me er niet zo druk om maken. al kan het soms wel handig zijn.

Instanties gebruiken zeker wel soms een chip om informatie te achterhalen.
Zo ben ik ooit eens benaderd door de Dierenbescherming , over een pony die van mij is geweest.
De huidige eigenaar had haar niet overgeschreven en vertelde mij dat het goed met d'r ging, maar doordat de Dierenbescherming bij mij geïnformeerd had of ik de eigenaar nog was wist ik dat het helemaal niet zo best ging als voorgespiegeld.

Rapaz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 01:21

Een Lusitano heeft een eigendomsbewijs, naast het paspoort. Net zoals PRE’s. Dat maakt het (ook juridisch) zinvol om zowel het eigendomsbewijs als het paspoort op naam te laten zetten. ;) Op de website van De Lusitano Vrienden Nederland (LVN) staat hoe je dat kunt dien. Veel plezier met je paard :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 01:23

Rapaz1 schreef:
Een Lusitano heeft een eigendomsbewijs, naast het paspoort. Net zoals PRE’s. Dat maakt het (ook juridisch) zinvol om zowel het eigendomsbewijs als het paspoort op naam te laten zetten. ;) Op de website van De Lusitano Vrienden Nederland (LVN) staat hoe je dat kunt dien. Veel plezier met je paard :)

Wettelijk heeft dat dus geen waarde want een paard kent geen wettelijk erkend eigendomsbewijs.

fique

Re: Paspoort overzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 08:29

Even contakt opnemen met het knhs. Je moet hem dan opsturen en dan veranderen ze de naam en krijg je hem weer terug. Koste ons toen 11 euro. Zal nu wel rond de 15 euro zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:01

Enige twee handige zaken van overschrijven is dat als je paard kwijt raakt ze jou evt kunnen terugvinden. En als je je paspoort kwijtraakt sturen ze een duplicaat naar de laatst bekende eigenaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:11

cissy schreef:
Enige twee handige zaken van overschrijven is dat als je paard kwijt raakt ze jou evt kunnen terugvinden. En als je je paspoort kwijtraakt sturen ze een duplicaat naar de laatst bekende eigenaar.

Nee hoor.
Je kan als laatste eigenaar gewoon een duplicaat paspoort aanvragen onder je eigen naam en adres.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 23:32

Ik dacht van niet om fraude te voorkomen en dat je niet zomaar een paspoort kunt vervangen. Zijn topics over paspoorten kwijt en dan geen nieuwe kunnen krijgen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 23:57

emilyslaluna schreef:
Bij NRPS is het sowiso wettelijk verplicht. Maar ze maken het je helemaal niet makkelijk. In pb wil ik best uitleggen waarom.

Het kan niet wettelijk verplicht zijn. Die wet bestaat niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 23:59

Brainless schreef:
cissy schreef:

Nee hoor.
Je kan als laatste eigenaar gewoon een duplicaat paspoort aanvragen onder je eigen naam en adres.

Niet bij het KWPN, daar kan alleen de geregistreerde dat doen.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 00:01

Gefeliciteerd TS, veel geluk met je paard!

Paspoort heb ik niet over laten schrijven op mijn naam, chip heb ik wel op naam laten zetten(kost ongeveer 5 euro) toen ik mijn paard kocht. Dat heb ik gedaan bij het NDG, https://ndg.nl/de-kosten-van-een-registratie/ Als je dan het chipnummer in tikt krijg je de naam van het paard te zien,de woonplaats van de eigenaar en de telefoonnummers waarop de eigenaar te bereiken is en of het dier vermist is.

Via deze website kun je ook kijken waar je dier geregistreerd staat trouwens en dan krijg je ook met 1 klik de gegevens (telefoonnummer eigenaar e.d.te zien) https://www.chipnummer.nl/

(Offtopic: als je een paard verkocht hebt en je weet niet waar hij gebleven is, maar je weet zijn chipnummer nog wel en hij is goed geregistreerd door de nieuwe eigenaar kun je ze zo bellen :) )