Trailer trekken ja of nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 09:46

ikke schreef:
Ik lees dat er niet uit, maar wel dat die verkoper leuk kan l*llen maar geen inhoud heeft. Je kunt aan een trailer namelijk helemaal niet bepalen met welk rijbewijs je ermee mag rijden! Succes om het recht te kletsen bij de rechter als je met een L322 Range Rover aan komt zetten (3050kg TMM) en zelfs met een simpele RR classic krijg je het al niet voor elkaar want die mag 2500kg wegen.

De kans dat een paar meiden met nét een rijbewijs in dat soort dikke bakken rondrijden is niet érg groot, denk je niet? De kans is veel groter dan ze in een derdehands Ford of Renault rondrijden die krap die 1200 kg mag trekken :D

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:08

Ibbel schreef:
ikke schreef:
Ik lees dat er niet uit, maar wel dat die verkoper leuk kan l*llen maar geen inhoud heeft. Je kunt aan een trailer namelijk helemaal niet bepalen met welk rijbewijs je ermee mag rijden! Succes om het recht te kletsen bij de rechter als je met een L322 Range Rover aan komt zetten (3050kg TMM) en zelfs met een simpele RR classic krijg je het al niet voor elkaar want die mag 2500kg wegen.

De kans dat een paar meiden met nét een rijbewijs in dat soort dikke bakken rondrijden is niet érg groot, denk je niet? De kans is veel groter dan ze in een derdehands Ford of Renault rondrijden die krap die 1200 kg mag trekken :D

als je dan een falabella/welsh koopt in een pony trailer is er ook geen probleem hoor, maar het is soms slimmer om een enkele rit gewoon tegen betaling te laten doen!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:35

als je net aan atm auto zit en trailer ook dan kan je eventueel je auto op kenteken lager laten zetten, immer laadvermogen is een schatting wat er maximaal aan gewicht in kan en heb je zelden of nooit, daar zit een lege marge in, als je op rdw site ook kijkt dan kan je dat zelfs via internet, kost je iets van 24 euro (dat was trailer op kenteken lager gewicht) zo kan je met je gewichten wat schipperen om binnen de 3500 kilo te blijven.

bv ik had volvo en trailer en samen was het 3600, dus 100 kilo te veel, heb ik de trailer die op 1300 kilo stond op kenteken terug laten zetten naar 1200 kilo. zo kwam ik wel in de 3500 kilo.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:29

[/quote]
Is het gewicht of het gewicht+laadvermogen van je auto 1450 kg. Kan me niet voorstellen nl dat het correct is wat je zegt. Persoonlijk denk ik dat je het laadvermogen bent vergeten mee te tellen.[/quote]

Sorry je hebt gelijk. Met laadvermogen is onze auto 1450+ 530 dus 1980 kilo en dan met de trailer van 1200 is dat 3180 kilo en dat is dus toegestaan met een b rijbewijs

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Trailer trekken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:37

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:56

TS, dit wordt door een rijschool in Jip en Janneke-taal uitgelegd:

Wanneer de maximale massa van het trekkend voertuig + maximale massa van de aanhangwagen de 3500 KG niet overschrijdt is een B rijbewijs voldoende, wordt de 3500 KG overschreden dan heb je een aanhanger rijbewijs (E bij B) nodig.

Daarbij moet je je wel blijven afvragen of het wel wijsheid is om te gaan rijden met levende have als je daar geen ervaring mee hebt. Het optrekken, afremmen, een bocht nemen, snelheid etc. gaan zó anders dat de kans op ongelukken groot is als je er niet bekend mee bent. Hoewel ik daarbij ook moet zeggen dat er genoeg figuren op de weg rijden die na jaren 'rijervaring' denken dat ze het allemaal wel weten en evengoed roekeloos gedrag vertonen (en dan heb ik het niet eens alleen over aanhangers met levende have, maar ook gewoon caravans die veel te hard gaan, verkeerd beladen, slingeren en toch door blijven rijden, etc.). Tevens moet je in je achterhoofd blijven houden dat ondanks dat je volgens de wet een bepaalde snelheid mág rijden met een aanhanger, dit niet altijd wijsheid is (eerder niet dan wel). Het lijkt mij het handigste om je E achter B te gaan halen, zodat je tips en trics leert. Als je erbij zegt dat je hem wilt halen om veilig met je paarden rond te kunnen rijden, dan zullen ze de lessen daar nog meer op aanpassen. Dus echt alsof je met een paard in de trailer rondrijdt.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 14:06

Ik vind ongeacht of het mag of niet mag het sowieso verstandig is om wat lesjes te volgen! Als is het alleen maar dat je weet hoe je moet achteruitrijden, parkeren, aankopelen, afkoppelen , en je feeling krijgt met een aanhanger. Volg een dag curcus of neem 4 uurtjes les. En rijden met een paarden trailer of andere aanhanger achter je auto is geen verschil. rij gewoon rustig en voorzichtig kijk vooruit en er is niks aan de hand.

maar het maken van een paar lesuren zodat je de belangrijkste dingen weet/leert zou ik echt aanraden! (Ik heb overigens wel mijn E achter B rijbewijs gehaald)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 14:54

Helemaal mee eens, nouklime! Zelfs met een kleine aanhanger (300 kilo max en een mini-caravan van max. 600 kilo) heb ik een paar lessen gehad. Er komt meer bij kijken dan alleen maar rechtuit rijden. Mocht ik ooit weer een paard aanschaffen en er komt een eigen trailer, dan ga ik ook dan weer keurig wat lessen volgen. Liever een paar teveel dan dat je wel zit te emmeren.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 15:29

Nouklime, ik ben het met je eens dat een paar lessen heel verstandig zijn hoor. Met iets achter je moet je wel ook rekening houden met bochtjes naar rechts dat je die niet te krap neemt, dat is ook nog wel iets om te leren. Er zit voor mijn idee al verschil in een enkelasser of een dubbelasser en ik vind wel verschil in het rijden met een gewone aanhanger/lege paardentrailer of een met paarden beladen trailer. Met een lege trailer rijd ik toch best wel sneller, zeker in de bochten en op rotondes dan met een trailer met 1 of 2 paarden erin. Ik trek ook sneller op dan, met paarden erin houd ik echt veel rekening met ze.

Voor de Belgische regels: http://www.goca.be/nl/p/nieuwe-reglementering-BE . Volgens mij is dat met de Europese Unie in alle lidstaten gelijk getrokken, maar ik kan me daarin vergissen hoor.
Laatst bijgewerkt door Jet op 05-02-19 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 15:31

Ik rij als een bejaarde als ik een trailer met paard rij :)) Hier in de buurt ook veel rotondes, dus ik probeer meestal een route te zoeken met zo min mogelijk rotondes en zo veel mogelijk N wegen waar je lekker rechtuit 80 kunt rijden :))

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 15:33

@Jet ik gok dat dat allemaal vanzelfsprekend is voor alle mensen die met paarden in hun trailer rijden.... en ook met een lege aanhanger kan je niet keihard door bochten of hard over hobbels. Zoals ik al eerder zei: 'rustig en voorzichtig rijden en vooruit kijken' een rotonde zie je aankomen dus hoef je niet hard voor te remmen zelfde met een stoplicht die zie je ook aankomen. Je kan het zo lastig maken als je het zelf wilt maar met gezond verstand kan je gewoon met een trailer rijden inclusief paard erin, is geen hogere wiskunde.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 15:36

haha ik reed al bijna 30 jaar met b rijbewijs trailer maar wilde toch ook mijn e erbij hebben, proefles aangevraagd, was eerste stuk door oude woonwijk met veel drempels en ongelijke stenen wegdek. Zegt ie je rijdt prima met aanhanger maar zoooooo voorzichtig hoef nu ook weer niet...

Tsja als ik met paard en paardentrailer door zijn wijk zou gaan dan ga je er echt rollend doorheen zonder veel gas en remmen... moest er even aan denken dat ik nu niet met paard een trailer rijd maar met paar zakken zand, die kunnen wel tegen een hobbel en stootje...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 15:40

Ik snap jou wel hoor Nouklime, maar ik zie genoeg mensen met een aanhanger of beladen trailer rijden die er naar mijn idee te hard mee gaan.
Ik heb ook een keer bij een ponykamp gezien dat afgelopen was, dat opgedirkte pa en moe met een gehuurde boedelbak-paardentrailer hun dochter met pony kwamen ophalen en dat die pony's stuk voor stuk niet te laden waren. Vaak is dat toch een gevolg van niet voorzichtig genoeg gereden hebben. En zo heb ik zelf ook wel paarden/pony's meegemaakt die de eerste of de eerste paar keren bij mij slecht te laden waren en na verloop van tijd wel makkelijk de trailer opgingen, ook door slechte ervaringen uit het verleden.
Dan kan je maar beter gewaarschuwd zijn en daardoor voorzichtig aan doen dan maar denken dat het je wel lukt en dat het geen goede ervaring voor het paard wordt.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 16:08

Goed punt heb je Jet. Ik ga er altijd maar vanuit dat als je met je eigen paard rijdt die voor de meeste van ons onze dierbaarste bezitten zijn dat je daar ook voorzichtig mee rijdt op de weg. Maar je hebt inderdaad ook nog ouders die misschien niks met paarden hebben maar wel kinderen met die hobby hebben en zullen waarschijnlijk minder voorzichtig rijden dan jij en ik.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:13

Inderdaad, overigens rijd ik met paarden van anderen zo mogelijk nog voorzichtiger ( zonder truttig te zijn) dan met mijn eigen paard ( waar ik natuurlijk ook voorzichtig mee ben). Voor iedere eigenaar si het gewoonweg zijn kostbaarste bezit eigenlijk, dus daar ga je gewoon voorzichtig mee om.

Maar niet iedereen ziet en voelt dat, dat is wel eens lastig.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:50

Ik doe ook trailerlaad trainingen en ik maak heel vaak mee dat de mensen geen idee hebben hoe paarden hun 'lompe' rijstijl ervaren. Ik zet ze wel eens in de trailer en dan ga ik een rondje met ze rijden... }:)
Vooral heren denken dat ze rustig genoeg rijden.

Met taxi paarden rijd ik ook altijd heel rustig, krijg regelmatig complimenten dat ik me niet gek laten maken in het verkeer en dat paard heel relaxed is.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:23

Dat laatste heb ik ook Cissy, ook ik hoor vaak dat ik zo lekker rustig rijd en dat je de paarden helemaal niet hoort onderweg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:36

Jet schreef:
Dat laatste heb ik ook Cissy, ook ik hoor vaak dat ik zo lekker rustig rijd en dat je de paarden helemaal niet hoort onderweg.

Heb je ze weleens achter je in de auto gehad? Kom je erachter hoe lawaaiig ze zijn......

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:05

Ikke, nee, niet achter me in de auto. Maar als ze onderweg wel stommelen of staan te klauwen/schrapen hoor je dat weldegelijk. Ook zie ik dat in mijn spiegels wel aan de trailer als ze onrustig zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:18

Jet schreef:
Ikke, nee, niet achter me in de auto. Maar als ze onderweg wel stommelen of staan te klauwen/schrapen hoor je dat weldegelijk. Ook zie ik dat in mijn spiegels wel aan de trailer als ze onrustig zijn.

En als ze dat niet doen?
Als ze gewoon aan hun hooi staan te trekken of een beetje door het raam naar buiten kijken. Als ze zien dat ze weer bijna thuis zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 05:19

Daar had ik het natuurlijk niet over.