Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Future_me schreef:Ik verbaas me echt om sommige reacties hier.. zoek eens op dwaling en je vindt voorbeelden te over waarbij koper aan het langste eind trekt wanneer een (particuliere) verkoper onjuiste informatie verstrekt. Zonder de gehele casus te kennen kun je dus niet zo stellig, zoals sommigen hier zijn, zijn. @ts; screenshot van de advertentie en hop even langs de rechtswinkel (of aanspraak doen op rechtsbijstand). Briefje ondertekend door een jurist doet ook vaak wonderen. Succes!
. Succes is niet gegarandeerd maar je weet dan wel waar je staat. Vasthi schreef:Lijkt op mijn akkefietje. Zadel gekocht per post. Zag er prima uit op foto’s, werd verkocht als zgan en net nagekeken doorheen zadelmaker, maar toen we de boom wisselden bleek het volgens mijn zadelmaker onbruikbaar en alleen voor veel geld op te knappen. Verkoper heeft het over “stoepgarantie” en wil nergens in tegemoet komen. Ben nu aan het uitzoeken wat er juridisch mogelijk is.
LadyMadonna schreef:Vasthi schreef:Lijkt op mijn akkefietje. Zadel gekocht per post. Zag er prima uit op foto’s, werd verkocht als zgan en net nagekeken doorheen zadelmaker, maar toen we de boom wisselden bleek het volgens mijn zadelmaker onbruikbaar en alleen voor veel geld op te knappen. Verkoper heeft het over “stoepgarantie” en wil nergens in tegemoet komen. Ben nu aan het uitzoeken wat er juridisch mogelijk is.
Lijkt er helemaal niet op. Zadel van ts is goed, alleen een ander model dan ze dacht...
Vasthi schreef:Lijkt op mijn akkefietje. Zadel gekocht per post. Zag er prima uit op foto’s, werd verkocht als zgan en net nagekeken doorheen zadelmaker, maar toen we de boom wisselden bleek het volgens mijn zadelmaker onbruikbaar en alleen voor veel geld op te knappen. Verkoper heeft het over “stoepgarantie” en wil nergens in tegemoet komen. Ben nu aan het uitzoeken wat er juridisch mogelijk is.
BokitoZ schreef:Via FB een tweedehands zadel gekocht. Van een particulier. Zadel opgehaald bekeken zag er goed uit en betaald. Gelijk door gereden naar de zadelmaker om het zadel te laten controleren.
Tot overmaat van ramp blijkt het zadel niet het model te zijn wat de verkopers zeiden. Het zadel wat ik moest hebben ziet er van buiten het zelfde uit alleen de boom is anders.
Gelijk contact gehad met de verkoper. Deze geeft aan dat ze van niets weet.
Hoe zit dit juridisch?
BokitoZ schreef:Via FB een tweedehands zadel gekocht. Van een particulier. Zadel opgehaald bekeken zag er goed uit en betaald. Gelijk door gereden naar de zadelmaker om het zadel te laten controleren.
Tot overmaat van ramp blijkt het zadel niet het model te zijn wat de verkopers zeiden. Het zadel wat ik moest hebben ziet er van buiten het zelfde uit alleen de boom is anders.
Gelijk contact gehad met de verkoper. Deze geeft aan dat ze van niets weet.
Hoe zit dit juridisch?
DatBenIkNou schreef:Tallie1979 schreef:Dit is het risico van kopen van een particulier. Garantie tot de deur..
Dat is niet waar. Ook bij particulieren heb je rechten. Heb zo iets gehad maar dan met een gebroken boom.
DatBenIkNou schreef:Maar zoals ik schrijf, had deze meneer dus waarschijnlijk ook een aankoopprijs betaald waarmee al direct duidelijk was dat de grote steen geen échte diamant kon zijn. Daarnaast stond het ook nog eens duidelijk in jouw advertentie en DAT maakt dus het verschil. Mijn rechtsbijstand zei dat als je zoals bij mij 500 euro betaald voor een zadel, je er vanuit mag gaan dat dat voor gebruik is en niet om als decoratie aan de muur te hangen. Had ik er 50 euro voor betaald, dan was het een heel ander verhaal geweest.
Jammer dat TS helemaal niet meer reageert nu.
BokitoZ schreef:Cchiara schreef:Als de verkoper zegt het niet geweten te hebben kan dat. Immers, blijkbaar is het aan de buitenkant niet te zien of het een ander model is.
Verkoper zegt dat ze er niets van wist. Al is dit wel vreemd want ze zegt wel dat ze het zadel nieuw heeft gekocht. Ze heeft er geen bon meer van.
upendo schreef:DatBenIkNou schreef:Maar zoals ik schrijf, had deze meneer dus waarschijnlijk ook een aankoopprijs betaald waarmee al direct duidelijk was dat de grote steen geen échte diamant kon zijn. Daarnaast stond het ook nog eens duidelijk in jouw advertentie en DAT maakt dus het verschil. Mijn rechtsbijstand zei dat als je zoals bij mij 500 euro betaald voor een zadel, je er vanuit mag gaan dat dat voor gebruik is en niet om als decoratie aan de muur te hangen. Had ik er 50 euro voor betaald, dan was het een heel ander verhaal geweest.
Jammer dat TS helemaal niet meer reageert nu.
Maar het zadel van TS is in goede staat en bruikbaar. Het is alleen niet passend op haar paard omdat het model schijnbaar anders was dan dat beide partijen dachten.
Als TS de situatie had willen voorkomen had ze aan de voorwaarden toe moeten voegen dat het zadel model B moest zijn, naast dat het niet defect was. Want het zadel is gecheckt op niet of wel defect zijn door de zadelmaker.
Ik zou proberen eruit te komen met de verkoper en anders zelf het zadel weer verkopen. Ik vind het best bijzonder dat je juridische stappen overweegt terwijl de verkoper zo te lezen open stond voor het maken van afspraken over al dan niet definitief kopen: het zadel mocht gecontroleerd worden door de zadelmaker en door de koper ter plaatse bij het ophalen.