Vrachtwagentje of nieuwe auto?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 01:09

Wij hebben een vrachtwagentje. Een beetje vrachtwagentje kost rond de 20k. Die van ons is wat ouder maar vergis je niet hoeveel onderhoud een vrachtwagentje nog nodig heeft, helemaal als die wat ouder is, wij doen alles zelf maar als je het moet laten doen dan is het geen goedkope optie/behoorlijk duur. Ook het stilstaan is niet goed voor een vrachtwagentje, zeker niet een langere periode in de winter, vooral met wat oudere vrachtwagentjes heb je dan het risico dat ze niet meer starten als je dan na lange tijd weer weg wilt. Ook zijn ze niet heel zuinig ondanks dat de meesten diesel zijn. Ik zou in deze situatie toch voor een trailer gaan. Wij gaan 3 keer in de week ermee weg maar als wij in jouw situatie hadden gezeten hadden we een trailer gehouden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 09:27

Varekaj schreef:
batterij loopt leeg,

Druppellader. [/repeat] ;)

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:09

Ik ga volgende week mijn vrachtwagentje ophalen! Ik heb heel lang getwijfeld over de keuze tussen trailer+auto, trailer+bus en vrachtwagen. Ik ga minimaal 1x p week op pad en regelmatig meerdere dagen op wedstrijd waarbij ik veel rommel moet meenemen. Telkens de auto in en uitpakken ging me steeds meer tegenvallen, daarbij ben ik nog steeds geen held qua achteruitrijden met een trailer. Bovendien wil ik graag een plekje om droog te slapen. Uiteindelijk dus de knoop doorgehakt en gegaan voor een B-rijbewijs wagen!
Wij gaan nog het een en ander verknutselen aan de inrichting en de klep bekleding vernieuwen. Met een vrachtwagen ben je gewoon echt duurder uit dan bij een trailer: verzekering, belasting en onderhoud... dat kan eigenlijk nooit uit, maar al helemaal niet als je hem weinig gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:34

@RR: moet je die druppellader wel kunnen aansluiten. Als je bakje niet in een loods staat maar buiten op een terrein of parking is dat al veel lastiger.

Als je het sporadisch nodig hebt is huren een optie. Ik rij er vanaf maart tot oktober ongeveer 3x/week mee rond, dat zou dure bedoening worden.
Voor uitsluitend noodgevallen is het wel een dure grap. En die kan alsnog heel zuur worden als je bij echte nood niet weg kan omdat de boel niet (meer) wil starten ivm weinig gebruik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:38

Ilsje_007 schreef:
Ik ga volgende week mijn vrachtwagentje ophalen! Ik heb heel lang getwijfeld over de keuze tussen trailer+auto, trailer+bus en vrachtwagen. Ik ga minimaal 1x p week op pad en regelmatig meerdere dagen op wedstrijd waarbij ik veel rommel moet meenemen. Telkens de auto in en uitpakken ging me steeds meer tegenvallen, daarbij ben ik nog steeds geen held qua achteruitrijden met een trailer. Bovendien wil ik graag een plekje om droog te slapen. Uiteindelijk dus de knoop doorgehakt en gegaan voor een B-rijbewijs wagen!
Wij gaan nog het een en ander verknutselen aan de inrichting en de klep bekleding vernieuwen. Met een vrachtwagen ben je gewoon echt duurder uit dan bij een trailer: verzekering, belasting en onderhoud... dat kan eigenlijk nooit uit, maar al helemaal niet als je hem weinig gebruikt.

Zet je 'm wel even op de weegbrug als je uitgeknutseld bent?
De weeglussen in de NL-snelwegen zijn weer actief en de boete komt automatisch binnen......

lotje5lotje

Re: Vrachtwagentje of nieuwe auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:48

Ik had een vrachtwagen B rijbewijs, maar het is duur, ik reed er te weinig mee. Nu terug naar auto met trailer. Het is iets onhandiger met aan- en afkoppelen, maar als ik een poos niet wegga heb ik geen doorlopende kosten van een veewagen die niks staat te doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 11:47

xAnthea schreef:
Huren hebben we ook bekeken en voor 1 dag in het weekend was het al super duur.
115 euro en de eerste 75km zitten erbij en dan 40 cent per kilometer bijbetalen... Wordt best een dure zaak dan en ik heb ook meerdere verhuurders geraadpleegd.
Komt ook nog bij dat er bijzonder weinig verhuurders zijn die een auto verhuren aan -25 jarigen. Ik word dit jaar 24 dus mag niet huren... Dus dan ben je al erg beperkt in keuze om dan nog de voordeligste te kiezen.

Het nadeel van huren vind ik ook dat je toch minder weggaat dan je zou willen. Even spontaan in het weekend met een stalgenoot naar het bos gaan, zit er toch niet in als je nog heel het gedoe van huren moet doorlopen. Trailer aankoppelen of vrachtwagentje voorzetten is sneller.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 12:04

Varekaj schreef:
@RR: moet je die druppellader wel kunnen aansluiten. Als je bakje niet in een loods staat maar buiten op een terrein of parking is dat al veel lastiger.

Zonnecel

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 12:11

Ik twijfel ook heel erg. Ik heb momenteel een trailer, een grote auto die de trailer kan trekken en een kleine bedrijfswagen. Ik wil van de grote auto af, die staat hier niets te doen op de oprit en wordt 3 keer per week gebruikt voor de trailer. En hoewel ik BE heb blijf ik mij niet heel comfortabel voelen met de trailer, ik doe er alles mee, maar in mijn ogen is een vrachtwagentje veel veiliger.

Mij lijkt een vrachtwagen ook veel handiger in gebruik...

Twijfelt rustig verder.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 12:15

[/quote]
Zet je 'm wel even op de weegbrug als je uitgeknutseld bent?
De weeglussen in de NL-snelwegen zijn weer actief en de boete komt automatisch binnen......[/quote]

Uiteraard! Hij staat nu helemaal vol in de zadelkamer met 2 houten kasten, houten bankjes en tafel. De schotten is het paardengedeelte bestaan ook uit hout. Veel te zwaar dus!
Ik ga in het paardengedeelte de schotten vervangen voor aluminium. In de zadelkamer gaat alles eruit en komt er een zadelsteun, ophangmogelijkheden en een lichtgewicht constructie voor een bed voor terug. Als het goed is wordt de wagen dan lichter ipv zwaarder...
Ik hoef gelukkig maar 1 E-pony te laden, anders is het niet te doen qua legaal rondrijden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:03

Wij zijn ook gegaan voor een vrachtwagentje, ondanks dat bij ons er wel auto's zijn met trekhaak. Dit omdat het allemaal gewoon net wat soepeler er mee gaat.

De paarden staan er niet zo vaak op, maar we waren er ontzettend blij mee toen de shet(ten) naar de kliniek moest(en). Het was inladen en vertrekken en ook terug waren we nergens van afhankelijk. Hij mag/kan wat harder dan een aanhanger (eenmaal helemaal warm haalt hij de 105, meestal rijden we niet harder dan 100). Daarnaast is het veel stabieler en is een camera-systeem veel gemakkelijker aan het te brengen.

Waar wij de wagen nog het meest voor gebruiken is transport van andere dingen. Hij heeft al heel wat verhuizingen van gezinsleden en vrienden van gezinsleden dienst gedaan. Kleine auto's kunnen er met de lier (die we hebben geïnstalleerd tegen de cabine aan) in getrokken worden waardoor je niet met de autoambulance aan de slag moet en 1001x hooi en bodembedekking halen. Ook hokken verplaatsen is een stuk gemakkelijker en er zijn al 3 blokhutten (tweedehands aangeschaft, o.a. voor een schuilstal) mee gehaald.
Mijn ouders zijn er ook mee op vakantie naar Italië geweest, want ook als camper voldoet hij prima. Wij hebben overigens een uiterst minimalistische inrichting (een voorbuis en een achterbuis, er moet nog een buis bij die tussen voor- en achterbuis bevestigd kan worden als schot bij twee pony's) en een achterlader. Er moet nog een zijdeurtje in komen, maar die is alleen voor menselijk gebruik.

De enige maar is het laadgewicht, dit is slechts 800kg (gewicht is 2700kg), maar het blijkt van oorsprong een kleine C-vrachtwagen te zijn. Maar voor ons is dit voldoende. Het grote paard kan erop, en het kleine paard kan erop samen met de 2 shetten. De twee grotere paarden samen kan wel voor de vrachtwagen, maar is wettelijk niet toegestaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:33

Mizora schreef:
Wij zijn ook gegaan voor een vrachtwagentje, ondanks dat bij ons er wel auto's zijn met trekhaak. Dit omdat het allemaal gewoon net wat soepeler er mee gaat.

De paarden staan er niet zo vaak op, maar we waren er ontzettend blij mee toen de shet(ten) naar de kliniek moest(en). Het was inladen en vertrekken en ook terug waren we nergens van afhankelijk. Hij mag/kan wat harder dan een aanhanger (eenmaal helemaal warm haalt hij de 105, meestal rijden we niet harder dan 100). Daarnaast is het veel stabieler en is een camera-systeem veel gemakkelijker aan het te brengen.

Waar wij de wagen nog het meest voor gebruiken is transport van andere dingen. Hij heeft al heel wat verhuizingen van gezinsleden en vrienden van gezinsleden dienst gedaan. Kleine auto's kunnen er met de lier (die we hebben geïnstalleerd tegen de cabine aan) in getrokken worden waardoor je niet met de autoambulance aan de slag moet en 1001x hooi en bodembedekking halen. Ook hokken verplaatsen is een stuk gemakkelijker en er zijn al 3 blokhutten (tweedehands aangeschaft, o.a. voor een schuilstal) mee gehaald.
Mijn ouders zijn er ook mee op vakantie naar Italië geweest, want ook als camper voldoet hij prima. Wij hebben overigens een uiterst minimalistische inrichting (een voorbuis en een achterbuis, er moet nog een buis bij die tussen voor- en achterbuis bevestigd kan worden als schot bij twee pony's) en een achterlader. Er moet nog een zijdeurtje in komen, maar die is alleen voor menselijk gebruik.

De enige maar is het laadgewicht, dit is slechts 800kg (gewicht is 2700kg), maar het blijkt van oorsprong een kleine C-vrachtwagen te zijn. Maar voor ons is dit voldoende. Het grote paard kan erop, en het kleine paard kan erop samen met de 2 shetten. De twee grotere paarden samen kan wel voor de vrachtwagen, maar is wettelijk niet toegestaan.

Laat me raden, jij rijdt met een Hamburger; een 407 of 408.
In de zwaardere versie hebben ze een andere overbrenging waardoor ze inderdaad de 100 maar net halen.
Heb ik ook gehad maar dan een 608 en dat was eigenlijk niet zo'n fijne wagen. Ding kwam gewoon chronisch power tekort op het moment dat je meer dan 5 ton bij je had. Zelfs de bruggen over de rivieren trok ie dan niet, viel ie terug naar 70.....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:56

Nee, een oude renault, model verlengde meubelbak, maar de garage kwam erachter dat hij omgekeurd was.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 14:01

Mizora schreef:
Nee, een oude renault, model verlengde meubelbak, maar de garage kwam erachter dat hij omgekeurd was.

Niks mis met omkeuren maar het geeft zo z'n beperkingen. C1 halen en terug zetten?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 14:09

Voor nu niet, want er rijden allemaal verschillende mensen in en geen van de veelgebruikers (op het moment 5 personen) heeft zijn C. Voor ons is het nu ook prima, het kleinere grote paard wordt over 2 weken 2 jaar oud en gaan we toch niet voor zijn 5e inrijden. Dus voor die tijd hoeven de twee groterts niet samen mee en verder is het niet nodig om meer gewicht te mogen vervoeren.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 20:52

Laulitz schreef:
Daantj__ schreef:
Ik weet niet hoe het in België zit maar in Nederland betaal je verzekering en wegenbelasting. Misschien is het ook eens handig om die kosten te vergelijken. Hoeveel die zijn als je één grote auto hebt en dat te vergelijken met de kosten van een kleine auto + vrachtwagentje? Geen idee of dat veel uit maakt. En als je een kleine auto en vrachtwagen hebt, heb je aan allebei onderhoudskosten. Beide hebben apk en eens in de zoveel tijd nieuwe banden etc nodig. Zeker als je een wat ouder vrachtwagentje koopt kunnen de kosten best hoog oplopen. (Bijna) Nieuwe kosten best een klap met geld maar ik denk dat die er wel tegen kunnen om periodes stil te staan. En anders rijd je er één keer in de week een stuk mee om de accu goed te houden.

Ik sluit me hier bij aan. Ik heb al van meerdere mensen de tip gehad voor auto + trailer te kopen omdat je voor een vrachtwagentje meer belasting en dergelijk betaald. Daarnaast kost een nieuw/degelijk vrachtwagentje evenveel als een auto en trailer dus kwa aankoop ben je zeker al niet goedkoper uit! Ik ben zelf al een hele tijd aan het zien en wij gaan toch ook voor een auto en trailer kiezen ipv een vrachtwagentje.

Ik ben inderdaad daarom ook gegaan voor auto + trailer.
Ik zat in ongeveer dezelfde situatie als TS. Ik was tijdens het studeren ook altijd afhankelijk van mijn vader en zijn auto. Ik had wel zelf BE maar hij moest zijn auto ook maar net kunnen missen. Ik wilde dus zodra ik aan het werk was en had gespaard zelf wat hebben, alleen twijfelde over wat. Totdat mijn kleine auto opeens niet meer door de keuring kwam. En er plots wat nieuws moest komen, wat eerder dan verwacht.
Aangezien ik niet zo heel veel verstand van auto's en dergelijk heb wilde ik geen oude vrachtwagen kopen. Want ja je vervoerd toch je paard er in en wie weet wat voor kosten er dan wel niet bij komen kijken. Nieuwe of jonge tweedehandse vrachtwagentjes begonnen bij 20K (tot veel meer). En dan moest ik nog een andere kleine auto kopen waar ik eigenlijk ook nog jaren mee door kon rijden. Dat tikte al met al toch aardig aan. En zag de onderhoudskosten voor 2 auto's ook niet echt zitten.
Heb toen een grote auto gekocht. Best een bedragje voor neergelegt want ik wilde er wel één die 2 ton kon trekken maar niet de zwaarste/grootste slurper/oudste die er te vinden was in die klasse. Maar ondanks dat kostte die auto toch maar een deel van wat een vrachtwagen en kleine auto mij zou kosten.
En maandelijks ben ik iets meer dan het dubbele kwijt aan verzekering en autobelasting vergeleken met mijn nissan micra die ik had. Denk dat ik daar ook wel op uit was gekomen als ik een kleine auto en vrachtwagen had.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:13

Dan ga ik maar niet zeggen wat de wegenbelasting van mijn vrachtwagentje is......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:35

Mijn B'tje was hetzelfde als mijn mitsu nu: €140/jaar. Dat wordt gezien als lichte vracht, en niet als vrachtwagen. Je bent ook tachograaf-vrij daarmee.

Alleen "zuipt" mijn mitsu een stuk minder (10L gemiddeld vs. 15-20L en beide diesel), de apk is goedkoper, herstellingen zijn goedkoper. Als je weinig km's maakt kan je daar nog een beperking op aanvragen bij je verzekering maar anders is dat even duur als een gewone auto.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:42

Ik heb ook de keuze gemaakt om een oud vrachtwagentje op b rijbewijs te nemen en mijn zware, benzine slurpende auto eruit te doen.

Voordeel is dat ik veel meer kan mee nemen, het rijd stabieler voor de dieren.

Nadeel is het onderhoud, gelukkig heb ik een hele handige vader maar zo'n ding in de garage laten onderhouden is geen hobby meer.

Kwa kosten valt het mij mee, ik betaal kwart tarief omdat hij paardenwagen is, zo is hij goedkoper dan de auto die ik had, maaaar je gaat er geen boodschapje mee doen dus zul je er een klein autootje bij moeten nemen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 00:34

Varekaj schreef:
Mijn B'tje was hetzelfde als mijn mitsu nu: €140/jaar. Dat wordt gezien als lichte vracht, en niet als vrachtwagen. Je bent ook tachograaf-vrij daarmee.

Alleen "zuipt" mijn mitsu een stuk minder (10L gemiddeld vs. 15-20L en beide diesel), de apk is goedkoper, herstellingen zijn goedkoper. Als je weinig km's maakt kan je daar nog een beperking op aanvragen bij je verzekering maar anders is dat even duur als een gewone auto.

Punt is dat jij nog lichte vracht kunt rijden. Die regeling is in NL om zeep geholpen. In NL betaald een particulier al gauw 140 per drie maanden voor wat jullie "lichte vracht" noemen.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:17

Ik ga inderdaad 45 euro p maand belasting betalen voor een B-rijbewijs vrachtwagen. Ik kwam er niet helemaal uit wat het zou worden voor de C-rijbewijs wagen waar we ook naar hebben gekeken, maar dat leek veel minder (ik las ergens 72 euro p kwartaal?). Ik heb nu verschillende offertes liggen voor de verzekering (wa+beperkt casco) en dat wordt minimaal 400 euro p jaar exclusief 21 procent belasting.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:37

In Belgie is voor een camper rijbewijs B de wegenbelasting 150€/jaar en de jaarlijkse keuring ongeveer 50€. Camper of vrachtwagentje lijken heel erg op elkaar, dus de prijzen zullen mekaar niet veel ontlopen. Voor een flinke auto die 2 ton kan trekken betaal je al gauw 4 à 500€ wegenbelasting. Tenzij lichte vracht, maar dan moet je ofwel een pickup nemen, ofwel een auto zonder achterbank. Allebei voor dagelijks gebruik niet zo handig.
Enig nadeel van zo'n vrachtwagentje is de aankoopprijs, ook 2dehands zijn ze verschrikkelijk duur.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:13

En hoeveel is de verzekering van zou vrachtwagentje dan per jaar/maand?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:27

Heleennn schreef:
Tussen de 20k en 30k heb je een goeie vrachtwagen, dat is wel een klap geld in vergelijking met een gewone kleine auto. Kan je in de stad niet vooral met het openbaar vervoer of een fiets geraken waar je moet zijn? Ik doe in de stad alles met het OV. Als je zou kiezen voor een vrachtwagentje, zou ik er voor zorgen dat je die kan verhuren. Heel veel mensen huren graag zo'n vrachtwagentje om eens op verplaatsing te gaan met hun paard. Dan moet je natuurlijk wel zorgen dat je dat ook op een 'legale' manier kan doen, dus verzekering etc goed in orde hebben. Ik weet niet juist wat er qua administratie bij komt kijken maar ken wel een hoop mensen die het op deze manier gedaan hebben en die vrachtwagen is vaak elk weekend verhuurt dus verdient zichzelf na een tijd gewoon terug. Misschien is dat een goeie oplossing?

Tussen de 20 en 30K ga je geen goede 2e hands met nette KM stand vinden hoor.... Wellicht dat ze dan al 3 ton gedraaid hebben maar dat moet je dan maar net geen probleem vinden.

Oh, zie dat het om Belgie gaat. Wellicht ze daar goedkoper zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:20

Ze zijn hier even duur hoor :P

Verzekering is per maatschappij afhankelijk. Je leeftijd telt ook nog mee, schadevrije jaren, eerste voertuig of niet, aantal km's jaar, wat er allemaal onder je polis valt etc.

TS is van België dus de lichte vracht is voor haar nog een optie.
Ik heb er eentje zonder achterbank en eerlijk gezegd, die bevalt me prima hoor voor dagelijks gebruik. Verbruik is prima, handig met boodschappen doen of spontaan spul halen voor de paarden en qua parkeren ook weinig problemen.