Opfok slecht ......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:58

Maar je hoort dat het paard ziek op stal staat en laat er nog weken overheen gaan, kom nou. De opfok mag dan nalatig zijn geweest, ja, ze hadden je zo spoedig mogelijk moeten inlichten maar jullie hebben zelf ook flinke steken laten vallen.

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 11:59

lienbono schreef:
TS, ik denk dat je best wel wat rustiger mag reageren. We proberen je hier alleen maar te helpen hoor..

Maar even.. hebben jullie enkel een mondelinge overeenkomst en niets op papier?

En is jouw paard dan wel behandeld door jouw DA? Want van zodra de ik mijn DA erbij haal moet ik betalen hoor.. Al zeker als het paard ingespoten moet worden met het een of ander.

Zoals je kon lezen is ze NIET door mijn eigen dierenarts behandeld ten tijde van de opfok, zie mijn dierenarts geen 400km rijden.
Wij hebben onze dierenarts om advies gevraagd toen ze thuis was, zij heeft geen contact gehad met de dierenarts bij de opfok. Haar visie was gelijk raak en zij wist niet wat die andere da had gedaan

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 12:00

bigone schreef:
Maar je hoort dat het paard ziek op stal staat en laat er nog weken overheen gaan, kom nou. De opfok mag dan nalatig zijn geweest, ja, ze hadden je zo spoedig mogelijk moeten inlichten maar jullie hebben zelf ook flinke steken laten vallen.

Lezen blijft moeilijk als je vindt dat ik hoog van de toren blaas ... Moet je toch echt even beter lezen.

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 12:05

Oliiviia schreef:
Ik snap de situatie nog steeds niet volledig. Van welke dierenarts heb je een rekening voorgeschoteld gekregen?

Misschien moet je toch eens zoeken naar een dierenarts met juridische kennis of één die werkt als expert voor het gerecht en hier inlichtingen vragen.
Ik denk namelijk wel dat je deze schade kunt verhalen op de eigenaar van de opfok (maar of het de moeite is om een rechtzaak aan te spannen is natuurlijk een andere discussie)
Maagzweren hebben meestal wel een oorzaak en zijn niet zomaar 'ziek worden'. Zeker als het dier zo mager is geworden, kan het zeker onstaan zijn door onvoldoende (ruw)voer en/of stress.

We kregen de rekening van de da van de opfok...
En idd maagzweren krijgen paarden normaal gesproken niet als ze hele dag in het land lopen met genoeg gras.... Dat is dus ook het probleem blijkt nu waar wij tegen aanlopen.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:07

Edhunter schreef:
lienbono schreef:
TS, ik denk dat je best wel wat rustiger mag reageren. We proberen je hier alleen maar te helpen hoor..

Maar even.. hebben jullie enkel een mondelinge overeenkomst en niets op papier?

En is jouw paard dan wel behandeld door jouw DA? Want van zodra de ik mijn DA erbij haal moet ik betalen hoor.. Al zeker als het paard ingespoten moet worden met het een of ander.

Zoals je kon lezen is ze NIET door mijn eigen dierenarts behandeld ten tijde van de opfok, zie mijn dierenarts geen 400km rijden.
Wij hebben onze dierenarts om advies gevraagd toen ze thuis was, zij heeft geen contact gehad met de dierenarts bij de opfok. Haar visie was gelijk raak en zij wist niet wat die andere da had gedaan

Ik zeg toch ook NERGENS dat jouw DA tot aan de opfok is gereden.. ik vroeg me alleen maar af of jouw DA je paard dan wel behandeld had (nadat je die naar huis hebt gehaald). Aangezien je duidelijk zegt dat jouw DA gratis was..

Daarnaast zou ik het heel vreemd vinden dat er enkel een mondelinge overeenkomst is als daar 500 paarden staan.. daar moet toch iets van op papier staan dan? (Althans, ik zou dat wel willen.. ben veel te voorzichtig in de zaken).

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:08

Ik snap sommige reacties niet helemaal? Of is de casus niet duidelijk?

Hoe ik het begrijp heeft TS haar paard naar een opfok gebracht en daar maandelijks bezocht. 1 maand niet geweest en daarna weer op bezoek gegaan. Toen kon ze het paard niet vinden waarna ze contact heeft opgenomen met de opfok. Toen hoorde ze dat het paard al een tijd op stal stond ivm ziekte en dat er een dierenarts aan te pas is geweest (zonder overleg met de eigenaar aldus TS), die allerlei medicatie en behandelingen heeft gegeven zonder toestemming van/in overleg met de eigenaar, dus TS.

Persoonlijk zou ik die rekening ook niet betalen. Zonder overleg met mij als eigenaar een DA laten komen en die dan allerlei medicatie laten toedienen etc.? Helemaal betoeterd. Als het spoed is, mag er een DA bij komen, maar dan heeft diegene mij direct te bellen! En dan kan ik als eigenaar besluiten of ik die behandeling überhaupt wil laten uitvoeren of dat ik het paard op kom halen en mijn eigen DA erbij haal.

De kosten die gemaakt zijn na het contact met de opfok vind ik nog discutabel. Toen wist TS dat het paard ziek was en dat het paard "gezond weer naar huis zou komen". Dus die kosten ben je soort van mee akkoord gegaan.

De rekening van TS haar eigen DA is volgens mij helemaal niet van belang in deze situatie.

Begrijp ik het zo goed? :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:10

Tja, ik vind dat je aardig te keer gaat. Wanneer je haar wel maar huis had gehaald was je eigen da er wel aan te pas gekomen met in ieder geval mest en bloedonderzoek . Dat het nu per telefoon kon is ook omdat er al veel is uitgesloten . Juist wanneer je blijkbaar zo veel verstand van paarden hebt zoals het lijkt, heb je het blijkbaar zelf ook niet goed ingeschat. Vervelend van die dikke rekening maar anders had je thuis daar ook een gedeelte van gehad.

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 12:11

bigone schreef:
Ts, nogmaals, je schuift het nu af op de opfok, ze hebben 500 paarden? Dan zullen ze echt niet slecht zijn want anders waren de weides zo leeg. Jij hebt zelf paarden en ook in Augustus al geconstateerd dat het niet goed ging qua eten en qua paard, dan grijp je toch in. En dan niet jezelf helemaal vrijpleiten door te zeggen ja, ik kon niet wegens ffamilieomstandigheden. Dan was je op een andere zaterdag gegaan. Zij hebben blijkbaar gezien dat je paard niet gezond was, een da erbij gehaald die dus de verkeerde conclusie heeft getrokken. Want het waren maagzweren. Jouw da had het een stuk gemakkelijker want veel oorzaken waren al uitgesloten door de da van de opfok. Was dat niet gebeurt had die dezelfde onderzoeken gedaan en had je ook de rekening gehad. Wees blij dat je paard nog leeft betaal de rekening en houd de vinger aan de pols voor een volgend keer. ook wanneer je meteen op de hoogte was gesteld had je dezelfde rekening gehad want dan was er ook een da bij gekomen.

En je had al geen vertrouwen in de goede zorgen want je hebt foto's van de weilanden, smerig kuil en vies water gemaakt en toch laat je de merrie daar, onbegrijpelijk.

Fijn dat je weet als er verdrietige familie omstandigheden zijn dat je dan echt tijd hebt om even langs te gaan !!! :(

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:11

Edhunter"
[quote="Peelie schreef:
zorro schreef:
Even voor de duidelijkheid, wil je rekening van hun DA niet betalen, dus die zij er bij hebben gehaald? Of die van je eigen DA die de maag problemen heeft vast gesteld?

Ik neem aan van hun DA.

Nee dat kost ons niets!![/quote

Uit deze reactie begreep ik dat het de rekening was van hun eigen dierenarts (die maagzweren heeft geconstateerd) en dat ze voor de dierenarts uit de opfok niets hoefde te betalen.

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 12:12

Frummels schreef:
Ik snap sommige reacties niet helemaal? Of is de casus niet duidelijk?

Hoe ik het begrijp heeft TS haar paard naar een opfok gebracht en daar maandelijks bezocht. 1 maand niet geweest en daarna weer op bezoek gegaan. Toen kon ze het paard niet vinden waarna ze contact heeft opgenomen met de opfok. Toen hoorde ze dat het paard al een tijd op stal stond ivm ziekte en dat er een dierenarts aan te pas is geweest (zonder overleg met de eigenaar aldus TS), die allerlei medicatie en behandelingen heeft gegeven zonder toestemming van/in overleg met de eigenaar, dus TS.

Persoonlijk zou ik die rekening ook niet betalen. Zonder overleg met mij als eigenaar een DA laten komen en die dan allerlei medicatie laten toedienen etc.? Helemaal betoeterd. Als het spoed is, mag er een DA bij komen, maar dan heeft diegene mij direct te bellen! En dan kan ik als eigenaar besluiten of ik die behandeling überhaupt wil laten uitvoeren of dat ik het paard op kom halen en mijn eigen DA erbij haal.

De kosten die gemaakt zijn na het contact met de opfok vind ik nog discutabel. Toen wist TS dat het paard ziek was en dat het paard "gezond weer naar huis zou komen". Dus die kosten ben je soort van mee akkoord gegaan.

De rekening van TS haar eigen DA is volgens mij helemaal niet van belang in deze situatie.

Begrijp ik het zo goed? :)

Gelukkig is er toch een die het begrijpt !
Dank je wel

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:14

Sterkte met je familie maar is het dan ook niet gewoon een herl ongelukkige samenloop van omstandigheden . Snap dat zo’n rekening niet fijn is. Heb je bij de opfok aangegeven dat je vind dat het door hun beleid komt en gevraagd hoe dit over de rekening op te lossen?

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:14

Ik vind het verhaal van TS ook vrij duidelijk. Begrijpend lezen blijft een lastig dingetje voor sommige haha.

Maar TS ikzou zelf ook niet blij zijn als mijn veulen al een week behandeld zou worden door een dierenarts ivm ziek zijn en ik daar niet op de hoogte van zou zijn gesteld.

Ik zou even uitzoeken wat je rechten hierin zijn door een jurist mbt niet betalen van de rekening.

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 12:21

Mijn eigen dierenarts is gratis en de da van de opfok was 1000 euro
Laatst bijgewerkt door Edhunter op 03-01-19 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:21

TS, wat wil jij als oplossing zien? En op grond waarvan stel jij de staleigenaar verantwoordelijk?

Ik zie het even zwart/wit:
1. De DA wil zijn rekening betaald zien. Dus jouw eis (want zo komt het over onderhand) dat de rekening vervalt, zal verworpen worden. Voor niks gaat de zon op en de rekening moet betaald worden.
2. Het is jouw paard en jij bent verantwoordelijk voor de kosten, ook al staat hij honderden km's verderop. Dan had je je paard in de achtertuin moeten houden of dichter in de buurt. Jij hebt er zelf voor gekozen om je paard ver weg te zetten en het toezicht uit handen te geven. Dan kunnen dit consequenties zijn want ieder heeft een andere visie op dieren en helemaal op paarden. Het meest eigenwijze volk zijn volgens mij paardenmensen :Y) .
Ja, je had eerder ingelicht moeten worden, maar wat had je dan anders gedaan?

BlackBeautyZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:23

ik lees de laatste tijd ontzettend veel op bokt dat eigenaren het niet eens zijn met een rekening omdat een ander de DA heeft laten komen voor een paard van een ander. ik moet eerlijk zeggen dat ik zo nog schrik krijg om op paarden van andere mensen te letten en om actie te ondernemen als het nodig is. puur om dit gedoe....

ten eerste: ja je had misschien idd op de hoogte gesteld moeten worden, mee eens. het is jouw paard en je hebt alle recht om te weten hoe het met je paardje gaat, vooral als ie ziek is. Toch vind ik wel dat je ontzettend blij mag zijn dat er een DA is geweest. op deze manier laat de opfok wel zien dat ze er tenminste iets aan doen. je paard is appart gezet zodat ze hem/haar in de gaten kunnen houden en zodat ze konden onderzoeken wat er aan de hand was. ze hadden je paard bij wijze van ook gewoon in de kudde kunnen laten staan en maar zien hoe het afliep, of je paard ziek mee naar huis kunnen geven. dit zou overigens een erg slechte instelling zijn, maar goed zulke mensen zijn er helaas ook. ze boden notabene nog aan om je paard daar gezond te krijgen zodat je paard fit naar huis kon..

sorry ik snap het probleem niet zo (op de communicatie na dan)... door zulke topics worden mensen afgeschrikt om andere paarden(eigenaren) te helpen als er iets is.. een rekening krijgen is nooit leuk! maar het gaat nu goed met je paard en dat is wat telt lijkt mij.

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 12:24

nouklime schreef:
Ik vind het verhaal van TS ook vrij duidelijk. Begrijpend lezen blijft een lastig dingetje voor sommige haha.

Maar TS ikzou zelf ook niet blij zijn als mijn veulen al een week behandeld zou worden door een dierenarts ivm ziek zijn en ik daar niet op de hoogte van zou zijn gesteld.

Ik zou even uitzoeken wat je rechten hierin zijn door een jurist mbt niet betalen van de rekening.

Ja wordt geregeld, maar wil graag jullie mening erover lezen.

Als wij direct in kennis waren gesteld dat het paard wat mankeerde was het geen probleem, maar na een week het horen ??

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:24

ik vindt het begrijpelijk dat je niet wekelijks kunt gaan kijken, maar ik zou inderdaad ook not amused zijn als ik op zo'n manier moet ontdekken dat mijn paard ziek is.

Zelf had ik waarschijnlijk ook in augustus al ingegrepen als het dermate slecht ging.

Misschien kun je in overleg met het juridisch loket/ een advocaat oid een brief opstellen waarin je aanbied om de dierenarts kosten te delen met de opfok.

De dierenarts heeft wel zijn werk gedaan en het was wel nodig dat hij gekomen is. maar ik begrijp van de andere kant wel dat je er niet om staat te springen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:26

Edhunter schreef:
nouklime schreef:

Ja wordt geregeld, maar wil graag jullie mening erover lezen.

Als wij direct in kennis waren gesteld dat het paard wat mankeerde was het geen probleem, maar na een week het horen ??

Als je hier juridisch wat mee wil doen zou ik dat doen en niet op bokt je kaarten openleggen.

Edhunter

Re: Opfok slecht ......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 12:30

Alles is in werking, maar zoals je leest zijn er heel veel mensen die denken dat ze zomaar een opfokbedrijf kunnen beginnen.
Wat ik hiermee zou willen is dat er meer toezicht komt op deze bedrijven. Zodat zowel het bedrijf als wel de eigenaar beter in hun recht staan

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:40

Edhunter schreef:
Alles is in werking, maar zoals je leest zijn er heel veel mensen die denken dat ze zomaar een opfokbedrijf kunnen beginnen.
Wat ik hiermee zou willen is dat er meer toezicht komt op deze bedrijven. Zodat zowel het bedrijf als wel de eigenaar beter in hun recht staan

Maar je hebt het over een opfok van meer dan 500 paarden, dan is dit toch geen opfok die net bestaat?. Mocht je trouwens een echt goede opfok willen dan pb je maar aangezien je fokmerries hebt zullen er wel meer naar de opfok gaan. Wat me wel opvalt in het algemeen dat de opfok zo goedkoop mogelijk moet zijn bij veel mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:43

Ik snap TS wel. Ik zou ook niet blij zijn als ik pas na een week te horen krijg dat mijn paard ziek is, en dan ook nog omdat ze er zelf naar gevraagd heeft. De kans is groot dat ze het anders helemaal niet te horen had gekregen maar wel ineens een rekening op de mat krijgt. Ik vind het niet meer dan logisch dat de opfok een dierenarts inschakelt maar door te verzuimen de eigenaar in te lichten hebben ze wel een grote steek laten vallen. Overigens zou ik mijn paard nooit in zo'n grootschalige opfok plaatsen, maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

Ninx

Re: Opfok slecht ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:49

Vanzelfsprekend wil je graag direct op de hoogte gebracht worden wanneer je paard iets mankeert.
Maar die dierenartskosten niet willen betalen mist iedere logica.... die zou ik dan ook gewoon betalen. Ik zou geen argumenten kunnen bedenken waarom je een dierenarts niet zou betalen omdat je de opfok slordig vindt in zijn beleid en communicatie?

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 12:49

In de zomer hebben ze 500 en in de winter rond de 200

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:51

Ninx schreef:
Vanzelfsprekend wil je graag direct op de hoogte gebracht worden wanneer je paard iets mankeert.
Maar die dierenartskosten niet willen betalen mist iedere logica.... die zou ik dan ook gewoon betalen. Ik zou geen argumenten kunnen bedenken waarom je een dierenarts niet zou betalen omdat je de opfok slordig vindt in zijn beleid en communicatie?

Omdat je zelf niet voor alle vervolgbehandelingen gekozen hebt en er ook geen akkoord voor hebt gegeven? Zoals ik het begrijp gaat het niet om een eenmalig controlebezoek maar om meerdere bezoeken, medicaties en behandelingen. Sorry maar ik zou daar ook echt voor passen en die rekening bij de opfok neerleggen. Zij hebben bepaald dat die behandelingen moeten worden uitgevoerd zonder toestemming van de eigenaar en zonder enig overleg. Dan mogen ze het zelf betalen ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:54

Frummels schreef:
Ninx schreef:

Omdat je zelf niet voor alle vervolgbehandelingen gekozen hebt en er ook geen akkoord voor hebt gegeven? Zoals ik het begrijp gaat het niet om een eenmalig controlebezoek maar om meerdere bezoeken, medicaties en behandelingen. Sorry maar ik zou daar ook echt voor passen en die rekening bij de opfok neerleggen. Zij hebben bepaald dat die behandelingen moeten worden uitgevoerd zonder toestemming van de eigenaar en zonder enig overleg. Dan mogen ze het zelf betalen ook.

Precies. Ze hadden bij de 1e keer direct TS in moeten lichten.