Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
lienbono schreef:TS, ik denk dat je best wel wat rustiger mag reageren. We proberen je hier alleen maar te helpen hoor..
Maar even.. hebben jullie enkel een mondelinge overeenkomst en niets op papier?
En is jouw paard dan wel behandeld door jouw DA? Want van zodra de ik mijn DA erbij haal moet ik betalen hoor.. Al zeker als het paard ingespoten moet worden met het een of ander.
bigone schreef:Maar je hoort dat het paard ziek op stal staat en laat er nog weken overheen gaan, kom nou. De opfok mag dan nalatig zijn geweest, ja, ze hadden je zo spoedig mogelijk moeten inlichten maar jullie hebben zelf ook flinke steken laten vallen.
Oliiviia schreef:Ik snap de situatie nog steeds niet volledig. Van welke dierenarts heb je een rekening voorgeschoteld gekregen?
Misschien moet je toch eens zoeken naar een dierenarts met juridische kennis of één die werkt als expert voor het gerecht en hier inlichtingen vragen.
Ik denk namelijk wel dat je deze schade kunt verhalen op de eigenaar van de opfok (maar of het de moeite is om een rechtzaak aan te spannen is natuurlijk een andere discussie)
Maagzweren hebben meestal wel een oorzaak en zijn niet zomaar 'ziek worden'. Zeker als het dier zo mager is geworden, kan het zeker onstaan zijn door onvoldoende (ruw)voer en/of stress.
Edhunter schreef:lienbono schreef:TS, ik denk dat je best wel wat rustiger mag reageren. We proberen je hier alleen maar te helpen hoor..
Maar even.. hebben jullie enkel een mondelinge overeenkomst en niets op papier?
En is jouw paard dan wel behandeld door jouw DA? Want van zodra de ik mijn DA erbij haal moet ik betalen hoor.. Al zeker als het paard ingespoten moet worden met het een of ander.
Zoals je kon lezen is ze NIET door mijn eigen dierenarts behandeld ten tijde van de opfok, zie mijn dierenarts geen 400km rijden.
Wij hebben onze dierenarts om advies gevraagd toen ze thuis was, zij heeft geen contact gehad met de dierenarts bij de opfok. Haar visie was gelijk raak en zij wist niet wat die andere da had gedaan
bigone schreef:Ts, nogmaals, je schuift het nu af op de opfok, ze hebben 500 paarden? Dan zullen ze echt niet slecht zijn want anders waren de weides zo leeg. Jij hebt zelf paarden en ook in Augustus al geconstateerd dat het niet goed ging qua eten en qua paard, dan grijp je toch in. En dan niet jezelf helemaal vrijpleiten door te zeggen ja, ik kon niet wegens ffamilieomstandigheden. Dan was je op een andere zaterdag gegaan. Zij hebben blijkbaar gezien dat je paard niet gezond was, een da erbij gehaald die dus de verkeerde conclusie heeft getrokken. Want het waren maagzweren. Jouw da had het een stuk gemakkelijker want veel oorzaken waren al uitgesloten door de da van de opfok. Was dat niet gebeurt had die dezelfde onderzoeken gedaan en had je ook de rekening gehad. Wees blij dat je paard nog leeft betaal de rekening en houd de vinger aan de pols voor een volgend keer. ook wanneer je meteen op de hoogte was gesteld had je dezelfde rekening gehad want dan was er ook een da bij gekomen.
En je had al geen vertrouwen in de goede zorgen want je hebt foto's van de weilanden, smerig kuil en vies water gemaakt en toch laat je de merrie daar, onbegrijpelijk.
Edhunter"
[quote="Peelie schreef:zorro schreef:Even voor de duidelijkheid, wil je rekening van hun DA niet betalen, dus die zij er bij hebben gehaald? Of die van je eigen DA die de maag problemen heeft vast gesteld?
Ik neem aan van hun DA.
Frummels schreef:Ik snap sommige reacties niet helemaal? Of is de casus niet duidelijk?
Hoe ik het begrijp heeft TS haar paard naar een opfok gebracht en daar maandelijks bezocht. 1 maand niet geweest en daarna weer op bezoek gegaan. Toen kon ze het paard niet vinden waarna ze contact heeft opgenomen met de opfok. Toen hoorde ze dat het paard al een tijd op stal stond ivm ziekte en dat er een dierenarts aan te pas is geweest (zonder overleg met de eigenaar aldus TS), die allerlei medicatie en behandelingen heeft gegeven zonder toestemming van/in overleg met de eigenaar, dus TS.
Persoonlijk zou ik die rekening ook niet betalen. Zonder overleg met mij als eigenaar een DA laten komen en die dan allerlei medicatie laten toedienen etc.? Helemaal betoeterd. Als het spoed is, mag er een DA bij komen, maar dan heeft diegene mij direct te bellen! En dan kan ik als eigenaar besluiten of ik die behandeling überhaupt wil laten uitvoeren of dat ik het paard op kom halen en mijn eigen DA erbij haal.
De kosten die gemaakt zijn na het contact met de opfok vind ik nog discutabel. Toen wist TS dat het paard ziek was en dat het paard "gezond weer naar huis zou komen". Dus die kosten ben je soort van mee akkoord gegaan.
De rekening van TS haar eigen DA is volgens mij helemaal niet van belang in deze situatie.
Begrijp ik het zo goed?
. nouklime schreef:Ik vind het verhaal van TS ook vrij duidelijk. Begrijpend lezen blijft een lastig dingetje voor sommige haha.
Maar TS ikzou zelf ook niet blij zijn als mijn veulen al een week behandeld zou worden door een dierenarts ivm ziek zijn en ik daar niet op de hoogte van zou zijn gesteld.
Ik zou even uitzoeken wat je rechten hierin zijn door een jurist mbt niet betalen van de rekening.
Edhunter schreef:nouklime schreef:Ik vind het verhaal van TS ook vrij duidelijk. Begrijpend lezen blijft een lastig dingetje voor sommige haha.
Maar TS ikzou zelf ook niet blij zijn als mijn veulen al een week behandeld zou worden door een dierenarts ivm ziek zijn en ik daar niet op de hoogte van zou zijn gesteld.
Ik zou even uitzoeken wat je rechten hierin zijn door een jurist mbt niet betalen van de rekening.
Ja wordt geregeld, maar wil graag jullie mening erover lezen.
Als wij direct in kennis waren gesteld dat het paard wat mankeerde was het geen probleem, maar na een week het horen ??
Edhunter schreef:Alles is in werking, maar zoals je leest zijn er heel veel mensen die denken dat ze zomaar een opfokbedrijf kunnen beginnen.
Wat ik hiermee zou willen is dat er meer toezicht komt op deze bedrijven. Zodat zowel het bedrijf als wel de eigenaar beter in hun recht staan
Ninx schreef:Vanzelfsprekend wil je graag direct op de hoogte gebracht worden wanneer je paard iets mankeert.
Maar die dierenartskosten niet willen betalen mist iedere logica.... die zou ik dan ook gewoon betalen. Ik zou geen argumenten kunnen bedenken waarom je een dierenarts niet zou betalen omdat je de opfok slordig vindt in zijn beleid en communicatie?
Frummels schreef:Ninx schreef:Vanzelfsprekend wil je graag direct op de hoogte gebracht worden wanneer je paard iets mankeert.
Maar die dierenartskosten niet willen betalen mist iedere logica.... die zou ik dan ook gewoon betalen. Ik zou geen argumenten kunnen bedenken waarom je een dierenarts niet zou betalen omdat je de opfok slordig vindt in zijn beleid en communicatie?
Omdat je zelf niet voor alle vervolgbehandelingen gekozen hebt en er ook geen akkoord voor hebt gegeven? Zoals ik het begrijp gaat het niet om een eenmalig controlebezoek maar om meerdere bezoeken, medicaties en behandelingen. Sorry maar ik zou daar ook echt voor passen en die rekening bij de opfok neerleggen. Zij hebben bepaald dat die behandelingen moeten worden uitgevoerd zonder toestemming van de eigenaar en zonder enig overleg. Dan mogen ze het zelf betalen ook.