Hoe breng ik dit ter sprake?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XFILE

Re: Hoe breng ik dit ter sprake?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 23:17

Ik snap jouw situatie helemaal. Eigenlijk wil je opkomen voor de belangen van je paard want daar ben je op je vorige stal voor weggegaan en nu lijkt het alsof hij z'n afspraken niet nakomt en je wilt duidelijkheid.
Makkelijkste manier om erachter te komen is via eventuele stalgenootjes of gewoon vragen.
Alleen zoals ik het hier lees, en interpreteer (correct me if i'm wrong) lijkt het niet een hele open persoonlijkheid als ik al lees dattie niet van zeurende pensionklanten houdt. Al snap ik hem heel goed, als je pension begint doe je het never nooit goed voor al je klanten en zitten er altijd mensen tussen die hogere eisen stellen (of eigenlijk bedoel ik meer: mensen die de woorden en beloftes van de pensionhouder geloven en ervan uit gaan dan ze woord houden).
Ik heb ook wel te maken gehad met dit soort situaties en soms voel je de ruimte niet om dingen aan te kaarten. Dat kan door persoonlijkheid, door onzekerheid of omdat je voelt dat jouw wens geen draagvlak heeft op stal of bij de pensionhouder.
Dan gaan 'irritties' opstapelen totdat het teveel wordt en dan moet je helaas weer een andere plek zoeken.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 23:42

Tjah hij houdt niet van zeurende pensionklanten.... dan had hij geen afspraken moeten maken, of überhaupt een pensionstal moeten beginnen ;)

Ik zou er dan ook niet teveel omheen draaien en gewoon vragen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 23:48

Wij hebben de paarden ook een tijdje ergens gehad wat een pokkeneind rijden was omdat ze daar 'Altijd overdag buiten behalve als het weer het echt niet toelaat' zouden zijn, wat ik dat eind rijden wel waard vond. Hun idee van 'echt niet toelaten' was echter nogal anders als dat van ons. Te warm, te koud, te nat, grond bevroren, sneeuw, land moet gehooid, land is net gehooid...

Snel een andere plek gezocht, was echt geen doen.

In jouw geval zou ik gewoon vragen wat de norm is en waarom, en als dat je niet bevalt snel op zoek gaan naar een nieuwe plek.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 00:58

Als het sporadisch eens voorvalt zou ik daar geen punt van maken.
Mijn paarden staan nu thuis en het gebeurd hier ook wel eens dat ze langer binnen blijven. Ik zocht ook altijd de perfecte plek waar mijn paarden dagelijks buiten kwamen. Bij een vriendin heb ik toen ook de perfecte stalling gevonden, maar ook daar kon het eens voorvallen dat ze eens binnenstonden. 365/365 perfecte service bieden lukt niemand. Iedereen heeft eens een minder dagje, een belangrijke afspraak of dergelijke. Als ze verder eten en drinken ter beschikking hebben is dat zo erg nog niet. Ik kan bvb best begrijpen dat hij de paarden binnen laat staan als iemand voor een paard komt kijken, want als het paard in kwestie al de andere paarden naar buiten ziet gaan kan het best moeilijk worden om het paard rustig voor te stellen aan eventuele kopers.
Als je paard verder dagelijks buiten komt en niets te kort komt zou ik er eerlijk gezegd niets van zeggen.
Ik heb mijn paard ooit eens verhuisd omdat ik bijbetaalde om mijn paard buiten te zetten en mijn paard uiteindelijk amper buitenkwam. Op dat moment zou ik dolgelukkig geweest zijn met dagelijks uitloop ook al was dat af en toe maar 2-3 uur.
Vooral nu ik ze thuis heb besef ik dat het vaak niet zo perfect gaat als ik oorspronkelijk voor ogen had.
Ik vind het knap dat sommige pensionstallen zo een goede service kunnen bieden. In mijn regio is dagelijks uitloop zo goed als nergens mogelijk tenzij je zelf binnen en buiten zet en of onder toezicht. Vond ik dan wel een geschikte plek bleken mijn paarden bijna geen voer of stalbedekking te krijgen... overal is er wel iets.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 12:23

Besproken; ze gaan zondag altijd eerst naar de kerk. Daarom gaan ze dan later naar buiten. Verder gaan ze op zaterdag soms wat later naar buiten als hij en zijn vrouw allebei eerst even weg moeten. Hij geeft ze dan wel een extra bult kuil. Ver gaan ze altijd uiterlijk 9.30 naar buiten tot het donker is.
Kan ik prima mee leven

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:33

Fijn dat het besproken is :) En tsja, ik vind navraag naar afgesproken regelingen niet echt zeuren, maar wie ben ik. Ik ben net als jou, wil ook weten waarom mijn pony niet buiten staat.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:54

Fijn dat je het gevraagd hebt, anders blijf je met een naar gevoel zitten.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:54

Fijn dat je het hebt gevraagd, en tevreden bent met het antwoord.
Zo te horen komen ze toch vrij veel buiten.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 14:59

Mooi dat het opgehelderd is zonder gedoe en met een heel redelijk antwoord voor jou.

Ik verbaas me wel over hoe omslachtig en op de tenen lopend mensen hier omgaan met pensionhouders.
Ergens ook weer niet, want ik weet hoe vervelend lange-tenerig pensionhouders kunnen zijn... Maar het zou niet nodig hoeven zijn. Gewoon directe, duidelijke communicatie hebben beide partijen het meest aan en is ook wel zo transparant :)

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 15:56

Met je eens hoor. In dit geval ligt het ook bij mij hoor. Op de vorige (!) stal ging de staleigenaar compleet uit zijn dak als ik iets vroeg. De afspraak was dat ze een minimaal aantal uren buiten kwam dagelijks en ineens kwam ik er bij toeval achter dat ze om de dag maar 3 uur buiten kwam en de andere dag alleen een rondje stapmolen. Toen ik vroeg 'ik zie dat ze om de dag in de stapmolen komen maar dan niet buiten komen; klopt dat?' Nou de wind van voren. Hij had er verstand van, ik niet blablabla. Uiteindelijk zijn we andere stalling gaan zoeken en heb ik opgezegd. Op het moment van opzeggen was hij ijzig kalm. Toen ik met mijn dochter de volgende dag op stal kwam, heeft hij tegen mij staan schreeuwen, mij beschuldigd dat ik iedereen opstook (ik had het met niemand ergens over gehad op dat moment!), hij had me op film staan zei hij (ook lekker!) en als ik nog 1 woord wisselende met iemand van stal dan kwam hij me thuis opzoeken :-( Allemaal met geschreeuw naar mijn hoofd gegooid in het bijzijn van mijn dochter van 12 :-( Heel traumatisch voor haar.
Ik ben dus wat onzeker geworden hierin. Dan is het heel fijn om er even over na te denken hoe ik dit verstandig aanpak.

Maar dit gaat dus niet over de huidige stalling. Eigenaar is hier super, we zitten lang niet allebei op 1 lijn (ik oefen eerst het trailer laden met 4 jarige pony nu en hij vindt dat we niet zo voorzichtig moeten doen en hem er gewoon in jagen) maar alles is echt heel goed bedoeld. Hij staat ook altijd voor ons klaar.
De paarden/pony's hebben bergen (en dus onbeperkt) ruwvoer. Hij geeft medicijnen bij het voeren als dat nodig is. Leeft met dochter mee als haar pony ziek is ed.

Het enige nadeel op deze stal is dat er relatief weinig pensionklanten zijn en al helemaal geen leeftijdsgenootjes voor mijn dochter. Ik merk wel dat ze het mist om iemand te hebben waar ze af en toe mee samen kan rijden. Ze mist daardoor soms ook wel eens enthousiasme om te gaan rijden de laatste tijd en dat snap ik wel. Ze rijdt vrijwel altijd alleen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 15:57

Lekker off topic trouwens, maar goed :(:) :D

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 19:08

En nou stonden ze dit weekend blijkbaar de hele dag binnen en vandaag weer :( Wat is dat toch? Heb ik het er zo duidelijk over gehad toen we hier naar toe gingen verhuizen.
Bah ik baal

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:17

Als je komt kijken wordt er van alles beloofd wat dan in de praktijk niet waargemaakt wordt.Een echt volmaakte stalling bestaat niet. Maar het zou al helpen als er rustig en eerlijk over gepraat kan worden.Als er geen klik is tussen jou en de stalhouder,dan zal het niets worden op de lange duur.Is er wel een klik,dan kun je meer hebben van elkaar.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:19

Vervelend TS, als ik jou was zou ik lekker naar een andere stal opzoek gaan waar ook wat andere jonge meiden lopen voor je dochter. En waar je paarden natuurlijk genoeg buiten komen. Welke regio zit je? Misschien weet iemand die dit leest een goede plek.
Ik had de staleigenaar eigenlijk al niet geloofd toen hij zei dat ze alleen het weekend later buiten komen. Wat als ze nou doordeweeks eerst even wat moeten doen? Dan gaan ze ook later naar buiten?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:23

Andere stal opzoeken waar ook meer meisjes in je dochters leeftijd rijden, anders is het snel gedaan met de paardenliefde want in je eentje rondhobbelen op die leeftijd is geen klap aan. En die pensionhouder mag dan een toffe peer zijn, hij doet wel wat hij wil, eentje van de oude stempel blijkbaar en dat hoeft niet verkeerd te zijn maar hij houd zich dus niet aan de afspraken en dat is een kwalijke zaak.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 19:28

@xSCWx nou blijkbaar.... vandaag stonden ze binnen. Regio Zwolle, maar ik vind het geen probleem om een half uur te rijden; Kan dus richting Nieuwleusen maar ook Wijhe ofzo.
Ik wil eens gaan kijken bij Tiebot in Olst.
Het is lastig; iets waar enige gezelligheid is én waar ze ook nog redelijk veel buiten komen.

@anjali die klik is er wel. Zeker zelfs. Dit is het enige waar ik iets over te klagen heb. Het komt nu ook wel ineens heel veel voor. Alle begrip als het slecht weer is maar helemaal de benen niet strekken vind ik niet acceptabel, al helemaal niet meerdere dagen. Ik kan ook dit met hem bespreken maar hij ziet het probleem niet. Hij vindt dat dit prima kan zo. Ze komen op andere dagen wel weer buiten en ze hebben een ruime stal (wat ook zo is, pony staat in een ruime paardenstal met onbeperkt ruwvoer)
Ik zie dat anders; 24u in (een ruime) stal wil ik niet voor mijn pony.
Dus kan ik het accepteren of verhuizen. Maar ik baal er gewoon van want ik heb juist uitgelegd dat we bij de vorige stal weggingen omdat ze maar 3u naar buiten gingen en in de winter bleek dat om de dag te zijn in de praktijk. Dus vertelde huidige staleigenaar daf ze altijd lekker de hele dag naar buiten gaan, behalve als het weer het echt niet toelaat; dan zouden ze in groepen in de bak gaan. Maar nu zijn ze dus al 3 dagen in 1 week überhaupt hun stal niet uit geweest. Ik baal er gewoon van weer een plek te moeten zoeken.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 19:30

@bigone heb je helemaal gelijk in. We hadden gehoopt ergens rond de zomer te gaan verhuizen maar we gaan maar weer eens stallen bezoeken.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:31

Bij ons staan ze ook wel eens een dag of halve dag binnen smorgens naar buiten en smiddags naar binnen ligt echt aan het weer. In die blubber buiten gaan ze toch niet rennen oid en ze kunnen hun neus naar buiten hangen in de stal.
We proberen ze altijd zoveel mogelijk buiten te zetten maar als het de hele dag regent doe je ze daar ook geen plezier mee.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:54

Indi_Vito schreef:
Bij ons staan ze ook wel eens een dag of halve dag binnen smorgens naar buiten en smiddags naar binnen ligt echt aan het weer. In die blubber buiten gaan ze toch niet rennen oid en ze kunnen hun neus naar buiten hangen in de stal.
We proberen ze altijd zoveel mogelijk buiten te zetten maar als het de hele dag regent doe je ze daar ook geen plezier mee.

Als je paard kan kiezen staat ie vast liever buiten.
Ik zie de paarden vaak zat buiten staan ook al regent t en kunnen ze binnen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:55

'ze'? Mijn paard staat graag buiten hoor, ook als het regent en er modder is. Als ie een hele dag niet buitenkomt breekt ie de stal af. Ik vind het prijzenswaardig dat ts naar de behoeftes van haar pony kijkt en die boven haar eigen zet.

Vervelend ts, soms helpt het om goed door te vragen. Als ze zeggen, hele dag buiten hebben sommige stalhouders het soms ook maar over 6 uurtjes. En als het weer het toelaat is bij de een een paar buitjes en bij de ander code roos. Gewoon vragen naar specifieke getallen.

Heel veel succes, ik hoop dat je snel een nieuwe stal vind. Kijk eens naar het nieuwe paarden houden! Hier staal stallen op met veel buitengang.

EHE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 03:19

ben je het er niet mee eens en is anders afgesproken kan je het een keertje aankaarten en anders zou ik naar een andere stal gaan. neem aan dat je wel waard wil voor je geld

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 08:51

Misschien kun je eens op deze site kijken of er in jouw buurt een geschikte stalling is. Op deze adressen komen ze in ieder geval voldoende buiten, maar wat de rest van je eisen zijn weet ik natuurlijk niet:

http://www.hetnieuwepaardenhouden.nl/

nieuwestart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:11

Wat een mooie en duidelijke site fjordnina, heb hem opgeslagen. Dank je wel

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:29

Ben zelf pensionhouder ,maar er zitten ook wel rare tussen.Ik kreeg twee paarden in pension toevallig kwamen die van de zelfde grote stalling vandaan de eigenaren kende elkaar niet eens.Maar daar werd niet gevoerd voor op zondag??? Een paard ik kende hem nog van vroeger was ook gewoonweg mager geworden daar.Gelukkig nu weer zijn ronde zichzelf.Ik heb niet de luxe te bieden van een grote stalling maar wel eten .

Ik zou toch lekker rond kijken naar een stallling die beter bij je past

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:57

fjordnina schreef:
Misschien kun je eens op deze site kijken of er in jouw buurt een geschikte stalling is. Op deze adressen komen ze in ieder geval voldoende buiten, maar wat de rest van je eisen zijn weet ik natuurlijk niet:

http://www.hetnieuwepaardenhouden.nl/

Ohhh thanks voor de site! Ik zie dat er dicht bij mij (op 14km) een stal zit die ik nog niet kende. Gelijk berichtje gestuurd, wil graag dat de mijne ook vaker buiten komt.