contract paard opstellen (speciaal geval!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: contract paard opstellen (speciaal geval!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:50

Ik snap dat je dit wil veilig stellen maar ik vind het zeker hebberig overkomen als je het beest voor een prikkie wil kopen en dat je hun dan voor het onderhoud laat betalen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:56

NIVEA = niet invullen voor een ander. 9 vd 10 keer is dat negatief en denken mensen niet eens zo.
Ik vind het helemaal niet hebberig. Andersom zou het mij heel veel waard zijn om de zekerheid te hebben dat mijn dierbaarste dier in goede handen zou zijn na mijn dood. Want paarden kosten klauwen vol geld en een dier is een grote verantwoordelijkheid. Het is dus ook (juist) in mijn belang dat mijn paard goed terecht komt.
Dat daar geen geld voor staat zou ik ook helemaal niet erg vinden, het is mij goud waard dat mijn paard een goeie, nieuwe baas krijgt.

Als je alle opties op een rijtje hebt, zou ik die gewoon met hun bespreken. Praat maar elkaar en dan kan je een besluit nemen waar iedereen zich prettig bij voelt.
Dus niet nu van alles gaan bedenken over wat men mogelijk kan denken of voelen, maar praat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:09

Slmt9 schreef:
NIVEA = niet invullen voor een ander. 9 vd 10 keer is dat negatief en denken mensen niet eens zo.
Ik vind het helemaal niet hebberig. Andersom zou het mij heel veel waard zijn om de zekerheid te hebben dat mijn dierbaarste dier in goede handen zou zijn na mijn dood. Want paarden kosten klauwen vol geld en een dier is een grote verantwoordelijkheid. Het is dus ook (juist) in mijn belang dat mijn paard goed terecht komt.
Dat daar geen geld voor staat zou ik ook helemaal niet erg vinden, het is mij goud waard dat mijn paard een goeie, nieuwe baas krijgt.

Als je alle opties op een rijtje hebt, zou ik die gewoon met hun bespreken. Praat maar elkaar en dan kan je een besluit nemen waar iedereen zich prettig bij voelt.
Dus niet nu van alles gaan bedenken over wat men mogelijk kan denken of voelen, maar praat.

Inderdaad,het is moeilijk iets te zeggen voor mensen die je niet kent. Maar ik ben al ouder (65) en zou echt verontwaardigd zijn als iemand mijn bezit al zou willen hebben terwijl ik nog leef. Overigens weet niemand hoe lang een ander nog leeft. Ook jonge mensen sterven vaak. Ik heb overigens inderdaad een testament gemaakt om mijn paard veilig achter te laten als ik zou overlijden.Maar dat ging van mijzelf uit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:23

Er is toch ook al een gesprek over geweest, dus het komt nu niet ineens uit de lucht vallen voor het koppel. De mensen zijn er blijkbaar zelf al mee bezig wat er met hun paard moet gebeuren als zij er niet meer zijn. Het is dus niet erg als TS het hier nog eens over wil hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:27

Waarom vullen jullie nu niet gewoon een koopcontract in ( = eigendomsbewijs op jouw naam) voor een bepaald (symbolisch) bedrag.
Het maakt niet uit wie uiteindelijk de maandelijkse kosten voor het paard betaalt (zeker niet als die contant betaald worden), maar je hebt het eigendomsbewijs in jouw handen.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:46

TS klopt het dat je 17 bent?
zoals in je profiel staat?

Zo ja, waar zijm je ouders in deze?
Ik denk dat paard niet eens aan jou geschonken kan worden omdat je nu financieel niet in kan staan voor de zorg.
Stel , hoop het niet, de mensen sterven over 2 jaar, dan ben je 19.
Kun je de last dan wel dragen?

Uiteraard super lief en goed bedoeld en ik snap dat je dit als unieke kans ziet.

Maar ik heb er mijn twijfels bij.

Maar mss klopt leeftijd niet , geen idee.

In ieder gval veel wijsheid gewenst !

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:57

Je kunt een schenkingsovereenkomst aanpassen naar de afspraken die gemaakt zijn/ worden en deze is gewoon rechtsgeldig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:12

Die mensen zijn toch ook nog met z'n tweeen. Dus het lijkt me nogal voorbarig nu. Ik wist niet dat ts pas 17 is; over enkele jaren heeft ze misschien wel verkering met een man die haar paardenhobby niet steunt. Het paard is nu 9; hij kan wel 30 of ouder worden.Maar ook kan hij morgen een blessure oplopen waardoor het arme dier geen financiele waarde meer heeft. Niets is zo onvoorspelbaar als het leven van en met paarden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:21

TS, er worden tips gegeven, ook over schenking.
In principe een goed plan, let alleen erop dat bij schenking je waarschijnlijk schenkbelasting moet betalen.
Als het paard een waarde > 2150 heeft dan. Daaronder is het vrijgesteld. Voor de waarde van het paard wordt een vergelijking gedaan van de markt op dat moment, dus je kan niet zelf zeggen hij is maar 100,- waard.
Als je schenkbelasting moet betalen is dat +- 30% van de waarde.

Als je het via de notaris en testament moet doen, ga je erfbelasting betalen heb je dezelfde 'vrijstelling tot 2150,- en anders 30% vd waarde betalen.

Een 9-jarig paard wat een beetje braaf is gaat zo over die waarde heen op dit moment.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:35

TS komt uit België als ik me niet vergis. Dus ik weet niet wat de wettelijke regels daar zijn. Maar ik zou het ook via een notaris vast laten leggen.
En hoezo is het hebberig als TS het paard nu al over zou nemen en dat de huidige eigenaar het onderhoud betaalt? Ik heb ook het een en ander geërfd en kreeg dat terwijl diegene nog leefde. Soms is geven met een warme hand voor beide partijen fijner dan geven met een koude hand.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 16:26

Lughnassadh schreef:
TS komt uit België als ik me niet vergis. Dus ik weet niet wat de wettelijke regels daar zijn. Maar ik zou het ook via een notaris vast laten leggen.
En hoezo is het hebberig als TS het paard nu al over zou nemen en dat de huidige eigenaar het onderhoud betaalt? Ik heb ook het een en ander geërfd en kreeg dat terwijl diegene nog leefde. Soms is geven met een warme hand voor beide partijen fijner dan geven met een koude hand.

Als de eigenaren het paard nu al aan ts zouden schenken,dan hebben ze er zelf niets meer over te vertellen en ook geen plezier meer van.Ik vind het nogal vreemd dat ouderen zomaar hun paard zouden moeten afstaan,en dan nog doorgaan de onkosten te betalen ook nog?

Jadetjexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 21:39

[/quote]
Ik vind dat inderdaad hebberig of verkeerd overkomen. Die mensen zijn nog niet dood,moeten ze nu hun paard al afstaan?[/quote]

wat is je voorstel dan?

Jadetjexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 21:48

anjali schreef:
Lughnassadh schreef:

Als de eigenaren het paard nu al aan ts zouden schenken,dan hebben ze er zelf niets meer over te vertellen en ook geen plezier meer van.Ik vind het nogal vreemd dat ouderen zomaar hun paard zouden moeten afstaan,en dan nog doorgaan de onkosten te betalen ook nog?

en waar staat het dat ik wil dat zij mij dit paard "zomaar" zouden schenken? Daar ging mijn vraag zelfs initieel niet over... Ik verzorgde hun paard en opeens zei die man zelf dat als er iets met hem en zijn vrouw zou gebeuren dat t paardje dan naar mij komt. Hij is een man van zijn woord, deed me zelfs voor kerst een deeltje van mn zadel cadeau!! Zodat ik met zn paardje verder kan... Ik ben die mensen ongelofelijk dankbaar maar ik wil ook gewoon zeker zijn dat als zij sterven For ook daadwerkelijk naar mij toekomt... Niet uit hebberigheid of omdat het lekker gratis is maar omdat ik dit paard graag zie en met hem verder wil gaan. Ik ben nu op dit moment dus gewoon een verzorger, normaal dus dat zij dan de kosten verder betalen... Maar zij zijn al wat ouder en een ongelukje zit nu dus in een heel klein hoekje....Ik hoop dat dit het wat duidelijker maakt want ik voel me nu nl wat aangevallen :')

Jadetjexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 21:53

Stripe000 schreef:

Ik denk dat paard niet eens aan jou geschonken kan worden omdat je nu financieel niet in kan staan voor de zorg.

Uiteraard super lief en goed bedoeld en ik snap dat je dit als unieke kans ziet.

Ben idd nu 17 (18 over 2 maanden) Mijn ouders zijn heel erg blij voor me maar staan niet te springen om de kosten te gaan betalen. Afhangend van hoeveel ik gespaard heb tegen dat For van mij zou worden zullen zij al dan niet bijspringen voor de kosten. Maar zij zijn eerder backup dan. Ik heb sindskort n aparte rekening geopend om voor For te gaan sparen. Ik werk wekelijks id bakkerij en in elke vakantie begeleid ik ponykampen... etc. Een voorstel dat ook op tafel ligt is dat ik als ik niet genoeg gespaard zou kunnen hebben dat ik niet op kamers ga en m'n ouders dan, idpv kamers; mijn paard zouden betalen. Het is dus allemaal bespreekbaar

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 22:29

Iets richting een lease contract met koopclausule dus. Zullen vast wel voorbeelden van op internet staan.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 23:27

Jadetjexoxo schreef:
Stripe000 schreef:

Ben idd nu 17 (18 over 2 maanden) Mijn ouders zijn heel erg blij voor me maar staan niet te springen om de kosten te gaan betalen. Afhangend van hoeveel ik gespaard heb tegen dat For van mij zou worden zullen zij al dan niet bijspringen voor de kosten. Maar zij zijn eerder backup dan. Ik heb sindskort n aparte rekening geopend om voor For te gaan sparen. Ik werk wekelijks id bakkerij en in elke vakantie begeleid ik ponykampen... etc. Een voorstel dat ook op tafel ligt is dat ik als ik niet genoeg gespaard zou kunnen hebben dat ik niet op kamers ga en m'n ouders dan, idpv kamers; mijn paard zouden betalen. Het is dus allemaal bespreekbaar

Je hebt er goed over nagedacht!
Goed om te lezen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 11:08

Jadetjexoxo schreef:

Ik vind dat inderdaad hebberig of verkeerd overkomen. Die mensen zijn nog niet dood,moeten ze nu hun paard al afstaan?[/quote]

wat is je voorstel dan?[/quote]
Ze zouden in hun testament kunnen zetten dat jij het paard erft nadat zij zijn overleden.Meestal wordt er toch pas geerfd nadat iemand dood is. Voor die tijd wil men zijn bezittingen zelf nog hebben.Ik lees dat je al aan het sparen bent om eventueel kosten van het paard te kunnen betalen dan.Dat is heel verstandig.Maar ik zou nu maar samen met de eigenaren gezellig genieten van het paard.

Jadetjexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 13:50

anjali schreef:
Jadetjexoxo schreef:

Ik vind dat inderdaad hebberig of verkeerd overkomen. Die mensen zijn nog niet dood,moeten ze nu hun paard al afstaan?

wat is je voorstel dan?[/quote]
Ze zouden in hun testament kunnen zetten dat jij het paard erft nadat zij zijn overleden.Meestal wordt er toch pas geerfd nadat iemand dood is. Voor die tijd wil men zijn bezittingen zelf nog hebben.Ik lees dat je al aan het sparen bent om eventueel kosten van het paard te kunnen betalen dan.Dat is heel verstandig.Maar ik zou nu maar samen met de eigenaren gezellig genieten van het paard.[/quote]

Dankjewel! Ga het gewoon een polsen hoe zij het zouden willen regelen en me er verder niet te veel zorgen proberen om te maken :o